Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Var får du sådana här siffror ifrån?
Jag har nyss redovisat att 4% av däggdjurens artdöd beror på klimatförändringar, och nästan 40% av totalen beror på människans utbredning. Människans exploatering av mark är alltså de facto tio gånger värre än klimatförändringar, för däggdjur, precis som jag skrev. Enligt WWF.
Citat:
Och vad vill du säga med detta? Att vi skall sluta skaffa barn eller skall vi starta fler krig?
Att vi ska sluta breda ut oss i onödan. Till exempel att vi inte ska sträva efter ett småskaligt samhälle där människor lever utspridda, utan satsa på att städerna attraktiva. Vi ska ha centraliserad energiproduktion, och satsa på producera så mycket mat som möjligt från den mark vi tagit i anspråk, till exempel med genmodifiering av grödor.
Citat:
Men hur många vallar kommer att behövas? Och hur höga måste de vara? Det är det ingen som vet.
Det är inte ett speciellt svårt ingenjörsmässigt problem. Det är som att säga "ingen vet ju hur man klipper hår" bara för att du själv inte är frisör.
Citat:
Notan kommer att bli många miljarder om vi inte stoppar utsläppen. Vem skall betala, frågade jag.
Det kostar ännu mer att stoppa utsläppen. Det blir du och jag som får betala i båda fallen. Det finns ingen gratislösning.
Citat:
Kan du svara på det nu? Jag tycker att det är en mycket relevant fråga, eftersom dessa byggen kunde vara helt onödiga om vi hade stoppat utsläppen i tid.
Lugn. Havet stiger typ en halv centimeter per år. Man bygger vallar när vattnet tränger på, varken förr eller senare.
Citat:
Och vem vill ha vallar mot havet som förstör utsikten?
Ungefär lika många som vill glo på ett vindkraftverk.
Citat:
Vem har bett om det? Har väljarna valt den lösningen?
Hur många procent har miljöpartiet nu igen?
Den dag som vattnet tränger på så bygger man vallar. Det är en infrastrukturfråga som man inte behöver fråga väljarna.
Citat:
För politiker är det förstås bekvämt att anlita firmor som bygger vallar, sånt är vi bra på.
Bra observation. Man ska göra sånt man är bra på.