2019-10-06, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvantlogik
Viljan är inte ’fri’, den är ’påverkbar’.
Det är en väldig skillnad.

”Fri vilja” är en biblisk föreställning.
Du har nog rätt, men det menas inte att man är helt fri utan snarare att man har "en fri vilja", alltså att det finns en del av viljan som är fri. Med "fri vilja" avses alltså möjligheten att påverka framtiden, men vilket perspektiv denna möjlighet omfattar är en annan fråga.
Citera
2019-10-06, 16:37
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Viljan kan kännas som att den är fri, men din nästa tanke är förutbestämd utav hur neuroner och partiklar är arrangerade i din hjärna. Precis som i andra trådar inom filosofi så gör sig determinismen även gällande här. Alla din tankar och handlingar genom livet är ett utfall hur partiklar, neuroner och atomer var arrangerade i ett tidigare skede.
Citera
2019-10-06, 19:45
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Viljan kan kännas som att den är fri, men din nästa tanke är förutbestämd utav hur neuroner och partiklar är arrangerade i din hjärna. Precis som i andra trådar inom filosofi så gör sig determinismen även gällande här. Alla din tankar och handlingar genom livet är ett utfall hur partiklar, neuroner och atomer var arrangerade i ett tidigare skede.
Du glömmer återigen att skilja ’predeterminism’ från ’determinism’.

Det du argumenterar för här är predeterminism.
Citera
2019-10-06, 20:06
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Du glömmer återigen att skilja ’predeterminism’ från ’determinism’.

Det du argumenterar för här är predeterminism.

Nej om jag påstår att det finns en skapare i kulisserna som sätter igång maskineriet(gud) så är det predeterminism.
Citera
2019-10-06, 20:19
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Nej om jag påstår att det finns en skapare i kulisserna som sätter igång maskineriet(gud) så är det predeterminism.
Om du påstår att allt i framtiden är förutbestämt,
Då förespråkar du predeterminism.

Predeterminism är som du säger helt riktigt en religiös föreställning.
Senast redigerad av kvantlogik 2019-10-06 kl. 20:21.
Citera
2019-10-06, 20:25
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Om du påstår att framtiden är förutbestämd,
Då förespråkar du predeterminism.

Predeterminism är som du säger helt riktigt en religiös föreställning.

Fel, det du beskriver är teologisk determinism och det förespråkar inte jag.

"Theological determinism"

https://en.wikipedia.org/wiki/Theological_determinism
Citera
2019-10-06, 20:45
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Fel, det du beskriver är teologisk determinism och det förespråkar inte jag.

"Theological determinism"

https://en.wikipedia.org/wiki/Theological_determinism
Du förespråkar ateistisk predeterminism.
Likaledes en religiös föreställning, fast utan gudar.

Tror du att allt i hela universum är förutbestämt?
Alltså inte enbart att allt följer logiska lagar, utan också att allt i framtiden redan bestämts från start?
Citera
2019-10-06, 20:52
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Du förespråkar ateistisk predeterminism.
Likaledes en religiös föreställning, fast utan gudar.

Du får plugga in ordet religion.

Inga gudar/gud så är det ingen religion.

Citat:
religion

the belief in and worship of a superhuman controlling power, especially a personal God or gods.

https://www.google.com/search?sxsrf=ACYBGNTjW9fdtWnUd3diZKQwnwLE5kWCKg:15 70387638767&q=Dictionary&stick=H4sIAAAAAAAAAONQesS oyi3w8sc9YSmZSWtOXmMU4-LzL0jNc8lMLsnMz0ssqrRiUWJKzeNZxMqFEAMA7_QXqzcAAAA& zx=1570387698931#dobs=religion

Citat:
Tror du att allt i hela universum är förutbestämt?
Alltså inte enbart att allt följer logiska lagar, utan också att allt i framtiden redan bestämts från start?

"Bestämts" är ett lite märkligt ord som jag inte vet var du fått ifrån. Inte från mig i alla fall. Men ungefär korrekt. Big bang eller infaltion theory ---> avslutas med heat death. Determinerat --> determinism. Ingen gud eller gudomlighet inblandad öht.
Citera
2019-11-13, 17:57
Medlem
Fri vilja avser möjligheten att ha kunnat agera annorlunda i en och samma situation i det förflutna.

Förmodligen är fri vilja en av de meningslösaste diskussioner som finns. Oavsett om vi har fri vilja eller ej så är det våra aktiva handlingar som räknas. Om man har en genetisk förbenägenhet att tänka och handla kriminellt innebär dock fri vilja att man har möjligheten att undvika sådant beteende. På det sättet kan moraliskt ansvar för sina handlingar kopplas till fri vilja. Så jag förstår absolut varför en del artiklar på nätet om fri vilja (engelska Wikipedia bland annat) kopplar fri vilja till moraliskt ansvar. Jag lägger inget särskilt värde i det, bara en reflektion från min sida.

Oavsett om vi har fri vilja eller ej kan alla handlingar tolkas som förbestämda utifrån, utan motsägelse, vilket gör diskussionen väldigt meningslös om meningsfull överhuvudtaget.
Citera
2019-12-18, 11:27
Medlem
Fri vilja måste vara omöjligt.

Hur skulle det gå till?

Hjärnan är någonting som finns där med massa signaler hit och dit, som en dator, fast vi har ett medvetande och upplever vad datorn håller på med. Men vad skulle man styra hjärnkontoret med? Måste väl vara hjärnan det också. Eller är det någonting helt oberoende som vi styr hjärnan med, någonting utanför?

Säg att jag ska välja mellan att gå till vänster eller höger i en korsning. Jag tycker mig välja att jag går till höger. Men det kommer ju bara från hjärnan. hmm jag lurar hjärnan och går till vänster istället...men vad kommer det ifrån, det är ju också från hjärnan.

Om man har en fri vilja så måste det alltså finnas ett jag utanför hjärnan. Annars kommer allt från signaler hit och dit och tror man sig styra över det så är det också bara massa signaler hit och dit som också är hjärnan.

Värdelös förklaring från mig vad jag menar, men tala hjärna om hur en fri vilja skulle kunna vara möjlig?
Citera
2019-12-18, 11:35
Medlem
Meanderbetraktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Hur skulle det gå till?

Hjärnan är någonting som finns där med massa signaler hit och dit, som en dator, fast vi har ett medvetande och upplever vad datorn håller på med. Men vad skulle man styra hjärnkontoret med? Måste väl vara hjärnan det också. Eller är det någonting helt oberoende som vi styr hjärnan med, någonting utanför?

Säg att jag ska välja mellan att gå till vänster eller höger i en korsning. Jag tycker mig välja att jag går till höger. Men det kommer ju bara från hjärnan. hmm jag lurar hjärnan och går till vänster istället...men vad kommer det ifrån, det är ju också från hjärnan.

Om man har en fri vilja så måste det alltså finnas ett jag utanför hjärnan. Annars kommer allt från signaler hit och dit och tror man sig styra över det så är det också bara massa signaler hit och dit som också är hjärnan.

Värdelös förklaring från mig vad jag menar, men tala hjärna om hur en fri vilja skulle kunna vara möjlig?
Redan för länge sen i skolan hörde jag talas om den där filosofiska teorin om att man egentligen inte har någon fri vilja. Det handlar väl om att vi har en massa kultur och en massa hämningar. Redan från första början tyckte jag att resonemanget är nonsens. Alla känner på något vis en skillnad mellan vad man vill och vad man måste göra. Det är inte komplicerat utan enkelt.

Filosofer borde ägna sig åt bättre saker, i den mån någon skulle få för sig att fråga mig. Och visst skriver jag detta av min egna fria vilja.
Citera
2019-12-18, 11:50
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meanderbetraktaren
Redan för länge sen i skolan hörde jag talas om den där filosofiska teorin om att man egentligen inte har någon fri vilja. Det handlar väl om att vi har en massa kultur och en massa hämningar. Redan från första början tyckte jag att resonemanget är nonsens. Alla känner på något vis en skillnad mellan vad man vill och vad man måste göra. Det är inte komplicerat utan enkelt.

Filosofer borde ägna sig åt bättre saker, i den mån någon skulle få för sig att fråga mig. Och visst skriver jag detta av min egna fria vilja.

Visst, du gör vad du vill. Men. Du väljer inte vad du vill. Så någon fri vilja har du inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in