2019-09-07, 10:21
Medlem
Jag tycker inte det måste finnas någon motsägelse mellan avsaknaden av fri vilja och olika mänskliga aspekter såsom moral.

Människan har utvecklats via ett emergent system genom evolutionen. På någon nivå handlar moral helt enkelt om vad som är bra för hela samhället/människosläktet/livet som organism över individuell nytta, eftersom omoraliska handlingar i slutändan inte bara kan skada andra utan även kommer skada individen och långsiktig överlevnad.

Att beivra brott eller straffa brottslingar är ett feedback & reinforcement-system som kommer "lära" individer eller neuroner i systemet att uppföra sig bättre. Straffet handlar inte om att uppfostra en "fri vilja" till att bli en "bättre själ", utan det är ett självreglerande system.

Evolutionen har producerat detta system eftersom det har visat sig framgångsrikt. Ett system som tillåter destruktiva mönster kommer inte att överleva. Fri vilja har inget med detta att göra, det är helt enkelt en konsekvens av orsak och verkan.

Med detta sagt, så är insikten att fri vilja inte existerar någon anledning till att lägga sig ned och självdö. Kroppen inklusive hjärnan vill generellt sett överleva, och kommer fortsätta göra vad den gör. En kropp som ger upp vid insikten att den inte har någon fri vilja är biologiskt defekt i denna 3D-verklighet. Så även fast jag vet att detta är en "film" som uppspelar sig, kommer ju min kropp fortsätta göra vad den gör. Så denna insikt har egentligen inte många praktiska implikationer eftersom illusionen av livet och fri vilja är mer praktiskt i vardagen. Att förstå mer av universum är dock belönande i sig och en av förtjänsterna som vi "observatörer" har låst upp tack vare evolutionens hårda slit över miljarder år.
Senast redigerad av 48k8 2019-09-07 kl. 10:35.
Citera
2019-09-08, 01:06
Medlem
kvantlogiks avatar
Man kan nog säga att viljan är ytterst begränsad, men att den ändå existerar i viss mån.

För visst kan ni väl välja något (göra val) här i livet?

Eller tror ni på riktigt att allt (inkl. era tankar) redan är förutbestämt? (av "Gud" eller alternativet "Slumpen" då eller?)

Att förneka sin egen vilja är en simpel ursäkt!
Varför ursäktar ni er existens? Vad är det ni vill ha förlåtelse för?
Senast redigerad av kvantlogik 2019-09-08 kl. 01:54.
Citera
2019-09-08, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
När vi vaknar på morgonen eller tänker ingenting, så har vi inga tankar. Det är ju ett tydligt nolltillstånd i våra sinnen. Då måste det finnas en extern oberoende trigger. Det är för mig väldigt uppenbart. Det gör det än mer uppenbart för oss att vi har fri vilja, annars hade inte någon ny tanke trängt in i oss.

Om du har möjlighet så betrakta dessa tillstånd nästa gång, ty det är ett bra exempel på hur du ej styr dina tankar.

För vilken tanke är den första som dyker upp efter sömn/tystnad? Det finns ingen kontroll över det alls, och sedan leder en tanke till en annan.

Att vara medveten om hur den första tanken dyker upp varje dag (dvs den dyker upp från någonstans du inte kontrollerar) är en bra övning för att personligen uppleva avsaknaden av fri vilja.
Citera
2019-09-08, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det är tragiskt, men du har rätt. Att så många ändå tror på fri vilja är för att det har överlevnadsvärde. Det känns ju inte direkt upplyftande att veta att man bara är åskådare också i sitt eget medvetande.

Dock så faller känslan av att vara åskådare också bort efter ett tag, när insikten lägger sig om att "du" trots allt bara är ett fenomen i universum. Ej separerbart från universum.

Finns nog inget uppenbart överlevnadsvärde i det heller, tron på fri vilja är som vilken felaktig idé som helst som människan kan få för sig. Jämför med tro på gudar och liknande.

Det är bara den moderna tidens religion, för tusen år sedan trodde man verkligen på gudar, idag tror man verkligen på fri vilja.
Citera
2019-09-08, 12:41
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Hur fan kan ni vara så bombsäkra på er sak? Sedan när försvann ödmjukheten? Om det är något som vetenskapens och matematikens misslyckanden lärt oss så är det att vara ödmjuk och inte dra alla över en kam i sådana här frågor som om man vet den definitiva slutsatsen. Ni vägrar tro på fri vilja för att det är bekvämt.

Låt mig ta ett historiskt exempel inom matematiken. Andrew Wiles trodde sig bevisat Fermats sista sats under 1990-talet. Detta fick enorm uppmärksamhet i media som om han vore en hjälte. Några månader senare granskades beviset av en expert som fann ett fel som renderade beviset felaktigt. Detta fel tog ett år att korrigera.
Att vara bombsäker har nog ofta en väldigt låg korrelation med att ha rätt. Vetenskap är blygsam till sin natur, t ex med sitt krav på att alla vetenskapliga teorier måste vara falsifierbara. En sann vetenskapare är inte 100 % säker på någonting. Allt kan ifrågasättas.

Citat:
Förnekelsen av den fria viljan befriar oss från moraliskt ansvar för våra handlingar. Vi behöver därför aldrig må dåligt över eller ångra vad vi gjort eller gör eftersom vi aldrig hade kunnat handla annorlunda. Fri vilja skapar också osäkerhet kring hur vi fattar våra beslut. Därmed finns det en klar anledning att förneka dess existens. Vi människor tenderar också att förbise de antaganden som ligger bakom vår verklighetsuppfattning och missta det för absolut sanning. Det är förståeligt eftersom det är en överlevnadsinstinkt och har hållit oss levande. Med det sagt har jag inget intresse av att fortsätta diskutera denna fråga.
Det där har du nog helt rätt i. Förkastandet av fri vilja är bara en flykt från eget ansvar.

Det är jag bombsäker på.
Citera
2019-09-09, 11:23
Bannlyst
Bortsett ifrån det uppenbara att man inte kan trotsa naturlagarna så visar människors handlingar och uppfattningar om saker och ting att det inte finns någon fri vilja. Bra exempel på detta är att det finns bevisligen högintelligenta människor som tror på Gud eller att förbudsmänniskor inte låter sig övertygas av statistisk som visar att de rent objektivt helt enkelt har fel när de tror på att få bort saker genom förbud.

Man visar i Vapen och militär statistik på att vapenvåldet är lägre på amerikansk landsbygd där det tar fem minuter att lagligt köpa ett skjutvapen än i Stockholm, Göteborg och Malmö, och vapenhatarna fortsätter att påstå att lättillgängligheten på - lagliga! - vapen är den främsta anledningen till vapenvåld.

Eller ett ex till mig som är lika mycket pessimist som jag - vad gör hon om inte sätter tre barn till världen, dessutom genom insemination utomlands!
Citera
2019-09-09, 12:15
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Bortsett ifrån det uppenbara att man inte kan trotsa naturlagarna så visar människors handlingar och uppfattningar om saker och ting att det inte finns någon fri vilja. Bra exempel på detta är att det finns bevisligen högintelligenta människor som tror på Gud eller att förbudsmänniskor inte låter sig övertygas av statistisk som visar att de rent objektivt helt enkelt har fel när de tror på att få bort saker genom förbud.

Man visar i Vapen och militär statistik på att vapenvåldet är lägre på amerikansk landsbygd där det tar fem minuter att lagligt köpa ett skjutvapen än i Stockholm, Göteborg och Malmö, och vapenhatarna fortsätter att påstå att lättillgängligheten på - lagliga! - vapen är den främsta anledningen till vapenvåld.

Eller ett ex till mig som är lika mycket pessimist som jag - vad gör hon om inte sätter tre barn till världen, dessutom genom insemination utomlands!

Kanske hon är pessimist gentemot Världen men tror hon är ett undantag? Har sett sådant så många gånger.

Den biologiska drivet hos en kvinna att få barn alltså...den är så stark som en mans sexuella drift.

En pessimistisk man som vet att sex leder till misär kan ju trots det falla in i begärets gravplats om och om och om igen.

Den originella viljan gör sig hörd igenom sirener, den överväxta prefrontala cortexen kan drömma om att förvandla individen till en autonom och logisk indvid, men som en urkraft eller en orkan så kommer orginella viljan att tvinga fram aktion som går emot alla logikens lagar.
Citera
2019-09-28, 03:21
Medlem
Hyperfluxs avatar
Tänk er att ni sätter er och spelar ett spel.

Du kan styra din karaktär i spelet. Det finns knappar för att göra en hel del saker i spelet. Men det saknas också knappar för vissa saker, till exempel finns det ingen knapp för att få din karaktär att flyga.

Den karaktären har ingen fri vilja av sig själv, utan den styrs helt av elektriska signaler från din speldosa. Men genom dig, spelaren, så kan spelkaraktären bete sig som något med fri vilja.

Sen får du reda på att spelkaraktären har vissa krav. Till exempel måste du hålla dens liv över 0 annars dör den. Och om du klarar banor med den så blir du belönad. Det får dig att agera på vissa sätt i spelet. Men du har fortfarande den fria viljan att bara sluta och låta din karaktär dö.

Precis så ser jag på min upplevelse som individ. Min kropp har för sig själv ingen fri vilja, men det finns något som är över/runtom/inuti min kropp och gör besluten. Mitt "medvetande." Vissa beslut blir jag straffad för, vissa beslut blir jag belönad för, men det är fortfarande mitt medvetande som styr.

Psykadeliska upplevelser leder mig till att se det på det här sättet. Det är sorgligt att de knappt är möjliga att beskriva. Det är som att försöka beskriva himlen till någon som levt i en grotta hela sitt liv.
Citera
2019-09-28, 22:33
Medlem
LordOfTheIdiotss avatar
Vi har en vilja, men fri är den inte.
Citera
2019-09-29, 12:43
Medlem
LittleFishs avatar
Det torde vara möjligt att vara mer eller mindre medveten om viljan man besitter och hur man agerar på den. Rycks man med av yttre händelser hela tiden utan att reflektera över hur det påverkade en så är man inte särskilt fri och viljan är dimmig och manipulerad.
Citera
2019-10-05, 23:21
Medlem
I SVTs program ”Din hjärna” så menar man att de sociala medierna har hackat våran fria vilja genom psykologiska teknikaliteter som evighets-scroll på sidorna och fördröjda likes etc etc.
https://www.svtplay.se/video/23802911/din-hjarna/din-hjarna-sasong-1-vart-digitala-liv?&position=1320&start=auto

Det man glömde tala om är att det inte finns någon fri vilja att hacka, bara en deterministisk hjärna som svarar på stimuli,, och att det just därför är så lätt att hacka den/hjärnan. Och just därför ser man också en hel generation av "zombiesar" där ute i samhället djupt försjunkna i sitt evighetsbläddrande bland en aldrig sinande mängd av ovidkommande ”informationsdata” som tvunget måste granskas…

Ha ha, ja vilken vacker syn alltså, ett helt söndertatuerat zombieliknande folk som är djupt försjunken i sitt superviktiga evighetsbläddrande bland en aldrig sinande mängd av ovidkommande informationsdata som tvunget måste granskas, och samtidigt ett folk helt övertygade om att de besitter en helt fri vilja som gör dem till alldeles unika individer…
https://youtu.be/nYgTM1pPjKQ?t=11
Citera
2019-10-06, 01:39
Medlem
kvantlogiks avatar
Viljan är inte ’fri’, den är ’påverkbar’.
Det är en väldig skillnad.

”Fri vilja” är en biblisk föreställning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in