2019-11-19, 12:40
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jag brukar vara skeptisk mot vad andra hävdar tills jag förstår hur det ligger till. Därefter kan jag göra en bedömning och se om det stämmer med profeternas ord. Så kan jag skilja mellan sanningens och villfarelsens ande. Nej, Gud har inte gett dig förmågan att lära känna Guds rikes hemligheter. Men det beror alltså helt och hållet på att du från början varit oemottaglig, för det ska aldrig bero på Gud att någon inte kommer in i Guds rike.
Nej, det är bara det att hans ord inte är övertygande. That's it. Jag förstår att det gör dig defensiv.

Citat:
Egentligen är det ganska enkelt att förstå. Moses lag kräver syndoffer, så för att uppfylla lagens krav måste han offra sitt liv. Det står förmodligen inget i köpekontraktet för bilen att du måste offra din son.
Det handlar om uråldriga anor. Som tur är har vi utvecklats förbi sånt som blodsoffer.
Och som sagt, hur löser det en skuld genom att någon annan dör? Det gör det inte.

Citat:
Nej, människors lagar är påtvingade. Dessutom tolkningsbara. Nej, du behöver inte tro på eller ens hålla med om att en lag eller regel är bra för att tvingas följa den under hot om någon påföljd. Jag försöker inte alls rättfärdiga någon vidskepelse.
Lagar är del av samhället. Det kräver ingen tro, bara vetande. Däremot det du förespråkar kräver tro och straffar för tankebrott. Det skulle vi anse omoraliskt om det förekom i samhället.
Citera
2019-11-19, 12:42
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du måste lyda apostelns uppmaning att lära dig skilja mellan olika andar (tankar i det här fallet) .

1 Kor 12:10
en annan får kraft att göra under. En får förmågan att tala profetiskt, en annan att skilja mellan olika andar. En kan tala olika slags tungotal, en annan kan tolka tungotal.

Samma svar som ovan. Du måste ära dig att skilja mellan olika andar, i det här fallet om de kommer från Gud eller satan. Ganska enkelt för satans anhängare brukar ljuga.

Synd tillräknas inte den som tror. Det betyder inte att vi ska begå synd.

Och hur vet du det? Vad för metod använder du för att avgöra?
Vet du det eller hittar du bara på eftersom?

Vad praktiskt. Synd tillräknas inte den som tror? Sedan när?
Citera
2019-11-19, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jag pratar inte om motsatser. Jag pratar om att ha en förutfattad mening om Guds autenticitet.
Jag har ett öppet sinne, jag är bara kritisk mot påståenden i det att jag kräver anledning för vad jag stoppar in i huvudet.

Många troende på detta forum verkar, så som du verkar, förespråka att man tror först så att man kan få anledning att börja tro, och tror man inte redan, ja då är det för att man inte trodde nog mycket och ens eget fel. Speciellt om den troende inte lyckas prestera några hållbara anledningar att tro först.
Det är mycket underligt.
Och det är just det du har: en förutfattad mening om Guds autenticitet. Därför vänder sig Gud bort från dig, för att du har haft den inställningen sen ungdomen. Felet är ditt, inte Guds, för han har gett alla samma förutsättningar från början. Du och jag och alla som lever samtidigt har läst samma evangelium, ändå är det du som inte tror. Så du kan skippa det där med "men de som aldrig hört evangeliet då?" Du har samma förutsättningar som mig, det är poängen.
Citera
2019-11-19, 12:47
Medlem
Citat:
Och han värderar naivitet och godtrogenhet?
Det står i NT att vi ska ta emot Guds rike som ett barn. Insikten kommer med åren.
Citera
2019-11-19, 12:53
Medlem
Citat:
Att råka göra något är likställt med att avsiktligt göra det? Jag vet inte vad det har med något att göra heller. Säger du att det är försvarbart att mörda oskyldiga för deras blodsband om det är möjligt att göra det av misstag?

Så ditt sista argument är vidskeplighet när inget annat håller vatten? Om du inte kan argumentera logiskt så är det bara så, för Gud vet bättre?
Om syndaren är medveten om att det han gör är en synd, då är syndaren straffmyndig, så om din far gjort något som lett till din död så är det medveten synd och straffet är justified.

Vad jag menar är att du kanske inte ens vet vad din far har gjort. Det kanske till och med hände innan du föddes. Därför vet och förstår inte du varför han tog ditt liv. Eftersom Guds rike tillhör barnen KAN det till och med vara för att skona dig, så du är säker på en plats i Guds rike för att du aldrig hunnit begå en dödssynd som din far.
Citera
2019-11-19, 12:58
Medlem
Citat:
Vi talar alltså om att du kan höra Gud. Är det så du hör Gud? Genom vad som predikas i församlingar?

Att ha ett öppet sinne är att låtsas älska något och förleda sig själv?

Är vi egendom? Är vi otänkande okännande saker? Det tycker inte jag.
Liksom du "hör" dig själv tänka så tänker den som har fått Guds ande Guds tankar.

Så att älska någon är att förleda sig själv enligt dig?

En hund räknas som egendom, därför kan du inte bli åtalad ifall du skadar eller dödar en polishund. Hur som äger Gud allting som han har skapat. En hund tänker också, om än något långsammare än dig.
Citera
2019-11-19, 13:12
Medlem
Citat:
Nej, det är bara det att hans ord inte är övertygande. That's it. Jag förstår att det gör dig defensiv.

Det handlar om uråldriga anor. Som tur är har vi utvecklats förbi sånt som blodsoffer.
Och som sagt, hur löser det en skuld genom att någon annan dör? Det gör det inte.

Lagar är del av samhället. Det kräver ingen tro, bara vetande. Däremot det du förespråkar kräver tro och straffar för tankebrott. Det skulle vi anse omoraliskt om det förekom i samhället.
Du låter dig inte övertygas. Du är en av de Jesus talar om i Lukas 16. Där säger Jesus att vissa inte låter sig övertygas även om någon skulle uppstå från de döda. Samma mentalitet som förintelseförnekare. Spelar ingen roll hur många bilder och vittnesmål du lägger fram, de tror inte att förintelsen ägt rum. Det gör mig inte defensiv. Tvärtom.

Det är ett lagkrav för förlåtelse av synder, så det är inte svårt att förstå varför han måste ge sitt liv för att uppfylla lagen. Lite juridik helt enkelt.

Din åsikt kräver en övertro på att lagar är ett skydd. Lagen är inget skydd. Du hinner nämligen dö innan lagen stoppat din mördare. Speciellt i ett samhälle där dömda mördare släpps ut i samhället igen. Tankebrott sker i planeringsstadiet, så tankebrott som drivs av hat borde vara straffbart. Ni anser det vara omöjligt att få någon fälld för tankebrott, därför avstår ni. Och för att ni vet att ni vill kunna hata andra. Att kalla det omoraliskt att döma för tankebrott visar bara hur naiva ni är. Ni borde fatta hur farlig indoktrinering är med tanke på IS och deras propaganda.
Citera
2019-11-19, 14:02
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Och det är just det du har: en förutfattad mening om Guds autenticitet. Därför vänder sig Gud bort från dig, för att du har haft den inställningen sen ungdomen. Felet är ditt, inte Guds, för han har gett alla samma förutsättningar från början. Du och jag och alla som lever samtidigt har läst samma evangelium, ändå är det du som inte tror. Så du kan skippa det där med "men de som aldrig hört evangeliet då?" Du har samma förutsättningar som mig, det är poängen.
Nej, det har jag inte. Jag har bara inte blivit övertygad.
Det är hans material och fanclub som inte är övertygande.
Han själv är oskiljbar från något som inte finns.
Citera
2019-11-19, 14:02
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det står i NT att vi ska ta emot Guds rike som ett barn. Insikten kommer med åren.

Insikt? Nej, du förespråkar ju att okritiskt tro eller till och med LÅTSAS.
Citera
2019-11-19, 14:06
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Om syndaren är medveten om att det han gör är en synd, då är syndaren straffmyndig, så om din far gjort något som lett till din död så är det medveten synd och straffet är justified.

Vad jag menar är att du kanske inte ens vet vad din far har gjort. Det kanske till och med hände innan du föddes. Därför vet och förstår inte du varför han tog ditt liv. Eftersom Guds rike tillhör barnen KAN det till och med vara för att skona dig, så du är säker på en plats i Guds rike för att du aldrig hunnit begå en dödssynd som din far.

Nu försvarar du barnamord igen. Din religion är avskyvärd.

Det spelar ingen roll hur straffmyndig min far är. Om någon straffar mig för hans synder är det omoraliskt.
Citera
2019-11-19, 14:11
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Liksom du "hör" dig själv tänka så tänker den som har fått Guds ande Guds tankar.
Och hur vet du att det är hans tankar och inte dina? Vad för metod använder du för att skilja det åt och avgöra? Har du någon metod eller antar du det bara?

Citat:
Så att älska någon är att förleda sig själv enligt dig?
Att låtsas älska någon. Speciellt för att ha något att vinna på det.

Citat:
En hund räknas som egendom, därför kan du inte bli åtalad ifall du skadar eller dödar en polishund. Hur som äger Gud allting som han har skapat. En hund tänker också, om än något långsammare än dig.
Räknas som under lagen, ja. Du kan åtalas för skadegörelse. Lagen är inte alltid precis eller bra.

Jag anser inte mig själv och andra människor som egendom. Glöm det.
Din religion är ond.
Citera
2019-11-19, 14:17
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du låter dig inte övertygas. Du är en av de Jesus talar om i Lukas 16. Där säger Jesus att vissa inte låter sig övertygas även om någon skulle uppstå från de döda. Samma mentalitet som förintelseförnekare. Spelar ingen roll hur många bilder och vittnesmål du lägger fram, de tror inte att förintelsen ägt rum. Det gör mig inte defensiv. Tvärtom.
Ditt behov av att vända på skulden gör dig defensiv.
Dessutom, vad sägs om något som helst bevis? Ett enda hållbart evidens? Nej?
Trodde väl inte det. Så att dra det till att inga bevis skulle räcka är löjligt, för du har inga.

Citat:
Det är ett lagkrav för förlåtelse av synder, så det är inte svårt att förstå varför han måste ge sitt liv för att uppfylla lagen. Lite juridik helt enkelt.
Nja, handlar nog mer om uråldriga judiska stamlagar än gudomlig juridik. Dessutom gör det Gud lite löjlig när han genom sin sons lidande betalar för andras lidande. Där finns ingen logik.

Citat:
Din åsikt kräver en övertro på att lagar är ett skydd. Lagen är inget skydd. Du hinner nämligen dö innan lagen stoppat din mördare.
Struntprat.
Citat:
Speciellt i ett samhälle där dömda mördare släpps ut i samhället igen.
Du tror inte på rehabilitation? På syndernas förlåtande och ånger?
Citat:
Tankebrott sker i planeringsstadiet, så tankebrott som drivs av hat borde vara straffbart.
Och tankebrott som inte drivs av hat?
Citat:
Ni anser det vara omöjligt att få någon fälld för tankebrott, därför avstår ni. Och för att ni vet att ni vill kunna hata andra.
Nu ljuger du om andra för att förstärka din egen uppfattning igen.
Citat:
Att kalla det omoraliskt att döma för tankebrott visar bara hur naiva ni är. Ni borde fatta hur farlig indoktrinering är med tanke på IS och deras propaganda.
Vi diskuterade straff för avsaknad av tro. Inte IS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in