Citat:
Ursprungligen postat av
Black.Panther
Vad var det som så hemskt med att Luther tyckte att skriften skulle komma först och att det inte skulle gå att kunna köpa sig ur reningselden med avlatsbreven?
Två missuppfattningar som i en mening. Tala om att protestantiska propagandan har varit effektiv.
Första felet är att tro att inte RKK värderar heliga skriften i det högsta. RKK skapade bibeln, så det ju RKK som vet hur det ska användas, inte någon judehatande teologiprofessor 1200 år senare.
Det finns inget beläg för att urkyrkan Jesu skapade höll till sig till sola scriptura aberrationen. Möjligtvis är protestanteras sola scriptura fanatism och bildstormningar merett tecken av muslimsk inflytande. Det är välkänt att Luther gottade på sig när katolska staterna led nederlag mot turkiska horderna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Black.Panther
Frälsning genom tro och skriften allena var två viktiga principer. Håller inte heller med om att Luther skulle vara en protestantiskt helgon eftersom andra protestanter, troende, akademiker m fl har kritiserat Luther t ex för hans syn på judar.
Frälsning genom skriften? Vilken galen luthersekt hör du till?
Citat:
Ursprungligen postat av
Black.Panther
Idag finns det ju katolska präster som lever som gifta (är du gift innan du blir katolsk präst behöver du inte skilja dig) och jag ser inte att det skulle finnas något stöd för att en präst skulle behöva leva i celibat för att vara präst.
Känner du till orden
tradition och
disciplin. När du börjat uppskatta båda kommer du att förstå.
Citat:
Ursprungligen postat av
Black.Panther
Det är betydligt oftare jag hör eller läser om bittra katoliker som angriper Luther medan det är sällan jag hör någon från de större lutherska kyrkorna angripa katolska kyrkan. Var tydligen något om att se bjälken i sitt eget öga först...
Om det stämmer är det kanske för att lutherska hatpropagandan har varit så effektivt de sista 500 åren att vi katoliker slösa enorma krafter, för att ständigt bemöta falskheter som lutheriternas förljugna påståenden om avlatsbreven, osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Black.Panther
Luther var inte så unik heller då t ex Jan Huss hade haft liknande tankar innan.
Men Luther orsakade mycket mer skada än denna Jan Huss.
Citat:
Ursprungligen postat av
Black.Panther
Ibland kan jag uppfatta protestantismen som kall och tror att det kan ha o göra med luthersk attityd till att det är tron som frälser och inte gärningar, men Luther försvarade ju senare att gärningar visserligen inte frälser men att de "borde" komma av att du älskar Gud och skapelsen.
Den är så kall att man skulle kunna tro a de tror på en död Gud. Deras Gud är frånvarande, inga mirakler, inga helgon.
Citat:
Ursprungligen postat av
Black.Panther
Tror som sagt inte Luther var något helgon men det var viktiga reformer han stod för och öppnade upp för en mer trovärdig och ärlig kyrka, jämfört med en kyrka som säger olika saker som inte står i skriften och som inte själva lever upp till sina ideal, t ex om kyskhetslöftet.
Med handen på hjärtat, tycker du SvK är mer trovärdig än RKK?