2019-12-04, 10:04
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Prisutvecklingen beror på att pris och kostnad inte är samma sak. Lönerna har ökat och kostnaderna gått ner tack vare extremt låga räntor. Då går priserna upp mer än lönenivåerna.

Ja, det är det som får bubblor att uppstå. Kortsiktigt tänkande. Men det är inte främst lägre räntekostnader som har blåst upp priserna, även om de är en del av det, utan den massiva hävstången vanligt folk har haft. Människor med högst normala löner utan en krona på banken (möjligen 1-3 månadslöner) har plötsligt haft hundratusentals kronor att spela med vilka sedan i sin tur har investerats med kraftig hävstång i ett nytt objekt. Strålande tider! Men, när priserna står stilla så skapas inga nya förmögenheter. Nu har de stått i 2-3 år, vilket är i linje med förra kraschen. Så våren kan bli spännande.

Bopriserna har alltid följt lönerna över tid. Pengarna måste komma någonstans ifrån. Avvikelser, som den vi har nu, har alltid korrigerats. De riktigt smarta människorna utan skin in the game, t.ex. utländska bedömare, har förstått det, Finansinspektionen har förstått det. T.o.m. Anders Borg har fattat! Förr eller senare kommer även alla andra i Sverige att märka det.
2019-12-05, 14:26
Medlem
Nu ska det vara villa. Småhuspriserna stiger.

https://www.affarsvarlden.se/bostad-fastighet/har-stiger-huspriserna-mest-lan-for-lan-6980926

Är det värnskattare som nu plöjer ned sin "löneförhöjning" i villor? Helt rätt för familjer. Bra om det finns man cave för far och walk in closet för mor, och pingisbord i källaren för lillebror.
2019-12-05, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Alla bostadsrätter kostar inte 75000/kvadratmeter. Har man en lön på 25000 så ser jag ärligt talat inte problemet att ha ett lån på runt en miljon på sin bostad, vilket motsvarar drygt 3 årslöner.

Anekdoter är inte av intresse.

Det finns god statistik över medelvärdet på bostädernas värde, vilket rimligtvis bör jämföras med medianlöner inom samma område.
2019-12-05, 23:57
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Ja, det är det som får bubblor att uppstå.
Hur då? Och vad menas?
Betyder det att bostadspriser drar iväg över produktionskostnaden?
Hur länge då? En vecka?
Stiger marginalerna så ökar produktionen tills marginalerna är tillbaka.
Priserna kan inte ligga för högt längre än fördröjningen i upprampning i produktionen. Ökningen av utbudet sänker då tillbaka priserna.

Citat:
Men, när priserna står stilla så skapas inga nya förmögenheter. Nu har de stått i 2-3 år, vilket är i linje med förra kraschen. Så våren kan bli spännande.
Bostadspriserna kan lite förenklat sägas ha stått still sedan 2016.
Under den tiden har hushållens nettotillgångar ökat med över 3000 mdr.
OBS att jag nu skrev netto.

Citat:
Bopriserna har alltid följt lönerna över tid. Pengarna måste komma någonstans ifrån. Avvikelser, som den vi har nu, har alltid korrigerats. De riktigt smarta människorna utan skin in the game, t.ex. utländska bedömare, har förstått det, Finansinspektionen har förstått det. T.o.m. Anders Borg har fattat! Förr eller senare kommer även alla andra i Sverige att märka det.
Skuldkvoten, dvs i dess rätta betydelse: hushållens skulder i relation till hushållens tillgångar, har minskat genom åren som det pratats bostadsbubbla. Minskat alltså. Den ligger nu på ca 21%.
Dvs hushållen har belånat sina tillgångar till ca 21%.

Ni som talar om bostadsbubbla förstår inte hur mycket hushållen sparar.
2019-12-06, 00:01
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Ok om du nu förstår skillnaden mellan median och medel vilket jag fortfarande inte är riktigt säker på att du gör.
Tvivlar inte på det.

Citat:
Kan du då förklara varför du tycker det är mer relevant att hänvisa till en lön som bara en dryg tredjedel av invånarna har? Samtidigt som 56% av invånarna bor i bostadsrätt?
Var skriver jag det?
Jag påtalade det fundamentala felet att blanda in folk som inte har råd att köpa bostad i populationen som man beräknar medianvärdet på.
Ska man nu använda median så bör det vara på den population som har råd att köpa bostad.

Det framgick väldigt tydligt. Kan inte ha varit någon som missförstått.
2019-12-06, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tvivlar inte på det.

Var skriver jag det?
Jag påtalade det fundamentala felet att blanda in folk som inte har råd att köpa bostad i populationen som man beräknar medianvärdet på.
Ska man nu använda median så bör det vara på den population som har råd att köpa bostad.

Det framgick väldigt tydligt. Kan inte ha varit någon som missförstått.

här:
Citat:
Medianen innehåller de med lägre inkomster som bor i HR. T ex ingår pension och försörjningsstöd i medianinkomst.

Bostadspriserna sprider ganska rejält i pris. Löner sprider också. Så att titta på genomsnitt är mer relevant än median. Genomsnitten påverkas snarlikt.

Mer relevant är att titta på boendeutgift som andel av disponibel inkomst som här: https://hurvibor.se/wp-content/uploads/R_boutg06_17.jpg

Som jag länkade i annat inlägg idag så har boendeutgifterna minskat under de senaste 10 åren.
2019-12-06, 17:15
Medlem
Citat:
Om vi håller oss till din vokabulär och låter efterfrågan öka, och produktionen (utbudet) öka, vad händer då med priset?

Eftersom jag vet att du och en del andra har svårt för detta, så nämnde jag platt-tv så att ni omöjligen skulle undgå att inse.
Där har efterfrågan ökat. Men har priset ökat?

Nej, jag har aldrig påstått det. Det är något som du suttit och fantiserat ihop.
Ja vad händer om vi låter produktionen av treor i Gamla Stan öka?

Nej vänta det går ju inte om vi inte river Gröna Lund och bygger ett till Gamla Stan där

Läs på om naturliga monopol din idiot.

Vad händer om vi bygger en till Tunnelbana bredvid den gamla Tunnelbanan? Så kan de konkurrera?
2019-12-06, 21:41
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
här:
Nej där skriver jag inte alls det. Du behöver läsa vad som står. Inte hitta på vad som står.

Där säger jag bara att det är mer relevant att titta på genom snitt än median. Därför att medianen sämre beskriver inkomsten för en bostadsägare.

Kunde du sortera bort de som inte har råd att köpa bostad ur populationen så hade jag inte sagt något om att använda medianmåttet.
2019-12-06, 21:47
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Ja vad händer om vi låter produktionen av treor i Gamla Stan öka?

Nej vänta det går ju inte om vi inte river Gröna Lund och bygger ett till Gamla Stan där

Läs på om naturliga monopol din idiot.

Vad händer om vi bygger en till Tunnelbana bredvid den gamla Tunnelbanan? Så kan de konkurrera?
Detta är ett exempel på inlägg från en person som inte förstår marknadsekonomi.

Vi kan för Stockholm mäta upp en fallande betalpreferens med stigande avstånd från Centralen.
Skulle nu betalvilja gå över produktionskostnad så gäller det hela staden.
Genom att bygga bostäder (producera) t ex i periferin så sänks priset där ned till produktionskostnad. Och därmed sänks pris i hela staden ned i enlighet med tidigare uppmätt skillnad i betalvilja.

Detta är inte svårt eller konstigt. Men folk som bara vill hålla på med slagord kommer aldrig förstå för de vill inte ens försöka. De vill krama slagorden istället.
2019-12-07, 10:17
Medlem
Fastighetstillgångar fortsätter att bubbla. Fastighetsbolaget Kfast fick Selin-premie vid nyintroduktionen. Steg från 105 kr till nästan 190 kr som högst. Kfast bygger och förvaltar hyresbostäder så folk väntar sig att hyresmarknaden blir stekhett antagligen. Vi får se om det finns tillräckligt med efterfrågan.

Här kan man se vad Kfast har att erbjuda.

https://www.kfast.se/

Konjunkturen verkar vara stark, främst i USA, som levererade starka jobbsiffror igår. I Sverige hänger vi läpp vilket jag tror hänger mer ihop med otrygghet pga kriminalitet och våld som sprängningar och skjutningar snarare än att svenssons är rädda för att förlora jobbet och sämre personlig ekonomi. I enkäten svarar de också att de är positiva vad gäller den egna ekonomin men är oroliga för andras. Jag tror att det återspeglar känslan av kaos då rättsväsendet, sjukvården, skolan, integrationen inte fungerar.

Eftersom USA är den ekonomiska motorn i väst, och Kina verkar inte heller krascha så bör det droppa smulor på Sverige också. Och vi kan vänta oss att folk har fortsatt råd att köpa bostad. Grattis till de som passade på att skaffa bostad då marknaden neg. Nu verkar priserna peka uppåt.

Jag har hittat en ny favvopodd att följa för konjunkturbedömningar, Penserpodden. Där lägger deras Jonas Thulin fram hur Penserbanken ser på läget framåt. De analyserar en massa inkommande fakta dagligen. Det gillar jag. Trött på analyser som utgår från modeller (skrivbordsprodukter) som sällan levererar.

Thulin snackar i början av podden som kan lyssnas här. Avsnittet heter Deep Impact.

https://poddtoppen.se/podcast/1477609633/penserpodden
2019-12-07, 22:16
Medlem
Hur stor risk tror ni det är för deflation? Med tanke på den låga inflationen och låga tillväxten i kombination?
2019-12-08, 07:50
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Hur stor risk tror ni det är för deflation? Med tanke på den låga inflationen och låga tillväxten i kombination?
Hur menar du att det skulle påverka priserna på bostäder så det skulle bli en bubbla?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in