2019-02-27, 20:14
Medlem
P tal om psykisk ohlsa s ska vi p LU snart ha en temavecka gllande just detta. Anteri kanske kan gstfrelsa och s kan trdens eventuella minusspsyken komma och lyssna?

Skmt sido, har ni ngra generella tenta-tips till en som ska skriva sin frsta nsta fredag?
Citera
2019-02-27, 21:07
Medlem
CaveatLectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
P tal om psykisk ohlsa s ska vi p LU snart ha en temavecka gllande just detta. Anteri kanske kan gstfrelsa och s kan trdens eventuella minusspsyken komma och lyssna?

Skmt sido, har ni ngra generella tenta-tips till en som ska skriva sin frsta nsta fredag?

Passa dig fr Dahlman: r kaffebrdet slut p institutionen s ligger T1: orna i farozonen. Frmodar att det r allmn rttslra som gller, och den tentan r ju inte direkt svr. Det enskilt viktigaste r frmodligen logiken, fr det kommer alltid en eller annan uppgift dr du mste gra en argumentationsanalys. Har ni tur slipper ni redogra fr skillnaderna mellan olika typer av feminism, men annars s r det svrt att veta vilka omrden de tar upp p tentan.
Senast redigerad av CaveatLector 2019-02-27 kl. 21:10.
Citera
2019-02-27, 22:00
Medlem
Citat:

Jag skulle sett till att frmst ha koll p Dahlmans bok, feminism och argumentationsanalys.
Citera
2019-02-27, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabschefen
Jag skulle sett till att frmst ha koll p Dahlmans bok, feminism och argumentationsanalys.

Citat:
Ursprungligen postat av CaveatLector
Passa dig fr Dahlman: r kaffebrdet slut p institutionen s ligger T1: orna i farozonen. Frmodar att det r allmn rttslra som gller, och den tentan r ju inte direkt svr. Det enskilt viktigaste r frmodligen logiken, fr det kommer alltid en eller annan uppgift dr du mste gra en argumentationsanalys. Har ni tur slipper ni redogra fr skillnaderna mellan olika typer av feminism, men annars s r det svrt att veta vilka omrden de tar upp p tentan.

Tack! Lter som att de flesta r verens om vad som r viktigt resp mindre viktigt infr just denna tentan.

Har ni annars ngra mer allmnna tips angende just att skriva tenta? Hur gr ni p upploppet - plugg kvllen innan eller inte?
Citera
2019-02-28, 17:48
Medlem
CaveatLectors avatar
Citat:
Tack! Lter som att de flesta r verens om vad som r viktigt resp mindre viktigt infr just denna tentan.

Har ni annars ngra mer allmnna tips angende just att skriva tenta? Hur gr ni p upploppet - plugg kvllen innan eller inte?

Nu r ju tentan i allmn rttslra speciell; upplgget r ett helt annat n p senare tentor (du lr mrka det nr det blir dags fr konstitutionell rtt senare i vr). Hur man gr tillvga med tentaplugg r hgst individuellt, men du br ju plja ett antal extentor s du vet vad du har att vnta dig. Sjlv tillhr jag de som tar det lugnt kvllen innan och ser till att sova ordentligt, men en del nter ju in i det sista.
Citera
2019-02-28, 18:58
Medlem
Citat:

Ls frgan. Ls frgan igen. Svara p det examinatorn vill ha svar p. Brja med huvudregeln. Strukturera upp ditt svar, behandla grna respektive delfrga under en egen rubrik, analysera med en tydlig stndpunkt och kom till en slutsats. En massa utsvvanden om totalt irrelevanta saker (fr frgestllningen) imponerar sllan. Jag pluggar aldrig kvllen innan, hjrnan behver tid att bearbeta allt och r man svintrtt s har det en tendens att g t helvete. Undvik att blanka om du inte finner det ndvndigt fr nskat betyg, har sjlv bara gjort det en gng (vilket lnade sig d), men det blir ett extra stressmoment som hnger ver en.
Citera
2019-03-01, 10:53
Medlem
Sandtags avatar
Citat:

Jag funderar alltid kring vad huvudfrgan r och gr sedan en mindmap fr att bena ut delfrgorna. Under varje delfrgerubrik skriver jag relevanta lagrum, praxis (utifrn relevanta rttsfall). Sen binder jag ihop varje rubrik i svaret, brja med att gra en liten sammanfattning dr du gr igenom bakgrunden och vilka sakfrgorna blir, i sista stycket vger du samman delfrgorna och besvarar huvudfrgan - detta svar r oftast mindre viktigt utan det r metoden som ger pong (p en 5 pongsfrga ger svaret kanske 1p). Tnk p att svara p frgan stringent, dvs delfrgorna ska leda in i varandra och sedan ge svaret p huvudfrgan utan att du behver dra ngon strre slutsats. S lnge 2/3 av tentan knns bra r det oftast vrt att lmna in, blanka endast om du fr tidsbrist och behver svara hastigt p vissa frgor. Svara inte fr vidlyftigt detta tyder p att du inte kan mnet och leder ytterst till tidsbrist lngre fram (gller ej frgor dr du ska tillmpa "kritiskt tnkande", dessa frgor r i princip gratis pong).

Runt 18-19 kvllen innan r det middag+en l och sedan sova tidigt som gller. Ta med vattenflaska/energidricka till tentan, glm ej snuset.

Mina generella tips^.
Citera
2019-03-01, 20:52
Medlem
Citat:

Det du kommer fram till r inte det viktigaste. Kunskaperna visar sig p andra stt under vgen.
Citera
2019-03-02, 12:32
Medlem
anteri17s avatar
Hur gick det, osten?
Citera
2019-03-02, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Hur gick det, osten?

Kanske var lite otydlig - det r nsta fredag som gller.

Men hittills knns det bra, och ngon tentangest infinner sig inte. Till skillnad frn typ alla andra kursare s ser jag nstan fram mot tentan, haha. Kul att stllas p prov ju, f se om man fattat eller inte. Och skulle man misslyckas s fr man vl bara plugga hrdare och bttre till nsta tenta.
Citera
2019-03-02, 16:33
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Kanske var lite otydlig - det r nsta fredag som gller.

Men hittills knns det bra, och ngon tentangest infinner sig inte. Till skillnad frn typ alla andra kursare s ser jag nstan fram mot tentan, haha. Kul att stllas p prov ju, f se om man fattat eller inte. Och skulle man misslyckas s fr man vl bara plugga hrdare och bttre till nsta tenta.

Nej, det var jag som fick fr mig att du skulle skriva nu p fredag.

Bra instllning! Lycka till!
Citera
2019-03-03, 10:37
Medlem
Cykeltutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
Det du kommer fram till r inte det viktigaste. Kunskaperna visar sig p andra stt under vgen.
Tnkte precis frga om detta! Jag lser JK p distans och har gjort lite inlmningsuppgifter (antar att det r det som kallas PM p j-programmet?
P senaste inlmningsuppgiften, som jag fick feedbacken "riktigt bra och vl genomarbetat" och hgsta betyg p, s sg jag att 2 av 3 slutsatser jag kommit fram till inte var samma som rttande lrarens (jag begrde ngon form av svarsmall fr att kunna se hur de vill ha det upplagt, hur de vill att man anger lagrum och liknande).
S jag fr intrycket av att konklusionen r i princip ovidkommande s lnge man argumenterar vl utifrn rtt lagrum, kan det stmma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in