2020-01-18, 14:56
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Försöker du beskylla Katolska Kyrkan för Stockholm's blodbad? Detta är något nytt för mig, men det skulle inte förvåna mig om protestantiska propagandan retroaktivt beskylt KK för detta.
Nu är det en komplicerad historia, men det ligger något i att Stockholms blodbad delvis hade med konflikter i kyrkan att göra.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms_blodbad

Citat:
Japp, jag är medveten om att Vasamyten är intimt förknipad med antikatolicism.
Vad är det för myt?

Citat:
I efterhand var detta en av historiens största misstag.
Hur kan det vara ett misstag att hjälpa en människa med ångest?

Citat:
Att man lider med syndare behöver inte förvandlas till ett rättfärdigande av syndiga handlingar.
Fast på vilket sätt var Luther en syndare?

Citat:
Svårt att tro. Det är mer troligt att han ville tillfredställa sina begär och sin far ville se honom gift.
Det också. Det är dock sant att Katharina inte hade någonstans att ta vägen.
Citera
2020-01-18, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Man skall inte be till sk helgon som katoliker gör.

Kristus lärde oss att be till Gud fader.

Du borde skaka av dig förlegade protestantiska memes från äckliga religionskrigens tid. Våga ifrågasätta den korrumperade "Svenska" "kyrkan".

Varför har du för dig att katoliker ber helgon som man ber Gud? Många av de missförstånden, oskyldiga eller ilviljiga, kommer från semantiska skift som gemene man och kvinna inte alltid förstår. Detta har exploaderats av protestantiska hatpropagandan.

Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Då får du förklara för oss alla: varför är det så fel att kunna få läsa Bibeln eller hålla sina gudstjänster på sitt eget språk? Det måste ju vara något bra för hela folket?
Katolska Gudtjänster hålls på många fler språk än det begränsade icke-universella Svenska kyrkan, så vad talar du om?

Är de ännu ett av protestantiska hatpropagandans myter jag måste bemöta?

Citat:
Hur vet du att just den katolska kyrkan är den kyrka som Jesus skapade? Hur vet du att just Luther lärde ut "villoläror"?

Protestantiska kyrkor saknar auktoritet. I den välden kan du gå och shoppa från ena kyrkan till den andra. Att bli utesluten ur en protestantisk kyrka har absolut inga följder för det finns så många andra. Därmed finns det ingen auktoritetsprincip.

KK är den äldsta och ursprungliga kyrkan. Historien visar detta. Protestanterna kan inte göra samma anspråk. Om de försöker projecera sig själva till senantiken blir det uppenbart att de hamnar i samma klump som marcionister, arianer och andra kättare.

KK skapade bibeln, men det finns inget kyrkomöte som sagt att sola scriptura aberrationen gäller.

Alla sakrament är bibliska. Sakrament som inte är katolska är inte sakrament. Du kan inte sålla bland sakrament och ha med de du gillar. Nej.
Citera
2020-01-18, 22:09
Medlem
ekerilars avatar
Citat:

KK skapade bibeln, men det finns inget kyrkomöte som sagt att sola scriptura aberrationen gäller.

...

Jag är mycket tacksam mot Katolska kyrkan för att de gett oss bibeln på samma sätt som påven uttryck tacksamhet gentemot de protestantiska kyrkorna för att dessa tydliggjort evangeliet för katolikerna.

Nu anser jag att Bibeln är det enda teologiska rättesnöret, och utgångspunkten för hur jag vill leva mitt liv. Det är därför jag är protestant och inte katolik.

Nu försöker Katolska Kyrkan och Lutherska världsrådet skapa försoning gentemot varandra. Varför försöker du förhindra detta med ditt missionerande.

Varför är du så Butthurt över reformationen?
Citera
2020-01-20, 01:51
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Katolska Gudtjänster hålls på många fler språk än det begränsade icke-universella Svenska kyrkan, så vad talar du om?

Är de ännu ett av protestantiska hatpropagandans myter jag måste bemöta?
Men det var inte alls så innan 1500-talet, när de första officiella översättningarna av Bibeln på folkspråken kom. Innan dess fick folk vackert lyssna på latin i kyrkan, fast de knappt visste vad prästerna sade för något.

Citat:
Protestantiska kyrkor saknar auktoritet. I den välden kan du gå och shoppa från ena kyrkan till den andra. Att bli utesluten ur en protestantisk kyrka har absolut inga följder för det finns så många andra. Därmed finns det ingen auktoritetsprincip.

KK är den äldsta och ursprungliga kyrkan. Historien visar detta. Protestanterna kan inte göra samma anspråk. Om de försöker projecera sig själva till senantiken blir det uppenbart att de hamnar i samma klump som marcionister, arianer och andra kättare.

Alla sakrament är bibliska. Sakrament som inte är katolska är inte sakrament. Du kan inte sålla bland sakrament och ha med de du gillar. Nej.
Fast det är bara vad du tycker och tror. Du har inte några bevis för att KK är bäst för alla.
Senast redigerad av Furienna 2020-01-20 kl. 01:53.
Citera
2020-01-23, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Lite kul att argumenten från 1500-talet återuppstår i tråden. :-)

Luther var av allt att döma en uppriktigt religiös brat med en talang för propaganda. Om hans religiösa revolution i själva verket mest handlade om furstemakt lär aldrig kunna besvaras fullt ut.

Det är dock ironiskt att flera av konsekvenserna var oavsiktliga. Tolkning av Bibeln var till exempel aldrig Luthers avsikt, utan poängen med att översätta Bibeln var att den skulle läsas bokstavligt av alla och inte tolkas av katolska kyrkan. När han konfronterades med bibeltolkare som pacifister och upproriska bönder ställde han sig undantagslöst på maktens sida. I slutändan var han som alla andra mest en produkt av sin tid och omgivning.

Den sista ironin är kanske den mest utsökta: han blev protestantismens första och enda helgon.
Han har sin helgon, förlåt, kalenderdag.

Konserkvenserna ser man än idag i Sveriges utdöende statskyrka. För SvK och andra lutherkyrkor bled den en hal sluttning när man väl en gång sålde ut sig för att behaga statsmakten. Luther i den iver som bländade honom kunde inte spå detta.

Och gällande tolkmning, är katolska kyrkans tolkning den som gäller, då det var katolska kyrkan som sydde ihop bibeln. En skomakare kan sina skor. Den katolska tolkningen är till skilnad av vad den protestantiska hatpropagande påstått inte rigid, utan öppen för diskussion i många frågor.

Citat:
Det finns dock en bra förklaring till att helgonkulter uppstod: de behövdes. Särskilt just Maria fick så en ny roll för många, när de gamla gudinnorna tvingades bort. Framför allt kvinnorna behövde en kvinnlig gudomlig gestalt i sin tro.
Kvinnor liksom män behöver Gud och Jesus. Maria, med all vördnad och respekt hon förtjänar är en gåva av Gud till inte bara kvinnor utan också män.

Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Absolut Vatikanens helgonadyrkan är en fortsättning på det antika Roms månggudadyrkan. Är man på sjön ber man till ett helgon, för bra skörd ett och för fred ett osv.
På samma sätt som Judisk monoteism är en fortsättning på zoroastrism och Kananitiska polyteismen och kristendom en alternativ till mysteriereligioner. Tror du att denna historicism punkterar kristna tron? Eller vad menade du egentligen?
Citera
2020-02-29, 12:14
Medlem
Citat:
Men det var inget svar på min fråga: vad gör att katolicismen är en sannare kristendom än lutherdomen?

Katolska kyrkan är grundad av Jesus och hans apostlar.

Lutherkyrkan är grundad av en galen, bannlyst och fredlös judehatare vid namn Luther.

Hatar man judar hatar man Jesus.

Citat:
Det blev en fortsättning på de många gudarna även i andra länder, som här i Norden och i Latinamerika.

Från The Guardian
Francis made his support for the statues clear, in effect recognising that they symbolise how Catholics in the Amazon basin have adapted their faith to incorporate native traditions. The Latin American pope warms to this kind of faith, rooted in the people, not imposed from above.
Så självklart ska tron växa organisk, så småningsom blir Pachamama bara en namn för Junfru Maria. Att läxa upp folk från höga stolar är vad högmodiga protestanter gör.
Citera
2020-02-29, 15:35
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Katolska kyrkan är grundad av Jesus och hans apostlar.
Som jag skrev ganska nyligen i en annan tråd, så är katolska kyrkan snarare grundad av Konstantin än av Jesus eller apostlarna.

Citat:
Lutherkyrkan är grundad av en galen, bannlyst och fredlös judehatare vid namn Luther.
Luther var inte galen. Och om han nu blev bannlyst, så säger det mer om den dåvarande påven än om honom. Och vi har för länge sedan konstaterat att Luther inte hatade judar mer än miljontals katoliker i Europa gjorde på hans tid.

Citat:
Att läxa upp folk från höga stolar är vad högmodiga protestanter gör.
Så du menar att katoliker aldrig är högmodiga?
Citera
2020-03-01, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Nu måste vi klargöra saker här. Jag misstänker att du är katolik. Då frågar jag dig.

Anser du att alla som döps inom den katolska kyrkan per automatik blir Guds barn?

Bra fråga.

I sensu lato är Guds kärlek så enorm så även mormoner och muslimer är Guds barn.

I sensu stricto är döpta kristna Guds barn.

Citat:
Nu får du förklara vilken "skada" du tänker på.

Läggar grunden för religionskrig, inspiration för andra heretiker, plundringen av Rom, smutskastningen och propageringen av myter om RKK, splittrandet av västerlandet, bidrog till bildstormningstiden, splittrandet av Tyskland, föregångare till Hitlers nationalism och judehat.
Citera
2020-03-01, 10:51
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Läggar grunden för religionskrig, inspiration för andra heretiker, plundringen av Rom, smutskastningen och propageringen av myter om RKK, splittrandet av västerlandet, bidrog till bildstormningstiden, splittrandet av Tyskland, föregångare till Hitlers nationalism och judehat.
Men nu kom ju det mesta av det där först efter Luthers tid. Så det är inte rättvist att skylla honom för det, när det nu ens var något negativt. Och vi har ju gått genom det faktum att Hitler officiellt var katolik i hela sitt liv, och att München i det katolska Bayern var "rörelsens huvudstad".
Senast redigerad av Furienna 2020-03-01 kl. 10:54.
Citera
2020-03-01, 15:31
Medlem
Citat:
Det fanns ju förstås biskopar i Rom redan under senantiken. Men det var först under medeltiden, som det mäktiga påvedömet uppstod.
Påvedömmer har alltid varit mäktig i sina läror. Att biskopen i Rom fick succesivt utökad världsligt makt från 600 till 1100 var ju bara bra. Mer eller mindre makt, påvedömmets institution härstammar från apostolisk tid och med Petrus själv som förste påve.

Lutheriter kan inte göra samma anspråk för sin kyrka, som är bara schismatisk kyrka ur mängden, utan egen åsikt och som följer blint den svenska statsaparatens ideologi.

Citat:
Man får med andra ord inte tänka själv eller tycka annorlunda?
Se på Amazonsynoden. Man får tänka själv och diskutera. Vad man inte får är att schismera gemenskapen, kyrkan. Det är fåfängt och egensinnigt. Se bara på protestantiska benämningarna som förökar sig.. som... ehhm, låt oss säga exponentiellt. . Är det det du vill?

Citat:
Just nu får i alla fall katolska präster mest uppmärksamhet för sådana brott. Sedan är det upp till debatt om det är välförtjänt eller ej.
Mina tankar går de offren. Jag hoppas att när allt hat har lagt sig att vi kan reda ut detta ordentligt.

Citat:
Avveckla tycker jag väl inte ändå. Däremot skulle jag vilja se att fler medlemmar tog avstånd från alla dumheterna. Men jag är å andra sidan inte medlem längre sedan sexton år tillbaka (jag var inte heller konfirmerad), så det är egentligen inte mitt bekymmer.
Om alla som går i lutherkyrka börjar ta avstånd från dumheterna, blir det någon kyrka kvar?
Citera
2020-03-01, 16:58
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Lutheriter kan inte göra samma anspråk för sin kyrka, som är bara schismatisk kyrka ur mängden, utan egen åsikt och som följer blint den svenska statsaparatens ideologi.
Men du anklagar protestanter för att vara högmodiga?

Citat:
Se på Amazonsynoden. Man får tänka själv och diskutera. Vad man inte får är att schismera gemenskapen, kyrkan. Det är fåfängt och egensinnigt. Se bara på protestantiska benämningarna som förökar sig.. som... ehhm, låt oss säga exponentiellt. . Är det det du vill?
Så då ska alla tvingas in i samma gemenskap?

Citat:
Om alla som går i lutherkyrka börjar ta avstånd från dumheterna, blir det någon kyrka kvar?
Kanske inte, men det gör inte så mycket för mig.
Citera
2020-03-01, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Vad var det som så hemskt med att Luther tyckte att skriften skulle komma först och att det inte skulle gå att kunna köpa sig ur reningselden med avlatsbreven?
Två missuppfattningar som i en mening. Tala om att protestantiska propagandan har varit effektiv.

Första felet är att tro att inte RKK värderar heliga skriften i det högsta. RKK skapade bibeln, så det ju RKK som vet hur det ska användas, inte någon judehatande teologiprofessor 1200 år senare.

Det finns inget beläg för att urkyrkan Jesu skapade höll till sig till sola scriptura aberrationen. Möjligtvis är protestanteras sola scriptura fanatism och bildstormningar merett tecken av muslimsk inflytande. Det är välkänt att Luther gottade på sig när katolska staterna led nederlag mot turkiska horderna.

Citat:
Frälsning genom tro och skriften allena var två viktiga principer. Håller inte heller med om att Luther skulle vara en protestantiskt helgon eftersom andra protestanter, troende, akademiker m fl har kritiserat Luther t ex för hans syn på judar.
Frälsning genom skriften? Vilken galen luthersekt hör du till?

Citat:
Idag finns det ju katolska präster som lever som gifta (är du gift innan du blir katolsk präst behöver du inte skilja dig) och jag ser inte att det skulle finnas något stöd för att en präst skulle behöva leva i celibat för att vara präst.
Känner du till orden tradition och disciplin. När du börjat uppskatta båda kommer du att förstå.

Citat:
Det är betydligt oftare jag hör eller läser om bittra katoliker som angriper Luther medan det är sällan jag hör någon från de större lutherska kyrkorna angripa katolska kyrkan. Var tydligen något om att se bjälken i sitt eget öga först...
Om det stämmer är det kanske för att lutherska hatpropagandan har varit så effektivt de sista 500 åren att vi katoliker slösa enorma krafter, för att ständigt bemöta falskheter som lutheriternas förljugna påståenden om avlatsbreven, osv.

Citat:
Luther var inte så unik heller då t ex Jan Huss hade haft liknande tankar innan.
Men Luther orsakade mycket mer skada än denna Jan Huss.

Citat:
Ibland kan jag uppfatta protestantismen som kall och tror att det kan ha o göra med luthersk attityd till att det är tron som frälser och inte gärningar, men Luther försvarade ju senare att gärningar visserligen inte frälser men att de "borde" komma av att du älskar Gud och skapelsen.
Den är så kall att man skulle kunna tro a de tror på en död Gud. Deras Gud är frånvarande, inga mirakler, inga helgon.

Citat:
Tror som sagt inte Luther var något helgon men det var viktiga reformer han stod för och öppnade upp för en mer trovärdig och ärlig kyrka, jämfört med en kyrka som säger olika saker som inte står i skriften och som inte själva lever upp till sina ideal, t ex om kyskhetslöftet.
Med handen på hjärtat, tycker du SvK är mer trovärdig än RKK?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in