2019-12-10, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hur mycket var det nu sekelskiftestvåan kostade som jag länkade?

Adressen har ingen betydelse skrev du ju. Så den bortser vi från.

Var har du sett någon sådan jämförelse?
Vad var det för egenskaper som man tittade på i jämförelsen? Volym?
Den där bostaden är inte representativ för prisutvecklingen i Sverige, tror du att det finns nån som är i valet och kvalet mellan det där rucklet och en nyproduktion i Råsunda?
Vad jag menade var att sekelskifteslägenheter i storstädernas stadskärnor är dyrare än övriga bostäder och det beror inte på adressen utan på att dom är just sekelskifteslägenheter, så släpp din djävla skitbostad från hemnet.

Edit, Om man läser inlägget jag citerade så förstår man.
2019-12-11, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Den där bostaden är inte representativ för prisutvecklingen i Sverige, tror du att det finns nån som är i valet och kvalet mellan det där rucklet och en nyproduktion i Råsunda?
Vad jag menade var att sekelskifteslägenheter i storstädernas stadskärnor är dyrare än övriga bostäder och det beror inte på adressen utan på att dom är just sekelskifteslägenheter, så släpp din djävla skitbostad från hemnet.

Edit, Om man läser inlägget jag citerade så förstår man.

Du har naturligtvis helt fel. Nyproducerade bostäder i stadskärnor säljs för mer än sekelskifteslägenheter. Det är naturligtvis så att man köper läget när man köper sekelskifteslägenheten. Nu råkar de flesta av dessa ligga mitt i/nära våra storstadskärnor, därför ser du en korrelation. Det är väldigt få människor som drömmer om att bo i gamla lägenheter med papperstunna väggar och gnissligt trägolv. Möjligtvis hipsters och unga, men dessa är inga köpstarka grupper.
2019-12-11, 10:28
Medlem
Centauris avatar
Då var det klart: Riksbanken kommer att höja reporäntan nästa vecka.

Implikationer för bostadsmarknaden?
2019-12-11, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Du har naturligtvis helt fel. Nyproducerade bostäder i stadskärnor säljs för mer än sekelskifteslägenheter. Det är naturligtvis så att man köper läget när man köper sekelskifteslägenheten. Nu råkar de flesta av dessa ligga mitt i/nära våra storstadskärnor, därför ser du en korrelation. Det är väldigt få människor som drömmer om att bo i gamla lägenheter med papperstunna väggar och gnissligt trägolv. Möjligtvis hipsters och unga, men dessa är inga köpstarka grupper.
Sekelskifte är vad som är efterfrågat, varför påstå saker man inte vet något om?

https://www.di.se/nyheter/sekelskiftet-mest-populart-hos-bostadsjagare-det-ar-ofta-valdigt-pakostade-byggnader/

https://byggnadsvardsnytt.wordpress.com/2009/04/16/sekelskiftesstilen-popularast-pa-bomarknaden-enligt-ny-undersokning-av-skandiamaklarna/
Senast redigerad av kroppskultur 2019-12-11 kl. 11:22.
2019-12-11, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri

Riksbanken praktiskt taget lovade att höja räntan förra presskonferensen. Medierna har gapat för att skrämma folk och få klick. Och att få något att fylla spalterna med. Folk tror att det är Riksbanken som höjer bolånen. Nej, det är marknaden. Bankernas finansieringskostnader och konkurrens har större betydelse än Riksbankens styrränta. Även ekonomer har gapat.

Annika Winsth från Nordea beklagade sig över att ingenting stämmer enligt hennes gamla kokbok från förra seklet. Hon borde uppdatera sig eller Nordea borde sparka henne och spara pengarna. Tillräckligt många, exvis Draghi, Borg och otaliga andra aktörer, har sagt att vi lever i experimentella tider i flera år nu. Då är det dags för kära Annika att sluta att fila på naglarna och börja följa verkligheten.

I november sjönk snitträntan på 3 månaders bolån. Innan dess sänkte bankerna långräntorna och vad jag förstått så har de börjat höja senare under hösten.

3-månadersräntor i november.

https://www.privataaffarer.se/snittrantorna-foll-i-november/
2019-12-11, 11:55
Medlem
PUBG2018s avatar
Citat:

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/professor-bopriserna-bor-ned-50-procent

"Ska ned 50 procent"
Han får medhåll av Hans Lind, professor i fastighetsekonomi, som konstaterat att svenska priser är alldeles för höga, och bör gå ned med minst 50 procent.

Jag hoppas verkligen på att ockerpriser på FUSK bygge och andra ÖVERPRISADE fastigheter ska kollapsa! 2020 hoppas jag att det ska smälla av till oförglömlig tuff lågkonjunktur och dåliga tider så dumsvennen får lida för vad dem har röstat på i årtionden!! Det är inte mer än rättvist, så kan alla ekonomiska migranter blir kickade!
2019-12-11, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Kanske det, men bara amatörer som håller på med såna småpotatisinkomster

Vad jag ser så byggs det för fullt i Skellefteå. Man kan kanske ägna sig åt att flippa som privatperson om man tror att det blir stor marknad. Undrar bara hur många av Northvolts anställda kommer att bo i trakten. Eller blir det så att de flyger in/ut folk. Det skulle inte vara så miljövänligt. Inte heller generera efterfrågan på dyrare bostäder. Efterfrågan på hotell och liknande ökar nog.

Northvolt ska anställa en hel massa men tittar man på listan så är det massor med kvalificerade jobb som de söker personal till. Kommer sånt folk att vilja flytta till Skellefteå? De får väl hoppas på en lågkonjunktur och uppsägningar på annat håll för att kunna fylla de vakanserna. Är man ung och relativt nyexad med spetsutbildning inom området kan det vara kul för man får nog rå om sitt ansvarsområde själv utan överrock. Men jag tror att de kommer att få problem med personalomsättning. Folk skaffar sig erfarenhet och drar till något attraktivare ort. Eller så blir Northvolt som en sekt som ingen lämnar.
2019-12-11, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018

"Ska ned 50 procent"
Han får medhåll av Hans Lind, professor i fastighetsekonomi, som konstaterat att svenska priser är alldeles för höga, och bör gå ned med minst 50 procent.

Jag hoppas verkligen på att ockerpriser på FUSK bygge och andra ÖVERPRISADE fastigheter ska kollapsa! 2020 hoppas jag att det ska smälla av till oförglömlig tuff lågkonjunktur och dåliga tider så dumsvennen får lida för vad dem har röstat på i årtionden!! Det är inte mer än rättvist, så kan alla ekonomiska migranter blir kickade!

Är väl ändå rätt bevisat att de s.k. experterna inte gissar bättre än någon annan:
https://www.affarsvarlden.se/kronikor/bostadssmockan-vantar-6958652

Med det sagt hoppas jag också att priserna går ned ca 50 % och därmed till en nivå som känns rimlig. Men känns tveksamt vad som skulle driva det. Det mesta talar för att räntorna kommer vara låga under väldigt lång tid. I en stad som Sthlm arbetar många inom IT och bristen på arbetskraft är stor där och lär bli större med hänsyn till att alltmer blir digitaliserat....trots kommande lågkonjunktur.
2019-12-11, 14:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Sthlm...och bristen på arbetskraft är stor där och lär bli större med hänsyn till att alltmer blir digitaliserat....trots kommande lågkonjunktur.

Ja tacka fan för det och vad beror det på? Bostadspriserna förstås.
2019-12-11, 18:50
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:

Inga.

Vi kan titta på snittränta nu och innan senaste höjningen från -0.5%, och konstatera att boräntorna inte höjts. Och det var också väntat. Finns inga skäl till någon nämnvärd höjning.

Bankerna tar ut ett sk räntenetto vilket tas av skillnaden mellan bankens ränteintäkter och ränteutgifter. Räntenettot betalar bankens kostnader. Räntenettot är opåverkat av reporänta.

För att bolåneräntorna skall ändras måste in och upplåningsräntorna för banken ändras.
Men en ökning av 0.25% leder inte till någon ändring alls av bankens inlåningsräntor. Upplåningsräntorna kan nog öka lite. Och det skulle leda till en lite ökning av bolåneräntorna.
Men stor lär den inte bli.
Vi får väl se hur snitträntorna ändras. Men vänta er inga nämnvärda rörelser.
Det lär inte bli så mycket av att RB går till +0.25 heller. Men då kanske inlåningsräntorna ökar till 0.1%. Då kommer den ökningen att slå igenom på boräntorna.
2019-12-11, 18:53
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Ja tacka fan för det och vad beror det på? Bostadspriserna förstås.
Det flödar in ganska stora mängder människor i Stockholm. Bostadspriserna verkar inte hindra dessa.

Att det råder underskott på arbetskraft där beror på att det samlas driftiga människor där. Som skapar värden. Och då kan man anlita fler personer för att arbeta i de värdeskapande strukturerna.

Och tittar vi på prognosen för Stockholms län så fortsätter inflödet föga förvånande. Det är i Stockholm i kontoren som BNP skapas i större och större utsträckning.

2060 är vi 3.4 miljoner här. Kommer byggas mycket bostäder. Och kontor.
Och det blir fler människor som gärna vill bo centralt.
https://www.sll.se/globalassets/4.-regional-utveckling/nyhetsbilder/befolkningsutveckling-till-2060.png
Senast redigerad av liksom-fb 2019-12-11 kl. 18:58.
2019-12-11, 19:01
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018

"Ska ned 50 procent"

Vad i produktionskostnaden är det som skall minska för att priserna skall kunna falla så mycket som 50%.
Även om byggjobbarna jobbar gratis så lär man inte komma ned i 50%. Och att byggnads skulle backa en endaste krona ser inte jag som realistiskt. Så vilka faktorpriser skall falla?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in