Citat:
Ursprungligen postat av
Ree81
Afan, antog det var en förnekarblogg, men tji fick jag.

Även gudar begår misstag.
Kollar eventuellt upp grejen imorgon, inte för att det är upp till mig att kolla upp om saker är tagna ur kontext eller ej. Och det är 100% inte upp till mig att hitta källor till Wishies påståenden, lol. "Men snälla du, googla mina källor så får du se.....".

Edit: Vid första anblick är det taget ur kontext. Orkar inte skriva om det dock, så god natt.
Du behöver inte kolla upp det, så länge det motsäger dig och Greta är "taget ur sin kontext" det minsta det är. Vi fattar.
Det där med vem som ska bistå med källor är så uttjatat så jag storknar. Egentligen, om man faktiskt tänker efter, så är det ju ni hotare som hittat på något. Då är det ju ni som ska uppvisa källor på at ert hot är på riktigt. Det har ni försökt göra sedan tråden startades (jag var med och läste redan då) men har hela tiden fått mothugg för att era källor helt enkelt inte håller vetenskaplig kvalité.
Hela hotet bygger på en teori och datorsimuleringar. Datorsimuleringarna kan enklast sammanfattas med att de generellt slår fel, mycket fel eller åt helvete fel. Datorsimuleringar är sådana av naturen, de slår fel eftersom man inte kan simulera alla ingående data på ett korrekt sätt. Ju längre men kör simuleringarna desto mer fel slår de.
Utöver simuleringarna har ni en rad observationer om att klimatet förändras. Men där råder det ingen större motsättning, klimatet förändras för att klimatet kan inget annat än förändras. Hur och hur mycket råder det däremot delade meningar om. Ex har tidigt 1900-tal blivit allt kallare vartefter data har masserats av ifrågasatta skäl. Lika så har kompensationsberäkningar för flyttade eller avvecklade mätstationer ifrågasatts, eller för mätstationer där förhållandena förändrats.
Allt detta, datorsimuleringar och ifrågasatta temperaturserier, presenteras som bevis. När vi ifrågasätter varför vissa temperaturdata justerats så ska vi, enligt er, bevisa att justeringen är fel. Normalt borde det omvända gälla, den som justerar något bör kunna bevisa att justeringen är korrekt. Så har inte skett. Det som skett är att justeringarna döljs och att det numera knappt går att få tag på de ojusterade dataserierna (går det ens).
Det här är en jävla soppa och jag är, efter mer än 10 års idogt läsande av alla sidors synpunkter, mycket skeptisk till att den bild som ni hotare målar upp kan stämma. Delar av den stämmer säkert men absolut inte katastrofbilden. För den har ni hittills inte kunnat visa mer än datormodeller som hittills haft fel.
Jag är född på 70 talet och kommer ihåg en tid när man faktiskt kunde diskutera meningsskiljaktigheter utan att dumförklara varandra. Tillbaka till den tiden önskat jag vi kunde ta oss. Ex, Men du Mann, du har ju glömt RWP, MWP och LIA. Mann: - De har du fan rätt i. vi kollar upp de där perioderna noga och kalibrerar min graf efter dem.
Men nej, RWP, MWP, och LIA har aldrig funnits och inga justeringar behövs öht, och om de mot förmodan fanns var de mycket lokala, och era källor på att de fanns lite var stans på klotet är fel. Helt enkelt.
Så jävla ovetenskapligt!
Jag förstår om personer som Bengt ger upp, han gör det nog inte, men ändå. Tror ni VERKLIGEN att forskningen blir bättre när alla som granskar metoderna misstänkliggörs på alla tänkbara sätt, och helst, om det går, totalt deplatformeras?
Fy fan vilken värld mina barn kommer växa och leva i. Förhoppningsvis dör jag själv innan vansinnet är fullkomligt.