2019-12-12, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AkonVibes
Tjena, som nyantagen p juristprogrammet har jag lite frgor som det hade varit grymt att f svar p.

Jag knner att jag ligger lite "efter" med min karrir och det fasar ngot mig att juristprogrammet strcker sig ver 4,5 r - s min frga r helt enkelt om det kanske r lnt att lsa dubbelfart. Jag har hrt frn bekanta att jp inte r s farligt t1 och t2. Kanske man ska vara kaxig och lsa bda samtidigt? Kan tillgga att jag har relativt ltt fr mig och ganska bra disciplin.

En annan frga r hur mycket schemalagd tid jag kan rkna med. Vill inte outa mig fr mycket men pluggar p 1 av de 3 stora institutionerna. Rcker det med att "vara i skolan" ngra timmar i veckan?

Tack!
Vet inte hur det r med andra universitet men p UU r man inte behrig att lsa T2 frrn obligatorierna p T1 r uppfyllda, allts deltagande i seminarier och PM-skrivning. Det borde gra det ganska s krngligt fr att inte sga omjligt att lsa dubbelfart p UU i alla fall.
Citera
2019-12-12, 16:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zyxz
Jag har en nra kompis som pluggar till jurist i Gteborg. Dr ven jag studerar. Han lser sitt frsta r nu och han trivs mycket bra. Jag sjlv lser till civilingejr p chalmers. Om man skulle jmfra mngden arbete vi bda fr lgga ner s upplever jag att han bara kan glassa runt. Det r i och fr sig mycket att lsa och frst, men dom lser inte ngra kurser parallellt utan fokuserar p en i taget. Vilket jag som lser flera samtidigt upplever som lyx.

Sorry fr nekropostningen men detta tycker jag stmmer s bra. Jag har lst juridik och min bsta kompis lste samtidigt till civilingenjr. Kan nmnas han var mkt bttre i skolan n vad jag var p hgstadiet och gymnasiet,men han fick jobba fan s mycket hrdare n mig med universitetsstudierna. D tog han iofs examen med lite bttre betyg, men iaf. Juristutbildningen frefaller var rena semestern i jmfrelse. Matematiken han drogs med var fan ingen lek, den hade snkt mig efter frsta terminen tror jag.

Citat:
Folket p juristlinjen vet jag inte s mycket om, men min kompis har ftt rtt mnga nya vnner. Han sjlv r inte alls "snobbig" utan en helt vanlig sportkille som kommer frn landsbygden. Jag sjlv lser dataprogrammet p chalmers, och trodde som du att det skulle vara fullt med stereotyper. Och sjlvklart finns det sdana. Men det r bara ska sig till dem som man tycker kan motsvara en sjlv.

Sant. Finns personer av alla dess olika slag.

Citat:
Vad gller studieteknik kan det vara svrt att ge tips i, d det r annorlunda frn person till person hur man lr sig lttast. Men generella och goda tips r:

Var alltid frberedd infr frelsningar, vningar osv. Ls lite i kursboken om det som genomgngen/vningen handlar om, grna kvllen innan.

Nr du gr hem frn en dag i skolan, tnk: " Vad har jag lrt mig idag? " Och g igenom i huvudet de saker du lrt dig under dagen.

Ligg i fas! slanka inte efter, fr att komma ikapp r vldigt jobbigt.

Detta felet gjorde jag i brjan. Nr man studerar ska man fan ALDRIG tnka " n jag gr det imorgon istllet". Plugga grna p det du haft frelsning om direkt efter, skriv ned, fr anteckningar. Ligg i framkant. Det blir aldrig riktigt bra resultat om man mste vrlplugga under en-tv dagar.
Citera
2019-12-12, 16:49
Medlem
Finns det ngon skillnad p nivn p utbildningens innehll/lrare mellan universiteten, har ngot universitet bttre & "hgre" niv p utbildningen?
Citera
2019-12-13, 17:11
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarkaszurrlo
Sorry fr nekropostningen men detta tycker jag stmmer s bra. Jag har lst juridik och min bsta kompis lste samtidigt till civilingenjr. Kan nmnas han var mkt bttre i skolan n vad jag var p hgstadiet och gymnasiet,men han fick jobba fan s mycket hrdare n mig med universitetsstudierna. D tog han iofs examen med lite bttre betyg, men iaf. Juristutbildningen frefaller var rena semestern i jmfrelse. Matematiken han drogs med var fan ingen lek, den hade snkt mig efter frsta terminen tror jag.

Hller med. Jag r den enda i min vnkrets utanfr skolan som lser juridik. En stor del av mina vnner r inne p sina senare terminer p KTH (indek, teknisk fysik samt maskin) varav resterande lser ekonomi p varierande skolor. Genomgende har KTH-studenterna under deras studieperiod tvingats sitta +40h/v, framfrallt fysik- och maskinstudenterna. Ekonomi frefaller vara mer likt jurist dr man kan ta sig igenom med "bra" betyg p betydligt mindre tid per vecka.

Med ovan i tanke krver nog dremot juristutbildningen mer av dig som person avseende disciplin samt helt enkelt vara lite vettig (i.e ta dig igenom lsningen samt helt sonika finna relevanta rttskllor). Inom ingenjrsprogrammen fr du ganska mycket "serverat" i form av frelsningar, laborationer m.m.
Senast redigerad av Cpt.Obvious 2019-12-13 kl. 17:26.
Citera
2019-12-14, 18:31
Medlem
OT kanske - men ngon som har mer info om olyckan utanfr Juridicum i Lund frra veckan? Ryktet sger att en lrare p fakulteten ska ha krt ver en fotgngare, s illa att brandkr fick komma fr att f loss den pkrde.
Citera
2019-12-16, 16:11
Medlem
Ngon som har koll p om det skiljer ngot mellan 6e och 7e upplagan av "avtalsrtten - en introduktion"?
Citera
2019-12-16, 18:28
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunshine200
Ngon som har koll p om det skiljer ngot mellan 6e och 7e upplagan av "avtalsrtten - en introduktion"?
Med tanke p boken samt mnet i frga vgar jag nog sga att t.o.m 1a upplagan skulle fungera.
Citera
2019-12-18, 12:03
Medlem
Belfours avatar
Frga ang. lnelget

Hej! Jag r just nu i igng med att skaffa nytt arbete efter tinget. Jag har varit p ett par intervjuer och ftt information om att "vi erbjuder marknadsmssiga lner och vi har en lnetrappa". Jag tolkar detta som att de finns ngon slags kartellbildning dr de strre byrerna alla stter samma ingngsln fr bitisar med ting? M.a.o ingen mjlighet att ange bud.

Ni som mjlgvis har arbete p ngon av de strre byrerna i ngon utav vra tre strre stder. Vad var er ingngsln (ink. tingmeritering) under detta ret?
Citera
2019-12-18, 13:38
Medlem
r du s rdd att frga dem vad ingngslnen r? Den ligger p mellan 29-33 beroende p din kompetensbakgrund. Lnetrappan r skarp.
Citera
2019-12-28, 15:13
Medlem
Vet ngon om SU har uppsamlingstentor i brjan av terminerna?
Citera
2019-12-29, 01:13
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunshine200
Klart det skiljer, annars hade de inte gjort en ny upplaga? Frmodligen ngra rttsfall som r uppdaterade. S mycket annat gr inte att uppdatera?
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Med tanke p boken samt mnet i frga vgar jag nog sga att t.o.m 1a upplagan skulle fungera.
Precis. Avtalslagen r inte s ny.
Citera
2020-01-01, 11:40
Medlem
Hej,

Har omtenta (en till) i konstitutionell rtt (T1) om 13 dagar. Samtidigt har jag en kursuppgift p 10 sidor som ska in om 6, som det nd r en del kvar att skriva p.

Hur blir bst att planera plugget? Att brja tentaplugga parallellt som jag skriver p uppgiften eller f klart kursuppgiften direkt och sen frska rplugga till tentan p 7 dagar?

Kan ocks tillgga att man kan skjuta upp kursuppgiften till februari nr T2 brjat, men vill frska fixa bda samtidigt nu. Det kanske r lite djrvt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in