2019-11-19, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Men man ska börja med en förutfattad mening åt andra hållet?
Vad är motsatsen till en förutfattad mening? Att ha ett öppet sinne. I alla fall tills du förstår.
Citera
2019-11-19, 11:56
Medlem
Citat:
Så han väljer vem som börjar tro och det är rättfärdigat att straffa den som inte tror?
Psykotiskt.
Det är en process som liknar den när han valde israeliterna som sitt egendomsfolk. Han testade och fann Abraham vara honom värdig. Och så vidare. Så det beror som sagt på dig om Gud inte väljer dig. Du väljer inte Gud, Gud väljer dig. Inte psykotiskt, för Gud känner dig bättre än din egen mor. Han vet om det du inte ens har berättat för din egen mor. Eller någon annan närstörande. .
Citera
2019-11-19, 12:00
Medlem
Citat:
Det är fortfarande omoraliskt att straffa en individ för vad en annan individ gjort.

Och ändå hävdar du förtträffligheten i att döda syndarens barn...
Du kan råka göra samma sak. Det kallas vållande till annans död.

Och ändå vill du hävda förträffligheten i din egen moral. Du TROR bara att du vet bättre, men din tro är inte förankrad i verkligheten. Det händer inte mig, säger du. Men Herren vet bättre.
Citera
2019-11-19, 12:01
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nej, du lyssnar inte. Gud har gjort det möjligt för dig att förstå evangeliet, men du vägrar tro. Då har du dömt dig själv.
Nejdå, jag vägrar inte alls. Det är bara för att du vill vända på skuldfrågan du hittar på det. Ditt psyke vägrar acceptera att det kan vara budskapet det är fel på så det är den andra som är skurk.
Jag är helt enkelt bara inte övertygad. Gud misslyckades.

Citat:
Budskapet blir lite galet för folk som inte förstår. Många missuppfattar det Jesus säger om lagen, att han inte kommit för att upphäva lagen utan för att uppfylla. I stället för att ställa frågan hur han uppfyller lagen fokuserar de på att han sa att han inte skulle upphäva den. Det är enligt er "verifierbart" och enkelt att fatta. Han upphävde inte lagen, alltså gäller lagen. Men så enkelt är det inte. Han UPPFYLLDE lagen genom att ge sitt liv. Det blev ett enda fullkomligt offer för synder. Djur som offras var aldrig ett fullkomligt offer för förlåtelse av synder, men ett människooffer UPPFYLLDE lagens krav för ett fullkomligt offer för synder. Han upphävde inte lagen, för både Moses lag och förbundet är intakt - för judar. Sonen kan inte upphäva ett förbund som Fadern slöt med judarna för att Fadern är större än Sonen. För att förstå varför Jesus måste ge sitt liv måste du förstå anledningen. Det var för att uppfylla lagens krav.
Jag förstår att det handlar om judiska blodsoffer. Urgamla vidskepelser om att någons död på något sätt skulle lösa något.
Om jag går till bilhandlaren med min son och säger att jag är här för att lösa min skuld genom att offra min son genom att döda honom. Tror du bilhandlaren kommer tycka att det löser skulden och att jag är vettig?
Sådan om "inte ändra en prick" innebär att strunta i hela saken så tycker jag det också låter rätt orimligt.

Citat:
Hotar domare och jurister inte med straff när du inte följer deras åsikter då? För du vet väl att en lag är en åsikt, eller hur?
En lag är ett samhällskontrakt du godkänner då du väljer att leva i samhället. Det är inte samma sak som att straffa någon för att denne inte tror. Själva troendet är inte ens relevant. Ditt försök att relativisera saker för att rättfärdiga sin vidskepelse är däremot intressant.
Citera
2019-11-19, 12:05
Medlem
Citat:
Lyssnar på vad?

Låtsas älska något man inte vet finns?
I vilket syfte? Ska man förleda sig själv för att tro?

Nej, det tycker jag inte att han har.
Lyssna på vad Guds ande har att säga till församlingarna som det står i Johannes Uppenbarelse.

Du har inget öppet sinne. Bibeln kallar det att vara förstockad av en god anledning.

Om du har rätt att förstöra din egendom, varför skulle inte Gud ha rätt att förstöra sina skapelser i sin vrede?
Citera
2019-11-19, 12:07
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vi tänker Herrens tankar. Den som får Guds ande tänker och talar Guds ord. Jesus förklarade det själv i NT.
Hur vet du att det är Herrens tankar och inte dina egna?

Citat:
Guds ord kan också förmedlas via änglar.

Hur vet man om det händer?

Citat:
Gud vänder sig bort från dig EFTER att DU har syndat. Så felet ligger hos dig.
Fruktansvärt bekväm ursäkt. Vänd på skulden bara. Förstår du att du kan påstå VAD SOM HELST så? Anledningen att du inte ser.. Hmm.. Min osynliga piraya-gud är för att du ätit fisk. Tyvärr, felet finns hos dig, därför kan du inte förstå att han är den största och du kommer straffas i all evighet och dina barn kommer förmodligen ärva din synd och straffas. Låter det resonligt och moraliskt? Men du kommer förmodligen försvara det med lite special pleading.

Och alla är vi syndare så det är otroligt att något fungerar, eller hur? Eller påstår du att du inte är syndare?
Citera
2019-11-19, 12:11
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vad är motsatsen till en förutfattad mening? Att ha ett öppet sinne. I alla fall tills du förstår.

Jag pratar inte om motsatser. Jag pratar om att ha en förutfattad mening om Guds autenticitet.
Jag har ett öppet sinne, jag är bara kritisk mot påståenden i det att jag kräver anledning för vad jag stoppar in i huvudet.

Många troende på detta forum verkar, så som du verkar, förespråka att man tror först så att man kan få anledning att börja tro, och tror man inte redan, ja då är det för att man inte trodde nog mycket och ens eget fel. Speciellt om den troende inte lyckas prestera några hållbara anledningar att tro först.
Det är mycket underligt.
Citera
2019-11-19, 12:13
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det är en process som liknar den när han valde israeliterna som sitt egendomsfolk. Han testade och fann Abraham vara honom värdig. Och så vidare. Så det beror som sagt på dig om Gud inte väljer dig. Du väljer inte Gud, Gud väljer dig. Inte psykotiskt, för Gud känner dig bättre än din egen mor. Han vet om det du inte ens har berättat för din egen mor. Eller någon annan närstörande. .

Och han värderar naivitet och godtrogenhet?
Citera
2019-11-19, 12:16
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du kan råka göra samma sak. Det kallas vållande till annans död.
Att råka göra något är likställt med att avsiktligt göra det? Jag vet inte vad det har med något att göra heller. Säger du att det är försvarbart att mörda oskyldiga för deras blodsband om det är möjligt att göra det av misstag?

Citat:
Och ändå vill du hävda förträffligheten i din egen moral. Du TROR bara att du vet bättre, men din tro är inte förankrad i verkligheten. Det händer inte mig, säger du. Men Herren vet bättre.
Så ditt sista argument är vidskeplighet när inget annat håller vatten? Om du inte kan argumentera logiskt så är det bara så, för Gud vet bättre?
Citera
2019-11-19, 12:18
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Lyssna på vad Guds ande har att säga till församlingarna som det står i Johannes Uppenbarelse.
Vi talar alltså om att du kan höra Gud. Är det så du hör Gud? Genom vad som predikas i församlingar?

Citat:
Du har inget öppet sinne. Bibeln kallar det att vara förstockad av en god anledning.
Att ha ett öppet sinne är att låtsas älska något och förleda sig själv?

Citat:
Om du har rätt att förstöra din egendom, varför skulle inte Gud ha rätt att förstöra sina skapelser i sin vrede?
Är vi egendom? Är vi otänkande okännande saker? Det tycker inte jag.
Citera
2019-11-19, 12:32
Medlem
Citat:
Nejdå, jag vägrar inte alls. Det är bara för att du vill vända på skuldfrågan du hittar på det. Ditt psyke vägrar acceptera att det kan vara budskapet det är fel på så det är den andra som är skurk.
Jag är helt enkelt bara inte övertygad. Gud misslyckades.

Jag förstår att det handlar om judiska blodsoffer. Urgamla vidskepelser om att någons död på något sätt skulle lösa något.
Om jag går till bilhandlaren med min son och säger att jag är här för att lösa min skuld genom att offra min son genom att döda honom. Tror du bilhandlaren kommer tycka att det löser skulden och att jag är vettig?
Sådan om "inte ändra en prick" innebär att strunta i hela saken så tycker jag det också låter rätt orimligt.

En lag är ett samhällskontrakt du godkänner då du väljer att leva i samhället. Det är inte samma sak som att straffa någon för att denne inte tror. Själva troendet är inte ens relevant. Ditt försök att relativisera saker för att rättfärdiga sin vidskepelse är däremot intressant.
Jag brukar vara skeptisk mot vad andra hävdar tills jag förstår hur det ligger till. Därefter kan jag göra en bedömning och se om det stämmer med profeternas ord. Så kan jag skilja mellan sanningens och villfarelsens ande. Nej, Gud har inte gett dig förmågan att lära känna Guds rikes hemligheter. Men det beror alltså helt och hållet på att du från början varit oemottaglig, för det ska aldrig bero på Gud att någon inte kommer in i Guds rike.

Egentligen är det ganska enkelt att förstå. Moses lag kräver syndoffer, så för att uppfylla lagens krav måste han offra sitt liv. Det står förmodligen inget i köpekontraktet för bilen att du måste offra din son.

Nej, människors lagar är påtvingade. Dessutom tolkningsbara. Nej, du behöver inte tro på eller ens hålla med om att en lag eller regel är bra för att tvingas följa den under hot om någon påföljd. Jag försöker inte alls rättfärdiga någon vidskepelse.
Citera
2019-11-19, 12:39
Medlem
Citat:
Hur vet du att det är Herrens tankar och inte dina egna?

Hur vet man om det händer?

Fruktansvärt bekväm ursäkt. Vänd på skulden bara. Förstår du att du kan påstå VAD SOM HELST så? Anledningen att du inte ser.. Hmm.. Min osynliga piraya-gud är för att du ätit fisk. Tyvärr, felet finns hos dig, därför kan du inte förstå att han är den största och du kommer straffas i all evighet och dina barn kommer förmodligen ärva din synd och straffas. Låter det resonligt och moraliskt? Men du kommer förmodligen försvara det med lite special pleading.

Och alla är vi syndare så det är otroligt att något fungerar, eller hur? Eller påstår du att du inte är syndare?
Du måste lyda apostelns uppmaning att lära dig skilja mellan olika andar (tankar i det här fallet) .

1 Kor 12:10
en annan får kraft att göra under. En får förmågan att tala profetiskt, en annan att skilja mellan olika andar. En kan tala olika slags tungotal, en annan kan tolka tungotal.

Samma svar som ovan. Du måste ära dig att skilja mellan olika andar, i det här fallet om de kommer från Gud eller satan. Ganska enkelt för satans anhängare brukar ljuga.

Synd tillräknas inte den som tror. Det betyder inte att vi ska begå synd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in