2020-01-08, 20:43
Medlem
Måste vara skönt att sitta och vara arg på internet för att man inte lyckas får ett jobb trots att man har högskoleutbildning. Jag kan garantera dig, att det är fel på dig och inte på grund av något register. Du är förmodligen dålig på att söka jobb eller ger ett dåligt intryck vid möten.
Citera
2020-01-08, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det här visar ju att HR och rekryteringsföretag gör rätt som sorterar bort sådana som har tidigare domar. Ovan visar att det är relevant även om de är 20 år gamla.

Tungt kriminella kaosmänniskor som gretasgodeman vill ju ingen ha bland personalen.

har du kollat din IQ på sistone? Du tycker det är bra om man för röda lampor som blinkar från 18-65 år efter att ha parkerat fel vid övergångställe och döms i domstol och erkänner?!
Hur tänkte du nu? Tänkte du verkligen?
Citera
2020-01-08, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novalue
Möjligt, dock så borde det då vara olagligt att koppla detta till en sökfunktion på deras hemsida. Den funktionen i sig strid mot GDPR även om inte databasen gör det
Hur ska du ha en databas utan sökfunktion?

Definitionen för en databas är enligt yttrandefrihetsgrundlagen 1 kap 2§ "databas: en samling av information lagrad för automatiserad behandling". Här kan jag tillägga att Sverige ansökt om undantag för tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen när vi ansökte till EU. På pappret betyder det att EU inte har beslutanderätt över dess områden. Nu orkar jag verkligen inte kolla på förarbeten eller praxis, men utgångspunkten med en databas är att personuppgifterna på något sätt ska gå att behandla, förslagsvis genom en sökfunktion. Det blir lite svårt om jag söker på "misshandel" på Infotorg (databas för jurister) och så hittar den 0 träffar.
Citera
2020-01-08, 20:48
Medlem
Citat:
Det här visar ju att HR och rekryteringsföretag gör rätt som sorterar bort sådana som har tidigare domar. Ovan visar att det är relevant även om de är 20 år gamla.

Tungt kriminella kaosmänniskor som gretasgodeman vill ju ingen ha bland personalen.

Skilj på orsak och verkan. Jag har aldrig dömts för något men hade något företag förstört resten av min framtid för någon irrelevant bagatell så hade jag starkt övervägt att joina gretasgodeman.
Citera
2020-01-08, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av concertasoc
Måste vara skönt att sitta och vara arg på internet för att man inte lyckas får ett jobb trots att man har högskoleutbildning. Jag kan garantera dig, att det är fel på dig och inte på grund av något register. Du är förmodligen dålig på att söka jobb eller ger ett dåligt intryck vid möten.

ha ha Jag har inte kommit på några möten. jag har bara skickat CV och pers brev som är kollade och fixade på alla tänkbara sätt under 4 års tid som långtidsarbetslös
Jag har sökt 700 jobb. fått 6-7 intervjuer. Sen har ingen återkommit. Jag söker jobb inom och där finns mest stora bolag och alla mindre har ändå HRsystem. Det förekommer inte 1-mans företag så mycket inom finans.

Jag sökte då ett helt annat jobb i en annan bransch och lurade honom att jag hade jobbat med sånt. Jag blev anställd direkt och fick googla och låtsas som jag var sådan i det yrke som jag blvit anställd för . Det var 1-mans bolag utan HR system.
Citera
2020-01-08, 20:51
Medlem
tuffkatts avatar
Uppfattade inte riktigt om du menade att alla företags HR-system fungerar på detta sätt eller om det gällde just ditt specifika exempel? Jag har en vän som åkte dit för narkotikainnehav (kokain för eget bruk utanför nattklubb) för ca 4-5 år sedan, han fick nyligen jobb på ett stort företag inom finansbranschen där man normalt sett är ganska hårda med sådant. Har svårt att se att detta företag inte gör någon slagning i register. Låter konstigt.
Citera
2020-01-08, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Hmm, tack!

Det är alltså Myndigheten för Press, Radio, och TV som ger ut rättigheten att rundgå GDPR...trots att lexbase varken är Press, Radio, eller TV. Så kanske de som ska pushas på för de som inte gillar att.
http://www.mprt.se/sokverktyg/#tab-1,lexbase.se lexbase ser ut att fått det 2013, löper ut 2023, och verifiera från -16 till -26, så svårigheten att rundgå gdpr verkar inte utvecklats.

TeamTailor som TS nämner finns där dock inte. Det är bara att köpa/få saker av någon med utgivningsintyg för att få sprida det vidare? http://www.mprt.se/sokverktyg/#tab-2,TeamTailor
Eller bara kanske till och med bara referera till att någon med utgivningsintyg har sagt det så är man också beskyddad?
Att få ett utgivningsbevis är mycket enkelt. Om du har t.ex. en blogg på din egna hemsida kan du ansöka om utgivningsbevis till din blogg och troligtvis även få det. Du kan själv läsa på mer om utgivningsbevis men kraven för att få ett är inte särskilt strikt. När utgivningsbeviset håller på att gå ut, kan man enkelt ansöka om en förlängning.

Nej, utgivningsbevis går inte att köpa eller sprida vidare. Det är en viss hemsida som har fått beviset efter att ha uppställt vissa krav. Om hemsidan inte har ett utgivningsbevis måste den följa GDPR och får inte lagra uppgifter på folk som inte godkänt det.
Citera
2020-01-08, 20:52
Medlem
flukkes avatar
Jobbar bla som konsult hos åt et oljebolag och här finns det flera personer som är dömda i lexbase.

Knappast så att alla bryr sig om dessa markeringar, utan det kan mer vara en grund för en djupare research om personen som ska anställas.

Använder själv lexbase i tjänsten men då oftast fristående och inte kopplat till vårt HR system. Mest för att läsa om det finns någon relevant dom.
och ordet relevant bör för de flesta vara vägledande här, för små trafikbrott, hmf inlägg eller liknande bryr man sig inte om ifall kompetensen är rätt och det personliga passar.
Citera
2020-01-08, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av concertasoc

Du vet inte vad du snackar om . Jag har haft high level tjänster i både Stockholm och Köpenhamn. 4-5 år på vardera ställe. Haft hand om 25 miljarder i placeringar på ena stället och en produktportfölj på 60 milj i årlig intäkt på det andra. Sen blev erkände jag trafikförseelsen och har inte kunnat få nytt jobb nu . är inne på år 5
Citera
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Och du tänker att det är rimligt att risken för att sorteras bort är lika stor om du varit med i en gruppvåldtäkt, som när du fått böter för att ha kört utan bälte?
Nja, den jag citerade visade ju på drastisk våldsbenägenhet.

Initialt hade jag också tänkt mig att en trafikförseelse för länge sedan inte skulle ha någon nämnvärd betydelse.

Men efter att ha läst den här tråden så inser jag att det är en bra varningssignal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Jobbar bla som konsult hos åt et oljebolag och här finns det flera personer som är dömda i lexbase.

Knappast så att alla bryr sig om dessa markeringar, utan det kan mer vara en grund för en djupare research om personen som ska anställas.

Använder själv lexbase i tjänsten men då oftast fristående och inte kopplat till vårt HR system. Mest för att läsa om det finns någon relevant dom.
och ordet relevant bör för de flesta vara vägledande här, för små trafikbrott, hmf inlägg eller liknande bryr man sig inte om ifall kompetensen är rätt och det personliga passar.

Problemet är att det framgår inte om det är ett småbrott eller ej. Mord klumpas alltså ihop med tvistemål. Tack för den!
Citera
2020-01-08, 21:03
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Nja, den jag citerade visade ju på drastisk våldsbenägenhet.

Initialt hade jag också tänkt mig att en trafikförseelse för länge sedan inte skulle ha någon nämnvärd betydelse.

Men efter att ha läst den här tråden så inser jag att det är en bra varningssignal.
Vet inte om du är ny på internet men det är ganska välkänt att folk brukar skriva ganska galna saker utan att mena det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in