2020-01-08, 21:58
Medlem
antoneriks avatar
Frågan har varit uppe i riksdagen några gånger om att inte tillåta arbetsgivaren att efterfråga utdrag ur belastningsregistret. Men man har aldrig gjort något åt det.

Det borde vara straffbart att efterfråga kriminell bakgrund, på samma sätt som det är straffbart att fråga om någon ska skaffa barn, att fråga vem som har läckt till journalister, att diskriminera p.g.a. etnicitet etc. Arbetsgivaren har en massa olika regler att följa, varför inte införa en till regel?

Det finns ett fåtal yrkeskategorier där det är värdefullt att veta kriminell bakgrund. Folk som jobbar med barn, läkare, poliser, militärer. Och i sådana fall är det bara intressant att veta om dom har begått brott som kan möjliggöras eller underlättas genom deras yrke. Det är totalt ointressant att veta om en polis har stulit en mobil när han var 17 år gammal.
Citera
2020-01-08, 21:59
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl
Jag har kontaktat Unionen fackförening och påtalat hur många 1000 av deras medlemmar som drabbas men de menade att det var totalt ointressant för dem att titta på.

Jag har kontaktat Expressen men de menade att det var totalt ointressant för dem att titta på.

Varför inte bara lägga in ett filter vid källan innan det går ut i APIt och inte skicka ut om småsaker efter 5 år. Då hade de sluppit typ 95%-99% av alla klagomål från oss normala familjeförsörjare. De borde ju följa belastningsregistrets regler.
När min trafikförseelse hände så tänkte jag att det är ändå borta om 5 år. Jag jobbade utomlands då i 4 år dessutom. Nu kom detta som en sur eftersmak

Dessutom berättade de att de inte lyder under GDPR och när man mailar personuppgiftansvarig på Verifiera.se får man bara Rejcted som svar.
(Recipient address rejected: Access denied. AS(201...)
Om jag får välja på att anställa någon som är ostraffad och någon med ett trafikbrott som du beskriver, då tar jag den som är ostraffad. Tycker sånt kan vara relevant även efter många år.
Citera
2020-01-08, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hade du bifogat ett tomt utdrag ur belastningsregistret i ansökan då?

Nej jag har sökt ca 715 jobb i hela mitt liv och aldrig bifogat belastningsregister-utdrag. Har du?

Det blev inte aktuellt här heller då de angav jag inte hade rent register. Tina som hon hette lovade återkomma under e.m. eller nästa dag med en förklaring om vad det var för uppgifter. När hon inte gjorde det ringde jag upp henne sent nästa dag och då hade hon ändrat sig och sa att allt var hemligt. Jag framförde då kritik då hon lovat återkomma med info så vart vi ovänner och hon slängde på luren.
Citera
2020-01-08, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heureux
Nu går jag lite offtopic men jag "känner en person" som är bömd, men inte syns i lexbase. Hur kommer det sig?

Lexbase.se gallrar efter 5 år , 10 år beroende på brott. vissa brott längre än så.

Verfiera.se AB som äger Lexbase säljer också Lexbase datat till företag. Där skickar de ut rubbet och plockar inte bort något alls livet ut.

Jag fick detta besked idag av Verfiera.se/Lexbase:
jag: -Menar du på fullt allvar att du ska skicka ut den här felaktiga uppgiften fram till jag är 65 år gammal, det här trafikbrottet som gjordes för 10 år sen?
Magnus på Verfiera.se/Lexbase: -Ja, om nån är intresserad av den uppgiften så kommer den att skickas ut ja
jag: -Jaha och hur länge tror du att du kan sitta och hålla på med det?
Magnus på Verfiera.se/Lexbase: -Ja, hur länge jag vill naturligtvis.
Citera
2020-01-08, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Jo, uppenbarligen verkar det vara dig som det är mest synd om, enligt dig iaf... Men av mig får du fan ingen sympati.

Skyll dig själv, helt enkelt! 😊
Jag får ju jobb nu när jag söker på 1-mans bolag. Dessutom skadestånd från Gruppstämning mot teamtailor och andra som felbehandlat mig i ansökningsprocessen mot GDPR. Jag klarar mig utan din sympati tror jag.
Citera
2020-01-08, 22:07
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Om jag får välja på att anställa någon som är ostraffad och någon med ett trafikbrott som du beskriver, då tar jag den som är ostraffad. Tycker sånt kan vara relevant även efter många år.

I så fall är du en inkompetent arbetsgivare. Risken är stor att du väljer bort lämpliga personer och anställer olämpliga personer om du verkligen lägger vikt vid sådana små förseelser.
Citera
2020-01-08, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe

Många tycker det onekligen eftersom detta får fortsätta. Men en vacker dag så stänger nog lagstiftaren möjligheten. vad vet jag? Jag kan inte begära att alla ska tycka som jag. Jag är bara glad att jag vet exakt vad som gäller nu efter 4 år långa år av huvudbry
Citera
2020-01-08, 22:10
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Nej jag körde på spärrlinje och erkände direkt. Det var ett spaningsgäng poliser 4 st som tog mig. Jag t o m skrattade lite att jag har ju ingen chans att komma undan med så många polisvittnen. Ändå ville de ha rättegång och jag erkände ju där också och förlorade. Jag tänkte inte så mkt mer på det då och visste det skulle vara utagerat efter 5 år. Nu blev det inte så. Jag har fortfarande inget jobb trots högskoleexamen efter 4 års jobbsök.
Dock ska jag bara säka 1-mansföretag jobb nu så jag kommer få jobb. Fast jag ville helst jobba på storbolag jag gjorde tidigare såsom CapGemini, SEB m fl

Vad säger företagen du sökt till, eller kommer du inte ens till intervju? Låter hur som helst som ett fall för Datainspektionen, eller någon annan instans.
Citera
2020-01-08, 22:10
Medlem
Data i all ära - används det felaktigt/oansvarigt (avsiktligt eller oavsiktligt) så får det konsekvenser.
Finns det bara en leverantör så är det problematiskt om deras ställningstagande kring brott blir så generaliserande.
Citera
2020-01-08, 22:14
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Nej jag har sökt ca 715 jobb i hela mitt liv och aldrig bifogat belastningsregister-utdrag. Har du?

Det blev inte aktuellt här heller då de angav jag inte hade rent register. Tina som hon hette lovade återkomma under e.m. eller nästa dag med en förklaring om vad det var för uppgifter. När hon inte gjorde det ringde jag upp henne sent nästa dag och då hade hon ändrat sig och sa att allt var hemligt. Jag framförde då kritik då hon lovat återkomma med info så vart vi ovänner och hon slängde på luren.
De krävde uppenbarligen ett rent utdrag ur belastningsregistret. Framgick tydligt ur texten. Skickar du inte med det, man andra likvärdiga sökande gör det, då är det enkelt att skippa dig. Eller hur?
Citera
2020-01-08, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Vad säger företagen du sökt till, eller kommer du inte ens till intervju? Låter hur som helst som ett fall för Datainspektionen, eller någon annan instans.

Sökt 700 . kommit på intervju 6-7 ggr. sen har det blivit tyst utom i 1 fall. ett 1-mansbolag. Han anställde mig för han hade inget HR-system som blinkade röda varningslampor.

Ja nog kommer datainspektionen att få aktivera sig. Jag fick reda på detta idag i kontakt med Verifiera.se / Lexbase att de aldrig gallrar småförseelser. Nu kommer detta att anmälas och Datainspektionen har inget mandat kring Verifiera pga utgivningsbevis så det är iT-bolagen vi går på . De som gör HR systemen. Samt HR-avdelningarna som använder datat. De måste följa GDPR.
Citera
2020-01-08, 22:15
Medlem
kontrarevolutionars avatar
Ja s write har sjuka register. Lexbase, kronofogden och all annan skit. Det går att kolla upp hur många låneansökningar och liknande.

Utanför ankdammen anses allt detta absurt.å
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in