Citat:
Ursprungligen postat av
FlamRed
Så din definition berör inte förmågan att välja, utan säger bara att alternativen existerar?
Exakt.
Handlingsfrihet är då en testbar egenskap. Fråga mig om jag vill gå till vänster eller höger i en korsning. Svarar jag vänster så kan du upprepa frågan med tillägget att jag inte får gå vänster. Svarar jag då höger så hade jag handlingsfrihet, annars inte.
Jag kan även beskriva mitt val genom ett beslutsträd och en sådan modell förutsäger att jag ibland har handlingsfrihet och annars har jag det inte.
Därigenom har jag definierat egenskapen och jag kan genom en modell förutsäga att vi har egenskapen ibland. Modellen är falsifierbar genom att den går att testa och den stämmer med de observationer vi kan göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
FlamRed
Om någon säger att val sker i hjärnan/universum, som inte är 100% styrda av orsak/verkan/slump, så säger jag att sådana val antagligen inte existerar.
Som argument använder jag det faktum att ingen kan beskriva andra händlesemekanismer i universum än just orsak/verkan/slump, och att alla försök att beskriva sådana val alltid bryter orsak-verkanskedjan godtyckligt.
Hur beror ett beslutsträd på universums förmodade kausalitet? Hur skiljer sig trädet i ett deterministiskt universum från trädet i ett indeterministiskt universum? Finns det ingen skillnad så beror inte våra val på en sådan egenskap.