Citat:
Ursprungligen postat av
Mjäll
1. Ja, det är klandervärt att medborgarna i vår s.k demokrati inte har ägnat någon tid åt att förstå den ingrodda rötan.
2. Det finns alternativ att rösta på. De är små därför att folk har valt att fortsätta rösta på idioter som förstör landet. Detta dilemma betyder alltså inte att folket inte är klandervärda.
Jag behöver inte servera dig en färdig lösning med garanti för att det ska vara sant att väljarna är ansvariga och klandervärda.
GreffueAnthonius har helt rätt och påpekar det viktigaste villkoret, som jag förbisåg (för att jag har hunnit glömma det). Det måste finnas en ÄKTA VILJA till förändring. Jag uppdaterar min lista:
1) Folk måste känna en ÄKTA VILJA till förändring.
2) Folk måste förstå den ”ingrodda rötan” och att de är lurade.
3) Det behöver finnas något alternativ att rösta på.
I min ”vanliga värld” är jag ovanlig för jag har passerat punkt 1. Sen passerade jag punkt 2 efter väldigt mycket arbete. Nu står jag i punkt 3. (Det jag har gjort är att försöka hjälpa utsatta människor och i den processen lärt mig hur genomruttet samhället är. De allra flesta har ingen aning om hur inihelvete sjukt det är.)
”Systemkollapsen” har ännu inte drabbat den stora massan, även om det går snabbare och snabbare. Du måste förstå att livet med arbete, familj, olika åtaganden och så vidare tar folks tid och energi. Det är så Sverige SKA fungera – alla som kan bidrar på sitt sätt och livet rullar på.
Förräderiet av makthavarna som sker SKA INTE kunna ske. Det är liksom otänkbart. Som att Titanic skulle sjunka (eller mängder av andra banala exempel...) Jag tror att du fattar poängen: Folk VILL INTE att detta ska hända. Men det händer. Skutan Sverige sjunker – men det är hyfsat orättvist att skylla på dem som har köpt dyra biljetter och lovats en säker resa.
Det finns inga alternativ som har gett en adekvat problembeskrivning att rösta på.