2019-02-14, 10:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
För det första:
Jag är absolut inte ironisk!

Frågan gällde en rätt tröttsam och skruvad diskussion om hur man på bästa sätt skulle kunna göra sig av med blodiga kläder. Det föreslogs att släpa kläder till sjukhus, kläder som var indränkta med åtminstone offrets blod, och där på sjukhuset dumpa kläderna.
Jag skrev då att ett bättre sätt givetvis vore att använda sig av fluorvätesyra. Lägger du ned kläder, inkl metallknappar och dito dragkedjor i en plasthink och häller denna syra över, så förintas precis allting, med undantag av vissa plaster som t ex teflon. Allt försvinner. Spårlöst!

Nej, jag tänker inte berätta på vilka sätt eller var man skulle kunna gå tag i denna potenta syra. Jag vill inte hjälpa brottslingar.

Det diskuterades för länge sen om mördaren kanske kunde ha hällt Klorin på LW:s kropp resp brottsplatsen. Det är i så fall ett för mördaren betydligt enklare sätt att förstöra spår som t ex DNA. Fluorvätesyran kräver skyddskläder och andningsmask när den hanteras.

Ok, då blir ju nästa fråga om det finns ett rimligt antagande att en gm i detta fall kan ha kommit över detta ämne?

Du skriver att du inte tänker berätta hur man får tag på det, vilket får mig att dra slutsatsen att det är inget ämne som gemene man kan komma över. Dessutom att det kräver särskild skyddsutrustning gör att det verkar ologiskt att detta ämne kunnat användas i detta brott?
Citera
2019-02-14, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men det är väl sällan en enda sak är ensamt avgörande för utredningen så att någon blir gripen, särskilt att en dörr står öppen?

Inte ens DNA är alltid konklusivt och ensamt avgörande.

Att en ytterdörr står öppen mitt i natten när en person saknas från sitt hem, det måste väl anses som anmärkningsvärt?

Det är ett indiciumpå att något inte står rätt till.
Det är klart att det är ett indicium pekande på att nåt har hänt. Men vi vet ju att nåt har hänt: en trebarnsmamma har mördats.

Dörrens olåsthet, på-glänt-stående etc har nu efter nio månader inte visat sig ha så mycket av utredningssubstans, så att en mördare gripits.
Jag vill hävda: "Dörren är död".
Diskussioner kring den leder i nuläget ingen vart, men vill man älta dörrfrågan så har jag ingen invändning. Folk gör så olika prioriteringar i livet.
Citera
2019-02-14, 10:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Men det är väl sällan en enda sak är ensamt avgörande för utredningen så att någon blir gripen, särskilt att en dörr står öppen?

Inte ens DNA är alltid konklusivt och ensamt avgörande.

Att en ytterdörr står öppen mitt i natten när en person saknas från sitt hem, det måste väl anses som anmärkningsvärt?

Det är ett indiciumpå att något inte står rätt till.

Om nån kommer till dörren för att knacka på men ångrar sig så står dörren då antingen öppen eller inte...
Citera
2019-02-14, 10:57
Medlem
Citat:
Ok, då blir ju nästa fråga om det finns ett rimligt antagande att en gm i detta fall kan ha kommit över detta ämne?

Du skriver att du inte tänker berätta hur man får tag på det, vilket får mig att dra slutsatsen att det är inget ämne som gemene man kan komma över. Dessutom att det kräver särskild skyddsutrustning gör att det verkar ologiskt att detta ämne kunnat användas i detta brott?
Min uppfattning är att fluorvätesyra (HF) inte har förekommit i detta ärende.

Jag blev bara så trött på alla de onödigt tillkrånglade resonemang kring hur man bäst efter mord tar hand om blodiga kläder, så jag berättade vad jag tyckte, nämligen HF.
Krångligare än så var det inte.

Däremot är det, tack och lov!- krångligt att få tag på HF i sin sån mängd, så att det skulle bli ett "käckt" och bekvämt sätt att göra sig av med lik, mordvapen (pistol/kniv) och kläder -allt i ett! Allt försvinner!
Citera
2019-02-14, 10:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det är klart att det är ett indicium pekande på att nåt har hänt. Men vi vet ju att nåt har hänt: en trebarnsmamma har mördats.

Dörrens olåsthet, på-glänt-stående etc har nu efter nio månader inte visat sig ha så mycket av utredningssubstans, så att en mördare gripits.
Jag vill hävda: "Dörren är död".
Diskussioner kring den leder i nuläget ingen vart, men vill man älta dörrfrågan så har jag ingen invändning. Folk gör så olika prioriteringar i livet.

Ok, du och jag behöver inte diskutera saken mer.

Vi vet att LW mördats.

Men vi vet inte vad som hänt från hem till mordplats.
Vad som hänt är viktigt att reda ut.
Det är en del av det som kan leda till mördaren.

Indiciekedjan.
Senast redigerad av notknapparen 2019-02-14 kl. 11:03.
Citera
2019-02-14, 11:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Om nån kommer till dörren för att knacka på men ångrar sig så står dörren då antingen öppen eller inte...

Skulle kunna vara ett sätt att lura ut någon?

Knacka på dörren, gå en bit bort så att lW måste gå ut för att kolla vem det var?
Citera
2019-02-14, 11:07
Medlem
Citat:
Ok, du och jag behöver inte diskutera saken mer.

Vi vet att LW mördats.

Men vi vet inte vad som hänt.
Vad som hänt är viktigt att reda ut.
Det är en del av det som kan leda till mördaren.

Indiciekedjan.
Det är klart att du och jag inte behöver diskutera dörr mer, helt överens där.

Men jag konstaterar att dörrens på-glänt-stående har inte lett till att mördaren gripits.
Det säger i alla fall mig nåt om hur värdet av dörren skall värderas, nämligen lågt.
Förmodligen försumbart.
Citera
2019-02-14, 11:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Men jag konstaterar att dörrens på-glänt-stående har inte lett till att mördaren gripits.
Det säger i alla fall mig nåt om hur värdet av dörren skall värderas, nämligen lågt.
Förmodligen försumbart.

Bara som exempel:

Om det var någon i huset som var ansvarig, skulle dörren stå öppen eller stängd/låst?
Citera
2019-02-14, 11:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Skulle kunna vara ett sätt att lura ut någon?

Knacka på dörren, gå en bit bort så att lW måste gå ut för att kolla vem det var?

Jag tänkte mer som ett lackmustest. Men det finns inte fler ingångar till bostaden i alla fall? Knacka och sen springa runt till den andra, som brukar vara olåst när LW slår in kapet?
Citera
2019-02-14, 11:24
Medlem
Citat:

Förmodligen försumbart.

Trots allt tyder dörren på att LW kan ha tvingats/ släpats ut och ner till planket, samt att mördaren INTE återvänt till bostaden för då borde hin stängt den efter sig.

Det tyder även på att LW öppnat dörren för någon hon kände, då hon knappast skulle öppna för vem som helst kl 2330.
Knappast försumbart.
Men tror man inte på evolutionen så tror jag inte man kan övertyga dig med någonting överhuvudtaget.

Ytterligare en intressant aspekt med dörren är att SD hade nyckel till det gamla låset men att LW bytt låset mellan 2017 och 2018-02.
Slumpen? Knappast skulle jag säga.
Citera
2019-02-14, 11:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag tänkte mer som ett lackmustest. Men det finns inte fler ingångar till bostaden i alla fall? Knacka och sen springa runt till den andra, som brukar vara olåst när LW slår in kapet?

Altandörr tror jag.

Haha. Hon slår in paket? (kapet?)
Citera
2019-02-14, 11:29
Medlem
Citat:
Bara som exempel:

Om det var någon i huset som var ansvarig, skulle dörren stå öppen eller stängd/låst?
Ledsen men jag förstår inte frågan.

Om LW, som ju får sägas vara ansvarig för huset, sprang ut och lämnade dörren olåst och på glänt, vad säger det oss?
Att hon gissningsvis hade bråttom.
Inte att hon därigenom är en oansvarig mamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in