2019-11-05, 18:42
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Har övningskört på trafikskola några gånger nu. Går bra.
Vi har kört på trånga gator i city och det är tajt och jag har ingen vidare koll på bilens yttre punkter. Har även fått parkera mellan andra bilar. Men om en olycka händer, till exempel att jag råkar köra på en bil eller orsaker en olycka - vems försäkring täcker det?

försäkringen hör till bilen inte föraren, så det beror på vem som är vållande. är det du som orsakar krockan blir det på sin höjd att du får betala självrisken. vi pratar 5-10k max även vid ordentliga skador
Citera
2019-11-16, 00:34
Medlem
Ni som har körkort! Var ni experter på parkering vid uppkörningen? Chansade ni?

Ja som tråden lyder. Hade ni världsmästarkunskaper inom detta begränsade område innan ert körprov ägde rum eller gick ni på måfå? Hur såg er uppkörning ut när det gällde parkeringsbiten? Omfattande skala? Enbart något som gick över på en handvändning? Berätta gärna i korta/eller om så önskas längre drag om hur just ert körprov såg ut. D.v.s hela rutten om ni så väl önskar och när själva parkeringsbiten väl ägde rum.
Citera
2019-11-16, 00:38
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrakneHoby
Ja som tråden lyder. Hade ni världsmästarkunskaper inom detta begränsade område innan ert körprov ägde rum eller gick ni på måfå? Hur såg er uppkörning ut när det gällde parkeringsbiten? Omfattande skala? Enbart något som gick över på en handvändning? Berätta gärna i korta/eller om så önskas längre drag om hur just ert körprov såg ut. D.v.s hela rutten om ni så väl önskar och när själva parkeringsbiten väl ägde rum.

Vad tänkte du på med parkering? Fickparkering? Det kan du träna på egen hand. Inget du behöver bränna körskolepengar på. Så se till att lära dig.

Något annat? I så fall vad?
Citera
2019-11-16, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Vad tänkte du på med parkering? Fickparkering? Det kan du träna på egen hand. Inget du behöver bränna körskolepengar på. Så se till att lära dig.

Något annat? I så fall vad?

Parkering och Backning rent generellt!
Citera
2019-11-16, 00:44
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Parkering och Backning rent generellt!

Det är klart du måste kunna backa och parkera.
Citera
2019-11-16, 00:54
Medlem
Sn0o0oZs avatar
ja både backning, parkering på vanlig parkering och fickparkering fick jag genomföra på min uppkörning.

edit: nej jag var itne världsmästare på det men jag hade övat på det innan så jag kunde genomföra det.
Citera
2019-11-16, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är klart du måste kunna backa och parkera.

Javisst! Menade mer omfattning.
Citera
2019-11-16, 01:31
Medlem
vichy6s avatar
Ja, kände mig rätt säker. Lite lättare nu med backsystem och servo 👍

För de har man väl nu på körskolan? Svårt att misslyckas då. Osäkra i viss mån är nog alla.

Parkerade två ggr. Men körde upp i en halvstor stad. Ingen fickparkering.

(Det är dock något som är rätt kul i en storstad idag. &#128578
Senast redigerad av vichy6 2019-11-16 kl. 01:38. Anledning: Tillägg
Citera
2019-11-16, 01:31
Medlem
Jag fick förvisso inte parkera mer än vid återkomsten till Trafikverkets kontor, men jag var självklart förberedd. Är man inte bekväm med vissa grundläggande saker såsom fickparkering, start i backe, backa, motorbromsa mm. så är man definitivt inte redo för uppkörning.
Citera
2019-11-16, 01:39
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Jag var urusel på det mesta när jag körde upp. Ett under att jag fick körkortet. Numera är jag dock betydligt bättre på det mesta. Fickparkera gör jag i princip aldrig så den skillen har jag nog tappat en hel del av även om jag såklart skulle klara det om jag behövde. Det behövs dock inte där jag bor.
Citera
2019-11-16, 01:52
Medlem
Tomatpures avatar
Du behöver inte sätta parkering på första försöket, parka, öppna dörren och kolla linjer, när du är nöjd så sätter du neutralt/park och handbroms, viktigaste är bara att du har koll på omgivningen
Citera
2019-11-16, 02:17
Medlem
Expert blir man av att köra på egen hand. Jag kunde inte "köra bil" när jag körde upp, utan hade lärt mig uppkörningsområdets vägar utan och innan. Fick inte fickparkera, men fick parkera bilen tillbaka på körkontoret. Som nån annan sa, se till att träna fickparkering om du känner att du inte klarar det på uppkörningen. Jag var väl medveten om mina "begränsningar" och övade in allt i efterhand. Jag har inte dött i trafiken än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in