Citat:
Ursprungligen postat av
id16by6
Hej.
Skulle uppskatta hjälp om min situation. Jag ska köra upp om lite mer än en vecka men mina chanser att klara uppkörningen är inte superhöga (50/50).
Varför?
Citat:
Ursprungligen postat av
id16by6
Saken är att jag jobbar och kan inte övningsköra privat vilket gör att jag skulle vilja försöka så snart som möjligt igen om jag skulle misslyckas. Problemet är ju att uppkörningstiderna är ju långt borta om man kollar transportstyrelsen

har dock hört att om man går in tidigt under dagen så kan man boka avbokade tider nära inpå. Vet någon om detta stämmer?
Hela tråden är proppfull av exempel där folk trott att en ny tid är omöjligt, för att därefter ha ringt precis som du säger tidigt på morgonen och kollat avbokningar och ibland fått tid redan samma dag.
Citat:
Ursprungligen postat av
id16by6
Uppskattar info och tips 😊
Du borde definitivt inte köra upp om du tror att chansen är hälften att du misslyckas. Vad händer om du "klarar" det då, menar du? Ska du köra runt ute i trafiken och chansa med saker du inte vet? För hade du vetat hade du inte varit så tveksam kring dina chanser, eller hur?
Några bra tips är att planera körningen stenhårt, ha låååååång blick framåt över vad som händer och se till att inte bli stående på övergångsställen/i korsningar. Man stannar innan tills det är fritt att köra.
Kom ihåg högerregeln samt placering på vägen.
Var säkerhetsmedveten och visa det (tänk: barn springer ut på vägen hela jävla tiden om du inte ser dem).
Visa dina avsikter i god tid.
Gör ingenting utan att det kan ske helt utan risk (körfältsbyten, vänstersvängar, utfart, påfart m.m.)