Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-14, 01:06
Medlem
lasternassummas avatar
Priset för fossildrivna transporter är inte bara klimatpåverkan
Vid Harvard har det gjorts en undersökning som bl.a. kartlagt den totala kostnaden för vägtransporter med fordon i Massachusetts.
Det bor knappt 7 miljoner människor i Massachusetts.
Så här ser kostnadsbilden ut, enligt undersökningen.
Annual Cost of the MA vehicle economy (billion USD = miljarder USD)
Public costs / 35.7 / 55.7%
Consumer costs / 28.4 / 44.3%
Grand total / 64.1 / 100%

https://www.hks.harvard.edu/publications/64-billion-massachusetts-vehicle-economy
I texten uppskattas bara samhällets del av kostnaderna, per familj, till ca USD 14000, SEK 131577.

Det finns en stor rationaliseringspotential när det gäller transporter i USA. Rätt genomförd kan en sådan rationalisering också innebära en betydande minskning av utsläpp av växthusgaser.

Citera
2019-12-14, 01:30
Medlem
lasternassummas avatar
I Norra Ishavet går uppvärmningen dubbelt så snabbt som för resten av planeten.

2019 Arctic Report Card: Period of record and near-record warmth continues for sixth straight year
«Since 2000, temperatures in the Arctic have been higher than the global average, and the area has been warming roughly twice as fast as the global average since the 1990s.»

https://www.climate.gov/news-features/featured-images/2019-arctic-report-card-period-record-and-near-record-warmth-continues?fbclid=IwAR3H2fiPsTLogf5Vqztv jw8IQVrE0GUteH9Udn_a0jXj2iiMrRB2UkoTUsU

Citera
2019-12-14, 01:35
Medlem
Sammanställning av över 100 dokument som visar att koldioxid har liten eller ingen klimateffekt.

100+ Papers Find Extremely Low CO2 Climate Sensitivity
Citera
2019-12-14, 02:00
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Sammanställning av över 100 dokument som visar att koldioxid har liten eller ingen klimateffekt.

100+ Papers Find Extremely Low CO2 Climate Sensitivity

Vad drar du för slutsats utgående från att texterna som du länkar till kommer till helt olika resultat?

Här är ett par exempel:
I den första texten påstås det att klimatkänsligheten är 0,4°C.
I den andra texten påstås det att klimatkänsligheten är -0,02°C.

Säger det dig någonting?

Jag kan ge dig ett tips. Båda är fel.

Dom tjänar naturligtvis syftet att lägga ut dimridåer.
Har du testat att följa t.ex. Nature Climate Change?

https://en.wikipedia.org/wiki/Nature_Climate_Change

Jag borde kanske varna dig, om du överväger att testa. Du kan lära dig någonting...

Citera
2019-12-14, 02:36
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Kan du peka på ett konkret exempel där du kan bevisa att NASA, NOAA, Met Office, SMHI eller IPCC avsiktligt manipulerat data eller avsiktligt publicerat felaktiga data?

Du måste självfallet verifiera att ditt påstående är sant, genom att redovisa bevis för att det är så.

Att det finns lögnaktiga nätplatser som påstår att det är så är självfallet inget bevis.

GWPF, Heartland och många andra liknande, ljusskygga, organisationer finansieras av fossilindustrin för att sprida lögner som naturligtvis går ut på att inte fossilindustrins försäljning ska störas av fakta som att utsläpp från förbränning av fossila bränslen kan skada stora delar av livet på planeten.

Jag utgår från att du inte får betalt av fossilindustrin utan att du bara har gått på dom lögner som dessa ljusskygga organisationer sprider, mot betalning.

Eller?

Kan du peka på ett konkret exempel där du kan bevisa att NASA, NOAA, Met Office, SMHI eller IPCC inte har manipulerat data eller avsiktligt publicerat felaktiga data?

Du måste självfallet verifiera att ditt påstående är sant, genom att redovisa bevis för att det är så.

Att det finns lögnaktiga nätplatser som påstår att det är så är självfallet inget bevis.

WWF, Greta et all och många andra liknande, ljusskygga, organisationer finansieras av marknadsintressen inom green tech för att sprida lögner som naturligtvis går ut på att inte vind, sol och andra intermittenta energislag ska störas av sänkta subventioner trots all fakta som visar att de är värdelösa energikällor och att utsläpp från förbränning av fossila bränslen ger en grönare planet och är till gagn för stora delar av livet på planeten.

Jag utgår från att du inte får betalt av green tech utan att du bara har gått på dom lögner som dessa ljusskygga organisationer sprider, mot betalning.

Eller?

Edit: Lasternassumma är det dummaste som går i skor (?) och har hjärna nog att använda elektronik för att skapa nonsensinlägg på fb. Snäppet under ligger i respirator och väntar på mottagare av organ.
Senast redigerad av Brain Damage 2019-12-14 kl. 02:57.
Citera
2019-12-14, 11:01
Medlem
arbetets avatar
Glöm vegankost för klimatet skull. Kostar bara en massa pengar och det är svenskt kött som gäller för den klimatsmarte:

Lokal husman överlägsen importerad vego
För att visa skillnaden på lokala råvaror och importerade, visade LRF Vilhelmina upp två tallrikar. Den vegetariska importerade maten transporterades mer än 3000 mil längre och var dubbelt så dyr.

På den lokalproducerade tallriken låg köttfärsbiffar med potatis, gräddsås och rivna morötter och den importerade innehöll ris, tofubiff, kokosmjölksås och avokado.

Uträkningen av råvarornas sammanlagda transport visar att den lokala maten har åkt ungefär 44 mil, medan den vegetariska maten transporterades drygt 3530 mil.

Dessutom var skillnaden stor på inköpskostnaden. Den importerade matens 57 kronor per portion är mer än dubbelt så hög som den lokalproducerade, som endast kostade 24 kronor. Detta trots att maten inte köptes in i grossistsammanhang, potatisen inhandlades till exempel på en lokal rekoring-träff.
https://www.landlantbruk.se/lantbruk/lokal-husman-overlagsen-importerad-vego/
Citera
2019-12-14, 11:01
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Ser inget fel i det han presenterar. Men om man låter Twitter-inlägg diktera ens uppfattning om någon så kanske det är svårare att ta till sig det han säger.

Nej. Min uppfattning bygger på granskning av några av hans videor och blogginlägg sedan tidigare (jag har debatterat hans material på Flashback flera gånger) och vet att när man analyserar hans material närmare så ser man att han nästan alltid kör med trick. Ibland kan det dock ta tid att genomskåda honom. Han är ju inte dum.

En googling på internet visar att han är väldigt känd i dessa sammanhang och ses som ett troll av andra.

Här ett inlägg som jag skrev tidigare i år:

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag och andra har bemött hans argument flera gånger här på Flashback.

På föregående sidor i denna tråd så ser du hur hans Arktis-påstående avslöjas vara bl.a ett cherry picking-trick. Väljer man en annan tidsserie eller ser till helheten så får man en annan utveckling.

I ett annat sammanhang jag bemött honom är t.ex hans trick med Petermannglaciären:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Även där använde han sin favorittaktik: Cherry picking. Genom sin körsbärstaktik fick han en krympande glaciär att växa. Men tittade man på en längre tidsserie så såg man att det i själva verket var helt tvärtom: glaciären krympte. Som tur är hade NASA bilder från en längre tidsserie, så man lätt kunde se hans bluff.

Och här visar jag hur han tricksar med statistik och orsak till USA:s skogsbränder:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Hans filmer och blogginlägg kan på ytan verkar rimliga. Men sedan när man går in lite djupare i dem så ser man att han bara bluffar.

Men jag måste erkänna att han är relativt skicklig och mycket envis. Det är väl där han kallas för Kungen av alla troll.
Citera
2019-12-14, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
För att visa skillnaden på lokala råvaror och importerade, visade LRF Vilhelmina upp två tallrikar. Den vegetariska importerade maten transporterades mer än 3000 mil längre och var dubbelt så dyr.
Varför skulle nu just transportsträckan vara ett bra mått? Det är vanligen en rätt försumbar del av klimatavtrycket för mat. Det är rätt trivialt att inse att importerad mat transporteras längre, speciellt om man väljer mat från långt borta som alternativet. Det hela är bara marknadsföring för svensk mat.

Hade veganen ätit morotsbiffar med lingonsylt, ärtsoppa utan fläsk eller liknande hade resultatet blivit ett helt annat vad gäller transportsträcka och pris.
Citera
2019-12-14, 12:16
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
När påstod jag att koldioxidhalten aldrig varit högre än 1000 ppm?
Du måste ha blandat ihop korten så att du varken vet ut eller in.

Trollar du eller har du foliehatten nerdragen över ögonen så att du inte ser vad som skrivs?

Edit
Under kambrium fanns i stort sett inget liv på land annat än alger svampar och larver.
Jag tror inte det fanns några ryggradsdjur.

Ryggradsdjuren tog sig upp på land för sådär 400 000 000 åt sedan.

Men va fasen, 100 miljoner år fel är väl inte mycket att bråka om.

Helvete vilken jävla svamlare du är. Ständigt försöker du blanda bort korten för att trolla bort dina fadäser. Det är helt ointressant att backa bandet flera miljarder år. Ett relevant perspektiv är ryggradsdjur. Vi kan t.o.m begränsa det till däggdjur. Då talar vi koldioxidhalter som varit oerhört mycket högre än nu och när det samtidigt funnits glaciära perioder. Vilket är min ursprungliga poäng som du är oförmögen att bemöta. Nämligen att historiskt har jordens klimat styrts av en mängd faktorer men aldrig av koldioxidhalten.
Citera
2019-12-14, 12:21
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Helvete vilken jävla svamlare du är. Ständigt försöker du blanda bort korten för att trolla bort dina fadäser. Det är helt ointressant att backa bandet flera miljarder år. Ett relevant perspektiv är ryggradsdjur. Vi kan t.o.m begränsa det till däggdjur. Då talar vi koldioxidhalter som varit oerhört mycket högre än nu och när det samtidigt funnits glaciära perioder. Vilket är min ursprungliga poäng som du är oförmögen att bemöta. Nämligen att historiskt har jordens klimat styrts av en mängd faktorer men aldrig av koldioxidhalten.
Du behöver inte bli sur på mig för att du klantar till det så in i h vete och inte har en aning om vad vare sig du eller jag skrivit tidigare.

Du skrev att du skulle förnedra mig, men du förnedrar ju bara dig själv.
Citera
2019-12-14, 12:34
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Du behöver inte bli sur på mig för att du klantar till det så in i h vete och inte har en aning om vad vare sig du eller jag skrivit tidigare.

Du skrev att du skulle förnedra mig, men du förnedrar ju bara dig själv.

Hahaha. Du är ett stort skämt som börjar Wittgensteinpladdra om något helt ovidkommande när du fått brallorna neddragna. Vad vi diskuterade från början var koldioxidhalten på jorden och vilka faktorer som styrt klimatet. Det är uppenbart att du står helt svarslös i ljuset av fakta. För bevisligen har koldioxidhalten aldrig någonsin styrt klimatet på jorden.
Citera
2019-12-14, 12:39
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Varför skulle nu just transportsträckan vara ett bra mått? Det är vanligen en rätt försumbar del av klimatavtrycket för mat. Det är rätt trivialt att inse att importerad mat transporteras längre, speciellt om man väljer mat från långt borta som alternativet. Det hela är bara marknadsföring för svensk mat.

Hade veganen ätit morotsbiffar med lingonsylt, ärtsoppa utan fläsk eller liknande hade resultatet blivit ett helt annat vad gäller transportsträcka och pris.
Nu vill inte veganen ha det utan det ska vara tofu eller annat bakterieproducerat substitut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in