Citat:
Ursprungligen postat av
zyxz
Jag har en nra kompis som pluggar till jurist i Gteborg. Dr ven jag studerar. Han lser sitt frsta r nu och han trivs mycket bra. Jag sjlv lser till civilingejr p chalmers. Om man skulle jmfra mngden arbete vi bda fr lgga ner s upplever jag att han bara kan glassa runt. Det r i och fr sig mycket att lsa och frst, men dom lser inte ngra kurser parallellt utan fokuserar p en i taget. Vilket jag som lser flera samtidigt upplever som lyx.
Sorry fr nekropostningen men detta tycker jag stmmer s bra. Jag har lst juridik och min bsta kompis lste samtidigt till civilingenjr. Kan nmnas han var mkt bttre i skolan n vad jag var p hgstadiet och gymnasiet,men han fick jobba fan s mycket hrdare n mig med universitetsstudierna. D tog han iofs examen med lite bttre betyg, men iaf. Juristutbildningen frefaller var rena semestern i jmfrelse. Matematiken han drogs med var fan ingen lek, den hade snkt mig efter frsta terminen tror jag.
Citat:
Folket p juristlinjen vet jag inte s mycket om, men min kompis har ftt rtt mnga nya vnner. Han sjlv r inte alls "snobbig" utan en helt vanlig sportkille som kommer frn landsbygden. Jag sjlv lser dataprogrammet p chalmers, och trodde som du att det skulle vara fullt med stereotyper. Och sjlvklart finns det sdana. Men det r bara ska sig till dem som man tycker kan motsvara en sjlv.
Sant. Finns personer av alla dess olika slag.
Citat:
Vad gller studieteknik kan det vara svrt att ge tips i, d det r annorlunda frn person till person hur man lr sig lttast. Men generella och goda tips r:
Var alltid frberedd infr frelsningar, vningar osv. Ls lite i kursboken om det som genomgngen/vningen handlar om, grna kvllen innan.
Nr du gr hem frn en dag i skolan, tnk: " Vad har jag lrt mig idag? " Och g igenom i huvudet de saker du lrt dig under dagen.
Ligg i fas! slanka inte efter, fr att komma ikapp r vldigt jobbigt.
Detta felet gjorde jag i brjan. Nr man studerar ska man fan ALDRIG tnka " n jag gr det imorgon istllet". Plugga grna p det du haft frelsning om direkt efter, skriv ned, fr anteckningar. Ligg i framkant. Det blir aldrig riktigt bra resultat om man mste vrlplugga under en-tv dagar.