2020-01-09, 01:13
Medlem
Rysk-Bots avatar
Äh chilla o lev på bidrag då. Inte erat fel att det funkar så dåligt i Sverige.

Jag var ändå lyckligare när jag gick hemma o chilla på a-kassa än när jag nu slavar runt på jobb.
Citera
2020-01-09, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Men Lexbase skulle kunna grundgallra enligt polisens intentioner o när det är grungallrat skriver de så här.

Det finns något men det är gammalt - köp om Ni vill veta - o så kan Lexbase vara smarta o tvinga köparna i dessa fall att köpa varje sida/varje dom o så klart oberoende av brottmål eller tvistemål.

Någon som vet hur insamlingen går till o hur mycket denna kostar lexbase - vi talar ju om hela sveriges domstolsväsende - men de borde ta med förvaltningsrätterna också - när folk blir av med vapenlicenser,
utskänkningstillstånd, skatteskit, förbud mot djurhållning, vårdnadstvister mm

Bra fråga. En privatperson måste ju betala om det är över 20 PDFsidor eller så. De har förmodligen gjort special avtal med alla tingsrätterna och köpt upp alla domar. De mesta är säkert i PDF form ändå sedan Lexbase startade 2014
Citera
2020-01-09, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Men Lexbase skulle kunna grundgallra enligt polisens intentioner
De kan gallra men de vill inte. De vill ha kvar datat livsvarigt i alla aspekter. Varför vet jag inte
Det är kanske en kostnad med att gallra. tex marginalen blir 0,5% lägre under en period av 3 år?
Citera
2020-01-09, 01:18
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl
Ja men de tjänar ändå väldigt lite. Är småspelare jämfört med IT-bolagen som säljer datat i paket med HR-system. Verifiera AB som äger verifiera.se och lexbase.se omsätter 9 milj.

Att jämföra med IT-bolagen vars HR system drar in 300-500 miljoner per år. Finns väl bortår 100 st flashiga säljare som far runt och enbart i Sverige säljer in deras program med "bakgrundskontroller" dvs Verifiera.se - länk och allt

Sen är det ju som jag tror du är lite inne på, inte nödvändigtvis smartskaft eller empatiska människor på HR-avdelningarna.

Företaget köper in ett paket och tycker det låter bra.

Sen blir ytterligare en del av samhället bajs som resultat.
Citera
2020-01-09, 01:19
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ja men de tjänar ändå väldigt lite. Är småspelare jämfört med IT-bolagen som säljer datat i paket med HR-system. Verifiera AB som äger verifiera.se och lexbase.se omsätter 9 milj.

Att jämföra med IT-bolagen vars HR system drar in 300-500 miljoner per år. Finns väl bortår 100 st flashiga säljare som far runt och enbart i Sverige säljer in deras program med "bakgrundskontroller" dvs Verifiera.se - länk och allt

Är Verifiera AB moderbolag till Lexbase? Skulle vara väldigt intressant att få mer information om företaget. Vem huvudägaren och grundaren är, var de håller hus fysiskt och är registrerade. Bör vara mycket intressant man kan hitta där om man så vill.
Citera
2020-01-09, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Då googlar de ditt namn, tele, mail och finner ut av det. Flytta till Norge. Ha 700k om året direkt.

jag hade inte bott kvar i det här landet en sekund om jag inte hade familj. Jag fick en bra utbildning helt gratis. Nu kunde jag jobbat i USA eller UK .
Citera
2020-01-09, 01:21
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
De kan gallra men de vill inte. De vill ha kvar datat livsvarigt i alla aspekter. Varför vet jag inte
Det är kanske en kostnad med att gallra. tex marginalen blir 0,5% lägre under en period av 3 år?

Exakt. En mindre lönsamhet är inget argument för att det de gör är försvarbart. Verksamheten ska kontrolleras av grundpremisser såsom samhällsnytta. Precis som Polisens gallringsystem är utformat på ett visst sätt av en anledning ska även Lexbase privatägda databas vara det.
Senast redigerad av Diskuterarn 2020-01-09 kl. 01:28.
Citera
2020-01-09, 01:25
Medlem
Hur länge innan vissa kriminella som vill lägga det livet bakom sig söker upp innehavarna och artigt kräver att de stänger ned systemet? Vi vet vart du bor/din familj bor etc.

Eller kriminella som av olika anledningar inte vill synas där?
Citera
2020-01-09, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansochso
Kan garantera dig att det inte är det enda verktyget. Och det skulle inte kunna vara så, det ÄR så. Finns ca 30 olika rekryteringsverktyg (som det benäms som) bara i Sverige.

Beklagar om du inte fått jobb, det kan jag omöjligen svara på varför.

Fakta kvarstår, det finns ingen koppling med Verifiera eller något liknande system i Varbi. Ej heller kreditupplysningssystem eller liknande.

För övrigt är varje system som du söker i skyldig att informera dig om vem som delges din ansökningsinformation.

Att delge din information till tredje part utan ditt samtycke är direkt olagligt.
Delger man info till Verifiera behövs alltså ditt aktiva samtycke.

ja det finns kanske 30 olika HR system för rekrytering men i princip alla har integrerad bakgrundskoll.

Varbi är som jag förstår det ett av de större "500 företag, kommuner, myndigheter, universitet och organisationer. Rekryteringssystemet används av fler än 50 000 rekryterare"

Varför skulle just Varbi inte ha bakgrundskoll menar du? Vad gör säljarna på Varbi när kunderna frågar om det? Nekar ? De vill väl sälja även den tjänsten och tjäna pengar som alla andra HR system bolag vill göra?
Citera
2020-01-09, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Är Verifiera AB moderbolag till Lexbase? Skulle vara väldigt intressant att få mer information om företaget. Vem huvudägaren och grundaren är, var de håller hus fysiskt och är registrerade. Bör vara mycket intressant man kan hitta där om man så vill.

Lexbase bytte namn till Verifiera AB. De har kvar sajten lexbase.se men nu också verifiera.se
Citera
2020-01-09, 01:32
Medlem
Citat:
Det är bara samma i Norden. Jobba i England, Tyskland m.m. går bra el USA. Jag har familj och måste vara i Sverige annars hade jag flyttat för länge sen

"Det är bara samma i Norden" Vad baserar du detta på? (inget illa menat är bara nyfiken)

Tack!
Citera
2020-01-09, 01:34
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkmunk45
Hur länge innan vissa kriminella som vill lägga det livet bakom sig söker upp innehavarna och artigt kräver att de stänger ned systemet? Vi vet vart du bor/din familj bor etc.

Eller kriminella som av olika anledningar inte vill synas där?

Det är säkert en hel del fulspel inblandat. Ägaren har mycket makt. Känner han bekanta som är tidigare dömda så kan han säkerligen enkelt ta bort de från systemet utan att någon anar ugglor i mossen. Erbjuder någon stora mutor kan man även då fråga sig vad som händer. Hur är det exempelvis med politiker som begått brott eller varit i domstol, registreras de i databasen eller kan det vara så att de slipper för att inte motståndet mot Lexbase ska öka.

Allt detta och mer går säkert att ta reda på för den som är villig att gräva, och det bör vara många.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in