2020-01-06, 20:53
Medlem
Man har ju efterfrågat ballonger på bild där satelliter hänger inget svar för dem kan inte för det är en bluff.
Fortfarande inget svar om du är religiös boldogg men du kanske inte vågar berätta om det.
Men läser man tidigare inlägg så verkar du vara det eller hur
Senast redigerad av Eagle5555 2020-01-06 kl. 20:56.
Citera
2020-01-06, 20:59
Medlem
GIANLUIGI1s avatar
Satelliter hängande i ballonger, är man 5 år kanske man kan tro på det. Annars undrar man ju hur vuxna kan få sådana vanföreställningar utan att man inte tagit massor av droger. Det är på riktigt synd om dessa fe-tokar.
Citera
2020-01-06, 21:31
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Nära skjuter ingen hare. Presentera nu beviset för att universums gigantiska vakuum gränser till jordens atmosfär som hålls tillbaka av gravitationen. Varför håller du på bevisen? Vad väntar du på?

Bevisa att det finns ett luftryck intill rymden först.
Citera
2020-01-06, 21:35
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragkejda
Så de naturliga gaslagarna stämmer altså inte?

Som sagt Nobelpriset ligger runt hörnet.

Nä, du ska inte jämföra de fysikaliska lagar som beskriver tryck i slutna kärl med de lagar som reglerar atmosfärens funktionalitet. Där har man faktiskt bevisat att atmosfären minskar i tryck ju högre upp man kommer (färre atomer per volymenhet) men också att det finns en viss tröghet i den lägre atmosfären så den hänger inte riktigt med i jordens rotation. Man kan säga att hela systemet slirar lite, det är därför vi har mer västliga än ostliga vindar. En av väldigt många anledningar men jordens rotation har inverkan på vädret. Givetvis även på havsströmmar eftersom vattnet inte är en cementklump.

Plattjordare måste förneka dessa fenomen för annars går inte deras världsbild ihop. Det kan vara en rolig utmaning. Att rita ut observerat väder från massor med väderstationer på en plattjordkarta. Där skulle man få många kul pilar i kanterna.
Citera
2020-01-06, 22:41
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragkejda
Dåså.
Alltså är detta påstående falskt:

F = Gm1m2/r^2 är säkert välkänd. G = gravitationskonstanten = 6,674E-11. m1 och m2 är objektens massor. r är avståndet mellan objektens gravitationscentrum.

Varför skulle den vara falsk? 2 massor drar i varandra med F. För att accelerera en massa krävs en kraft. Men det spelar ingen roll då det är just accelerationen vi kan få fram, kraft eller inte.

a = Gm/r^2 kan hårledas ur Einsteins fältekvation. Det har gjorts här http://math.ucr.edu/home/baez/einstein/node6a.html
Citera
2020-01-06, 23:19
Medlem
Zwoop77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Varför skulle den vara falsk? 2 massor drar i varandra med F. För att accelerera en massa krävs en kraft. Men det spelar ingen roll då det är just accelerationen vi kan få fram, kraft eller inte.

a = Gm/r^2 kan hårledas ur Einsteins fältekvation. Det har gjorts här http://math.ucr.edu/home/baez/einstein/node6a.html

Den här tråden är 13 år gammal. Allt som diskuteras är idiot-detalj-saker hit och dit. Åk till kanten och filma/fota hur det ser ut där! Vem som helst får göra detta! Ingen kommer att stoppa er på vägen dit. Om det skulle stå en armé i vägen, fota/filma den så vi får se hur det ser ut. Visa upp lite bevis istället för att diskutera skitsaker om gravitation, perspektiv och annan skit.
Citera
2020-01-07, 00:39
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Varför är det omöjligt på en platt jord?

För att om jorden vore platt så kan solen aldrig komma närmare jordytan än ca 6000 km. Det är höjden till solen man får om man använder Erastotenes tillämpad på en platt jord. 6000 km. För att solen ska kunna lysa uppåt i cockpiten så måste Wolfie flyga på en höjd som är högre än solen. Väldigt enkel geometri. Har du flugit? Tror du planet flög högre än solen? Om man kunde flyga upp till solen med ett flygplan borde inte en massa tillbud uppstått med plan som kraschar in i den?

Citat:
Okej, eftersom du inte påstått att rymden består i vakuum har du bestämt att rymden slutat existera nu. För om det inte vakuum, så blir det friktion och då faller det ju. Vakuum eller inte vakuum. Vad kan det tänkas bli härnäst? Men det är klart att det inte är lögn om du tror på det.

Det råder ganska bra vakuum i rymden. Jag har inte påstått något annat. Du tycker om att hitta på saker. Som att någon säger något de aldrig sagt. Har inte din mamma sagt att det är fult att ljuga? Du kanske inte har någon mamma. Kanske det som är ditt problem. Men det finns friktion i rymden. Det finns partiklar i den. Några vätejoner här, några vätejoner där. Var och varannan natt kan man se stjärnfall. Det utgör friktion. Ingen bestrider det. Och vi kan se konsekvenserna av denna friktion; alla planeters omloppsbanor är elliptiska. Hade det inte funnits någon friktion alls hade alla planeternas banor varit så gott som perfekt cirkulära. Men varje gång en planet träffas av något så ändras dess banhastighet något. Och banan blir något mer elliptisk. Dock behöver inte dessa nedslag betyda att alla planeter saktar ner. Nedslagen kan ske på en sida av planeten som innebär att deras banhastighet ökar. Och därmed behöver vi inte oroa oss för att trilla ner i solen i någon närmare framtid.
Citera
2020-01-07, 01:07
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Det du visade var ingen rotation, det var en rörelse. Resten är ett antagande.

Inget antagande. Konstaterande. Rotation är en rörelse. Väldigt obegåvad kommentar från dig.

Citat:
Videon du visade var ett ljus på himlen som snurrade, från det antog du att det var en sfär som roterar kring sin axel i ett vakuum. Ett antagande föranledde dig att göra fler antaganden.

Jag ser en sfär som roterar runt sin axel. Inget antagande. Konstaterande. Misstänker att du ser grodor ner andra tittar på en häst och vägrar acceptera hästen som en häst även om du matar den med havre. Det är något väldigt fel med din kognitiva förmåga.

Citat:
Om du visste att månen reflekterade solens ljus hade visat det, nu nöjer du dig att anta det. Och självklart gör du fler antaganden baserat på ditt första antagande.

https://imgur.com/a/daM1D
Här är två bilder. En tagen på natten i månljus och en tagen på dagen i solljus. Vilken är vilken tror du? Om månen och solen är två helt olika ljuskällor istället för en ljuskälla så borde det vara en ganska dramatisk skillnad. Det är det inte. Allt ljus kommer från solen i bilderna. Igen, inget antagande. Konstaterande.

Citat:
Jag vet inte vad himlen är och därför vet jag inte vad ljusen på himlen är. Det finns inga bevis för vad himlen är, du gör i vanlig ordning bara antaganden om vad ljusen är baserat på vad du blivit, inte vad du själv har lärt dig.

Jag har studerat himlavalvet tillräckligt mycket för att veta helt säkert att det inte är något magiskt med det som busar med oss. Himlen är bara uppåt. En riktning. Och allt vi ser på himlen är andra objekt som är långt borta. Vi kan mäta avstånden i många fall och konstatera att objekten verkligen är långt borta. Bevisat. Konstaterat. Det var antaganden för ca 500 år sedan. Sen kunde man mäta dessa avstånd. Dessa mätningar har gjorts om och om igen men allt större säkerhet men ingen mätning har helt motbevisat någon tidigare mätning. Man kan även analysera ljuset från objekt och få vad de består av. Det har vi gjort med solens ljus och det har vi gjort med stjärnornas ljus. Därmed är det bevisat att stjärnorna är andra solar fast längre bort. Det är väldigt tragiskt att du bara konstaterar att du inte vet något utan att ha något som helst intresse för att utforska saker du inte vet något om. Istället sitter du här och låtsas som att du har något som helst att säga förutom "jag vet inte. En normal människa innehar en egenskap som kallas "nyfikenhet". Vad är det för fel med dig som saknar den egenskapen?

Citat:
Du har blivit lärd hur du ska uppfatta din omgivning, du har inte lärt dig att tyda din omgivning.

Det påstående kunde inta var mer fel. Att uppfatta sin omgivning och att tyda sin omgivning är inte två helt skilda saker. Och även om; jag gör hela tiden både och. Jag kan göra observationer, uppfattar, utan att förstå vad jag ser. Jag analyserar, tyder, och kommer fram till en hypotes som jag sedan bevisar.

Citat:
The Matrix är intressant i denna diskussion för den visar hur du blivit programmerad.
Bra film, du har säkert sett den och scenen med 'red pill or blue pill'. Det går att applicera på dig men kanske inte som du tror. Du tror kanske att jag ska säga att jag är redpilled och du bluepilled. Nej, du tillämpar nämligen dualitet. Om jag säger att rymden inte finns då säger du: vad är det annars? Valet måste bestå i två val, platt eller rund, rymd eller istället för rymd, blått piller eller rött piller. Enligt dig får jag inte kritisera utan att ha ett alternativ redo, alltid dualitet. Detta för att vi inte ska söka flera svar och alltid välja mellan de två alternativ som erbjuds. Man kan se det tillämpas överallt.
Det sitter djupt.

Det förvånar mig inte att du tycker The Matrix är intressant. Du tror att du lever i den. Och alternativa svar? Vi har redan konstaterat att vi är på nivån 1 + 2 = 3, ett konstaterande du bestrider. Det spelar ingen roll vad du tror. 1 + 2 = 3 är alltid sant.
Citera
2020-01-07, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77
Den här tråden är 13 år gammal. Allt som diskuteras är idiot-detalj-saker hit och dit. Åk till kanten och filma/fota hur det ser ut där! Vem som helst får göra detta! Ingen kommer att stoppa er på vägen dit. Om det skulle stå en armé i vägen, fota/filma den så vi får se hur det ser ut. Visa upp lite bevis istället för att diskutera skitsaker om gravitation, perspektiv och annan skit.

Det har gjorts hundratals ggr.
Citera
2020-01-07, 02:31
Medlem
Citat:
Det fetade: du påstår att ditt påstående är en sanning. Hur går det ihop? Antar du att ditt påstående är en sanning?

Hur kan jag kontrollera dina mätningar om du pga ovilja inte vill presentera dem?

Jag säger att tills du kontrollerar mitt påstående så är det jag säger sanning och du antar att jag har rätt eller fel, detta eftersom du själv kan mäta och få ett eget resultat.

Efter hur du uttryckt dig innan så verkar antagande vara något väldigt fult så jag förmodar att du därför kommer mäta och kontrollera det jag säger annars gör du dig skyldig till att anta själv och det verkar du inte anse vara något att sträva efter.

Jag har presenterat resultatet av mina mätningar, jorden är ett klot, bara för dig att kontrollera detta och kommer du fram till ett annat resultat kan vi jämföra data.
Citera
2020-01-07, 05:09
Medlem
jeranisms avatar
Citat:
Vakuum innebär slutet för din modell.
Slutet är nära.

Vad skulle innebära slutet för plattjordsmodellen?
Citera
2020-01-07, 07:09
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Låt oss då få se observationen där tryck möter vakuum utan barriär!
Det finns inget vakuum.

Citat:
Så nu finns inte vakuum, bara olika tryck.
Korrekt, det är det jag sagt hela tiden.

Citat:
Du ändrar nu på förutsättningarna för att kunna fortsätta tro att jorden är en sfär, ni globjordare gör det gemensamt och per automatik, och er övertygelse om jordens form rubbas inte. Trots att ni blir tvungna att ta till lögner och tillämpa självbedrägeri för att jorden fortsättningsvis ska vara rund.
Nej, Det är du som som ljugit för dig själv om att det enligt vår modell skulle finnas tryck bredvid vakuum.

Jordens sfäriska form rubbas endast av bevis för någon annan form, som inte också förklaras av den sfäriska modellen. ”Den ser platt ut”, är ett sådant exempel. Enligt den sfäriska modellen ser jorden platt ut, på nära håll. Med hjälp av optik syns det tydligt att jordens yta är krökt.

Citat:
Varje generation människor luras in i detta självbedrägeri, men de flesta kan ta sig ur det men vägrar.
Makalöst fascinerande!
Hur vet du att människor luras in ett självbedrägeri angående jordens form?
Ett annat alternativ är det är du som bedrar dig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in