2020-01-08, 19:28
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Eftersom SD är den som sitter häktad på sannolika skäl, är det inte helt osannolikt att han är mördaren. L*ena har anmält SD vid två tillfällen, i tråden har flera skribenter vittnat om att "det finns mer" än anmälningarna.

Motivet är därför inte så osannolikt att misstänka att det har med deras skaviga relation.

Ja de verkar ha haft en destruktiv relation men vi vet fortfarande inte om det var enda motivet. Är du säker på att SD dödade henne enbart p.g.a. att hon lämnade honom? Jag tror det handlar om mer än det klassiska våld i nära relation motivet i det här fallet.

Förstår inte varför du inte vill låta andra få spekulera i vad de tror motivet kan vara? Jag minns att du förr brukade låta alla få skriva vad de trodde utan att förminska och försöka sätta munkavle på någon.
Citera
2020-01-08, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Eftersom du sågar alla andras intentioner att utröna varför det gick åt H-E för LW kan väl du dom sitter på "sanningen" beskriva hennes vandel bättre?

Kanske något trovärdigare än att LW fick en släng (när SD nobbade henne) av rakryggad ärlighet när hon ville hämnas genom att kvadda sista hoppet för SD att reparera spillrorna HD.

Du och din bruscha (Rinkeby slang) Sh.Holmes är dom som utan tvekan haft den mest emotionellt omtöcknade synen på vad LW gjort och vem hon var.
Som vore ni förhäxade av henne.

Efter allt detta: Vad anser du egentligen om SD? Har han ingen skuld i någonting alls i dina ögon? Han är trots allt på sannolika skäl misstänkt för mordet på Lena. Vore intressant att få veta hur du ser på honom.
Citera
2020-01-08, 23:07
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
I nuläget pekar allt på att SD är skyldig, ty någon måste ju ha mördat Lena...
Var det sant det du skrev förut om att du har varit nämndeman, eller skojade du bara?
Senast redigerad av Draifos 2020-01-08 kl. 23:53.
Citera
2020-01-09, 07:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja de verkar ha haft en destruktiv relation men vi vet fortfarande inte om det var enda motivet. Är du säker på att SD dödade henne enbart p.g.a. att hon lämnade honom? Jag tror det handlar om mer än det klassiska våld i nära relation motivet i det här fallet.

Förstår inte varför du inte vill låta andra få spekulera i vad de tror motivet kan vara? Jag minns att du förr brukade låta alla få skriva vad de trodde utan att förminska och försöka sätta munkavle på någon.

Det är ju precis det jag säger.
Spekulera om motivet, inte bara om L*enas dåliga sidor.

Att det är motivet till mordet som behöver diskuteras om man pratar om hur "värdelös" L*ena är.

Annars hänger ju hennes "värdelöshet" helt för sig själv, utan någon mening. Det är då det blir smutskastning istället. Om skribenten anser att detta ska tas upp i tråden, då bör det kopplas till en motivbild som man tror att mördaren kan ha haft.

Citera
2020-01-09, 09:44
Medlem
notknapparens avatar
Går som sagt igenom tråden från 27/8-19, dagen då SD greps.

Blev påmind om EGTs inlägg igen, där h*n tar upp att det har hittats blod i SDs hus:

[...]

"Det är konstaterat att det finns blod från LW i SD:s hem. SD:s förklaring kan vara giltig eller så en efterhandskonstruktion, beroende på var och hur han framfört det. Jag håller det som långsökt dock (en aspekt som gör honom mer trolig i mina ögon).

https://www.flashback.org/sp68523189

Blodet i SDs hus.
Detta tror jag att EGT har tagit upp tidigare, och att EGT då också fått veta var detta har hittats.
Om jag tolkar detta inlägg rätt, då känner EGT att förklaringen är lite långsökt?

Jag förmodar att detta blod kunnat konstaterats tillhöra L*ena i ett tidigt skede av utredningen.
Samtidigt kan det inte ha varit helt klart hur detta har kommit dit, då borde SD ha blivit häktad redan då. På sannolika.

Men om det bara var en droppe eller två någonstans, då borde EGT tycka att den förklaring som SD gett (nästan vilken som helst) skulle vara trovärdig. Det kan absolut vara en mindre skada, näsblod eller liknade som har droppat.

Jag förmodar att mordet inte har skett i bostaden. Detta eftersom man har konstaterat att fyndplatsen är mordplatsen. Och att L*enas dörr stod öppen, tyder väl på att hon inte tog sig (frivilligt) till SDs hus först, för att sedan hamna bakom planket. Om hon dödats i SDs hus, borde han kunnat ta bilen och dumpat henne någonstans där man inte kunnat hitta henne lätt t ex.

Blodet borde ha varit mer än några droppar, men ändå inte stora mängder i avlopp, badrum, tvättmaskin osv.
På flera ställen i bostaden skriver EGT.

Tänk om de hittat blod i pannrummet?

Vilken förklaring kan han ha haft, och var kan det ha hittats?

2/7-18:
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Dom har teknisk bevisning mot honom. Med det menas att det finns bevis att dom haft kontakt, vilket han har erkänt. Men bevisningen går inte att härleda till att han varit inblandad i mordet (som TR vidimerar med sitt beslut, annars hade han suttit på sannolika).
Det ger underförstått att vissa av analyserna från NFC har kommit, vilket inga här verkar tro...
EDIT: Skrev "många av analyserna", menade vissa, jag har ingen aning om mängden.

2/7-18:
Citat:
Det är väl en fråga polisen ställer och förväntar ett exakt svar?!
Din tanke var ju att SD säger att dom haft relation nyligen (utan dom haft det) och på så sätt kunna skylla på det om dom hittar nått mot honom?! (SPEKULATION!)
Det vanliga är väl att GM skyller på mensblod när dom haft sex till anledningen att det hittats blod på GM.

6/7-18:
Citat:
Med tidsfönstret 23:09 - 23:30-ich, så undrar jag hur SD kan fått LW till hans bostad, gjort illa henne där (angånde att blod hittas i hans hem). Burit ut henne medvetslös och kört henne till planket, där hon vaknar och skriker, varvid mordet sker.
Konstigare saker har hänt, men TR köpte inte detta på sannolika skäl. Däremot finns kanske blod som gör SD skäligen misstänkt, men eftersom TR inte heller tror på UFO, så var sannolikheten inte stor att detta skett som åklagaren hävdar.

6/7-18:
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Om du vill uppfattas seriös så bör du nog vara beredd att svara sakligt på frågor. Du kommer med tvärsäkra påståenden, då är det också på sin plats att förklara dessa kan jag tycka!
Så här kommer ett nytt försök:
• Var finns bilder på att kläder tas om hand från fyndplatsen?
• Varför skulle en blödande LW varit i SDs hus?
• Varifrån kommer uppgifterna om blod i SDs hus?
• Hur vet du att DNA-proverna är färdiga? Vilka DNA-prover?

6/7-18:
Citat:
Bilderna finns på kvällspressen och bildtexterna.
I övrigt väljer jag faktiskt inte att outa den informationen och hur den sipprat ut.
Men punktlista stämmer ganska exakt.

15/10-18:
Citat:
Blodet jag refererade till nu är i och utanför LW:s bostad. Det är endast detta som är kopplat till mordet, om det fanns där (MV backade på den uppgiften sedan).

Det eventuella blodet i SD:s bostad är gammalt, men kan givetvis ha kopplats av polisen till mordet. Därav de "tvärsäkra" uttalandena från polisen om fortfarande skäligen och enda misstänkta. Men för min del är det uppgifterna om blod i och utanför LW som är starkaste kandidaten att kopplas till mordet, men där kan det med vara frågan om gammalt blod och inte ens från LW.

7/3-19:
Citat:
Istället för att citera massa inlägg skriver jag ett svar rakt upp och ned...

1. Tidigare historik: Bilanmälan....
2. Kontakten: Polisen för höra och ser att SD och LW haft digitalkontakt på EM och KANSKE med förslag om att ses eller dylikt (jag har ingen aning om vad som skrevs mellan dom).
3. Blodet: SD tas in till förhör, han är inte förvånad över detta, då dom är i mer eller mindre pågående relation. (Om någon har hostat hemma hos er, så lär ni inte komma ihåg det så bra. Men om någon har blödigt, då minns man det mer troligt.)
Sätt er in i SD:s situation, om ni blir intagna på förhör för ett försvinnande, som kanske är ett mord, så kommer ni nog ihåg att den försvunna har haft blodspillan hemma hos er. Håller ni då tyst om det om ni är oskyldig, eller ger polisen en förklaring direkt? Är ni skyldig, har ni redan er förklaring klar då? Moment 22, vilket ger infallsvinkeln för polis/åklagare:

Ni har en person framför er som erkänner relation med offret. Han har haft kontakt samma EM. Han säger dessutom att det finns blod i hans hem från offret.
Skulle jag vara polis/åklagare, med den historiken som finns dessutom, så skulle jag gå all-in på SD med, utan skygglappar och utan alternativa GM.
Många höll/håller SD som skyldig med bara deras historik sedan tidigare. Tänk er hur polis/åklagare tänker med kontakt och blod....

Det som kördes i ilfart till NFC var troligen rep och klätterutrustning från deras bil, men den uppgiften är nog från både 3:e och 4:e hand... Nu hittar jag inte artikeln, men tror bestämt det var en Arlandapolis som uttalade sig att dom gjort intressanta fynd i bilen (och då ev. klätterutrustning).

Off.T: Jag håller SD fortfarande relativt högt som trolig GM, men utesluter inte andra på något sätt.

4/9-19:

Citat:
Skadad fot har jag inte hört om, och det är inte nått åt det håller mina uppgifter är.
Blodet är inte på en begränsad plats, utan på flera platser i huset.

5/9-19:
Citat:
Nja, lite tvekluven. Uppgiften verkar ha bäring, men innebörden och förklaringen behöver nog upp i rätten för att bedömas.
Jag är tveksam till förklaringen, men än mer tveksam att det kan komma från LW:s kropp efter mordet.

Förklaringen är ju att LW blodat ned där sedan tidigare, men jag har snuddat vid tanken att hon blivit misshandlad där.
Citera
2020-01-09, 09:54
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Ja, verkligen fördumsfullt. Prova tänka att det finns ts här som inte målar svart eller vitt.
Jag tillhör ingen av de kategorier du nämner.

Så vad tror du var motivet?
Citera
2020-01-09, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Så vad tror du var motivet?

Att hon utgjorde ett hinder och hot för honom. Jag tror helt enkelt att LW hade samlat en hel del bevis som han inte ville skulle bli känt. Nyseparerad och obalanserad tappade storlögnaren kontrollen, gissar jag.
Citera
2020-01-09, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror att det gloriouslife snarare far efter här är de två konkurrerande motiv/helhetsbilderna, Roks-scenariot resp. kaninkokar-scenariot. Fördomsfull som jag är tycker jag mig kunna se att kvinnor verkar ha en större benägenhet att argumentera för Roks-scenariot, medan män oftare verkar argumentera för kaninkokar-scenariot. Ni två verkar väl (liksom Åsa Hiding och Ulla Gustavsson) luta mer åt Roks-scenariot.

SD själv verkar ju dock gå emot strömmen och inte tala om någon kaninkokerska. Snarare i så fall att det pekar åt andra hållet. Men det kanske finns folk här i tråden som vet bättre?

”destruktiv med känslomässig manipulation där han hade kraftfullt övertag över henne som han visade många gånger både fysiskt respektive mentalt”

Nu har ju SD en lång historik utav att ljuga men bilden stämmer ju bra överens med vad flera närstående till LW också framfört. Så de verkar ju synnerligen överens på den punkten.
Citera
2020-01-09, 11:51
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Att hon utgjorde ett hinder och hot för honom. Jag tror helt enkelt att LW hade samlat en hel del bevis som han inte ville skulle bli känt. Nyseparerad och obalanserad tappade storlögnaren kontrollen, gissar jag.

Precis vad jag också tror.
Det är inte mer komplicerat än så.
De flesta motiv visar ju sig förr eller senare vara ganska simpla.
Typ kärlek, sex, pengar, makt, hat.
Citera
2020-01-09, 12:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medinsyn
Ja, Netherworld. Ingen särskild utlösande faktor. Man växte åt olika håll. UW ville SANNOLIKT skiljas långt tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Potomac
Ser att det diskuteras igen om HD, och före semestern frågade jag runt lite, det är ingen som blivit kontaktat av SD överhuvud taget, och ingen har några tankar alls på att HD skulle använda sjukanmälan annat än när hon verklign är sjuk. Tvärt om så jobbar hon engagerat även om hon är krasslig och vi tycker alla hon är en stöttepelare här, kanske den allra viktigaste medarbetaren på avdelningen. Att HD skulle vara inblandad i mord är en löjlig tanke så ni bör tänka om där och låta henne vara ifred. Fast ni kan ju skriva vad ni vill här, jag tror inte hon läser här och det lär ju inte vara flashback som löser mordet utan det är nog bara en plats för enonymt och pinsamt näthat.

Citat:
Ursprungligen postat av Potomac
Flashbackfollower:

Avd 92 is called Strokeenheten. Think you can guess...

Två skribenter som inte längre deltar och verkar ha väldigt mycket insyn.
Den ena avstängd till och med 7/11-19 och har inte deltagit sedan dess och den andra har inte deltagit i tråden sedan 22/8-19.

Det skulle verkligen ha varit intressant om de återvände.
Särskilt nu sedan augusti då det hände så mycket .
Citera
2020-01-09, 12:38
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Går som sagt igenom tråden från 27/8-19, dagen då SD greps.

Blev påmind om EGTs inlägg igen, där h*n tar upp att det har hittats blod i SDs hus:

[...]

"Det är konstaterat att det finns blod från LW i SD:s hem. SD:s förklaring kan vara giltig eller så en efterhandskonstruktion, beroende på var och hur han framfört det. Jag håller det som långsökt dock (en aspekt som gör honom mer trolig i mina ögon).

https://www.flashback.org/sp68523189

Blodet i SDs hus.
Detta tror jag att EGT har tagit upp tidigare, och att EGT då också fått veta var detta har hittats.
Om jag tolkar detta inlägg rätt, då känner EGT att förklaringen är lite långsökt?

Jag förmodar att detta blod kunnat konstaterats tillhöra L*ena i ett tidigt skede av utredningen.
Samtidigt kan det inte ha varit helt klart hur detta har kommit dit, då borde SD ha blivit häktad redan då. På sannolika.

Men om det bara var en droppe eller två någonstans, då borde EGT tycka att den förklaring som SD gett (nästan vilken som helst) skulle vara trovärdig. Det kan absolut vara en mindre skada, näsblod eller liknade som har droppat.

Jag förmodar att mordet inte har skett i bostaden. Detta eftersom man har konstaterat att fyndplatsen är mordplatsen. Och att L*enas dörr stod öppen, tyder väl på att hon inte tog sig (frivilligt) till SDs hus först, för att sedan hamna bakom planket. Om hon dödats i SDs hus, borde han kunnat ta bilen och dumpat henne någonstans där man inte kunnat hitta henne lätt t ex.

Blodet borde ha varit mer än några droppar, men ändå inte stora mängder i avlopp, badrum, tvättmaskin osv.
På flera ställen i bostaden skriver EGT.

Tänk om de hittat blod i pannrummet?

Vilken förklaring kan han ha haft, och var kan det ha hittats?

2/7-18:

2/7-18:

6/7-18:

6/7-18:

6/7-18:

15/10-18:

7/3-19:

4/9-19:

5/9-19:

Det kan inte ha varit så att han krängde av sig blodiga kläder efter mordet på LW och att en och annan droppe ”flög iväg” och fastnade på någon vägg eller på tvättmaskinen eller dylikt när han fort stoppade in kläderna i tvättmaskin ?
(Spekulation)
Citera
2020-01-09, 12:45
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Två skribenter som inte längre deltar och verkar ha väldigt mycket insyn.
Den ena avstängd till och med 7/11-19 och har inte deltagit sedan dess och den andra har inte deltagit i tråden sedan 22/8-19.

Det skulle verkligen ha varit intressant om de återvände.
Särskilt nu sedan augusti då det hände så mycket .

Eftersom SD sitter häktad med
restriktioner så får de ju ingen ny info
från honom att förmedla till oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in