Citat:
Intressant att LW ville byta till ett kvinnligt målsägandebiträde. Möjligen hade hon en känsla av att en kvinna kunde ha helt andra förutsättningar än en man att förstå hennes situation.
Tydligen fick hon då byta ut det manliga målsägarbiträde mot ett kvinnligt. Även den manlige åklagaren Mats Berg (han som lade ned ärendet med bilincidenten) har sedan bytts ut mot den kvinnliga åklagaren Åsa Hiding. Den manlige domaren Lars-Erik Hult (som kanske inte imponerades tillräckligt av anmälningarna och ljudinspelningarna) byttes ut mot den kvinnliga domaren Ulla Gustavsson.
Kanske en förutsättning för att ett åtal nu skall kunna väckas är att det går att få garantier för att det blir kvinnliga nämndemän i en rättegång?
Tydligen fick hon då byta ut det manliga målsägarbiträde mot ett kvinnligt. Även den manlige åklagaren Mats Berg (han som lade ned ärendet med bilincidenten) har sedan bytts ut mot den kvinnliga åklagaren Åsa Hiding. Den manlige domaren Lars-Erik Hult (som kanske inte imponerades tillräckligt av anmälningarna och ljudinspelningarna) byttes ut mot den kvinnliga domaren Ulla Gustavsson.
Kanske en förutsättning för att ett åtal nu skall kunna väckas är att det går att få garantier för att det blir kvinnliga nämndemän i en rättegång?
Ibland handlar det kanske mer om personkemin, än om manligt kvinnligt?
Men helt klart är det att L*ena uttryckt just önskemål om ett kvinnligt målsägarbiträde. Det kan ha känts bekvämare för henne.
Men att sedan dra för stora växlar på kvinnliga/manliga domare/åklagare/rådmän/nämndemän det tror jag är vanskligt. Jag tror att det handlar mer om personens kunskaper/inre mognad/personlig och yrkeserfarenhet än om genus på personerna.
T ex verkade ju T*ny Mö*rk, kriminaltekniker i Örebro vara kritisk till hur polisen prioriterade vilka ärenden och platser som de skulle ut på och göra kriminalteknisk undersökning på när det gällde brott vid våld i nära relation.
Samtidigt kan det kanske finnas en övervikt av kvinnor som jobbar inom rättsväsendet som har intresserat sig särskilt för just detta, då den största andelen av sådana brott sker mot just kvinnor.
Men att dra en slutsats att alla eller nästan alla män eller tvärtom, alla kvinnor har en viss inställning i frågan, det tror jag är helt fel.