Citat:
Ursprungligen postat av
DindooNuffin
Nej, du lyssnar inte. Gud har gjort det möjligt för dig att förstå evangeliet, men du vägrar tro. Då har du dömt dig själv.
Nejdå, jag vägrar inte alls. Det är bara för att du vill vända på skuldfrågan du hittar på det. Ditt psyke vägrar acceptera att det kan vara budskapet det är fel på så det är den andra som är skurk.
Jag är helt enkelt bara inte övertygad. Gud misslyckades.
Citat:
Budskapet blir lite galet för folk som inte förstår. Många missuppfattar det Jesus säger om lagen, att han inte kommit för att upphäva lagen utan för att uppfylla. I stället för att ställa frågan hur han uppfyller lagen fokuserar de på att han sa att han inte skulle upphäva den. Det är enligt er "verifierbart" och enkelt att fatta. Han upphävde inte lagen, alltså gäller lagen. Men så enkelt är det inte. Han UPPFYLLDE lagen genom att ge sitt liv. Det blev ett enda fullkomligt offer för synder. Djur som offras var aldrig ett fullkomligt offer för förlåtelse av synder, men ett människooffer UPPFYLLDE lagens krav för ett fullkomligt offer för synder. Han upphävde inte lagen, för både Moses lag och förbundet är intakt - för judar. Sonen kan inte upphäva ett förbund som Fadern slöt med judarna för att Fadern är större än Sonen. För att förstå varför Jesus måste ge sitt liv måste du förstå anledningen. Det var för att uppfylla lagens krav.
Jag förstår att det handlar om judiska blodsoffer. Urgamla vidskepelser om att någons död på något sätt skulle lösa något.
Om jag går till bilhandlaren med min son och säger att jag är här för att lösa min skuld genom att offra min son genom att döda honom. Tror du bilhandlaren kommer tycka att det löser skulden och att jag är vettig?
Sådan om "inte ändra en prick" innebär att strunta i hela saken så tycker jag det också låter rätt orimligt.
Citat:
Hotar domare och jurister inte med straff när du inte följer deras åsikter då? För du vet väl att en lag är en åsikt, eller hur?
En lag är ett samhällskontrakt du godkänner då du väljer att leva i samhället. Det är inte samma sak som att straffa någon för att denne inte tror. Själva troendet är inte ens relevant. Ditt försök att relativisera saker för att rättfärdiga sin vidskepelse är däremot intressant.