2019-10-02, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Ja, med de där timmarna uppfyller du ett arbetsvillkor. Så länge de är under kvalifikationstiden (ramtiden).

Tack för svaret. För andra som läser detta kan jag bekräfta att timmarna som här anges är intjänade i år alltså inom kvalifikationstiden/ramtiden. Medlemskapet i a-kassan har löpt i många år.

Ytterligare kan påpekas att man uppfyller kravet om arbete i minst 6 månader 8/4 till den 10/10 om inte det klart framgår (tidsbegränsad anställning)
Citera
2019-10-05, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Förr i tiden brukade folk ringa till sin a-kassa om kluriga frågor uppstod. Kanske är det ett arv du borde föra vidare...

Självklart så har jag ringt till min a-kassa...och efter ha suttit i lååååånga telefonköer så fick jag flera versioner av svaret: hmm...? är osäker, ska prata med en kollega, vi återkommer till dig. osv.

Mitt ärende flyttades runt till olika personer men ingen kunde ge något svar på min fråga. Jag började då göra en egen liten undersökning och kontaktade andra a-kassor med samma fråga. Har till slut fått ett svar:

Till exempel så räcker det med att man har ansökt till en utbildning för att a-kassan ska neka. Det kan alltså bli ganska många månader utan ersättning från att du har ansökt tills du faktiskt är antagen och ska börja studera. Hur a-kassan sedan får den informationen fick jag inget entydigt svar på. Vissa svarade att de gör en "koll", andra svarade att de litar på att man uppger sanningsenliga uppgifter.

Hursom, så gjorde a-kassan fel i mitt fall och det är överklagat.
Citera
2019-10-07, 05:32
Medlem
SvartaVargens avatar
Om man stämplar i Sverige , och börjar i jobba i Norge , hur snabbt märker A-kassan att man börjar jobba ?

Kan man stämpla första månaden ?
Citera
2019-10-08, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaVargen
Om man stämplar i Sverige , och börjar i jobba i Norge , hur snabbt märker A-kassan att man börjar jobba ?

Kan man stämpla första månaden ?

Förmodligen upptäckts det inte alls så länge du arbetar men om/när du söker ersättning igen lär det upptäckas och du kommer bli polisanmäld och få betala tillbaka det som du fuskat till dig.
Citera
2019-10-09, 20:30
Avslutad
Hej igen

Jag fick min a-kassa beviljat förra månaden och har nu 242 dagar kvar, innebär det att jag kan använda dessa 242 dagar om jag skulle bli arbetslös igen eller hur ligger det till? Tänkt så att man inte tror att man har någon form av dagar man får ta ut vilket som.
Citera
2019-10-10, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Hej igen

Jag fick min a-kassa beviljat förra månaden och har nu 242 dagar kvar, innebär det att jag kan använda dessa 242 dagar om jag skulle bli arbetslös igen eller hur ligger det till? Tänkt så att man inte tror att man har någon form av dagar man får ta ut vilket som.

Förenklat kan man säga att om du blir arbetslös inom ett år så kommer du få fortsätta på samma ersättningsperiod som förut, så med detta perspektiv så kan man säga att du har dina 242 dagar kvar.

Jobbar du i mer än ett år så kommer man kolla om du uppfyller villkoren för en ny period.

Att kunna ta ut dem "vilket som" förstår jag inte riktigt vad du menar, man måste ju löpande uppfylla villkoren (söka jobb, inte börja med företag osv.) men dagarna försvinner som sagt inte om du blir arbetslös inom ett år.

Och om du arbetar minst halvtid i ett år så lär du ju få ersättning baserat på det arbetet.
Citera
2019-10-12, 14:00
Medlem
diar84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrkuuk1
Hej, Jag har betalt A kassa i 5 år och har nu sagt upp mig själv för att åka utomlands i några år. Har jag rätt till A kassa när jag kommer tillbaks eller måste jag fortfarande betala till a kassan dom här åren jag är utomlands?

Är det ett EU-land du ska flytta till? I så fall kan du ju ansöka om Intyg U2 från IAF och söka jobb i ett EU-land i 3 månader och få ersättning. Därefter kan du t.e.x. övergå till en a-kassa i det landet du flyttar till, om du vill.

Du skrev utomlands några år. Om det finns en minsta tvekan att vistelsen blir under 1 år, så skulle jag ansöka om ersättning innan jag flyttar. För skiter sig nåt utomlands så får jag fortsätta på min ersättning om jag återkommer inom 365 dagar.

De flesta länder t.ex. Finland tillåter att man numera obehindrat får lyfta a-kassa medan man är utomlands bara man kan komma tillbaka till landet inom något dygn om man erbjuds ett jobb. Men där är Sverige inte ännu.
Citera
2019-10-19, 18:04
Medlem
Någon som har erfarenhet av handels a-kassa eller Sveriges Arbetares Arbetslöshetskassa (SAAK)? Vad har dom för handläggningstid när man behöver ersättning? Jag vill inte vänta flera månader på pengar om jag väl blir arbetslös. Jag har varit medlem hos alfakassan flera år men eftersom dom är totalt värdelösa söker jag något bättre att byta till.
Senast redigerad av miqlu 2019-10-19 kl. 18:06.
Citera
2019-10-20, 01:00
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miqlu
Någon som har erfarenhet av handels a-kassa eller Sveriges Arbetares Arbetslöshetskassa (SAAK)? Vad har dom för handläggningstid när man behöver ersättning? Jag vill inte vänta flera månader på pengar om jag väl blir arbetslös. Jag har varit medlem hos alfakassan flera år men eftersom dom är totalt värdelösa söker jag något bättre att byta till.
Ring/maila dom och fråga.
Citera
2019-10-25, 16:15
Medlem
Sven2s avatar
Kan akassa upptäcka att man går på komvux?
Citera
2019-10-28, 00:10
Medlem
Vad är skilland på A-kassa och Alfakassan? Jag har mitt ärende hos alfakassa via arbetsförmedlingen är A-kassa bättre och högre ersättning än alfakassan?

Min andra fråga är också det finns ju olika företag som erbjuder a-kassa och tävlar om vem som ger högst ersättning, typ unionen så min fråga är vilken a-kassa är bästa att välja och bli medlem i?
Citera
2019-10-28, 08:54
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av white-power
Vad är skilland på A-kassa och Alfakassan? Jag har mitt ärende hos alfakassa via arbetsförmedlingen är A-kassa bättre och högre ersättning än alfakassan?

Min andra fråga är också det finns ju olika företag som erbjuder a-kassa och tävlar om vem som ger högst ersättning, typ unionen så min fråga är vilken a-kassa är bästa att välja och bli medlem i?
Det är ingen skillnad på alfakassan och a-kassa då alfakassan är en av de 25 a-kassor som finns att välja på. Dock tar alfakassan emot alla yrkeskategorier och övriga a-kassor är inriktade på en yrkeskategorier eller anställningsområde (det har dock luckrats upp)
https://www.sverigesakassor.se/for-arbetssokande/hitta-din-akassa/

Är du inte medlem i någon akassa och blir arbetslös brukar du hänvisas till alfakassan för att få ut grundersättningen på max 365 kr/dag (beroende på arbetade timmar)

Man kan också teckna en inkomstförsäkring (ingår oftast ifall du är med i ett fackförbund som Unionen t.ex.) utöver akassan vilket täcker upp inkomster över 25000 i månaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in