GW uttalade sig igen om det hela, imorse på TV4 vid 11:15-tiden. Även nu upprepade han tidigare ordval om Eklund. Han kallade honom något i stil med efterbliven, och pratade om "2 %" dummaste och en låg IQ. Tyvärr har jag glömt vilken IQ GW nämnde (det kan ha varit 83), och kan inte se TV4 online. Jag kollade dock upp IQ 83, och det motsvarar i själva verket 13:e percentilen (inte 2:a som GW sa), dvs att 13 % (ungefär en person av 7-8 st) skulle vara dummare än Eklund. I en "normal" skolklass på 25 elever torde i så fall flera av hans klasskamrater (kanske 2-6 st) varit lika eller mindre begåvade. Någon här kanske har koll på vilka tal GW sa?
Hur som helst...
Framstår Eklund verkligen som så ointelligent? Jag har ju sett hans handskrivna brev, och hans stavning och grammatik är det inget större fel på. (På t ex forumet Familjeliv skulle han nog inte ligga under medel.

) Visst, jag ifrågasätter inte att han ligger under medel begåvningsmässigt, men är han verkligen så extremt ointelligent som exempelvis GW hävdar?
Jag har även lite svårt att förstå varför Eklund väcker sådan relativ upprördhet. Han har förstås våldtagit och mördat minst två personer. Det har dock även andra gjort, och jag upplever att folk går hårdare åt Eklund. Kanske för att han framstår som ointelligent? Men är det inte minst lika illa när intelligenta människor våldtar och mördar? Jag tycker mig se ett mönster att intelligenta och kalla/hårdföra personer kommer lindrigare undan i folks ögon än ointelligenta och/eller lite småmesiga..?
Edit: Vad gäller straffpåföljd så tror jag det bästa är att låta Eklund förbli inlåst för lång tid framåt, och jag tror risken för nya sexbrott skulle vara mycket hög om han skulle släppas ut.