Citat:
Ursprungligen postat av
Manwithoutamirror
Detta har säkert diskutterats innan men tråden är lite för lång för att jag ska orka eller hinna med att läsa igenom den.
Jag har snart, förhoppningsvis, en kandidatexamen i företagsekonomi. När jag sökte denna utbildning och program så var intagningen högre på juridik och det kändes lite för "långt bort" med högskoleprov. Men nu när jag ser att det är 1.20 på ett par/ -tre ställen i landet så känns det mer lockande. Jag skulle behöva höja mitt högskoleprov några nivåer (Mitt resultat nu är snart 5 år gammalt) men ser inte de som en omöjlighet alls med lite plugg under sommaren.
Men min fråga. Jag har läst lite dubbelt så kommer då, förhoppningsvis, att inneha 210Hp när jag tar min kandidatexamen i Företagsekonomi istället för sedvanliga 180HP. Hur mycket kan jag tillgodoräkna av dessa poäng (om ens några), och vad för typ av kurser kan jag tillgodoräkna?? Jag är nämligen inte jättesugen på att plugga fyra och ett halvt år till. Har googlat men hittar mest svar om ett scenario tvärtom där en som läst Juristprogrammet vill lägga till en ekonomikandidat.
Om det spelar någon roll så är mitt intresse riktat gentemot de mer affärsjuridiska ämnena och inriktningarna då.
Skicka gärna användbara länkar
Med vänlig hälsning,.
Utöver vad folk svarat tidigare så får du även meritpoäng när du söker ting med din extra examen. Samt som du nog förstod har du även en liten fördel när du söker jobb.
Jag har samma bakgrund Ek.kand
-> JP och rent ämnesmässigt ger Ek.kand en bra grund till JP i mitt tycke, speciellt t1-4 hade jag användning av det i många kurser.