2020-01-08, 15:04
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Din ”analys” utav LWs föräldrar är bland det mest patetiska jag läst i denna tråd. Att du inte är speciellt intresserad utav fallet utan främst bedriver en egen vendetta mot LW är ganska uppenbart för alla som följer tråden.
Eftersom du sågar alla andras intentioner att utröna varför det gick åt H-E för LW kan väl du dom sitter på "sanningen" beskriva hennes vandel bättre?

Kanske något trovärdigare än att LW fick en släng (när SD nobbade henne) av rakryggad ärlighet när hon ville hämnas genom att kvadda sista hoppet för SD att reparera spillrorna HD.

Du och din bruscha (Rinkeby slang) Sh.Holmes är dom som utan tvekan haft den mest emotionellt omtöcknade synen på vad LW gjort och vem hon var.
Som vore ni förhäxade av henne.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-01-08 kl. 15:08.
Citera
2020-01-08, 15:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Eftersom du sågar alla andras intentioner att utröna varför det gick åt H-E för LW kan väl du dom sitter på "sanningen" beskriva hennes vandel bättre?

Kanske något trovärdigare än att LW fick en släng (när SD nobbade henne) av rakryggad ärlighet när hon ville hämnas genom att kvadda sista hoppet för SD att reparera spillrorna HD.

Du och din bruscha (Rinkeby slang) Sh.Holmes är dom som utan tvekan haft den mest emotionellt omtöcknade synen på vad LW gjort och vem hon var.
Som vore ni förhäxade av henne.

Men hur kan du som inte känner henne(????) veta att du vet bättre än dom som gör det?

Och tror du att någon endaste vettig person förutom din lilla pippi som verkar ha en mycket skum och ljusskygg agenda, och som du tror blint på, skulle vilja delge dig något endaste?

Du kan ju förvrida vad som helst till din egen (eller pippins) sanning på det mest groteska sätt. Har du någonsin funderat över vem pippin är och vad pippin vill?

Du kan väl läsa vad Medinsyn skriver. t ex. Det stämmer nog med vad SD skulle vilja ha framfört om L*ena. Det överensstämmer inte med dina groteska tolkningar.
Citera
2020-01-08, 16:05
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Att han fick den makt över henne som SD själv beskrivit i den rättspsykiatriska undersökningen, kan vara svår att förstå. Men jag har förstått att det kanske var så. Att l*ena inte kunde avsluta förhållandet, fast hon försökte och ville. Och på slutet började hon att bli rädd.

Främst beror en sådan maktutövning på att den som utövar makten har ett problem med att kunna ha ett kärleksfullt förhållande på ett jämbördigt plan. Att kunna ge och ta och lämna frihet och ge tillit till den som man umgås med.
Det är tydligt att man ville vrida till det så att SD:s och LW:s otrohetsaffär skulle passa in i Roks-mallarna, och viskleken gör att läkarutlåtandet dessutom blir värre och värre för var dag som går. De här lösryckta "citaten" säger nog egentligen mer om åklagarens och domarens egna motivbilder och uttalade idéer om könsmaktsordning. Det har också blivit tydligt att många som skriver här i tråden har egna trista erfarenheter som man nu låter gå ut över SD.

Anser man kanske att alla män är kollektivt ansvariga för allt våld mot kvinnor? Och vem bestämde förresten att SD skulle sinnesundersökas? Man kan ju fundera lite över vem/vilka det egentligen är som "utövar makten" här.
Senast redigerad av Draifos 2020-01-08 kl. 16:24.
Citera
2020-01-08, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
LW har delat med sig enormt mycket om
sig själv på sociala media och vi har även
fått veta en del här i tråden om henne som
hon inte delat. Antagligen för att det inte
var så fördelaktigt om henne.

Om man utgår från det och analyserar
henne enligt Myer Briggs-metoden så
tror jag att man kommer ganska nära
sanningen.

Sedan är det inte så svårt att gissa sig till
hur hon reagerade i olika situationer.

MBTI är en mycket opålitlig metod som bygger på självskattning av personligheten och svaren blir gärna förskönade.
Kanske det du menar? Att LW visade upp sina bra sidor i sociala media?

Blir din slutsats att en ENTJ har mördats av ESFJ eller tvärtom? 😉
Citera
2020-01-08, 16:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är tydligt att man ville vrida till det så att SD:s och LW:s otrohetsaffär skulle passa in i Roks-mallarna, och viskleken gör nu att läkarutlåtandet blir värre och värre för var dag som går. Det här lösryckta citaten säger nog egentligen mer om åklagarens och domarens motivbilder och uttalade idéer om könsmaktsordning. Det är också tydligt att många som skriver här i tråden har egna trista erfarenheter som man nu låter gå ut över SD. Anser man kanske här att alla män är kollektivt ansvariga för allt våld mot kvinnor?

Tolkning? Det står:
"Han berättade även att han kände sig pressad och att det ”väckte starka känslomässiga yttringar gentemot henne i form av ilska och hat”. Han har beskrivit relationen som ”destruktiv med känslomässig manipulation där han hade kraftfullt övertag över henne som han visade många gånger både fysiskt respektive mentalt”."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VbXn1d/misstankt-for-mord-pa-lena-wesstrom-kande-ilska-och-hat-mot-henne

Jag har inga egna erfarenheter av sådant förhållande, tack och lov.
Det var först när jag började sätta mig in i tråden med mordet på Tova som jag började läsa och försökte förstå varför Tova inte lämnade Billy trots att hon förstod att hon skulle dö förmodligen. Mycket svårt att begripa. Hade aldrig hört talas om RoKs innan.

Att L*ena försökte komma ut förhållandet med SD är kanske min egen tolkning, då mest utifrån @Dahlibelles inlägg om att L*ena hade sagt något liknade på eventet där hon var med MgL och det som framkommit ti tråden att L*ena förmodligen hade andra förhållanden med män. Sh. Holmes är den som skrivit om att L*ena var rädd på slutet.

Trots allt dödas flera kvinnor varje år av sin partner. Är det något man bara ska acceptera tycker du? Eller tror du inte på forskningen som visar på hur destruktiva kontrollerande partners kan misshandla och kontrollera andra och att det kan finnas varningssignaler om våldet kan bli farligt?

Observera att det även finns kvinnor som misshandlar sina män och våld förekommer även i parförhållanden där homosexuella slår sin partner. Inget att skratta åt. Många människor har ett helvete.

Ska vi blunda för att människor misshandlas, strunta i att forska och försöka se samband och riskfaktorer? Ska samhället inte göra vad de kan för att förhindra denna typ av brott?

Glöm inte att det inte sällan är barn inblandade i det här.

Precis som i detta fall.
Citera
2020-01-08, 17:11
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Jag tror att de flesta förstår att L*ena var som de flesta. En människa. En högst vanlig människa på de flesta sätt.
Sådant förstår man om man känner människor, arbetar med människor, lever med människor och intresserar sig för människor.

L*ena hade naturligtvis brister hon också. Men också många goda sidor. Jag tror att hon på de flesta sätt var en mycket bra person.

De brister hon hade har inget med mordet att göra.

L*ena levde inte ett kriminellt liv, hon utsatte sig inte för onödiga risker med att gå dating med främlingar eller att umgås med personer som hade missbruksproblem och hade fyllefester. Hon var inte prostituerad.

Hon hade ett förhållande med en man däremot, som var en riskfaktor.
Jag tror att hon missbedömde sin riskfaktor.

Att han fick den makt över henne som SD själv beskrivit i den rättspsykiatriska undersökningen, kan vara svår att förstå. Men jag har förstått att det kanske var så. Att l*ena inte kunde avsluta förhållandet, fast hon försökte och ville. Och på slutet började hon att bli rädd.

Främst beror en sådan maktutövning på att den som utövar makten har ett problem med att kunna ha ett kärleksfullt förhållande på ett jämbördigt plan. Att kunna ge och ta och lämna frihet och ge tillit till den som man umgås med.

Jag har inga problem med att se att L*ena inte är perfekt. Vilka fel och brister hon än hade, så har hon absolut inte sig själv och skylla.

Det är fruktansvärt att någon endaste tycker det, och att du menar att jag och andra skulle tycka det om vi såg hela L*ena.

Personligen tycker jag att ingen förtjänar att mördas.
Behöver man straffas för att man har gjort något, då har vi vårt rättssystem.

Men du kanske tycker att L*enas "fel, förtjänar att straffas?
För varför skulle du annars tro att jag/"vi" annars tycka att hon förtjänade att dö, om inte ens du/"ni" tycker det (säger du)? Du som tycker att hon har så oändligt många och allvarliga fel.

Att mörda däremot, det är mycket, mycket allvarligt brott.
Om gör man det, då har man ett allvarligt fel.

Jag är emot dödsstraff.

Jag tycker inte att hon förtjänade att
mördas. Därför har jag inga problem med
att se negativa sidor hos henne. Jag kan
ändå känna empati med henne. Även om
hon inte var felfri eller perfekt.
Citera
2020-01-08, 18:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Du och jag behöver inte tycka att
någonting
LW gjorde motiverar att hon blev mördad.
Det intressanta är vad GM anser.
Hen anser antagligen att något LW gjorde
gav hen motivet att mörda henne.
Det behöver inte vara logiskt för någon
annan.

I så fall behöver du ju inte rabbla alla L*enas dåliga sidor som du tycker dig se ju.

Jag har redan för mycket länge sedan sagt att ett motiv kan verka dunkelt för oss. Vad gärningsmannen tänkte är kanske bara logiskt för honom. Och om det bara är logiskt för honom, då kan ju inte hennes dåliga sidor ha med mordet att göra? För då blir det väl logiskt?
Ett dunkelt motiv, då pratar vi om en psykiskt störd person?

Då finns det ingen anledning att för oss på ett logiskt sätt försöka lista ut vad den personen har haft för sjuka tankar. Eller hur?

Vad vi tycker är förstås inte intressant, mer än ur den synvinkeln att vi pratar om det som vi känner till om vår omvärld. Vad som kan vara ett motiv för en mördare.

T ex kan förutom psykisk sjukdom osämja, pengar och otrohet vara motiv för ett mord. Detta kan vi utifrån våra erfarenheter bygga upp teorier om vad som kan ha hänt och vad som kan ha utlöst mordet.

Att du tycker att L*ena var en dålig mamma, vad har du för motivbild och tankar kring vem som var mördaren?
Menar du att UW är mördaren?
Eller t om barnen?

Att hon utnyttjade sina föräldrar?
Menar du att dom mördade sin dotter?

Eller att hon började jobba med ungdomar istället för att fortsätta vara präst? Hon svek sitt yrke och sin församling?
Menar du att någon i kyrkan dödade henne?
Citera
2020-01-08, 18:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Kanske inte helt felfri, men ändå måste man hålla i minnet att vi pratar om a) en 3-barnsmor b) en död människa.

Det ska man tänka på samtidigt som vi vet att hon exempelvis sket fullständigt i HD:s känslor..HD:s barns känslor, sina egna barns känslor, UW:s känslor osv.

Så lite skenheligt är det trots allt.

Du säger att motivet inte sitter i hennes dåliga sidor, men vad vet du om det? Hur ska du gå i garanti för att detta inte var motivet till mordet?

Att en pastor ska ligga med den hon tidigare har vigd. Eller att en pastor ska ligga med grannfruns man kan väl ändå anses vara rätt så kontroversiellt?

Någon kanske fick helt enkelt nog av detta dubbelspel? Någon kanske anser att hon smutsade ner Guds namn?

Vad vet vi?

Vi vet att SD sitter som misstänkt för mordet.

Att SD skulle ha mördat henne för att hon var pastor och låg med honom, det tror jag inte.

Jag har ingen garanti för att det inte är någon annan som har mördat henne.

Om man tar upp något om L*enas dåliga sidor, då behöver man förklara vad det har med trådens rubrik att göra; dvs mordet på L*ena.

Man behöver förklara varför det är viktigt för mordet.

Annars hänger det bara löst, utan sammanhang.
Som en spottloska på L*na.

Att använda grova könsord, vulgära teorier om porr-präst filmer som L'ena själv skulle ha filmat, är ytterligare ett sätt att förnedra offret utan att kunna på något sätt kunna visa att det vare sig finns belägg för det eller var det har med mordet att göra.

Nu sätter jag punkt här.
Citera
2020-01-08, 18:51
Medlem
Citat:
SD gjorde sin facebook privat någon gång efter mordet. Minns inte exakt när.
Jag vet att det diskuterades i tråden redan tidigare, kanske han ägnat sig åt sådant tidigare också. Minns inte längre.

Från december -18 finns ett antal länkar till insamlingar (förutom Cancerfonden, Unique - Rare Chromosome Disorder Support Group., The Ocean Cleanup., Jessica Ekerbrings födelsedagsinsamling för ECPAT Sverige.,Time for Ghana. som SD skänkt pengar till. Den sista är från april-19.

Sedan ett till behjärtansvärt inlägg. Lägg märke till datumet, 15/5-19. Visserligen slupen, men ändå. I inlägget på hans facebook syns:

"[...]"Om elva dagar är det val:

1. Rösta!

2. Rösta bara på SD om du vill:

- Att kvinnor ska ha mindre att säga till om än män

- Om du vill ha mer hat i samhället

- Om du vill att det ska gå åt he-vete

"[..]

https://www.facebook.com/s*abstef*n/timeline?lst=100001290289202%3A697827972%3A1578242 722

Känns som att det handlar om att fila på sin image?

Ja kanske ett fall av imagefilande. Men det är väl å andra sidan själva grundsyftet med att nyttja Insta o Fejsbok?

Men ”Rösta bara på SD..” etc ger ju lite Kapten Klänningvibbar.
Citera
2020-01-08, 18:54
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Vi vet att SD sitter som misstänkt för mordet.

Att SD skulle ha mördat henne för att hon var pastor och låg med honom, det tror jag inte.

Jag har ingen garanti för att det inte är någon annan som har mördat henne.

Om man tar upp något om L*enas dåliga sidor, då behöver man förklara vad det har med trådens rubrik att göra; dvs mordet på L*ena.

Man behöver förklara varför det är viktigt för mordet.

Annars hänger det bara löst, utan sammanhang.
Som en spottloska på L*na.

Att använda grova könsord, vulgära teorier om porr-präst filmer som L'ena själv skulle ha filmat, är ytterligare ett sätt att förnedra offret utan att kunna på något sätt kunna visa att det vare sig finns belägg för det eller var det har med mordet att göra.

Nu sätter jag punkt här.

Du har ingen aning om vad motivet kan vara då vi inte ens har tillgång till FUP och kan således inte sätta några gränser för vad som är on topic. Allt som har med Lena att göra kan mycket väl vara kopplat till mordet direkt eller indirekt och hon är trådens brottsoffer. Däremot kan du sätta gränser för vad som får skrivas om t.ex. HD, JG m.m för deras namn finns inte i trådens rubrik.

Så länge Lenas W*sström namn finns i rubriken får alla skriva vad de vill om Lena W*sström. Vänligen lägg ner härskarteknikerna.
Senast redigerad av Rosamund 2020-01-08 kl. 19:01.
Citera
2020-01-08, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Som vanligt intressanta analyser.

Sitter här och funderar lite. Hundratals vittnen. Det låter som rätt mycket folk. Försöker föreställa mig vilka alla hundratals kan vara. Jag har nog tänkt mig att antalet förhör vi har hört så mycket om har boostats lite av att många har förhörts flera gånger.

Det kan ju inte ha varit hur många som helst i rörelse den där majnatten. Rätt många dörrar har säkert knackats på. En hel del personer i bekantskapskretsen. Men hundratals...

Måtte FUP:en vara i antågande.

Hundratals förhör behöver inte innebära hundratals personer. Flera kan ha hörts vid flertal tillfällen.
Citera
2020-01-08, 19:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Du har ingen aning om vad motivet kan vara då vi inte ens har tillgång till FUP och kan således inte sätta några gränser för vad som är on topic. Allt som har med Lena att göra kan mycket väl vara kopplat till mordet direkt eller indirekt och hon är trådens brottsoffer. Däremot kan du sätta gränser för vad som får skrivas om t.ex. HD, JG m.m för deras namn finns inte i trådens rubrik.

Så länge Lenas W*sström namn finns i rubriken får alla skriva vad de vill om Lena W*sström. Vänligen lägg ner härskarteknikerna.

Eftersom SD är den som sitter häktad på sannolika skäl, är det inte helt osannolikt att han är mördaren. L*ena har anmält SD vid två tillfällen, i tråden har flera skribenter vittnat om att "det finns mer" än anmälningarna.

Motivet är därför inte så osannolikt att misstänka att det har med deras skaviga relation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in