2019-12-09, 20:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Kolla de som ägde och köpte fastigheter kring finanskrisen (Sveriges). De har fått hjälp av inflationen och har inte mycket i skulder.

Det är ju nästan 30 år sedan! De har amorterat denna tid och vilka var inte priserna 1989 att börja med? Jämför det med nu.

Det var ingenting att be om, finanskris som riskerade att skicka föräldrarna i hushållen ut i arbetslöshet. Ja många kunde övervintra men när allt lagt sig var framtiden dyster, särskilt för deras barn, som är unga vuxna idag.
2019-12-09, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Det är ju nästan 30 år sedan! De har amorterat denna tid och vilka var inte priserna 1989 att börja med? Jämför det med nu.

Det var ingenting att be om, finanskris som riskerade att skicka föräldrarna i hushållen ut i arbetslöshet. Ja många kunde övervintra men när allt lagt sig var framtiden dyster, särskilt för deras barn, som är unga vuxna idag.

De flesta har inte amortera ett skit.
2019-12-09, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen

Du säger ju det jag säger. Inflationen gjorde sitt där. Och nej, de flesta amorterade inte.
2019-12-09, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
På en planet där bostäder kan produceras i Sverige.

Mjahaja.
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-bjorneborg-kristinehamns-kommun-gamla-bruksgatan-6a-16353116
Välkommen till Gamla bruksgatan och denna sekelskiftestvåa om 43.5 kvadratmeter.

Men kan du ens bygga en tvåa på 43.5 kvm för 110 kSEK.

Detta är så billigt att det inte finns en chans att producera till det priset.

Menade du en inverterad bubbla kanske?
Sekelskifteslägenheter säljs oskäligt billigt?
Nu avser jag priser i Stockholms innerstad.
2019-12-10, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Bubbla i Skellefteå???!!!

”

Det senaste året har priserna på villor i Skellefteå ökat med 13,3 procent jämfört med rikets 4,3 procent. Bostadsrätter med 18,1 procent jämfört med 3,8 procent nationellt.

Efter sommaren har uppgången fortsatt med prisökningar på 7,2 procent på villor och över 10 procent de senaste tre månaderna på bostadsrätter. Vilket är klart mer än rikssnittet som knappt rört sig alls under samma period.”

Northvolt.
2019-12-10, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Du säger ju det jag säger. Inflationen gjorde sitt där. Och nej, de flesta amorterade inte.

Jo, folk amorterade men sedan ändrade bankerna villkoren, och krävde inte amortering. Tror att det började i andra hälften av 90-talet och eskalerade till att bankerna framställde det som dumt att amortera. Inte offentligt men då man gick runt och kollade.

Sedan måste man komma ihåg att det var tvåsiffriga boräntor då. Bara att googla boräntor 90-talet etc. Samtidigt som inflationen hade kommit ner. Alltså gjorde de tvåsiffriga räntorna ont i plånkan.

Här färdiggooglad inflation.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/pong/tabell-och-diagram/konsumentprisindex-kpi/inflation-i-sverige/

Men nu är det happy days i Stockholms innerstad igen.

https://twitter.com/Makroredaktion/status/1204408984934858752

Är det säljläge? För jag läste någonstans att arbetsgivare rapporterar överkapacitet vad gäller anställda men de väntar med att sparka folk utifall konjunkturen skulle vända snart. Dyrt att sparka och sedan återanställa. Testa din arbetsgivare med att be om tjänstledighet för studier ett år och att de betalar kostnaderna för plugget. Om de går med på det direkt då har de överkapacitet och är glada om du inte sitter och fikar där utan gör något nyttigt med ditt liv som kan komma arbetsgivaren till fromma när konjan vänder. För det gör den.
2019-12-10, 16:20
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Lägg till amorteringskrav.

Glöm inte heller att lägga tiill ränteavdraget!
Du får inte dra av din hyra, men räntan ger en go cashback till midsommar.
Och det fina är att ju mer man betalar i ränta, desto mer får man tillbaka ^^
2019-12-10, 16:23
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Glöm inte heller att lägga tiill ränteavdraget!
Du får inte dra av din hyra, men räntan ger en go cashback till midsommar.
Och det fina är att ju mer man betalar i ränta, desto mer får man tillbaka ^^

Men du hade väl haft ändå mer pengar om du inte betalat någon ränta ?
2019-12-10, 16:24
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Men du hade väl haft ändå mer pengar om du inte betalat någon ränta ?

Ja man nu handlade jämförelsen om vad den totala kostnaden blir.
I ett sånt extremt fall då man också lånar till kontantinsatsen blir också ränteavdraget extremt mycket högre och man måste räkna med det som en minskad kostnad.
2019-12-10, 16:27
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Ja man nu handlade jämförelsen om vad den totala kostnaden blir.
I ett sånt extremt fall då man också lånar till kontantinsatsen blir också ränteavdraget extremt mycket högre och man måste räkna med det som en minskad kostnad.

dream on...
2019-12-10, 16:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Northvolt.
Ja det vet jag, troligen dubblade priser om tre år i Skellefteå.
2019-12-10, 16:32
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
dream on...

Vad menar du? Ränteavdraget är inget jag hittar på..
Ju mer du betalar i ränta, desto viktigare är det att ha med ränteavdraget i din kalkyl.

I mitt eget exempel så har jag en bostad värderad till 4.5miljoner+ och strax under 3miljoner i lån.
Betalar ca 45k per år i ränta, men får tillbaka goa 13k lagom till midsommar i samband med skatteåterbäringen.

Många glömmer att räkna med detta, så även i fallet jag citerade.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in