2019-11-26, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Fakta och försanthållande korrelerar, hade du verkligen ingen aning om det, eller låtsas du bort det för att det är obekvämt?
Ateister är få - och inte heller särskilt kloka (de tror ju inte ens på Guds existens!).
När ska de visa sig på styva linan, jag har väntat i många år.
Någon som tycker att ad populum argument är hållbara kanske ska undvika att kalla andra för inte särskild kloka. Blir lätt att man framstås som en person som lider av dunning krueger effekten.
Citera
2019-11-26, 22:51
Medlem
Citat:
Fakta och försanthållande korrelerar, hade du verkligen ingen aning om det, eller låtsas du bort det för att det är obekvämt?
Den enda som låtsas saker här är du. Hur många som tror på ett påstående är fullkomligt irrelevant gällande påståendets sannolikhet att vara korrekt. Annars vill jag att du förklarar för mig hur folks tro rent praktiskt kan påverka hur sannolikt det är att något existerar.

Antingen finns gud eller så finns gud inte. Vilket av dessa två påståenden som är sant, är sant helt oberoende av hur många som tror eller inte tror det.

Det är inget annat än ett argumentum ad populum, punkt slut.

Citat:
Ateister är få
Vilket även det är irrelevant i gällande guds eventuella existens.
Citat:
- och inte heller särskilt kloka (de tror ju inte ens på Guds existens!).
När ska de visa sig på styva linan, jag har väntat i många år.

Att inte tro på verklighetsfrämmande påståenden som saknar bevis skulle jag tvärtom vilja hävda är just klokt. Men det är hur som helst irrelevant i det här sammanhanget.
Citera
2019-11-27, 09:35
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gambler-
Den enda som låtsas saker här är du. Hur många som tror på ett påstående är fullkomligt irrelevant gällande påståendets sannolikhet att vara korrekt. Annars vill jag att du förklarar för mig hur folks tro rent praktiskt kan påverka hur sannolikt det är att något existerar.
Förklara du för mig för hur existens inte påverkar försanthållande av existens.
Citera
2019-11-27, 10:17
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Nej, nationer räknas inte, för det handlar inte om consensus gentis (ett folk), utan om consensus gentium (folken).
Stammar, folk eller nationer. Plural. Spelar ingen roll. Argumentet faller på sin egen orimlighet att samstämmighet skulle vara argument för att något är sant.
Citat:
"Lapsus machinae" av dig?
Det tror jag inte.
Citat:
Har du verkligen läst Kellys uppsats (eller drog du kanske till med en "evolutionärt fördelaktig lögn" att du läst den)?
Vet inte vad evolutionärt har något med något att göra. Slåss du mot väderkvarnar? Ja, jag har som sagt ögnat igenom den.
Citat:
Jag har fortfarande inte fått uppgift från dig vilken sida och vilket stycke du inte gillade och inte heller skälen till att du inte gjorde det.
Många veckor har gått! Klockan tickar!
Jag har redan förklarat att den faller på premissen.
Argumentum ad populum.
In argumentation theory, an argumentum ad populum (Latin for "argument to the people") is a fallacious argument that concludes that a proposition must be true because many or most people believe it, often concisely encapsulated as: "If many believe so, it is so."

Sannolikheten att Gud finns ökar inte för att många har vidskepliga mönstersökande hjärnor.
Citera
2019-11-27, 10:25
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ja, jag har som sagt ögnat igenom den.
Roboten skrev inte "ögnat" förut, utan svarade "ja" på frågan om Roboten läst den.
Evolutionärt fördelaktig osanning av Roboten?
Senast redigerad av Calovius 2019-11-27 kl. 10:29.
Citera
2019-11-27, 10:28
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Stammar, folk eller nationer. Plural. Spelar ingen roll.
Consensus gentium betyder folkens samstämmighet. Plural bestämd form. D.v.s., Roboten gjorde en halmgubbe genom att reducera referentgruppen.
Argumentum ad halmgubbem.
Citera
2019-11-27, 10:31
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
In argumentation theory, an argumentum ad populum (Latin for "argument to the people") is a fallacious argument that concludes that a proposition must be true because many or most people believe it, often concisely encapsulated as: "If many believe so, it is so."
Argumentum ad halmgubbem, läs Kellys uppsats.
Citera
2019-11-27, 10:35
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Roboten skrev inte "ögnat" förut, utan svarade "ja" på frågan om Roboten läst den.
Evolutionärt fördelaktig osanning av Roboten?

Jag tänker inte lusläsa apologism maskerat som vetenskap. Sådan tid eller sådant tålamod har jag inte.
Citera
2019-11-27, 10:37
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Consensus gentium betyder folkens samstämmighet. Plural bestämd form. D.v.s., Roboten gjorde en halmgubbe genom att reducera referentgruppen.
Argumentum ad halmgubbem.

Inte alls. Gentium kan även betyda "av länder".
Men låt oss leka med tanken att muslimerna skiter ut fler ungar än de kristna gör under några år. Låt oss säga att Islam blir majoritetsreligionen. Betyder det att du blir muslim då, då det är den största gruppen och därför är deras argument korrekt?
Citera
2019-11-27, 10:38
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Argumentum ad halmgubbem, läs Kellys uppsats.

Nej.
Ta nu till dig att din gentium är ett försök att kringgå och rättfärdiga ett argumentationsfel genom special pleading.
Citera
2019-11-27, 11:00
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag tänker inte lusläsa apologism maskerat som vetenskap. Sådan tid eller sådant tålamod har jag inte.
Ah, en uppsats av en professor i filosofi vid Princeton University* kallar Roboten "apologism** maskerat som vetenskap", som Roboten inte har tid eller tålamod att läsa. Hur vet han att det ens är "apologism maskerat som vetenskap", när han endast (och på sin höjd, vi måste ge utrymme för att han ljög evolutionärt även där) skummat igenom uppsatsen?

* Rankad på 13. plats i världen här: (https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2020/world-ranking#!/page/0/length/25/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/stats).
**"Apologism" - förresten: Roboten torde ha plockat upp ordet ur engelskan (förmodligen genom ateistiska propagandasajter).

Robot inte klok!
Citera
2019-11-27, 11:01
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Nej.
Ta nu till dig att din gentium är ett försök att kringgå och rättfärdiga ett argumentationsfel genom special pleading.
Robot läsa Kelly uppsats. Sedan Robot återkomma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in