Flashback bygger pepparkakshus!
2018-08-27, 23:55
Medlem
Yes, för er som är klara med Juristprogrammet eller ni som ska söka jobb.

Jag har snitt B och ska börja Termin 8, det börjar alltså bli dags för uppsatspraktik och snart söka jobb.

Finns det någon chans på affärsjuridisk byrå eller är det spåret att ge upp?
Var rekommenderar ni att söka praktik för att öka chanserna att för jobb?
Har ni några andra tips på hur man motiverar sina dåliga betyg?
Finns det någon handlingsplan för ett sånt här läge?

Jag är inte dum i huvudet, gjort mensa och kom in där med marginal. Det är bara det att jag kan inte motivera mig själv, på något sätt, att plugga när det enda man kommer få börja med är att lära sig jobbet och långa arbetsveckor.

Jag är alltså extremt lat och omotiverad, men jobba, det kan jag och lära mig är mitt minsta problem. Det går helt enkelt inte bara med skolan, något som ligger i släkten, ändå har det blivit dugliga advokater av dem.

Jag behöver alltså inte nedlåtande kommentarer, jag vet redan att jag är i skiten i jämförelse med alla andra. Jag vill veta vad man gör härifrån!

Plus, första året sa lärarna att B räcker för att få jobb, jag undrar vilka dessa jobb är!
Citera
2018-08-28, 09:48
Medlem
Veasellls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otranadtill1000

Jag har snitt B och ska börja Termin 8, det börjar alltså bli dags för uppsatspraktik och snart söka jobb.

Var rekommenderar ni att söka praktik för att öka chanserna att för jobb?
Har ni några andra tips på hur man motiverar sina dåliga betyg?
Finns det någon handlingsplan för ett sånt här läge?

Jag är inte dum i huvudet, gjort mensa och kom in där med marginal. Det är bara det att jag kan inte motivera mig själv, på något sätt, att plugga när det enda man kommer få börja med är att lära sig jobbet och långa arbetsveckor.

Jag är alltså extremt lat och omotiverad, men jobba, det kan jag och lära mig är mitt minsta problem. Det går helt enkelt inte bara med skolan, något som ligger i släkten, ändå har det blivit dugliga advokater av dem.

Jag behöver alltså inte nedlåtande kommentarer, jag vet redan att jag är i skiten i jämförelse med alla andra. Jag vill veta vad man gör härifrån!

Plus, första året sa lärarna att B räcker för att få jobb, jag undrar vilka dessa jobb är!

Tog examen i Januari. De flesta av mina vänner har fått jobb, oavsett om de har haft bra eller dåliga betyg. Jag hade dock inte nämnt fetstilt till byråer. För att öka chanserna för jobb jobbar du på att ändra dina dåliga sidor, och att bättra dig själv, så du inte förblir "extremt lat och omotiverad" i hela ditt liv.

Jag var också lat, och till följd av detta underpresterade under vissa delar av min studietid. Föga förvånande var det på grund av mina egna tillkortakommanden. Nu jobbar jag mer än alla andra och tjänar också mest. Change is never to late
Citera
2018-08-28, 13:08
Medlem
Ni som jobbar som jurist eller studerar på juristprogrammet... Hur kommer ni klara av arbetslivet som jurist? Man måste uttrycka sig i mycket god svenska i både skrift och uttal... Får ni denna svenska under utbildningens gång? Förväntar arbetsgivare att ni ska skriva som proffs första anställningen som jurist?

Dessutom, man vill ju skriva rätt på tentorna och inte få avdrag pga sin egen skrift.
Senast redigerad av ExpressK 2018-08-28 kl. 13:18.
Citera
2018-08-28, 15:00
Medlem
Terretorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExpressK
Ni som jobbar som jurist eller studerar på juristprogrammet... Hur kommer ni klara av arbetslivet som jurist? Man måste uttrycka sig i mycket god svenska i både skrift och uttal... Får ni denna svenska under utbildningens gång? Förväntar arbetsgivare att ni ska skriva som proffs första anställningen som jurist?

Dessutom, man vill ju skriva rätt på tentorna och inte få avdrag pga sin egen skrift.

Utbildningen ger en grund och en metod för att klara av arbetsuppgifterna du sedan kommer att arbeta med som anställd. Ditt språk kommer att utvecklas ständigt genom diverse skrivuppgifter, presentationer och mängder av läsning.

Jag har aldrig hört talas om att någon fått avdrag på grund av språkliga brister eller fel i strikt mening (låt vara att bristfälligt språk kan leda till att din argumentation inte framstår som övertygande eller begriplig, vilket kan leda till att du inte får poäng för något du skrivit).

Arbetsgivare förväntar sig inte att du skriver som ett proffs. Likväl är det en förutsättning att du kan uttrycka dig professionellt och att dina texter inte innehåller slarvfel. I någon mån handlar det alltså om att vara noggrann och tydlig i ditt språk samt koncis när så krävs.

Om du redan läser programmet och haft problem med språket, se till att få hjälp. Brukar finnas olika resurser inom universiteten. Om du inte börjat ännu, var uppmärksam på ditt språk när du väl kommer igång och ta hjälp om du märker att det är svårt att hålla samma nivå som andra studenter. Om du inte börjat ännu och vet med dig att ditt språk är helt värdelöst, försök att bli bättre genom att träna (läs och skriv - övning ger färdighet).
Citera
2018-08-28, 15:04
Medlem
Terretorres avatar
Citat:

Kanske har du chans på en mindre affärsjuridisk byrå. Tyvärr är det nog uteslutet att du skulle få en intervju på topp-15 byråerna i Stockholm med dina betyg. Men som du själv berör i ditt inlägg, det finns mindre byråer där du säkerligen kan få en chans (utöver helt andra möjligheter där betygen inte har lika stor tyngd för att få in en fot).
Citera
2018-08-28, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veaselll
Tog examen i Januari. De flesta av mina vänner har fått jobb, oavsett om de har haft bra eller dåliga betyg. Jag hade dock inte nämnt fetstilt till byråer. För att öka chanserna för jobb jobbar du på att ändra dina dåliga sidor, och att bättra dig själv, så du inte förblir "extremt lat och omotiverad" i hela ditt liv.

Jag var också lat, och till följd av detta underpresterade under vissa delar av min studietid. Föga förvånande var det på grund av mina egna tillkortakommanden. Nu jobbar jag mer än alla andra och tjänar också mest. Change is never to late
Hur fick de tag i jobb och hur sökte de?
Tack, jag tänker jobba som fan, bara det att jag kan inte motivera mig till att sätta in 30+tim i veckan i 4,5år för att sen få dunka in 70+ på något man inte ens nödvändigtvis lärt sig i skolan. Allt för att påpeka för en arbetsgivare att man är duglig...
Var fick du jobb?

Citat:
Ursprungligen postat av Terretorre
Kanske har du chans på en mindre affärsjuridisk byrå. Tyvärr är det nog uteslutet att du skulle få en intervju på topp-15 byråerna i Stockholm med dina betyg. Men som du själv berör i ditt inlägg, det finns mindre byråer där du säkerligen kan få en chans (utöver helt andra möjligheter där betygen inte har lika stor tyngd för att få in en fot).
Ska aldrig till Stockholm, inte en chans.
Tänkte Göteborg, finns en hel del här med.
Är det inte lite slappare där?
Och hur skulle du lagt upp en strategi för att söka jobb?
Citera
2018-08-29, 09:05
Medlem
Terretorres avatar
Citat:

Ska aldrig till Stockholm, inte en chans.
Tänkte Göteborg, finns en hel del här med.
Är det inte lite slappare där?
Och hur skulle du lagt upp en strategi för att söka jobb?

Har ingen koll på Göteborg.

Angående strategi. Ja, det är väl som att söka vilket jobb som helst?

1) Skriv dugliga ansökningshandlingar som du kan anpassa för varje ställe du söker. Ett eller två stycken i ditt personliga brev bör handla om jobbet du söker, men resterande delar av brevet och ditt CV kanske kan vara samma alldeles oavsett vem du vänder dig till. Ta fram denna bas först.

2) Läs på om varje ställe du söker och anpassa dina bashandlingar därefter när du bestämt vilka jobb du vill söka. Det är en bra idé att anpassa vilka egenskaper du framhåller utifrån vad den potentiella arbetsgivaren verkar betrakta som viktigt (titta på deras hemsida eller jobbannons). Var dock noggrann med att inte skriva vad som helst, ärlighet är viktigt också för din egen skull.

3) Sök efter tillgängliga tjänster eller arbetsplatser som du verkligen skulle vilja komma in på. Sedan ansöker du.

4) Om du inte får svar/mer än en innehållslös bekräftelse inom en vecka eller två, följ upp ansökningarna och visa intresse.

5) Gå på samtliga intervjuer du erbjuds (det är bra träning och kanske ger det dig lite motivation). Om du inte får intervjuer, gör om dina handlingar. Om du får intervjuer men inget jobberbjudande, tänk över dina svar och vilket intryck du vill göra.

Personligen upplever jag att många arbetsgivare är ute efter en arbetsvillig person fungerar tillsammans med andra och som faktiskt är nyfiken på jobbet/juridiken samt vill utvecklas och lära sig vad som krävs. Med andra ord krävs oftast inte att du kan särskilt mycket (utöver den juridiska metoden), så länge du är villig att lära dig.
Citera
2018-08-29, 10:01
Medlem
Jag har aldrig sökt ett riktigt jobb, jag har aldrig riktigt ansträngt mig, saker och ting har bara löst sig och jobben jag haft har jag presterat bra på och fått gå tillbaka till.
Så därför jag frågar, du har en gröngöling här när det gäller skolan, plugg och jobb, jag vet bara en sak, jag kan/gillar att jobba.

Tackar för instruktionerna, ska följas! Jag är väldigt arbetsvillig, enda gången jag känner jag gör något är på ett jobb...

(Och det är inte er jag försöker övertyga, jag försöker övertyga mig själv om att det kommer bli något av mig i slutändan)
Citera
2018-08-30, 00:54
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Jag har aldrig sökt ett riktigt jobb, jag har aldrig riktigt ansträngt mig, saker och ting har bara löst sig och jobben jag haft har jag presterat bra på och fått gå tillbaka till.
Så därför jag frågar, du har en gröngöling här när det gäller skolan, plugg och jobb, jag vet bara en sak, jag kan/gillar att jobba.

Tackar för instruktionerna, ska följas! Jag är väldigt arbetsvillig, enda gången jag känner jag gör något är på ett jobb...

(Och det är inte er jag försöker övertyga, jag försöker övertyga mig själv om att det kommer bli något av mig i slutändan)
Nu är jag själv student fortfarande men brukar inte jurister med lite sämre betyg söka till relevanta myndigheter för sin inriktning för att sedan söka byrå när de har spetskunskap? Kanske kan vara ett tips.
Citera
2018-08-30, 14:25
Medlem
Jag har gått ett par terminer på programmet nu utan att ha engagerat mig varken i föreningar eller kårer. Har inte heller arbetat extra med något av relevans för juristyrket.

Eftersöker nu tips på vad som kan vara av värde att presentera i framtida CV:t och som man rimligtvis kan balansera ihop med studierna och familj med småbarn.

Vad jag förstått kan volontärarbete vara bra på när det bland annat skvallrar om att man är villig att jobba för det man brinner för, även om det är oavlönat. Personligen brinner jag för flickors och kvinnors rättigheter och har kommit in på ett volontärprogram för att motverka våld i unga nära relationer.

Andra bra förslag?
Citera
2018-08-30, 21:27
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av astreber
Jag har gått ett par terminer på programmet nu utan att ha engagerat mig varken i föreningar eller kårer. Har inte heller arbetat extra med något av relevans för juristyrket.

Eftersöker nu tips på vad som kan vara av värde att presentera i framtida CV:t och som man rimligtvis kan balansera ihop med studierna och familj med småbarn.

Vad jag förstått kan volontärarbete vara bra på när det bland annat skvallrar om att man är villig att jobba för det man brinner för, även om det är oavlönat. Personligen brinner jag för flickors och kvinnors rättigheter och har kommit in på ett volontärprogram för att motverka våld i unga nära relationer.

Andra bra förslag?

Det i särklass bästa vore väl att söka relevanta extrajobb på t.ex. byråer, banker, försäkringsbolag, olika företag osv.? Om du pluggar i en större stad finns det gott om extrajobb för studenter där man bara behöver jobba typ 10-15 h per vecka.
Citera
2018-08-31, 08:47
Medlem
Terretorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av astreber

Andra bra förslag?

Håller med om vad Pontiac-Garage skrev. Sedan kan jag också tillägga att sidomeriter faktiskt inte spelar någon jättestor roll om du har rätt personlighet och goda betyg. Relevanta extrajobb med juridisk koppling står i en klass för sig och är meriterande helt klart, men det är fullt möjligt för dig att påvisa driftighet bara genom betyg och hur du agerar vid jobbsökandet i framtiden.

Om du brinner för flickors och kvinnors rättigheter så tycker jag att det låter som en jättebra idé att engagera dig i volontärprogrammet. Tror definitivt att det kan tjäna ditt CV väl, även om juridiskt extrajobb förmodligen skulle väga tyngre. Kanske är det en idé att du börjar med just detta engagemang och sedan försöker ta ett extrajobb om du känner att det behövs senare under utbildningen? Om du bara läst ett par terminer är det verkligen ingen stress.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in