2019-12-10, 16:38
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Vad menar du? Ränteavdraget är inget jag hittar på..
Ju mer du betalar i ränta, desto viktigare är det att ha med ränteavdraget i din kalkyl.

I mitt eget exempel så har jag en bostad värderad till 4.5miljoner+ och strax under 3miljoner i lån.
Betalar ca 45k per år i ränta, men får tillbaka goa 13k lagom till midsommar i samband med skatteåterbäringen.

Många glömmer att räkna med detta, så även i fallet jag citerade.

Du glömmer att banken inte räknar med ränteavdraget då de vill ha pengarna i januari 2020, inte april 2021...

Det är en extrem fördröjning.

Lägg till att ränteavdraget får minskad betydelse om man t.ex. har sparande och måste kvitta.
2019-12-10, 16:45
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Du glömmer att banken inte räknar med ränteavdraget då de vill ha pengarna i januari 2020, inte april 2021...

Lägg till att ränteavdraget får minskad betydelse om man t.ex. har sparande och måste kvitta.
Det är absolut en fördröjning om du låter det vara, men det är pengar du får tillbaka.

Om du istället gör som min fru har gjort och ber din chef att dra lite mindre i skatt, så slipper du att vänta och får istället mer pengar i handen varje månad.

Sen vadå minskad betydelse, du slipper ju skatta på motsvarande belopp så det innebär fortfarande att du sparar in hela den summan du skulle fått tillbaka genom ditt ränteavdrag.

Det kan komma att bli så att man avskaffar eller trappar ner ränteavdraget då kostnaden för staten stiger då räntorna stiger. Men så länge det finns kvar måste det räknas med.
2019-12-10, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Ja det vet jag, troligen dubblade priser om tre år i Skellefteå.

AirBnB borde vara stora där. Och uthyrningsbranschen borde blomstra.
2019-12-10, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri

Det står alla fritt att ansöka om jämkning hos SKV.
2019-12-10, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
På en planet där bostäder kan produceras i Sverige.

Mjahaja.
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-bjorneborg-kristinehamns-kommun-gamla-bruksgatan-6a-16353116
Välkommen till Gamla bruksgatan och denna sekelskiftestvåa om 43.5 kvadratmeter.

Men kan du ens bygga en tvåa på 43.5 kvm för 110 kSEK.

Detta är så billigt att det inte finns en chans att producera till det priset.

Menade du en inverterad bubbla kanske?
Sekelskifteslägenheter säljs oskäligt billigt?
vad tror du det kostar att göra det där gamla rucklet beboeligt? Ja man kan ju så klart leva utan TV och internet men. Var ska de ställa routern? i det gamla utedasset? Tyvärr finns det ingen el där
Senast redigerad av Alpoxen 2019-12-10 kl. 17:59.
2019-12-10, 18:23
Medlem
Citat:
Detta är ett exempel på inlägg från en person som inte förstår marknadsekonomi.

Vi kan för Stockholm mäta upp en fallande betalpreferens med stigande avstånd från Centralen.
Skulle nu betalvilja gå över produktionskostnad så gäller det hela staden.
Genom att bygga bostäder (producera) t ex i periferin så sänks priset där ned till produktionskostnad. Och därmed sänks pris i hela staden ned i enlighet med tidigare uppmätt skillnad i betalvilja.

Detta är inte svårt eller konstigt. Men folk som bara vill hålla på med slagord kommer aldrig förstå för de vill inte ens försöka. De vill krama slagorden istället.
Detta är ett exempel på en person som läst marknadsekonomi i en halv termin för att sedan tröttna och började sälja glass utanför minigolfbananan i Täby Centrum. Det var ju så mycket mer givande och mer ekonomiskt tillfredsställande. Fuck studier

En betalningspreferens med stigande avstånd från Centralen? HA ha. Inte ens dina grundläggande antaganden stämmer. Är Sergels Torg mer attraktivt än St Eriksplan, Tanto, eller ens Alvik eller Hammarbyhöjden? Somna om jävla bonnläpp. Du har uppenbarligen ingen som helst koll på bostadsmarknaden i Stockholm
2019-12-10, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
AirBnB borde vara stora där. Och uthyrningsbranschen borde blomstra.
Kanske det, men bara amatörer som håller på med såna småpotatisinkomster
2019-12-10, 19:34
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Nu avser jag priser i Stockholms innerstad.
Nej.
Jag uppmärksammade att tråden handlade om Sverige. Det ledde inte till att du backade.

Sedan skrev du att adressen inte hade någon betydelse.

Nu verkar du inte ha förstått vad du skrev. Nu menar du att dina kommentarer inte gäller Sverige och att adressen plötsligt har betydelse. Och det bara är adresser på en pytteliten fläck av Sverige du pratar om.

Det verkar inte finnas någon som helst konsistens i dina tankar och skriverier.

Uppenbart är iaf att i Sverige verkar inte sekelskifteslägenheter vara speciellt attraktiva. Man kan komma över sådana långt under produktionskostnad.
2019-12-10, 19:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Detta är ett exempel på en person som läst marknadsekonomi i en halv termin för att sedan tröttna och började sälja glass utanför minigolfbananan i Täby Centrum. Det var ju så mycket mer givande och mer ekonomiskt tillfredsställande. Fuck studier
Som vanligt exploderar Alpoxen i en orgie av personangrepp när hen exponeras för fakta, logik och rationalitet.

Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
En betalningspreferens med stigande avstånd från Centralen? HA ha. Inte ens dina grundläggande antaganden stämmer. Är Sergels Torg mer attraktivt än St Eriksplan, Tanto, eller ens Alvik eller Hammarbyhöjden? Somna om jävla bonnläpp. Du har uppenbarligen ingen som helst koll på bostadsmarknaden i Stockholm
Det finns en hel del mätningar som påvisar just sådan fallande betalningspreferens. Har länkats förr i forumet. Det är nästan helt monotont fallande med antal T-banestationer.
2019-12-10, 22:18
Medlem
Citat:
Nej.
Jag uppmärksammade att tråden handlade om Sverige. Det ledde inte till att du backade.

Sedan skrev du att adressen inte hade någon betydelse.

Nu verkar du inte ha förstått vad du skrev. Nu menar du att dina kommentarer inte gäller Sverige och att adressen plötsligt har betydelse. Och det bara är adresser på en pytteliten fläck av Sverige du pratar om.

Det verkar inte finnas någon som helst konsistens i dina tankar och skriverier.

Uppenbart är iaf att i Sverige verkar inte sekelskifteslägenheter vara speciellt attraktiva. Man kan komma över sådana långt under produktionskostnad.
En sekelskifteslägenhet skulle gå för ett högre pris än en 60-tals dito om båda låg i Rinkeby, läste du inlägget jag citerade?
2019-12-10, 22:38
Medlem
Citat:
Hur då? Och vad menas?
Betyder det att bostadspriser drar iväg över produktionskostnaden?
Hur länge då? En vecka?
Stiger marginalerna så ökar produktionen tills marginalerna är tillbaka.
Priserna kan inte ligga för högt längre än fördröjningen i upprampning i produktionen. Ökningen av utbudet sänker då tillbaka priserna.
Alla fattar nog att det finns ett samband mellan tillgång och efterfrågan men man inte rakt av jämföra platt-TV och lägenheter.
Folk betalar inte mer för en 70-tals tjock-TV än för en ny 8k-oled, däremot är många som letar bostad i våra stadskärnor villiga att betala mer för sekelskifteslägenheter än övriga bostäder.
Senast redigerad av kroppskultur 2019-12-10 kl. 22:42.
2019-12-10, 22:54
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
En sekelskifteslägenhet skulle gå för ett högre pris än en 60-tals dito om båda låg i Rinkeby, läste du inlägget jag citerade?
Hur mycket var det nu sekelskiftestvåan kostade som jag länkade?

Adressen har ingen betydelse skrev du ju. Så den bortser vi från.
Citat:
Alla fattar nog att det finns ett samband mellan tillgång och efterfrågan men man inte rakt av jämföra platt-TV och lägenheter.
Var har du sett någon sådan jämförelse?
Vad var det för egenskaper som man tittade på i jämförelsen? Volym?
Senast redigerad av liksom-fb 2019-12-10 kl. 22:56.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in