2019-12-15, 16:06
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Det blir intressant att se vad som händer kommande vecka. Om det blir ytterligare åtalsförlängning eller om det blir slutdelgivning och datum för åtal. Vid senaste mediarapporter låter det nästan som att IB skulle välkomna åtalsförlängning med anledning av det omfattande materialet som ska gås igenom.

SD har bett IB att inte prata med pressen om hans inställning till utredningen och IB har slutat säga något om hans klient fortfarande förnekar mord. Tids nog skulle vi få höra vad IB och hans klient tycker när åtalet kommer.

De flesta i tråden längtar nog mest efter FUP och undrar vad som kommer ske med HD.

----
579 dagar sen L*ena mördades

Målnummer B2705-18

Teknisk bevisning och förhör ledde till att misstankarna stärktes
Den misstänkte blev hämtad av en insatsstyrka tidig morgon 27 augusti -19. Han häktades 30/8.
Åklagaren menade att Teknisk bevisning och förhör hade lett till att misstankarna stärkts.

Den misstänkte SD har nu varit inlåst i 110 dagar.
Slutdelgivning närmar sig. SD har fått ta del av flera tusentals sidor med bland annat förhör, teknisk utredning och beslagsprotokoll.
I materialet ingår flera timmars ljudinspelningar av samtal.

SD har begärt hävning av avspärrningarna vid hans bostad, men fick avslag.

Åtal ska vara väckt senast 19 december, men adv IB förmodar begäran om ytterligare åtalsförlängning.

Åkl har begärt åtalsförlängning 3 ggr. Den häktade SD motsatte sig inte fortsatt häktning vid de två senaste förlängningarna, men han begärde via sin advokat Ingvar Backman (IB) att fler saker skulle undersökas vid den 2:a förlängningen.

Personutredning och en P7:a har gjorts. Den misstänkte ansågs inte ha någon allvarlig psykisk störning. Enligt pressuppgifter om P7:an ska den misstänkte ha beskrivit relationen med BO som ”destruktiv med känslomässig manipulation där han hade kraftfullt övertag över henne som han visade många gånger både fysiskt respektive mentalt”.

Den andra misstänkta Hann* Davidss*n (HD), SD:s exfru, som släpptes 6/9 efter en utredningshäktning är fortsatt Skäligen misstänkt för inblandning i mordet.

-----
Länk till sammanfattande inlägg www.flashback.org/sp69552793

Sammanfattning med bilder finns för anonym nedladdning: www.filedropper.com/mysterietihjrsta

👍 Bra med sammanfattningarna igen när det gått såpass lång tid.
Citera
2019-12-15, 16:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det blir intressant att se vad som händer kommande vecka. Om det blir ytterligare åtalsförlängning eller om det blir slutdelgivning och datum för åtal. Vid senaste mediarapporter låter det nästan som att IB skulle välkomna åtalsförlängning med anledning av det omfattande materialet som ska gås igenom.

SD har bett IB att inte prata med pressen om hans inställning till utredningen och IB har slutat säga något om hans klient fortfarande förnekar mord. Tids nog skulle vi få höra vad IB och hans klient tycker när åtalet kommer.

De flesta i tråden längtar nog mest efter FUP och undrar vad som kommer ske med HD.

----

Målnummer B2705-18

Den misstänkte blev hämtad av en insatsstyrka tidig morgon 27 augusti -19. Han häktades 30/8.
Åklagaren menade att Teknisk bevisning och förhör hade lett till att misstankarna stärkts.

Slutdelgivning närmar sig. SD har fått ta del av flera tusentals sidor med bland annat förhör, teknisk utredning och beslagsprotokoll.

Åtal ska vara väckt senast 19 december, men adv IB förmodar begäran om ytterligare åtalsförlängning.

Åkl har begärt åtalsförlängning 3 ggr. Den häktade SD motsatte sig inte fortsatt häktning vid de två senaste förlängningarna, men han begärde via sin advokat Ingvar Backman (IB) att fler saker skulle undersökas vid den 2:a förlängningen.

Personutredning och en P7:a har gjorts. Den misstänkte ansågs inte ha någon allvarlig psykisk störning. Enligt pressuppgifter om P7:an ska den misstänkte ha beskrivit relationen med BO som ”destruktiv med känslomässig manipulation där han hade kraftfullt övertag över henne som han visade många gånger både fysiskt respektive mentalt”.

Den andra misstänkta Hann* Davidss*n (HD), SD:s exfru, som släpptes 6/9 efter en utredningshäktning är fortsatt Skäligen misstänkt för inblandning i mordet.

-----

Sammanfattning med bilder finns för anonym nedladdning: www.filedropper.com/mysterietihjrsta

Tack för ditt idoga arbete med att sammanfatta det senaste!

Vi kan inte vänta, men tänk hur anhöriga ska känna sig när det blir åtal!

Jag hoppas innerligt att åklagaren och utredningen har noga gått igenom alla tänkbara möjligheter som försvaret kommer att rikta in sig på.

Att det inte är ställt bortom rimligt tvivel att det är rätt person som är åtalad, det är den viktiga frågan.

Vem stod där bakom planket med L*ena de där ödesdigra minuterna 14 maj?

Man kan inte nog tacka dalaans för att de ringde, åkte ut och kollade vem som skrek!!!

Utan deras vittnesmål hade det här mordet kanske aldrig kunnat klaras ut.

Hål i utredningen har skapats för att polisen inte åkte ut på dalaans larm, för att polisen inte hittade L*ena förrän efter fem dagar fast hon låg på tröskeln.
Jag hoppas att utredningen inte tog skada av att spaningsledningen sparkades mitt i ett viktigt skede och att viktiga uppgifter inte blev liggande i utredningen och att ha undersökts för sent.

Om mordet inte kommer lösas och inte lyckas få någon fälld, är det förfärligt!
Senast redigerad av notknapparen 2019-12-15 kl. 16:51.
Citera
2019-12-15, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det kanske var LW som var kontrollerande?

Min farhåga är att detta eventuellt är ett indiciemål, om det går till åtal. Man har låst sig vid SD som gärningsman för man känner till historien med LW, kanske även om LWs eventuella trakasserier och förtal? Så man antar att han är skyldig för han anses ha motiv.

Annan typ av maktutövning?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7367847

https://www.dn.se/debatt/det-verkliga-problemet-ar-aklagare-som-loper-amok/

Den största anledningen till de ibland orimligt långa häktningstiderna är säkerligen de långa utredningstiderna hos NFC. Tror inte alls att åklagarna håller folk häktade så länge bara för sitt höga nöjes skull. I övrigt så är nog både advokater och åklagare likna angelägna om att vinna sina mål.
Citera
2019-12-15, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handlr
Jag strävar inte efter mord för mord... men det finns något som sägs:
"For with the measure you use, it will be measured to you." - Luke 6 :>

Precis! Livet självt är så finurligt rättvist att det ALLTID kommer ett jämförbart svar på de missgärningar man själv har utfört under livets gång = KARMA

(De flesta religioner har just detta budskap: "Det du vill att andra ska göra mot dig, det ska du också göra dem", så den skyldige även i detta fall får sitt rättmätiga straff. På ett eller annat sätt. Förr eller senare.)
Senast redigerad av zilvereko 2019-12-15 kl. 17:50.
Citera
2019-12-15, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Fast jag pratar om människor i första hand, inte bara just kvinnor, även om kvinnor är överrepresenterade i våld i nära relationer. För män som drabbas blir det säkert än tyngre.

I princip verkar det inte handla så väldigt mycket om könsmakt (nu är detta inget jag vet något om egentligen, spekulerar utifrån en känsla) utan jag misstänker att det handlar mer om att drabbas av en kontrollerande person.

Och dessa kontrollerande personligheter handlar mer om en bristande självkänsla än att det handlar om könsfördelning?

Jag kan tänka mig att (också ren och skär spekulation förstås) kvinnor som utövar våld av olika slag, kanske visserligen också slår, men kanske använder en annan typ av maktutövning? Psykiskt våld kanske är vanligare? Att våldet, hoten och kontrollen blir mindre synligt och kanske inte anmäls i samma uträckning? Att våldet tar sig i olika uttryck beroende på om man är man eller kvinna.

Jag tror att jag har läst någonstans att mäns och kvinnors sätt att döda är olika. Och även vid sjlävmord finns det olikheter. Män har mer våldsamt sätt att ta livet av sig.

Din tolkning att LW "vägrade" lämna, "inte rädd", "rände efter grannen" är ditt sätt att tolka det.

Jag ser andra saker.

Fetade: Jag ser också andra saker.
Citera
2019-12-15, 17:22
Medlem
Citat:

----

Målnummer B2705-18

-----

Ja, ett FUP hade suttit fint, men jag kan gärna vänta hur länge som helst, bara åtalet är glasklart och leder till en enig fällande dom. I nuläget pekar allt på att SD är skyldig, ty någon måste ju ha mördat Lena...så vi får väl se var det landar.

Att SD bad sin advokat att undersöka vissa saker för att bevisa sin oskuld var nog "det sista halmstrået" SD hade. Om det kommer räcka? Det vet vi inte eftersom vi inte vet vad för typ av bevis för SDs oskuld det skulle visa. Kanske håller det, kanske inte.

Tror hellre att SD kommer försöka skylla på någon annan, rikta misstankarna åt annat håll, än att erkänna när han känner att det hettar till på allvar under fötterna.
Citera
2019-12-15, 17:27
Medlem
Citat:
Tack för ditt idoga arbete med att sammanfatta det senaste!

Vi kan inte vänta, men tänk hur anhöriga ska känna sig när det blir åtal!

Jag hoppas innerligt att åklagaren och utredningen har noga gått igenom alla tänkbara möjligheter som försvaret kommer att rikta in sig på.

Att det inte är ställt bortom rimligt tvivel att det är rätt person som är åtalad, det är den viktiga frågan.

Vem stod där bakom planket med L*ena de där ödesdigra minuterna 14 maj?

Man kan inte nog tacka dalaans för att de ringde, åkte ut och kollade vem som skrek!!!

Utan deras vittnesmål hade det här mordet kanske aldrig kunnat klaras ut.

Hål i utredningen har skapats för att polisen inte åkte ut på dalaans larm, för att polisen inte hittade L*ena förrän efter fem dagar fast hon låg på tröskeln.
Jag hoppas att utredningen inte tog skada av att spaningsledningen sparkades mitt i ett viktigt skede och att viktiga uppgifter inte blev liggande i utredningen och att ha undersökts för sent.

Om mordet inte kommer lösas och inte lyckas få någon fälld, är det förfärligt!

Fetade: Ja, det vore det värsta av allt! Personligen bryr jag mig inte om vem som döms, bara det är rätt person och att denna åker fast och att det är en solid dom utan tvivel. Men hur det än blir så kommer målet gå vidare till Hovrätten efter TRs dom. För rättssäkerhetens skull är det bara bra att den gör det, i så fall. Tror att de flesta morddomar överklagas av ena eller andra parten.
Citera
2019-12-15, 17:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Fetade: Ja, det vore det värsta av allt! Personligen bryr jag mig inte om vem som döms, bara det är rätt person och att denna åker fast och att det är en solid dom utan tvivel. Men hur det än blir så kommer målet gå vidare till Hovrätten efter TRs dom. För rättssäkerhetens skull är det bara bra att den gör det, i så fall. Tror att de flesta morddomar överklagas av ena eller andra parten.

Jag tänkte just på ett annat fall, där den misstänkte enbart blev fälld för brott mot griftefriden.

Åklagaren överklagade domen i Tingsrätten, hon ansåg att hon hade tillräckligt på fötterna. Men Hovrätten avslog och mannen friades.

Funderar på om det tar slut där så att säga?

Kan ett fall någonsin tas upp på nytt?
Eller är det avgjort för evigt?

Vad krävs för att ett fall ska tas upp på nytt, om det är möjligt?
Citera
2019-12-15, 17:53
Medlem
Citat:
Jag tänkte just på ett annat fall, där den misstänkte enbart blev fälld för brott mot griftefriden.

Åklagaren överklagade domen i Tingsrätten, hon ansåg att hon hade tillräckligt på fötterna. Men Hovrätten avslog och mannen friades.

Funderar på om det tar slut där så att säga?

Kan ett fall någonsin tas upp på nytt?
Eller är det avgjort för evigt?

Vad krävs för att ett fall ska tas upp på nytt, om det är möjligt?

Är juryn i TR inte enig så är det klart att det går vidare till HR. Både åklagaren och/eller försvaret kan överklaga domen. Men vad som helst kan hända. Gällande HR så måste något nytt ha tillkommit för att de ska ta upp fallet. Vid överklagande från TR till HR så tittar HR på videoinspelningarna från rättegången och utgår från det. Inget nytt utöver det = HR tar inte upp fallet.
Senast redigerad av zilvereko 2019-12-15 kl. 17:56.
Citera
2019-12-15, 18:02
Medlem
Citat:
Är juryn i TR inte enig så är det klart att det går vidare till HR. Både åklagaren och/eller försvaret kan överklaga domen. Men vad som helst kan hända. Gällande HR så måste något nytt ha tillkommit för att de ska ta upp fallet. Vid överklagande från TR till HR så tittar HR på videoinspelningarna från rättegången och utgår från det. Inget nytt utöver det = HR tar inte upp fallet.

Nej. Fel.
Det finns ingen jury i TR.
Rätten kan vara oenig men det är givetvis inte det som avgör om det skall gå till HR.
Vill någon överklaga så går det till HR.
För detta fall krävs inget prövningstillstånd för att det skall gå vidare till HR.

Vänligen sluta sitta och bara hitta på.
Citera
2019-12-15, 18:06
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Den största anledningen till de ibland orimligt långa häktningstiderna är säkerligen de långa utredningstiderna hos NFC. Tror inte alls att åklagarna håller folk häktade så länge bara för sitt höga nöjes skull. I övrigt så är nog både advokater och åklagare likna angelägna om att vinna sina mål.

Det finns fler som påstått samma sak. Tvärtom är det så att med en MT häktad får ärendet förtur.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Sveriges långa häktningstider kan hänföras till NFC och dess underkapacitet att förse ÅK med resultat.

Vi får hoppas den nu påbörjade satsningen ger effekt.
Postat 2019-09-21, 13:02
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det kunde man tro. Sveriges långa häkningstider kan tyvärr inte tillskrivas NFC mer än undantagsvis. Det finns många ex, där inte NFC inte varit inblandad i förundersökningen med tortyrliknande långa häkningstider. Det motiveras med flyktfara förstörande av bevis eller försvårande av utredningen. I verkligheten missbrukas häkningstiderna och hårda restriktioner under lång tid för att få den häktade att lätta sitt skuldtyngda hjärta.

Sverige har under två dagar grillats av FN:s tortyrkommitté i Genève, där kritiska frågor om långa häktestider i isolering

https://www.svd.se/fn-grillade-sverige-om-tortyr

Fördjupande om detta här:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-12-15 kl. 18:37.
Citera
2019-12-15, 18:14
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nej. Fel.
Det finns ingen jury i TR.
Rätten kan vara oenig men det är givetvis inte det som avgör om det skall gå till HR.
Vill någon överklaga så går det till HR.
För detta fall krävs inget prövningstillstånd för att det skall gå vidare till HR.

Vänligen sluta sitta och bara hitta på.

Tror att postaren menade HD (Högsta domstolen) med det sista ang prövningstillståndet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in