2019-11-16, 14:40
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Det var kausaliteten du skulle belägga, att den går från indoktrinering till gudstro men inte tvärtom och att heller inte växelverkan föreligger.
Det var det jag gjorde.
Tänk om du hade lika höga krav på belägg för påståendet att gud finns.
Citera
2019-11-16, 15:54
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det var det jag gjorde.
Tänk om du hade lika höga krav på belägg för påståendet att gud finns.
Du har sagt att två fenomen samexisterar, men belägger inte det kausala (genetiska) samband som du postulerar mellan dem.
Citera
2019-11-16, 15:57
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ha, ha. Skärp dig. Citera mig när jag uttalat mig om dessa fynd eller håll käften.
Du överlämnar ju åt de evolutionistiska prästerskapet att ta hand om dem. Som lekman litar du på dem som medlare mellan dig, en enkel troende, och Fader Darwin.
De får lägga ut texten så att du kan fortsätta tro utan alltför stora ansträngningar.
Citera
2019-11-16, 16:21
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du har sagt att två fenomen samexisterar, men belägger inte det kausala (genetiska) samband som du postulerar mellan dem.
Det är ett faktum att barn barn påverkas av sina föräldrar.

Kommer du någon gång att förklara vad det är som ska motbevisad enligt tråd-titeln?
Citera
2019-11-16, 16:47
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det är ett faktum att barn barn påverkas av sina föräldrar.
Kommer du någon gång att förklara vad det är som ska motbevisad enligt tråd-titeln?
1. Så, låt mig återge dig: Föräldrar med gudstro påverkar sina barn i fråga om gudstro. Gudstro leder till att man lär sina barn i och om gudstro.
Betänk att kausaliteten då är den omvända till den som du hävdar.
2. Guds existens skulle motbevisas. Vad mer har du på hjärtat i därvidlag?
Citera
2019-11-17, 16:40
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
1. Så, låt mig återge dig: Föräldrar med gudstro påverkar sina barn i fråga om gudstro.
Gudstro leder till att man lär sina barn i och om gudstro.
Korrekt.

Citat:
Betänk att kausaliteten då är den omvända till den som du hävdar.
Hur då?

Citat:
2. Guds existens skulle motbevisas. Vad mer har du på hjärtat i därvidlag?
[/quote]
Vilken gud?
Citera
2019-11-17, 19:22
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Korrekt.
Men då så, där är kausaliteten gudstro > barnundervisning.
Det var ju det jag hela tiden sa, att kausaliteten kan vara den omvända, eller att det kan vara ett växelspel, ömsesidig påverkan.
Citera
2019-11-18, 07:21
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Men då så, där är kausaliteten gudstro > barnundervisning.
Det var ju det jag hela tiden sa, att kausaliteten kan vara den omvända, eller att det kan vara ett växelspel, ömsesidig påverkan.
Du menar att gudstro skulle komma från något annat än påverkan av andra människor?
Citera
2019-11-18, 09:08
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Du menar att gudstro skulle komma från något annat än påverkan av andra människor?

Frågan är inte riktad till mig men jag känner för att svara.

Det kan den ju göra om det handlar om en ospecifik gud, om man tror att det finns "någon" eller "något" som skapat jorden och människorna och som vakar över en. Eller så. När det kommer till specifika gudar som Jahve eller allah eller vem som helst är det självklart så att man påverkas av andra personer, levande eller döda.
Naturligtvis kan man inte själv komma på hela konceptet runt religioner och de gudar som ingår däri.
Ingen människa kan själv, spontant, komma på iden om jesus död för våra synders skull eller vad gud tycker eller tänker eller storyn om adam och eva eller vilken given berättelse som helst.

Om inte det här hade nedtecknats eller förts vidare muntligt hade både kristendomen och islam varit en företeelse som dött för 2000 år sedan. Folk som har "religiösa" upplevelser idag placerar dem i den religiösa kontext de lever i. Utan religiös kontext hade förklaringen varit annorlunda eller kanske uteblivit.
Hur många amerikaner är det inte som förklarar händelser med "guds vilja"? Är det inte rätt talande att de inte förklarar det med "allahs vilja"?
Citera
2019-11-19, 06:55
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Frågan är inte riktad till mig men jag känner för att svara.

Det kan den ju göra om det handlar om en ospecifik gud, om man tror att det finns "någon" eller "något" som skapat jorden och människorna och som vakar över en. Eller så. När det kommer till specifika gudar som Jahve eller allah eller vem som helst är det självklart så att man påverkas av andra personer, levande eller döda.
Naturligtvis kan man inte själv komma på hela konceptet runt religioner och de gudar som ingår däri.
Ingen människa kan själv, spontant, komma på iden om jesus död för våra synders skull eller vad gud tycker eller tänker eller storyn om adam och eva eller vilken given berättelse som helst.

Om inte det här hade nedtecknats eller förts vidare muntligt hade både kristendomen och islam varit en företeelse som dött för 2000 år sedan. Folk som har "religiösa" upplevelser idag placerar dem i den religiösa kontext de lever i. Utan religiös kontext hade förklaringen varit annorlunda eller kanske uteblivit.
Hur många amerikaner är det inte som förklarar händelser med "guds vilja"? Är det inte rätt talande att de inte förklarar det med "allahs vilja"?
Jag håller med.
Citera
2019-11-19, 11:02
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
"Magisk varelse" - karikatyr (halmgubbe).
Övernaturlig naturlagsbrytande medveten entitet, då? Du byter fokus från det som är viktigt.
Ditt argument är fortfarande "Kausalitet existerar, alltså X". Det är inte ett hållbart argument. Då måste härleda, inte påstå.
Citat:
Consensus gentium är ett giltigt argument.
Citat:
I definitionen av konstruktion är det implicit att en konstruktör står bakom den. Universum är tydligt en konstruktion så vi kan och bör sluta oss till att konstruktör konstruerat den.
"Universum är tydligt en konstruktion" hur då? Nej, det är det inte.
Citat:
Jag är med i supermajoriteten, och det är inte trist för mig.
Fortfarande absolut noll bevisvärde i att tillhöra majoriteten.
Om så var fallet hade Gud inte existerat i Sverige. Kommer du ihåg det?
Citera
2019-11-19, 11:03
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Eller hos två ateister som bor ihop ... där, i den bostaden, finns inte Gud?
How clever.

Vilket visar på svagheten i att argumentera sanningshalt utifrån majoritetsuppfattning.
Det har inget bevisvärde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in