2019-12-26, 15:13
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Du bara försöker använda begrepp du själv inte begriper dig på. För att försöka skylla ifrån dig på att Sverige inte skulle vara demokratiskt.

Näe, inte alls. Hela svenska folket var perfekt fria att rösta på vad de ville både i september 2018 och i maj 2019. ALLA valde att ge samtliga sittande politiker perfekt godkänt. Det är ett folk som har politiker som företräder folkets normer. I USA, Italien, Ukrajna sitter idag regeringschefer som aldrig varit politiker förut. Inte ens kassör i MUF. Därför att de folken vill ha förändring. I de flesta andra västländerna kriser de etablerade partierna efter stora ras i demokratiska val de senaste fyra åren, en förändring helt utan like sedan 1930-talet. Sverige är det enda undantaget där samtliga väljare enhälligt sluter upp bakom sin sittande regim, Sverige har världens mest älskade och hyllade politiker och världens nöjdaste väljare.
Det spelar ingen roll att du är oförskämd eller upprepar samma saker om och om igen. Faktum kvarstår: Det finns inget meningsfullt alternativ att rösta på i Sverige. Alternativet är att inte rösta alls, vilket är samma sak som att kasta bort sin röst. Väljarna sitter i en rävsax.

Istället för att gnälla helt osakligt i inlägg efter inlägg kanske du kan upplysa oss om DITT förslag på lösning. Konkret.
Citera
2019-12-26, 20:21
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ja, men två villkor behöver vara uppfyllda:
1) Folk måste förstå den ”ingrodda rötan” och att de är lurade.
2) Det behöver finnas något alternativ att rösta på.

Väldigt många har ännu inte passerat punkt 1. Och för dem som har gjort det finns inget bra alternativ att rösta på. Inget parti har något förslag på HUR den ”ingrodda rötan” ska kunna elimineras. Inget parti pratar ens om den.

Den ”ingrodda rötan” är en genomkorrupt statsapparat och genomkorrupta medier. HUR ska den elimineras? Det ÄR kärnfrågan för Sverige.

Ett tredje krävs. Att de inte har för mycket innestående vinst i systemet som skulle kunna gå åt pipan om någon släpper gasen. Väldigt många har stora (orealiserade) vinster på sina bostäder. Om migrationspolitiken läggs om lär det betyda stor risk för fallande bostadspriser. Särskilt ihop med en nära förestående "normal" lågkonjunktur.

Det var för att få en snabb värdestegring (över LÅNET) som gjorde att de i flock röstade för mångkulturen under så många år. Nu måste många välja mellan pest (eskalerande mångkultur) eller kolera (personliga ekonomiska förluster, faktiska eller bara utplånad "vinst").

Där ligger rävsaxen. Loss aversion är en mycket starkare psykologisk drivkraft än rationellt "gilla läget" och "göra det bästa av situationen".
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2019-12-26 kl. 20:26.
Citera
2019-12-26, 20:28
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ja, men två villkor behöver vara uppfyllda:
1) Folk måste förstå den ”ingrodda rötan” och att de är lurade.
2) Det behöver finnas något alternativ att rösta på.

Väldigt många har ännu inte passerat punkt 1. Och för dem som har gjort det finns inget bra alternativ att rösta på. Inget parti har något förslag på HUR den ”ingrodda rötan” ska kunna elimineras. Inget parti pratar ens om den.

Den ”ingrodda rötan” är en genomkorrupt statsapparat och genomkorrupta medier. HUR ska den elimineras? Det ÄR kärnfrågan för Sverige.

1. Ja, det är klandervärt att medborgarna i vår s.k demokrati inte har ägnat någon tid åt att förstå den ingrodda rötan.

2. Det finns alternativ att rösta på. De är små därför att folk har valt att fortsätta rösta på idioter som förstör landet. Detta dilemma betyder alltså inte att folket inte är klandervärda.

Jag behöver inte servera dig en färdig lösning med garanti för att det ska vara sant att väljarna är ansvariga och klandervärda.
Citera
2019-12-26, 23:34
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Långsamverkande morfinpreparat är sedan snart ett år "restnoterat", alltså saknas.

Citat:
Sedan februari har långtidsverkande morfintabletter i alla styrkor saknats i Sverige. Särskilt den palliativa vården som behandlar döende eller obotligt sjuka har problem med detta.

– De patienter som behöver den här typen av smärtlindring är framför allt cancerpatienter med obotlig sjukdom och en begränsad tid kvar att leva eller patienter med kotkompressioner och väldigt svår smärta under några månader.

Citat:
För mig låter en restnotering som en tillfällig problematik som kommer att lösa sig inom några månader. Nu har vi snart varit utan Dolcontin i ett år. Det låter som att det är andra mekanismer bakom. Det här påverkar mitt förtroende för läkemedelsindustrin i stort och företaget specifikt, säger Bertil Axelsson.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/br...martpatienter/
Citera
2019-12-27, 00:14
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
1. Ja, det är klandervärt att medborgarna i vår s.k demokrati inte har ägnat någon tid åt att förstå den ingrodda rötan.

2. Det finns alternativ att rösta på. De är små därför att folk har valt att fortsätta rösta på idioter som förstör landet. Detta dilemma betyder alltså inte att folket inte är klandervärda.

Jag behöver inte servera dig en färdig lösning med garanti för att det ska vara sant att väljarna är ansvariga och klandervärda.
GreffueAnthonius har helt rätt och påpekar det viktigaste villkoret, som jag förbisåg (för att jag har hunnit glömma det). Det måste finnas en ÄKTA VILJA till förändring. Jag uppdaterar min lista:
1) Folk måste känna en ÄKTA VILJA till förändring.
2) Folk måste förstå den ”ingrodda rötan” och att de är lurade.
3) Det behöver finnas något alternativ att rösta på.

I min ”vanliga värld” är jag ovanlig för jag har passerat punkt 1. Sen passerade jag punkt 2 efter väldigt mycket arbete. Nu står jag i punkt 3. (Det jag har gjort är att försöka hjälpa utsatta människor och i den processen lärt mig hur genomruttet samhället är. De allra flesta har ingen aning om hur inihelvete sjukt det är.)

”Systemkollapsen” har ännu inte drabbat den stora massan, även om det går snabbare och snabbare. Du måste förstå att livet med arbete, familj, olika åtaganden och så vidare tar folks tid och energi. Det är så Sverige SKA fungera – alla som kan bidrar på sitt sätt och livet rullar på.

Förräderiet av makthavarna som sker SKA INTE kunna ske. Det är liksom otänkbart. Som att Titanic skulle sjunka (eller mängder av andra banala exempel...) Jag tror att du fattar poängen: Folk VILL INTE att detta ska hända. Men det händer. Skutan Sverige sjunker – men det är hyfsat orättvist att skylla på dem som har köpt dyra biljetter och lovats en säker resa.

Det finns inga alternativ som har gett en adekvat problembeskrivning att rösta på.
Citera
2019-12-27, 10:34
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Nedskärningar i vården, denna gång öppet med att vården kommer att bli sämre (exempel Jämtland-Härjedalen).

Citat:
Vi kommer inte att ha råd att behålla all person, det kommer att bli uppsägningar framöver. Och för oss handlar det nu om att försöka hitta andra sätt att arbeta, andra sätt att möta patienterna, för pengarna i sjukvården i Jämtland är slut, och vår ekonomi är så dålig att vi inte ens får ta lån, säger Anna Granevärn, primärvårdschef region Jämtland/Härjedalen, till TV4 Nyheterna

https://www.svd.se/krisande-ekonomi-...ill-samre-vard
Citera
2019-12-27, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Nedskärningar i vården, denna gång öppet med att vården kommer att bli sämre (exempel Jämtland-Härjedalen).

https://www.svd.se/krisande-ekonomi-...ill-samre-vard

Skatterna måste höjas. Trappa ut jobbskattebidraget snabbt. Ok att det finns för lågavlönade, men bort med det för alla som tjänar exempelvis över 25000/mån.
Citera
2019-12-27, 10:58
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Skatterna måste höjas. Trappa ut jobbskattebidraget snabbt. Ok att det finns för lågavlönade, men bort med det för alla som tjänar exempelvis över 25000/mån.

Hört talas om Lafferkurvan? Man kan bara höja skatterna så mycket innan man får in mindre skatteintäkter än om man behöll lägre skatt.

Lösningen är inte att höja skatten, utan att skära på utgifterna. Det finns mycket man kan ta ifrån exempelvis bidrag för invandrare som inte kommit i jobb efter x antal år, miljardbistånd, genus och annat flum istället för att dra ner på sjukvården.

Sen är det ju S som tagit bort värnskatten, lite dumt i det här läget kan man tycka eller hur? Nu ska man alltså beskatta den stora massan istället. Den stora massan kommer få mindre pengar och således kommer konsumtionen minska och företagen gå sämre.

Det är en ond cirkel det där med skattehöjningar som enda lösningen. Vi betalar redan bland världens högsta skatter.
Citera
2019-12-27, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Hört talas om Lafferkurvan? Man kan bara höja skatterna så mycket innan man får in mindre skatteintäkter än om man behöll lägre skatt.

Lösningen är inte att höja skatten, utan att skära på utgifterna. Det finns mycket man kan ta ifrån exempelvis bidrag för invandrare som inte kommit i jobb efter x antal år, miljardbistånd, genus och annat flum istället för att dra ner på sjukvården.

Sen är det ju S som tagit bort värnskatten, lite dumt i det här läget kan man tycka eller hur? Nu ska man alltså beskatta den stora massan istället. Den stora massan kommer få mindre pengar och således kommer konsumtionen minska och företagen gå sämre.

Det är en ond cirkel det där med skattehöjningar som enda lösningen. Vi betalar redan bland världens högsta skatter.

Man kan inte bortse från den nytta utjämningseffekten ger. Klyftor skapa psykisk ohälsa, missbruk och kriminalitet. En progressiv skatt jämnar ut klyftorna även om den i absoluta tal inte nödvändigtvis ger större intäkter i längden.
Citera
2019-12-27, 11:15
Medlem
Draken55s avatar
Citat:

25000 ? tror du medelsvensson vill leva som en kyrkråtta?

har du kollat ut genom fönstret efter 2015 , typ?
Citera
2019-12-27, 12:25
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Man kan inte bortse från den nytta utjämningseffekten ger. Klyftor skapa psykisk ohälsa, missbruk och kriminalitet. En progressiv skatt jämnar ut klyftorna även om den i absoluta tal inte nödvändigtvis ger större intäkter i längden.
Struntprat. Det finns inget belägg för det. Däremot tenderar en kriminell livsstil att skapa dåliga socioekonomiska förhållanden. Och att den psykiska ohälsan ökar lavinartat i Sverige beror knappast på ”klyftor”. Det är ett alltmer dysfunktionellt samhälle som tar ut sin rätt. Ett sjukt och genomkorrupt samhälle som sådana som DU har skapat och fortsätter att försvara med dårars envishet. Sådana som du representerar tamejfan ren ondska. Ser du inte vad som händer i Sverige? Hur fan tror du att höjda skatter skulle kunna hjälpa?
Citera
2019-12-27, 12:56
Medlem
Citat:
Struntprat. Det finns inget belägg för det. Däremot tenderar en kriminell livsstil att skapa dåliga socioekonomiska förhållanden. Och att den psykiska ohälsan ökar lavinartat i Sverige beror knappast på ”klyftor”. Det är ett alltmer dysfunktionellt samhälle som tar ut sin rätt. Ett sjukt och genomkorrupt samhälle som sådana som DU har skapat och fortsätter att försvara med dårars envishet. Sådana som du representerar tamejfan ren ondska. Ser du inte vad som händer i Sverige? Hur fan tror du att höjda skatter skulle kunna hjälpa?

Bättre stöd i skolan skulle minska bortsorteringen av elever som inte håller måttet enligt skolans småborgerliga bedömningsmallar. Alla har kapacitet att klara grundskolan och gymnasiet med rätt stöd. Tyvärr kan inte alla få det stödet hemma. Trångboddhet och föräldrar som själva har svårt med språket hindrar det. Mer skolmateriel på hemspråken skulle råda bot på det. Höjda flerbarnstillägg skulle kunna höja levnadsvillkoren och därför skulle inte kriminalitet kännas som den enda vägen bort från misären.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in