2025-11-11, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
1. Utbildningens upplägg varierar från ort till ort, man läser dock samma rättsområden men under olika terminer. Under grundterminerna (T1-T6) läser du exakt samma upplägg som dina kursare men sedan under de avancerade kurserna är det mer upp till dig att välja inriktningar, praktik m.m.

2. Föreläsningar är i regel aldrig obligatoriska men om de är obligatoriska ska det framgå av kursplan och kursintroduktioner.

3. Beror på var du läser. I t. ex Uppsala och Örebro är det många grupparbeten medan i Stockholm är det mindre förekommande.

Vill du veta mer så skriv gärna PM

Inga som helst grupparbeten i Uppsala (som examineras), utöver att man förbereder seminarium gruppvis.
Citera
2025-11-11, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReaderAnon40
Inga som helst grupparbeten i Uppsala (som examineras), utöver att man förbereder seminarium gruppvis.

Handlar det om att AI kommit in i bilden?
Är det några skriftliga arbeten som examineras förutom examensarbetet?
Citera
2025-11-11, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rikke
Handlar det om att AI kommit in i bilden?
Är det några skriftliga arbeten som examineras förutom examensarbetet?

I Uppsala är det minst ett skriftligt arbete som examineras varje termin i form av PM, oftast fler. Men det är i princip aldrig något man skriver i grupp förutom på vissa fördjupningskurser.

Har dock hört att man på vissa terminer har infört "sals-PM" för att förhindra att studenterna använder sig av AI, vilket i princip innebär att man sitter i en tentasal och skriver en kort uppsats på begränsad tid.
Citera
2025-11-12, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himlafenomen
I Uppsala är det minst ett skriftligt arbete som examineras varje termin i form av PM, oftast fler. Men det är i princip aldrig något man skriver i grupp förutom på vissa fördjupningskurser.

Har dock hört att man på vissa terminer har infört "sals-PM" för att förhindra att studenterna använder sig av AI, vilket i princip innebär att man sitter i en tentasal och skriver en kort uppsats på begränsad tid.
Okej.

Är det bara G eller U på pm:en eller sätts det B, BA och A?
Gällande tentorna får man ha med sig kurslitteratur eller är det bara lagboken?
Ingen möjlighet till kursböcker via web på tentorna antar jag?
Citera
2025-11-13, 11:55
Medlem
Stroganovs avatar
Citat:
Okej.

Är det bara G eller U på pm:en eller sätts det B, BA och A?
Gällande tentorna får man ha med sig kurslitteratur eller är det bara lagboken?
Ingen möjlighet till kursböcker via web på tentorna antar jag?

Detta gäller i alla fall i Uppsala: Du får poäng (dvs. siffror) på PM, tenta, presentationer osv som sedan blir ett betyg (B, Ba, AB) när kursen avslutas. Vissa saker kan vara att godkänt/underkänt - det brukar vara enklare saker, typ en peer review eller en liten dugga i början av vissa terminer. Det brukar vara 50 % för B (dvs. godkänt), och nu kommer jag inte ihåg var gränsen för Ba respektive AB brukar ligga på, kanske typ 67 % respektive 80 %.

Du får ha med dig all kurslitteratur, lagbok och anteckningar till tentan. De finns inte tillgängliga digitalt. Vissa terminer kan ha de häften som institutionen säljer med rättsfall, artiklar och dylik information digitalt tillgänglig under tentan.
Citera
2025-11-13, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattemastaren
Lund har jag alltid fått skoskav i går aldrig att ha finskor där. Fullständigt avskyr orten av den anledningen men invånarna är väldigt trevliga och hjälpsamma.

Min brorsa pluggade till jurist i Lund jag i Uppsala. Studentlivet enligt mig är mycket bättre i Uppsala, men min brorsa är lite introvert så jag vet inte om "party livet" är direkt jämförbart. Uppsala är definitivt en trevlig stad, men det är inte illa med 20-30 minuter till Köpenhamn heller. Sedan är min uppfattning att Uppsala har fler "seminarium" på schemat där aktivt deltagande krävs, i Lund kan man sitta "passiv" och rulla tummarna och i princip endast plugga inför tentamen. Problemet med Uppsala är att fixa lägenhet så var ute i god tid och sök dig till nationerna. Precis intill jag tog min examen var det omfattande problem med skadedjur (möss) särkilt för stackarna som bor i korridor så håll dig borta från "Flogsta".

Vet du om Uppsala eller Lund hade mest obligatorisk närvaro i form av grupparbete samt obligatoriska föreläsningar?
Citera
2025-11-13, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stroganov
Detta gäller i alla fall i Uppsala: Du får poäng (dvs. siffror) på PM, tenta, presentationer osv som sedan blir ett betyg (B, Ba, AB) när kursen avslutas. Vissa saker kan vara att godkänt/underkänt - det brukar vara enklare saker, typ en peer review eller en liten dugga i början av vissa terminer. Det brukar vara 50 % för B (dvs. godkänt), och nu kommer jag inte ihåg var gränsen för Ba respektive AB brukar ligga på, kanske typ 67 % respektive 80 %.

Du får ha med dig all kurslitteratur, lagbok och anteckningar till tentan. De finns inte tillgängliga digitalt. Vissa terminer kan ha de häften som institutionen säljer med rättsfall, artiklar och dylik information digitalt tillgänglig under tentan.

Tack. Visst skrivs själva tentan med dator via typ Inspera?
Då borde det bli svårt att ha tillgång till information samtidigt, då Inspera låser datorn från allt annat än tentan. Tänker att man vill förhindra att olovligt använda sig av AI för att lösa case-frågor.
Funderar på din sista mening, du menar att det funkar digitalt samtidigt som man skriver tentan..? Får inte riktigt ihop det.
Citera
2025-11-14, 09:42
Medlem
Stroganovs avatar
Citat:
Tack. Visst skrivs själva tentan med dator via typ Inspera?
Då borde det bli svårt att ha tillgång till information samtidigt, då Inspera låser datorn från allt annat än tentan. Tänker att man vill förhindra att olovligt använda sig av AI för att lösa case-frågor.
Funderar på din sista mening, du menar att det funkar digitalt samtidigt som man skriver tentan..? Får inte riktigt ihop det.

Ja det skrivs via Inspera. Om t.ex. häfte med rättsfall finns att tillgå digitalt under tentan så är det häftet inlagt i Inspera, på samma sätt som att tentafrågorna är det. Man kan bläddra mellan de flikarna i Inspera men det är helt låst till det liksom.
Citera
2025-11-16, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stroganov
Ja det skrivs via Inspera. Om t.ex. häfte med rättsfall finns att tillgå digitalt under tentan så är det häftet inlagt i Inspera, på samma sätt som att tentafrågorna är det. Man kan bläddra mellan de flikarna i Inspera men det är helt låst till det liksom.

Ok fint då vet jag.
Citera
Igår, 19:51
Medlem
En översyn av programmet i Uppsala har gjorts av fakulteten. Flera intressanta förslag framkommer i rapporten men kanske mest intressant är att det föreslås att UU inte längre ska ha någon antagning på vårterminen utan istället ta in fler studenter på höstterminen. Man har räknat på att potentiellt ta in 440 pers per höst.
Citera
Igår, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himlafenomen
En översyn av programmet i Uppsala har gjorts av fakulteten. Flera intressanta förslag framkommer i rapporten men kanske mest intressant är att det föreslås att UU inte längre ska ha någon antagning på vårterminen utan istället ta in fler studenter på höstterminen. Man har räknat på att potentiellt ta in 440 pers per höst.

Var hittade du rapporten?
Citera
Igår, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babaganush6969
Var hittade du rapporten?

https://files.catbox.moe/qnkxm0.pdf

Arbetet har pågått i 3 år. Får se hur länge det tar att implementera förslagen (om det ens kommer att göras.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in