Flashback bygger pepparkakshus!
2019-11-23, 22:09
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Hennes dåvarande profilbild:
http://www.bilddump.se/bilder/20191123201816-31.170.22.3.jpg

Bilden ligger uppe 10 dagar.

Fast för att se profilbilden ordentligt hade han ju varit tvungen att gå in på hennes sida, i meddelande är bilden liten. Sen var det inte helt ovanligt att använda en gammal profilbild på sig själv, typ ”Titta så bd-popig jag såg ut som 14-åring”. Prao-plats på Aftonbladet är väl inget högstadieelever brukar fråga efter?

Att hon fortfarande ville impa på sin stora journalist-idol Cissi Wallin i vuxenålder genom att ljuga och manipulera händelseförloppet i sin berättelse visar ju hur patetisk barnslig hon är. Ingen skulle väl bli förvånad om hon fortfarande hade den profilbilden på Instagram/Facebook.
Citera
2019-11-23, 22:27
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Fast för att se profilbilden ordentligt hade han ju varit tvungen att gå in på hennes sida, i meddelande är bilden liten. Sen var det inte helt ovanligt att använda en gammal profilbild på sig själv, typ ”Titta så bd-popig jag såg ut som 14-åring”. Prao-plats på Aftonbladet är väl inget högstadieelever brukar fråga efter?

Att hon fortfarande ville impa på sin stora journalist-idol Cissi Wallin i vuxenålder genom att ljuga och manipulera händelseförloppet i sin berättelse visar ju hur patetisk barnslig hon är. Ingen skulle väl bli förvånad om hon fortfarande hade den profilbilden på Instagram/Facebook.

Det hela är i sig otroligt överdrivet. Han skrev ett offentligt meddelande på sin egen vägg som svar. Han kontaktade aldrig henne privat vilket får mig att tro att han föga var intresserad av att träffa henne irl, utan försökte vara rolig i ett av sina kokainrus.
Citera
2019-11-23, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Ja, korrekt. FV:s eventuella skuld är inte det som målet handlar om.

Jo till viss del gör det ju det för brottet förtal verkar stå och falla ganska mycket med om varnandet och uthängandet står i paritet med den potentiella faran gärningsmannen utgör. Alltså om det kan bevisas att det var rimligt att varna andra för honom, och kan då försvaret måla upp en bild av att FV har en historia av övergrepp kan de ju hoppas på att rätten anser det försvarbart.
Citera
2019-11-24, 00:23
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Hennes dåvarande profilbild:
http://www.bilddump.se/bilder/20191123201816-31.170.22.3.jpg

Bilden ligger uppe 10 dagar.

Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
JÖSSES, att stöta på den flickan är pedofilvarning. Hon ser ju ut att vara tolv.

Citat:
Ursprungligen postat av Bluehairdontcare
Är det Fredrik som skulle ha skrivit till den tjejen?
Finns det bevis?

Oavsett ålder så såg det ju ut som en liten spädgris.

Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Det handlar om utifall det är motiverat att varna allmänheten för honom eller inte. Om man ska tro hans egen utsaga om att han 2017 levt lugnt familjeliv sedan länge så är det tveksamt, men försvaret kommer nog försöka argumentera för det ändå.
Det som kan vara värt att tänka på är att profilbilden när Virtanen fick meddelandet inte var så där stor och fin som återges på den länkade bilden. En liten tumnagel kan vara svår att se. Men annars är det korrekt, Virtanen svarade så och det är mer än lovligt tölpaktigt.

I övrigt håller jag med Farfar. Sedan snart ett decennium lever Virtanen ett familjeliv, men i förtalsmålet handlar det om det var försvarligt av Cissi Wallin att lämna uppgifterna (hänga ut honom) och det lär vara en rejäl uppförsbacke att övertyga rätten om att så är fallet när den påstådda händelsen ägde rum 2006 och när Cissi hängde ut Virtanen levde han ett stilla familjeliv sedan sex till sju år tillbaka. Cissi har sagt att hon ville varna andra kvinnor för honom, men det lär inte hålla med tanke på att det gått så lång tid sedan det hände och Virtanen lever ett annat liv nu. Men det är försvarets enda möjlighet, att få Virtanen att fortfarande framstå som en potentiell våldtäktsman.

I övrigt påstås det att Cissi kallat "Annika" som vittne i rättegången som ska berätta om hur Virtanen våldtagit henne omkring år 2000. En händelse som inte polisanmälts och som går ännu längre tillbaka i tiden än den påstådda våldtäkten på Cissi. Good luck att övertyga rätten om att det var försvarligt att hänga ut Virtanen

Edit: Försvaret och CW trycker också på att Virtanen är en person som haft hög ställning och makt vilket skulle göra uthängningen mer försvarlig. CW hävdar också att det är hennes rätt att få berätta sin historia, om "sanningen" och det "maktmissbruk" hon utsatts för.
Senast redigerad av Kämpendahl 2019-11-24 kl. 00:57.
Citera
2019-11-24, 01:14
Medlem
Jag kan lova att någon Annika inte kommer att få uttala sig på rättegången.
Vad hon har att säga spelar ingen roll.

Grab them by the pussy, freddeboi.
Citera
2019-11-24, 04:14
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Fast för att se profilbilden ordentligt hade han ju varit tvungen att gå in på hennes sida, i meddelande är bilden liten. Sen var det inte helt ovanligt att använda en gammal profilbild på sig själv, typ ”Titta så bd-popig jag såg ut som 14-åring”. Prao-plats på Aftonbladet är väl inget högstadieelever brukar fråga efter?...

När har man PRAO om inte just när man går i högstadiet?

Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl

Edit: Försvaret och CW trycker också på att Virtanen är en person som haft hög ställning och makt vilket skulle göra uthängningen mer försvarlig. CW hävdar också att det är hennes rätt att få berätta sin historia, om "sanningen" och det "maktmissbruk" hon utsatts för.

edit här med - den taktiken tvivlar jag alltså på. Jag tror helt enkelt inte att det går hem, nu när Ciss själv har "högre position" etc.
Senast redigerad av Kattafanken 2019-11-24 kl. 04:16.
Citera
2019-11-24, 10:05
Medlem
Enydrions avatar
Jan Guillou skriver i sin krönika att Cissi bör dömas till fängelse.... Var han kompis med Virtanen tro?

Han verkar tycka att Virtanen fick sparken pga Cissi uthängning, jag tycker att det mest beror på att de gjorde en utredning om hur han betett sig rent allmänt (vidrigt) och därför inte kunde ha honom kvar på Aftonbladet. Jag tror att om våldtäkten hade varit det enda han gjort så hade han jobbat kvar än idag...

Janne passar också på att skriva att han tycker att Stefan Löfven har noll påverkan på polisens jobb och på invandrarnas benägenhet att begå brott, så hans grava demens verkar förödande för hans slutledningsförmåga.
Citera
2019-11-24, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Han verkar tycka att Virtanen fick sparken pga Cissi uthängning, jag tycker att det mest beror på att de gjorde en utredning om hur han betett sig rent allmänt (vidrigt) och därför inte kunde ha honom kvar på Aftonbladet. Jag tror att om våldtäkten hade varit det enda han gjort så hade han jobbat kvar än idag...

Hela MeToo-vågen var det som fick bägaren att rinna över för arbetsgivaren. Samma med fallet Timell. Man gavs en anledning att fimpa en daterad gris, och tog den!
Gammelmedias sötebrödsdagar är över och då är oberäkneliga "loose cannons" inget att ha för slimmade redaktioner som måste syssla med seriös och saklig journalistik. Dessa mansgrisar lät man hållas i en tid då folk köpte Nöjesbladet och läsarna tyckte dessa "journalister" var lite balla. Idag finns ingen plats för dessa.

Inlägget kanske passar bättre i FV-tråden, poängen är att jag tror FV hade fimpats ändå. Han är en relik, både hans "kompetens" och personlighet. Cissi Wallin var bara anledningen.
Citera
2019-11-24, 11:11
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jan Guillou skriver i sin krönika att Cissi bör dömas till fängelse.... Var han kompis med Virtanen tro?

Det finns tyvärr inget som styrker din inbillning om att det är saker som hänt på tidningen som utgör grund för att Virtanen fick sparken. Men hittar du något så presentera det gärna. Hans närmaste chef Karin Pettersson petade honom från ledarsidan på grund av CW:s uthängning och SVD:s artikel med vittnesmål från tolv kvinnor som anklagat honom för sextrakasserier och övergrepp. Utredningen om Virtanen var inte klar då så han tog "time out". Situationen blev ohållbar och Aftonbladet köpte ut honom. Men visa bara att det är utredningen och inte CW:s uthängning eller de övriga vittnesmål från SVD som ligger till grund för att han fick sluta så ska jag pudla.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/Lye7p/om-krisen-pa-aftonbladet
Citera
2019-11-24, 11:38
Medlem
Kämpendahls avatar
Som tidigare nämnts, Jan Guillou skriver i Aftonbladet idag om förtalsmålet mot Cissi Wallin under rubriken "Är det värt fängelse för att sätta dit någon som kommit lindrigt undan?". Guillou har tidigare skrivit om den lynchjustis vissa feminister ägnar sig åt.
"Det betyder att de feministaktivister som nu tror sig kunna ersätta rättssystemet med förtal ställer sig inför ett konkret beslut: är tillfredsställelsen i att sätta dit män som kommit för lindring undan verkligen värt fängelse?

”If you can’t do the time, don’t do the crime.”

Något säger mig att den insikten kan svalka ner åtminstone de hetaste vildhjärnorna inom lynchjustisen. Det vore till gagn för rättssamhället. Och därför vore det bra om Cissi Wallin dömdes till fängelse, även om det nog är att hoppas på för mycket. Hon är ju tidigare ostraffad. Men inte nästa gång."
Guillou tror inte på lynchjustisen som dömande instans då rättssäkerheten är för låg. Guillou tycker också att jämförelsen med en verklig makthavare som Weinstein haltar och påpekar att den granskningen gjordes av två respektabla amerikanska tidningar och att den granskningen lett till att Weinstein nu står åtalad med risk för fällande dom för en rad sexuella övergrepp.

Följdverkningen i den svenska #metoo-rörelsen fick dock ett antal feministiska debattörer att anse att män som friats av rättsapparaten eller anses ha fått för lindriga straff (Dramatenskådespelaren) ska man offentligt hänga ut för att ta heder och ära av dem.
"Dessutom talar ingenting för att lynchjustisen vore mer rättssäker än processen i polisens förundersökningar och i domstolarna. Snarare tvärtom."
Guillou pekar på att bara sju procent av de anmälda våldtäkterna leder till fällande dom och att rimligen måste ett stort antal våldtäktsmän gå fria. Cissi Wallin och andra har sin fria rätt att protestera mot det uppenbara missförhållandet i samhället vilket faller inom deras yttrandefrihet. Men att hänga ut människor som friats eller i deras tycke fått för lågt straff är inte rätt väg att gå.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g716P5/ar-det-vart-fangelse-for-att-satta-dit-nagon-som-kommit-lindrigt-undan
Citera
2019-11-24, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
När har man PRAO om inte just när man går i högstadiet?

edit här med - den taktiken tvivlar jag alltså på. Jag tror helt enkelt inte att det går hem, nu när Ciss själv har "högre position" etc.

Det som försvaret trycker på är "civil olydnad" säger Jan Guilouu.

"Man gör gällande att förtalet av Virtanen skall betraktas som en form av civil olydnad." i AB i dag.

Hoppas han har fel.
Senast redigerad av simson12 2019-11-24 kl. 11:41.
Citera
2019-11-24, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det finns tyvärr inget som styrker din inbillning om att det är saker som hänt på tidningen som utgör grund för att Virtanen fick sparken. Men hittar du något så presentera det gärna. Hans närmaste chef Karin Pettersson petade honom från ledarsidan på grund av CW:s uthängning och SVD:s artikel med vittnesmål från tolv kvinnor som anklagat honom för sextrakasserier och övergrepp. Utredningen om Virtanen var inte klar då så han tog "time out". Situationen blev ohållbar och Aftonbladet köpte ut honom. Men visa bara att det är utredningen och inte CW:s uthängning eller de övriga vittnesmål från SVD som ligger till grund för att han fick sluta så ska jag pudla.

Text från din länkade artikel.
Den dåvararande chefredaktören Karin Petterssons skäl till att Virtanen fick gå:
Cissi Wallin anklagade Fredrik för våldtäkt, och att den lades ned då brott inte kunde styrkas. För mig var den frågan då utagerad. Jag kände inte till de andra uppgifter som nu har kommit fram.
Fredrik Virtanen och min arbetsplats. SvD har samlat vittnesmål från tolv kvinnor som anklagar honom för sextrakasserier och övergrepp.
.
(min rödmarkering)

Notera det handlade inte endast om CW:s fall när Fredrik sparkades från Aftonbladet.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2019-11-24 kl. 12:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in