Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Mänskligheten som släkte klarar sig, men hur många?
Jag önskar att jag kunde säga att jag är övertygad om att du har fel, men det kan jag inte.
I diplomatins förtecken ska jag säga att jag delvis håller med om din analys. Jag tycker dock du skarvar lite. Se nedan
Citat:
Om du har rätt, kan man, om man översätter det till "IPCC-AR5-terminologi" säga att vi troligen hamnar någonstans mellan RCP6.0 och RCP8.5,
Om du tittar på din graf så ser du att i RCP6.0 når utsläppen sin
högstanivå år 2080. Nyss pratade vi
inte om högstanivån, utan om en
halvering från högstanivån.
RCP6.0 är i linje med nuvarande IPCC-rapport. Det är också ganska väl i linje med min höftning om en halvering om 100 år, fast det är ärligt talat ett sammanträffande att det blev så.
Citat:
2050: +2°C
2100: +4°C
2150: +5°C
2200: +6,5°C
2250: +7,5°C
+7.5 grader dvs. RCP8.5 är som sagt förhastat. Det är jättestor skillnad mellan RCP6.0 och RCP8.5, och RCP8.5 motsvarar mycket mer utsläpp än vårt hypotetiska scenario, eller världen idag. Men fine, låt säga 4-5 grader. Vi kan i alla fall fetglömma 1.5 eller 2.0 grader, det inträffar ju snart.
Citat:
– Undvik fastighetsinvesteringar på en höjd mindre än 80-90 meter över havet (¹).
80-90 meter är extremt förhastat. Vi pratar om ca 1 meter per århundrade. Under en given livstid hinner man alltså bara uppleva 1 meter nivåskillnad.
Och folk överskattar grovt livslängden på fastigheter. Det är bara fastigheter med stort kulturhistoriskt värde som blir mer än 200 år, oftast river man och bygger nytt långt innan dess. Ska du bygga ett tusenårigt tempel så ska du välja bort en platt sjötomt, ja.
Citat:
– Undvik permanent bosättning mellan ca 50°S och 50°N (²).
Om du ska leva i 300 år, och hatar värme och att flytta, så kanske du ska fundera på att bosätta dig någonstans kallare.
Men om man ska leva en normal livslängd så räcker det med att välja bort de varmaste och jävligaste platserna på hela jorden, som samtidigt är befolkade. Med det sagt så är det generellt enklare att överleva ett varmt och soligt klimat, än ett mörkt och kallt som Sverige, eftersom varma och soliga klimat har bra förutsättningar för energiproduktion, som räcker gott och väl för temperaturreglering inomhus, avsaltning, m.m.
Citat:
Vad behövs för att du ska få fel? Om olja blir en bristvara
Olja är en betydande men ändå mindre del av problemet (eller kan i många fall ersättas med t.ex. gas). Det största problemet är kol.
Jag kan inte föreställa mig någonting på kort sikt. Men om man ska se det över många hundra år, så kan till exempel befolkningsminskning eller koldioxidinfångning i teorin stoppa utvecklingen.
Här ska man också förstå att det då kanske är bättre att stanna på +4 grader, än att försöka återgå till +0 grader. Djurliv och människor har redan börjat anpassa sig. Då får man ju en negativ klimatförändring om man spolar tillbaka bandet, där kylan istället kan ställa till det, strandnära arter blir torrlagda m.m. Kan man köpa att vi får finna oss i ett nytt normalläge så ser inte klimatutmaningen lika omöjlig ut.