Citat:
Ursprungligen postat av
Nytorgsprinsessa
Men så fungerar inte alla efter en traumatisk upplevelse. Vilket också är problemet när ngt ska avgöras rättsligt. Man vänder sådant som du nämner mot den som blivit våldtagen . I förlängningen får det också färre kvinnor att anmäla övergreppen.
Egentligen är det ju fullständigt ointressant om Virtanen våldtagit Wallin eller inte. Eller ja.. det där skrev jag bara för att få lite uppmärksamhet
Men debatten i den här tråden har de senaste dygnen handlat OM Virtanen gjort sig skyldig till övergreppet. Sanningen är att vi inte vet någon av oss för vi var inte där och just för att det inte gjordes någon polisanmälan förrän efter fem år så är det alltid svårare att fälla någon efter så lång tid mot om anmälan gjorts så skyndsamt det bara går. Så det vi gör i tråden är att tro och inget annat och den debatten känns inte meningsfull. Virtanen har väl av många genom åren ansetts vara en skitstövel och det jag sett av Cissi Wallin den senaste tiden där hon utan kan ljuga utan att blinka, utsätta andra kvinnor för missaktning och anklagelser som visar sig inte stämma och bete sig så gränslöst att klockorna stannar gör att jag har svårt att sätta tilltro till henne på ett sätt som jag kanske inte hade gjort om offret varit någon annan. Om Cissi konstant ljuger, hur kan jag då veta att det är sant att Virtanen förgrep sig på henne? Kort sagt, ingen av oss vet vad som hänt och varför måste då den debatten fortsätta?
Däremot håller jag med dig. Det är sant att kvinnor kan reagera irrationellt efter en våldtäkt. Alla kanske inte förstår att man blivit våldtagen om man följer med någon hem och eventuellt är med på att ha sexuellt umgänge men att det hela går överstyr eller man ångrar sig. Då kan man anklaga sig själv istället. Alla kanske inte förstår att man kan bli våldtagen av sin partner. Alla håller inte med mig i tråden, men det finns tillräckligt med forskning om det så det är fakta.
Det Cissi Wallin och hennes polare däremot gör är att berätta för andra kvinnor att det är ingen idé att anmäla en våldtäkt idag. De förvanskar statistik om nedlagda undersökningar vid sexualbrott utan att förklara bakomliggande faktorer. Cissi Wallin har också uttryckligen sagt med anledning av förtalsmålet att kvinnor inte längre kan anmäla våldtäkter för då kan de bli fällda för förtal, något som absolut inte är sant.
Istället borde de uppmana kvinnor att våga anmäla. Rörelsen borde fokusera på att vara opinionsbildande och upplysande. De är tongivande feminister som andra lyssnar på. Berätta för kvinnor att det är deras kroppar och ingen annan har ovillkorlig rätt till dem. Lär andra kvinnor var gränsen för våldtäkt går och uppmana dem att anmäla direkt. Duscha inte, utan gå direkt till polis och säkra bevis. Lär andra kvinnor den nya samtyckeslagen. Finns inte samtycke är det i juridisk mening oaktsam våldtäkt. Då skulle faktiskt de fällande domarna kunna bli fler. Det är så jävla oansvarigt att lura i kvinnor att det inte är någon idé att polisanmäla och jag begriper inte varför den delen av feminismen håller på så.