Citat:
Ursprungligen postat av
Bigbadmotherfucker
MK-677 höjer hormonvärden så ja det faller under dopinglag och man kan antagligen dömas för dopingbrott. Gällande ostarine, LGD och RAD140 så höjs inga hormonvärden utan AR receptorer blir känsligare. Så vitt jag vet är inga av substanserna olagliga.
Mvh
Citat:
Ursprungligen postat av
Bigbadmotherfucker
Jo men detta är WADA och RF.. Jag snackar polisen och lagliga påföljder, inte avstängning från gym och tävlingar.
Mvh
Jag har redan sagt varför man kan åka dit: den delen av vår lagtext har tolkningsmöjlighet, och tolkningsrätten ligger inte på dig. Tolkningsrätten ligger snarare hos domare, advokater, åklagare, och i första hand polis. Det blir sen inte bättre av att SARMs säljs av kända dopingshoppar, används och betraktas som dopningsmedel, och även i vissa fall ses som olagligt av Tullverket.
Att gå in på exakt verkningsmekanism gör man vid överklagan. Det är fortfarande någonting som kommer göra en skäligen misstänkt för dopingbrott. Ska man då tjafsa gör man inte det med snuten, utan under processen denna snut kommer ställa en inför.
Se tolkningsmöjligheten i följande text:
Citat:
1 § Denna lag gäller
1. syntetiska anabola steroider,
2. testosteron och dess derivat,
3. tillväxthormon, och
4. kemiska substanser som ökar produktion eller frigörelse av testosteron och dess derivat eller av tillväxthormon.
Lag (2011:112).
Punkt 4 kommer åberopas om man tjafsar tillräckligt mycket, och bör träffa ditt argument hårt. Därför hävdar jag att SARMs kan anses vara dopningsmedel, även om man kan försöka hymla med snack om receptorer och agonister. Det ryms jävligt mycket i bara den lilla meningen. Det kan vara en god idé att åtminstone stå med en gnutta ödmjukhet när personer som inte har den blekaste aning ska fatta rättsliga beslut om detta.
Förstå att när man börjar snacka om receptorer är vi inne på ett så abstrakt plan att första ledet (polisen) antingen kommer skicka en vidare i ledet, eller fälla en på plats. Bara på ett grundläggande plan förlorar man genom termen SARM, alltså selective androgen receptor modulator.
Hoppas att det här åtminstone ingjuter lite förståelse varför SARMs inte är ett säkert kort, och i många fall anses vara olagliga. Det är inte för inte, men det är också p.g.a. den specifika lagens tolkningsmöjlighet.