2022-06-20, 22:32
Medlem
DaNeShadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matil-da-123
Tack! Det har varit olika saker varje gång. Första gången var det att inspektören inte tyckte att jag fick med mig bilen vid start i backe för att det hände 2 gånger i början av körningen att jag rullade bakåt i någon sekund men sedan blev det bättre och hände inte igen men hon kunde inte släppa att det hade hänt. Hade aldrig kört bilen och hon sa innan att hon i början skulle ta hänsyn till att jag körde en ny bil men uppenbarligen gjorde hon inte det eftersom det inte spelade någon roll att det inte hände igen under hela körningen.

Andra gången tyckte inspektören att jag hade svårt att hålla hastigheten men inte för att jag körde för snabbt utan för att jag vid några tillfällen körde ca 5-10km/h saktare än hastigheten eftersom det var vinter och har lärt mig att man ska anpassa hastigheten efter väglag. Men han såg det som att jag kanske inte vågade köra fortare så därför tyckte han att jag verkade osäker. Försökte förklara varför jag inte ville köra i högre hastighet men han avbröt mig och ville inte lyssna.

Tredje gången sa inspektören till mig att jag körde jättebra och att det jag tidigare hade kuggat för nu var jättebra. Anledningen till att jag kuggade var att jag INTE körde om en lastbil som körde i 90 där det var 100 vilket berodde på att det kom fullt med bilar som körde om så ville vänta på att de skulle köra om först eftersom det hade varit en risk att försöka tränga sig in bland dem och sedan tog omkörningsfilen slut. När jag skulle köra av på en avfart så hade jag gått ut några decimeter på vägrenen några sekunder innan avfarten och kan förstå varför man kan tycka att det är fel men det var ingen fara för någon annan.

Nu fjärde gången fick ett motorstopp när jag la i 2an men trodde att det skulle gå eftersom bilen rullade. Det klagade hon inte på men var det tydligen fel av mig att bromsa då vilket jag gjorde eftersom att jag är van vid att köra en bil som man behöver starta om helt när man får motorstopp och förklarade även det. I slutet av körningen kom det en person på cykel som stannade för att gå över ett övergångsställe, jag såg personen för att se om den tänkte cykla över eller cykla rakt fram, det såg ut som att personen skulle rakt fram så fortsatte köra. Det var när jag var halvvägs över övergångsstället som jag förstod att personen skulle över men istället för att tvärbromsa fortsatte jag köra eftersom att det låg en bil bakom som hade kunnat köra in i mig då. Personen började aldrig gå över vägen så ingenting var påväg att hända. Inspektören tyckte då att jag borde ha tvärbromsat trots att det låg en bil precis bakom. Hade jag gjort det hade det säkert också varit fel. Känns så hopplöst eftersom inget av sakerna är något återkommande. Det låter kanske sjukt att detta skulle vara det enda jag blivit kuggad för men så är det och inspektörerna har sagt att det småsaker men att jag får göra bättre nästa gång. Men det är svårt att vara helt felfri, ingen i trafiken är helt felfri.

Du låter som en väldigt osäker förare. Du borde öva lite mer och hålla bättre koll runt om bilen.
När man gör uppkörningen ska man köra extra försiktigt och noga. Även om man gör småfel så ska man ge en bra helhetsintryck och visa att man har bra koll runt om bilen och kunna ha en bra överblick över vägen framför.

Klart du blev underkänd när du inte stannade för en fotgängare vid en övergångsställe. Skulle du ha bra uppsyn skulle du ha motorbromsat i god tid, släppt över fotgängaren och sedan fortsatt.

Öva på ett tag till och boka inte en ny tid innan du har gjort det. Finns andra också som vill ta körtkort.
Senast redigerad av DaNeShady 2022-06-20 kl. 22:44.
Citera
2022-06-20, 23:11
Medlem
stolpmongo123s avatar
Jag klarade teoriprovet med 57 rätt . Kuggade på första uppkörningen i slutet av februari 2022 pga av att jag inte väntade på mötande trafik när jag skulle göra en vänstersväng efter att fått grönt trafikljus. plus att jag klantade mig rejält och höll på att köra mot rött så provlären fick säga till att nu får du bromsa för här är det rött ljus. . Fick vänta till i mitten av maj för ett nytt körprov och var bara att nöta med mer övningskörningar på trafikskolan vilket sved i plånboken. Tills dagen kom för mitt andra körprov, andades och gjorde allt min körlärare lärt mig och vipps så hade jag mitt körkort 🙂.

Låter visst som du har haft väldigt otur dock så är svårt att veta vad som går fel enligt din körprovläre. Men en sak jag vet är lätt att kugga på är att om man gör ett osäkert intryck under körningen missar trafikegler tex högeregeln eller blir förvirrad av vad som gäller i en trafiksituation vilket gör att man kanske tar farliga beslut.

Är det någon särskilt del av körningen du tycker eller din körlärare tycker är lite sådär som du kanske måste öva mer på?

Själv tyckte jag stadskörning var svårast eftersom det var mycket samtidigt att hålla reda på tex fotgängare och trafik.
Citera
2022-06-20, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Ett tips i all välmening, du går i försvarsställning och försvarar alla dina kuggningsmoment.
Sluta med det, det lär du dig ingenting av.
Kom ihåg att dom gör ett helhetsintryck vid uppkörningen.
Jag klarade min på första uppkörningen trots att jag vet att jag gjorde massa småfel och läraren sa att jag fortfarande hade mycket att förbättras inom.
Dom förväntar sig inte att du ska köra fläckfritt, det är inte det som det handlar om.
Det där med övergångsstället och hur du väljer att gasa på för att ni har en bil i häcken är bara fel och absolut fel på en uppkörning, du har helt fel inställning.
På en uppkörning stannar du om folk så mycket som närmar sig ett övergångsställe och iaktar fånigt intensivt och länge för att avgöra om du kan fortsätta köra eller inte.
Spelar ingen roll om du så har en stridsvagn bakom bilen.

Jag gasade inte på och höll koll på de som gick på trottoaren då trottoaren gick längs med vägen och inte förrän jag redan var halvt över övergångsstället visade de att de tänkte gå över genom att stanna intill vägen. Hade jag tvärbromsat mitt på övergångsstället hade bilen bakom förmodligen kört in i mig. Vill tillägga att jag fått klagomål på en uppkörning för att jag saktat in vid övergångsställen med bra sikt eftersom det inte är bra för miljön att sakta ner och köra med ojämn fart när det enligt henne ”inte behövdes” i denna situation. Det var dock inget jag blev kuggad för. Men håller fullkomligt med om att man saktar ner om det finns människor i närheten som skulle vilja gå över vägen men problemet är att alla bedömer olika. Jag försöker bara anpassa mig efter vad de tycker är rätt så att jag ska klara det någon gång. Menar inte att allt jag gör är rätt men när den ena inspektören säger en sak och den andra inspektören något annat så är det svårt att bedöma vad man ska göra i olika situationer för att de ska bli nöjda vilket är allt jag vill.
Citera
2022-06-20, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stolpmongo123
Jag klarade teoriprovet med 57 rätt . Kuggade på första uppkörningen i slutet av februari 2022 pga av att jag inte väntade på mötande trafik när jag skulle göra en vänstersväng efter att fått grönt trafikljus. plus att jag klantade mig rejält och höll på att köra mot rött så provlären fick säga till att nu får du bromsa för här är det rött ljus. . Fick vänta till i mitten av maj för ett nytt körprov och var bara att nöta med mer övningskörningar på trafikskolan vilket sved i plånboken. Tills dagen kom för mitt andra körprov, andades och gjorde allt min körlärare lärt mig och vipps så hade jag mitt körkort 🙂.

Låter visst som du har haft väldigt otur dock så är svårt att veta vad som går fel enligt din körprovläre. Men en sak jag vet är lätt att kugga på är att om man gör ett osäkert intryck under körningen missar trafikegler tex högeregeln eller blir förvirrad av vad som gäller i en trafiksituation vilket gör att man kanske tar farliga beslut.

Är det någon särskilt del av körningen du tycker eller din körlärare tycker är lite sådär som du kanske måste öva mer på?

Själv tyckte jag stadskörning var svårast eftersom det var mycket samtidigt att hålla reda på tex fotgängare och trafik.

Kul att höra att du klarade det så att du slapp vänta ännu längre på en ny tid. Lider verkligen med alla som kämpar med körkortet just nu. Skulle säga att jag har full koll på regler, pluggade jättemycket till mitt teoriprov och fick 62 rätt. Varje prov har högerregeln ingått och har inte missat det en gång. Önskar att jag kunde få mer konkreta förklaringar vilket jag bett om men tycker inte att jag får det. På körskolan förstår de inte heller vad jag skulle kunna förbättra. Ska nu testa ta någon körlektion på en annan körskola för att se vad de säger om min körning.
Citera
2022-06-21, 01:03
Medlem
score!s avatar
Citat:
Hej! Nu är det så att jag har kört upp för 4e gången och kuggat ännu en gång. Körskolan tycker att jag varit redo ända sedan mars då jag körde upp första gången men på Trafikverket håller dem inte med.

Varenda gång jag kuggar är det av en liten anledning och varje gång beror det på olika saker. Känns som att de försöker söka efter fel och när de förklarar varför jag blir kuggad så har de dåliga förklaringar och när jag säger att jag inte riktigt förstår vad de menar så ger dem inget mer utförligt svar. Det är samma sak varenda gång och är så trött på det nu.

Har vänner som är i samma sits och även vissa vänner som klarat uppkörningen första gången fastän det inte gick helt perfekt. Har förstått att det handlar mycket om tur eftersom vissa kan godkänna ett eller två fel men vissa förväntar sig att man ska vara en helt färdig förare med alla erfarenheter i världen och utan det minsta lilla fel. Och inte heller finns det några nya tider på ca ett halvår. Och varför är det så? Jo för att de har så extremt höga krav så de flesta kuggar och måste göra om uppkörningen. På flera orter finns inga tider förrän nästa år(!!). Självklart ska man kunna köra bil och köra trafiksäkert men när man blir kuggad för att man inte körde om en lastbil eller för att man gick ut till höger 3 meter innan avfarten så känns det helt hopplöst.

Detta leder till att giltighetstiden för teoriprovet går ut och man måste göra om det eftersom att det inte finns nya tider att få förrän flera månader senare. Man kan ansöka om att få förlängd giltighetstid men det kostar 2600kr oavsett om man får avslag eller går det godkänt. Helt sjukt. Varför mjölkar Trafikverket pengar? Och är det någon mer som är i samma sits? Och hur klarar man uppkörningen om det ska vara såhär svårt?

Testa annan ort
Citera
2022-06-21, 06:48
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Jag gasade inte på och höll koll på de som gick på trottoaren då trottoaren gick längs med vägen och inte förrän jag redan var halvt över övergångsstället visade de att de tänkte gå över genom att stanna intill vägen. Hade jag tvärbromsat mitt på övergångsstället hade bilen bakom förmodligen kört in i mig. Vill tillägga att jag fått klagomål på en uppkörning för att jag saktat in vid övergångsställen med bra sikt eftersom det inte är bra för miljön att sakta ner och köra med ojämn fart när det enligt henne ”inte behövdes” i denna situation. Det var dock inget jag blev kuggad för. Men håller fullkomligt med om att man saktar ner om det finns människor i närheten som skulle vilja gå över vägen men problemet är att alla bedömer olika. Jag försöker bara anpassa mig efter vad de tycker är rätt så att jag ska klara det någon gång. Menar inte att allt jag gör är rätt men när den ena inspektören säger en sak och den andra inspektören något annat så är det svårt att bedöma vad man ska göra i olika situationer för att de ska bli nöjda vilket är allt jag vill.
Jo jag förstår, så som du körde är så man kör när man faktiskt har lappen men på uppkörning kör man på ett annat sätt.
Uppkörningsläraren godtar inte "Men jag hade koll!"
Ett tips som kan hjälpa dig att klara uppkörningen är att prata högt i bilen.
Hade du sagt högt för dig själv "nu får jag hålla extra koll på han till vänster som inte riktigt verkar veta vart han ska" så hade du säkert kunnat klara dig.
Gör du ett misstag så säger du direkt "ojdå nu blev det fel, jag gjorde si och så men jag skulle göra så istället", då är det mycket möjligt att dom struntar i notera det.
Senast redigerad av StigEngstrom 2022-06-21 kl. 07:13.
Citera
2022-06-21, 10:05
Medlem
Dr.Brauns avatar
Citat:
Tack så mycket! Nej ska inte ta åt mig, har läst liknande trådar innan och alltid folk som ska skriva att man ska ge upp. Många verkar hänga på Flashback endast för att vara bittra och dumma, men tur att det finns folk som dig som är schyssta<3

Bra. Hör gärna av dig hur det gått, nyfiken
Citera
2022-06-21, 15:28
Medlem
Citat:
Om de man kör med på körskolan tycker man är redo för körkort så lyssnar man väl på det? På körskolor sätter de ofta högre krav än på uppkörningen för att de vill att man ska klara det för att körskolor behöver en viss procent godkända uppkörningar bland eleverna för att ens få vara en körskola. Så håller absolut inte med om att vi som bokar nya tider för att vi kuggat är problemet. Det med pengar handlar mer om att man ska behöva betala 2600kr om man vill ansöka om förlängd giltighetstid för teoriprovet även om man får avslag
Nu leker vi med siffror.
En region klarar av 100 uppkörningar per månad. 70% av de som kör upp är inte tillräckligt förberedda och kuggas. Det är då 70 personer som då direkt bokar en ny tid vilket gör att kvar finns då 30 platser den månaden. Om bara 10% kuggades så skulle det finnas 90 platser kvar den månaden.
Självklart är ni själva en del av problemet då platserna är begränsade.
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Nja, riktigt så enkelt är det inte. Det har blivit ”svårare” att ta körkort samtidigt som Trafikverket saknar resurser. Det är väl även en karenstid som måste löpa ut innan man kan beställa tid för uppkörning? Har för mig att det var problem med det under pandemin då köerna var långa, godkändes man inte fick man glatt sätta sig och göra teoriprovet igen eftersom det inte gick att boka ny tid innan teorin slutar gälla.

Nu vet inte jag hur länge ett teoriprov är giltigt idag men kanske borde giltighetstiden utökas? Hur ser det ut med karenstider?
Möjligt att det blivit svårare. Jag kan bara utgå från mig och människor jag känner.
De senaste 10 åren har jag varit handledare till 4pers i deras övningskörning och jag har valt att planera ”lektionerna” så de lär sig mer än att åka till ICA.
Det vi gjort är att jag själv försöker hålla mig uppdaterad på regler och sedan har vi börjat från noll med dragläge. Sedan har vi övat steg för steg fram till att jag känner att jag inte kan lära ut mer. I sambons fall inträffade det i regn när hon drog upp bilen i 150 knyck för att köra om lastbilen😂.
Först här har mina ”elever” bokat körlektioner och alla har gått på intensivkurs samtidigt som vi även avslutat den privata övningskörningen.
Antingen är just de fyra jag hjälp genier eller så har de fått rätt förutsättningar då alla fyra klarade uppkörningen på första försöket. Ok, en av dem körde upp i orten där han vuxit upp där det bor max 5000pers.
Men jag håller inte med att det ska vara svårt.
För att citera en arbetskamrat när jag själv var överlycklig att fixa körkortet på första försöket ”inget är svårt om man kan det”
Citera
2022-06-21, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av passadhi
TS har redogjort för alla fyra uppkörningar, tråden är inte lång. Du kan väl åtminstone läsa lite innan du kommer med antaganden.

Citera
2022-06-21, 23:28
Medlem
Citat:
Hej! Nu är det så att jag har kört upp för 4e gången och kuggat ännu en gång. Körskolan tycker att jag varit redo ända sedan mars då jag körde upp första gången men på Trafikverket håller dem inte med.

Varenda gång jag kuggar är det av en liten anledning och varje gång beror det på olika saker. Känns som att de försöker söka efter fel och när de förklarar varför jag blir kuggad så har de dåliga förklaringar och när jag säger att jag inte riktigt förstår vad de menar så ger dem inget mer utförligt svar. Det är samma sak varenda gång och är så trött på det nu.

Har vänner som är i samma sits och även vissa vänner som klarat uppkörningen första gången fastän det inte gick helt perfekt. Har förstått att det handlar mycket om tur eftersom vissa kan godkänna ett eller två fel men vissa förväntar sig att man ska vara en helt färdig förare med alla erfarenheter i världen och utan det minsta lilla fel. Och inte heller finns det några nya tider på ca ett halvår. Och varför är det så? Jo för att de har så extremt höga krav så de flesta kuggar och måste göra om uppkörningen. På flera orter finns inga tider förrän nästa år(!!). Självklart ska man kunna köra bil och köra trafiksäkert men när man blir kuggad för att man inte körde om en lastbil eller för att man gick ut till höger 3 meter innan avfarten så känns det helt hopplöst.

Detta leder till att giltighetstiden för teoriprovet går ut och man måste göra om det eftersom att det inte finns nya tider att få förrän flera månader senare. Man kan ansöka om att få förlängd giltighetstid men det kostar 2600kr oavsett om man får avslag eller går det godkänt. Helt sjukt. Varför mjölkar Trafikverket pengar? Och är det någon mer som är i samma sits? Och hur klarar man uppkörningen om det ska vara såhär svårt?

Tider finns det hela tiden om du skaffar dig förarprov botten som sickar ett meddelanden varje gång en tid finns ledig. Kuggade själv min första uppkörning den 2 juni och redan den 7 juni så fanns det en ledig tid och då klarade jag uppkörning och fick äntligen mitt körkort. Men det låter konstigt att att körskolan säger att du är redo för uppkörning men ändå kuggar. Själv körde jag privat sedan jag var 16 och tog 3 körlektioner under våren och det gick hur bra som helst för mig.

Länk till botten hittar du har https://lediga-tider.se/
Citera
2022-06-21, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nydator
Klarade min uppkörning på första försöket men behövde aldrig starta i motlut. Den så kallade uppfångningstekniken, som du beskriver, övade jag däremot på när jag tog körlektioner. Märkligt nog hade jag inga problem alls med det momentet, men skolans bil var också en hyfsat stark dieselbil och samma trick fungerar inte med svagare bensibilar. Då måste man ge gas.

Jag måste lära mig att komma iväg snabbt och smidigt från stillastående läge. Men jag tycker det är knepigt. Verkar som att min hjärna inte hanterar två saker samtidigt särskilt bra, åtminstone inte motoriskt.

Hur länge har du haft CE-kort?

Hade också detta momentet under min uppkörning dock så hade bilen jag körde upp med elektronisk handbroms som höll fast bilen tills man fick dragläge och började rulla framåt så det gick ju hur lätt som helst eftersom att bilen gjorde allt job åt en (:
Citera
2022-06-22, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felix042
Tider finns det hela tiden om du skaffar dig förarprov botten som sickar ett meddelanden varje gång en tid finns ledig. Kuggade själv min första uppkörning den 2 juni och redan den 7 juni så fanns det en ledig tid och då klarade jag uppkörning och fick äntligen mitt körkort. Men det låter konstigt att att körskolan säger att du är redo för uppkörning men ändå kuggar. Själv körde jag privat sedan jag var 16 och tog 3 körlektioner under våren och det gick hur bra som helst för mig.

Länk till botten hittar du har https://lediga-tider.se/

Tack för tipset, ska kika på det. Även jag har övningskört sen jag var 16 och har tagit ca 18 körlektioner och samtidigt kört mycket privat. Sedan februari har ingen haft något att klaga på gällande min körning när jag övningskört och då har jag kört med flera olika. Just därför det känns så hopplöst och nästan omöjligt, därför ville jag veta om fler är i samma sits och om andra som klarat uppkörningen på senaste har några tips
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in