2019-12-09, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalChase
Det beror på vilket sätt du blir påverkad. Om det gör det svårare för dig att utföra det arbete du får betalt för är det en nackdel. Jag hade kanske inte skrivit det i ett personligt brev.

Nej menar mer att man blir "påverkad" att man lider med klienten, men kan utan problem utföra arbetet.
Citera
2019-12-09, 16:46
Medlem
Nightcr4wlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlatan.
Vart finns dom snyggaste tjejerna och bästa festerna, Uppsala eller Lund?
Föreslår att du tar en säsong på Sunny Beach alt. söker till Paradise Hotel istället för att besudla nämnda läroverk med dina hormonellt betingade ambitioner.
Citera
2019-12-09, 16:52
Medlem
Nightcr4wlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunshine200
Nej menar mer att man blir "påverkad" att man lider med klienten, men kan utan problem utföra arbetet.
Du lär förmodligen få ett mer avtrubbat och kliniskt förhållningssätt under studietiden. Du kan med fördel snabba på processen genom att fördjupa dig i särskilt grymma mordfall osv och särskilt fokusera på "det juridiska" istället för människoöden.
Citera
2019-12-09, 21:49
Medlem
0.39s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightcr4wler
Föreslår att du tar en säsong på Sunny Beach alt. söker till Paradise Hotel istället för att besudla nämnda läroverk med dina hormonellt betingade ambitioner.

Men som svar på frågan: Uppsala.
Citera
2019-12-10, 01:11
Medlem
Zlatan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightcr4wler

Vad är ditt problem pajas? Svara på min frågeställning eller svara inte alls. Klart sånt också väger in när man väljer universitet. Man vill ändå ha en så rolig studietid som möjligt och fina tjejer bidrar alltid till ökad motivation. Hoppas man undviker personer som dig när man pluggar, du verkar vara torrare än Sunny Beach
Citera
2019-12-10, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zlatan.
Vad är ditt problem pajas? Svara på min frågeställning eller svara inte alls. Klart sånt också väger in när man väljer universitet. Man vill ändå ha en så rolig studietid som möjligt och fina tjejer bidrar alltid till ökad motivation. Hoppas man undviker personer som dig när man pluggar, du verkar vara torrare än Sunny Beach

Av mina vänner som pluggar i Lund och Uppsala verkar Lund ändå ha bäst studentliv av de två!
Citera
2019-12-10, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R550Magic
Av mina vänner som pluggar i Lund och Uppsala verkar Lund ändå ha bäst studentliv av de två!

De är nog helt jämförbara när det gäller studentliv. Lund är ju lite varmare och närmare till Köpenhamn/Europa så det kan ju vara nice om man har som primärt fokus att ha det roligt och nice.
Citera
2019-12-10, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbaker
Okej, du tycker inte det är rörigt att hålla koll på flera olika ämnen och råplugga till det innan tentan? För jag antar att det är det ni gör eftersom ni ska kunna allt som alla andra kan s.a.s. tack för att du tar dig att svara!
Nej, inte direkt. Möjligtvis var T3 ganska jobbig då ämnena där var så skilda (sakrätt, familjerätt och immaterialrätt), men två veckors intensivt tentaplugg räcker gott och väl om man satsar på AB och har tagit seminarierna på allvar under terminen. Jag har i alla fall lyckats med det under mina tre terminer hittills.
Citera
2019-12-11, 16:17
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manwithoutamirror
Detta har säkert diskutterats innan men tråden är lite för lång för att jag ska orka eller hinna med att läsa igenom den.

Jag har snart, förhoppningsvis, en kandidatexamen i företagsekonomi. När jag sökte denna utbildning och program så var intagningen högre på juridik och det kändes lite för "långt bort" med högskoleprov. Men nu när jag ser att det är 1.20 på ett par/ -tre ställen i landet så känns det mer lockande. Jag skulle behöva höja mitt högskoleprov några nivåer (Mitt resultat nu är snart 5 år gammalt) men ser inte de som en omöjlighet alls med lite plugg under sommaren.

Men min fråga. Jag har läst lite dubbelt så kommer då, förhoppningsvis, att inneha 210Hp när jag tar min kandidatexamen i Företagsekonomi istället för sedvanliga 180HP. Hur mycket kan jag tillgodoräkna av dessa poäng (om ens några), och vad för typ av kurser kan jag tillgodoräkna?? Jag är nämligen inte jättesugen på att plugga fyra och ett halvt år till. Har googlat men hittar mest svar om ett scenario tvärtom där en som läst Juristprogrammet vill lägga till en ekonomikandidat.

Om det spelar någon roll så är mitt intresse riktat gentemot de mer affärsjuridiska ämnena och inriktningarna då.

Skicka gärna användbara länkar

Med vänlig hälsning,.
Utöver vad folk svarat tidigare så får du även meritpoäng när du söker ting med din extra examen. Samt som du nog förstod har du även en liten fördel när du söker jobb.

Jag har samma bakgrund Ek.kand
-> JP och rent ämnesmässigt ger Ek.kand en bra grund till JP i mitt tycke, speciellt t1-4 hade jag användning av det i många kurser.
Citera
2019-12-11, 18:34
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Utöver vad folk svarat tidigare så får du även meritpoäng när du söker ting med din extra examen. Samt som du nog förstod har du även en liten fördel när du söker jobb.

Jag har samma bakgrund Ek.kand
-> JP och rent ämnesmässigt ger Ek.kand en bra grund till JP i mitt tycke, speciellt t1-4 hade jag användning av det i många kurser.

Meritpoäng pga studier kommer sannolikt inte finnas kvar. http://www.notarie.se/Notarie/Aktuel...arieantagning/
Citera
2019-12-12, 11:16
Medlem
Tjena, som nyantagen på juristprogrammet har jag lite frågor som det hade varit grymt att få svar på.

Jag känner att jag ligger lite "efter" med min karriär och det fasar något mig att juristprogrammet sträcker sig över 4,5 år - så min fråga är helt enkelt om det kanske är lönt att läsa dubbelfart. Jag har hört från bekanta att jp inte är så farligt t1 och t2. Kanske man ska vara kaxig och läsa båda samtidigt? Kan tillägga att jag har relativt lätt för mig och ganska bra disciplin.

En annan fråga är hur mycket schemalagd tid jag kan räkna med. Vill inte outa mig för mycket men pluggar på 1 av de 3 stora institutionerna. Räcker det med att "vara i skolan" några timmar i veckan?

Tack!
Citera
2019-12-12, 11:31
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AkonVibes
Tjena, som nyantagen på juristprogrammet har jag lite frågor som det hade varit grymt att få svar på.

Jag känner att jag ligger lite "efter" med min karriär och det fasar något mig att juristprogrammet sträcker sig över 4,5 år - så min fråga är helt enkelt om det kanske är lönt att läsa dubbelfart. Jag har hört från bekanta att jp inte är så farligt t1 och t2. Kanske man ska vara kaxig och läsa båda samtidigt? Kan tillägga att jag har relativt lätt för mig och ganska bra disciplin.

En annan fråga är hur mycket schemalagd tid jag kan räkna med. Vill inte outa mig för mycket men pluggar på 1 av de 3 stora institutionerna. Räcker det med att "vara i skolan" några timmar i veckan?

Tack!

Talar utifrån UU - du kan säkert få dispens för att läsa dubbelt efter grundkurserna (T1-T6) men jag är högst tveksam till att du får dispens för de första terminerna såvida du inte redan har tidigare studier som överlappar. Från min termin har jag hört en person som läst snabbare och då har han en examen från ett annat land i det rättsområdet han läste "dubbelt". Då UU är byggt på terminskurser och kräver fullgjort obligatorium (seminarienärvaro/godkända inlämningar) för att fortsätta till nästa termin är det säkert annorlunda på SU och LU.

Hos oss är närvarokravet ca 7-8h/veckan på T1-T2 om man inkluderar de obligatoriska basgruppsträffarna, på de efterföljande terminerna något högre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in