2017-09-01, 11:29
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
För att vara petnoga så har man aldrig företräde utan andra har väjningsplikt. Grönt ljus betyder att man får köra. Inte att man har rätt att köra.

Grön pil betyder mycket riktigt att alla trafikanter som korsar vägen du ska in på har rött.

Den är klurig. Hur indikerar man att man ska rakt fram eller om man ska svänga vänster? Blinka höger i båda fallen eller ska man låta bli att blinka då man kör rakt fram...fast man låter ju bli att blinka när man följer huvudleden.
Jag blinkar alltid i såna situationer för att vara tydlig. Att visa vad man tänker göra är aldrig fel.
Frågan är vad lagen säger, men jag misstänker att eftersom du följer huvudleden så behöver man inte blinka. Jag tänker att man kan jämställa en sån korsning med en huvudled som svänger kraftigt och har 2 anslutande små grusvägar mitt i svängen. Där är det ju tydligt att man inte behöver blinka.

Andra som använder vägen, det kan fortfarande vara grönt för cyklister och gångare via övergångsställen/cykelled som korsar vägen som då har företräde.

Edit: mitt fel, läser för snabbt, med grön pil vet jag inte om de övergångsställen kan få grönt samtidigt, vid vanlig rund lampa kan det det i alla fall. My bad.
Senast redigerad av Elross 2017-09-01 kl. 11:32.
Citera
2017-09-02, 18:41
Medlem
-spitzlix-s avatar
Intensivkurs eller inte?

Tjenare, då körkortet närmar sig efter spärrtid och massa prover (Är 20 bast för den som undrar.) så går jag i tankarna på intensivkurs då jag är i stort behov av körkort helst innan december. Är intensivkurs lämpligare än att ta det "normalt"? Har körerfarenhet och kan hantera bilar rätt duktigt (Kört oftast efter skogsvägar fint och "buskört" för att häva sladdar i grustag) och just nu nöter jag en jävla massa teori på elevcentralen och läser böckerna för att vara något "förberedd". Ur min synvinkel känner jag mig redo för intensivkurs på 1-2veckor men är det något jag bör ha i åtanke? Att studera i rask takt är jag van vid och att lära mig snabbt med.

Lägger ner ca 3timmar om dagen att studera teori då jag verkligen brinner för bilar (Är ju rätt tråkigt att ha en passion för bilar utan körkort.) och ja, vill ju köra lagligt och att kunna ha friheten ett körkort och bil ger.
Ber om ursäkt om texten är något osammanhängande/slöddrig.
Mvh.
Citera
2017-09-04, 12:43
Medlem
Första gången jag körde upp var vid Jakobsberg. De är ett att dem svårare platserna att köra upp vid efter senare google sökningar.

Det är inte värt att köra upp där även om du bor i närheten. Vet inte om det var för att jag hade en orättvis körledare (Rolf Aastrup). Det jag främst underkänt på, var att jag missade en skylt som skulle ta mig vidare till E18. Han säger åt mig vart vi ska alldeles försent. Skylten är dessutom placerat bakom ett trädd som du först ser då du inte längre kan bytta körfält säkert. När han väl säger att jag ska bytta körfält till det vänstra så korsar jag samtidigt en heldragen linje.

Dem punkter jag fick underkänt på var
- Parkering (Den var mitt fel, parkerade på tog för nära bilen på min vänstra sida och sedan klagar han på att han själv inte skulle komma ut säkert. Men det konstiga är att han sedan säger att han själv inte skulle komma ut på sin sida. Det pekar ju endast mot att parkerings luckan var för liten från början.)
- Missade hastighetsskyltar (Den var helt mitt fel. Var alldeles för nervös och tittade inte noggrant nog i kurvorna där skylten var uppsatt.)
- körde över heldragen linje (Där var det han som var orättvis, endast)

Det enda som återkommer på alla punkter där jag gjorde fel har med det körfältsbytet att göra.

Han skrev det under
Trafikregler: Körning i körfältsbyte.
Trafiksäkerhet och beteende Körning i körfältsbyte.

Identifiera risker i olika trafiksituationer och trafik miljöer: körning i körfältsbyte

Så om ni nu ska köra där så rekommenderar jag att ni kräver att få någon som inte är Rolf Aastrup då han är extremt dålig att köra mer.
Kan inte säga med säkerhet om jag hade fått mitt körkort även om jag sett skylten. Men hans dåliga uppförande gör honom till en olämplig person att köra upp för.
Citera
2017-09-04, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AliceIsChained
Det är inte värt att köra upp där även om du bor i närheten. Vet inte om det var för att jag hade en orättvis körledare (Rolf Aastrup). Det jag främst underkänt på, var att jag missade en skylt som skulle ta mig vidare till E18. Han säger åt mig vart vi ska alldeles försent. Skylten är dessutom placerat bakom ett trädd som du först ser då du inte längre kan bytta körfält säkert. När han väl säger att jag ska bytta körfält till det vänstra så korsar jag samtidigt en heldragen linje.
Min tanke är att genom att säga till för sent och säger till dig att byta körfält över heldragen linje så testar han dig om du kan hantera såna situationer. Om du inte hinner byta till rätt körfält i tid så får du hitta en annan väg till dit du ska. Samma sak med heldragen linje. Kör vidare och hitta en annan väg. Såna där situationer råkar man ut för ofta om man kör på nya ställen och utan GPS. Man hanterar inte dem genom att bryta mot lagen. Istället kör man lugnt vidare och hittar en alternativ väg.
Citera
2017-09-04, 22:15
Medlem
Hur kan man garantera att klara teoriprovet 2017?
Såg att https://körkort.se/ erbjuder ett teoriprovet likt Trafikverket. Något att satsa på?
Citera
2017-09-04, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugnare
Hur kan man garantera att klara teoriprovet 2017?
Såg att https://körkort.se/ erbjuder ett teoriprovet likt Trafikverket. Något att satsa på?
Jag använde mig av körkort.se
Det var sådär, de gav en ingen förklaring till de frågor man svarat fel på, utan berättade bara vad som var rätt svar. Jag skulle rekommendera korkortonline.se, där förklaras det varför de olika svarsalternativen var rätta/felaktiga. De erbjuder också något gratistest som du skulle kunna prova.
Citera
2017-09-04, 22:55
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av AliceIsChained
Första gången jag körde upp var vid Jakobsberg. De är ett att dem svårare platserna att köra upp vid efter senare google sökningar.

Dem punkter jag fick underkänt på var
- Parkering (Den var mitt fel, parkerade på tog för nära bilen på min vänstra sida och sedan klagar han på att han själv inte skulle komma ut säkert. Men det konstiga är att han sedan säger att han själv inte skulle komma ut på sin sida. Det pekar ju endast mot att parkerings luckan var för liten från början.)
- Missade hastighetsskyltar (Den var helt mitt fel. Var alldeles för nervös och tittade inte noggrant nog i kurvorna där skylten var uppsatt.)
- körde över heldragen linje (Där var det han som var orättvis, endast)

Det enda som återkommer på alla punkter där jag gjorde fel har med det körfältsbytet att göra.

Han skrev det under
Trafikregler: Körning i körfältsbyte.
Trafiksäkerhet och beteende Körning i körfältsbyte.

Identifiera risker i olika trafiksituationer och trafik miljöer: körning i körfältsbyte

Så om ni nu ska köra där så rekommenderar jag att ni kräver att få någon som inte är Rolf Aastrup då han är extremt dålig att köra mer.
Kan inte säga med säkerhet om jag hade fått mitt körkort även om jag sett skylten. Men hans dåliga uppförande gör honom till en olämplig person att köra upp för.

Som en ovanför redan skrivit så handlar det om att se hur du kan bedöma situationer. hade du sagt att du tar nästa avfart eller vänder på lämpligt ställe hade det säkert gått då du inte kunnat genomföra bytet säkert, nu valde du att bryta mot säkerhetsregler vilket är extra dåligt. på uppkörningen får man göra misstag men misstag som har med säkerhet att göra är det hårdare mot alternativt kuggar en direkt.

Hastighetsbegränsningarna hör ihop med säkerheten då de är uppsatta av en anledning, kör man lite för fort en liten stund men att missa skylt och köra för fort på ett olämplig ställe kan också vara en sådan sak man åker på rätt snabbt.

Liknande kan sägas med parkeringen, om den var så liten så att ingen av er skulle ta sig ur så är det en för liten parkering och du tar en annan.
Citera
2017-09-09, 14:07
Medlem
Fråga om synintyg!

Min fru var inne hos optikern igår för att få ett synintyg, något strulade i datorn så optikern kunde inte skicka intyget digitalt. Vi fick däremot ett intyg som liknar transportstyrelsens men det är inte samma exakt. Var skickar vi det? Kan vi göra det över nätet på något sätt?
Citera
2017-09-11, 12:22
Medlem
Hej.
Skulle uppskatta hjälp om min situation. Jag ska köra upp om lite mer än en vecka men mina chanser att klara uppkörningen är inte superhöga (50/50). Saken är att jag jobbar och kan inte övningsköra privat vilket gör att jag skulle vilja försöka så snart som möjligt igen om jag skulle misslyckas. Problemet är ju att uppkörningstiderna är ju långt borta om man kollar transportstyrelsen har dock hört att om man går in tidigt under dagen så kan man boka avbokade tider nära inpå. Vet någon om detta stämmer? Jag kolla idag men hittade inget, kan de bero på att jag redan har uppkörning inbokat så jag inte kan se tider innan min uppkörning? Hörde även att dom försöker ge än en andra chans inom 2 månader om man misslyckas. Sant?
Uppskattar info och tips 😊
Citera
2017-09-11, 16:48
Medlem
Provet är alltså nu på torsdag, äckligt nervös! Jag har gjort alla frågor på elevcentralen och jag kan det mesta. Jag är väldigt rädd att provet kommer vara helt annorlunda. Hur svårt är de egentligen? Har ni några sista minuten tips?

De hade varit skönt om man kunde göra gamla prov, kan man de? Är så trött på elevcentralen nu...
Citera
2017-09-11, 17:17
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiermm
Provet är alltså nu på torsdag, äckligt nervös! Jag har gjort alla frågor på elevcentralen och jag kan det mesta. Jag är väldigt rädd att provet kommer vara helt annorlunda. Hur svårt är de egentligen? Har ni några sista minuten tips?

De hade varit skönt om man kunde göra gamla prov, kan man de? Är så trött på elevcentralen nu...

Frågorna är inte särskilt lika de på elevcentralen och har du inte läst boken noggrant och bara lärt dig Elevcentralens frågor utantill, vilket många gör, kommer du inte klara det.
Så, sätt dig och läs igenom de stycken du vet att du har svårt för, gör prover på nätet för att få omformulerade frågor som ser annorlunda ut än just Elevcentralens och se hur det går där.

Med tanke på att väldigt många kuggar eller får låga poäng om än godkänt är det nog rätt svårt.
Inte teorin i sig, men just att folk lär sig frågor och svar utantill så de vet vilken bokstav som hör till rätt svar och sen sitter där med helt omformulerade frågor och inte förstår teorin bakom.

Nej, du kan inte göra gamla prov. Sätt dig och läs boken!
Citera
2017-09-12, 20:20
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av id16by6
Hej.
Skulle uppskatta hjälp om min situation. Jag ska köra upp om lite mer än en vecka men mina chanser att klara uppkörningen är inte superhöga (50/50).
Varför?
Citat:
Saken är att jag jobbar och kan inte övningsköra privat vilket gör att jag skulle vilja försöka så snart som möjligt igen om jag skulle misslyckas. Problemet är ju att uppkörningstiderna är ju långt borta om man kollar transportstyrelsen har dock hört att om man går in tidigt under dagen så kan man boka avbokade tider nära inpå. Vet någon om detta stämmer?
Hela tråden är proppfull av exempel där folk trott att en ny tid är omöjligt, för att därefter ha ringt precis som du säger tidigt på morgonen och kollat avbokningar och ibland fått tid redan samma dag.
Citat:
Uppskattar info och tips 😊
Du borde definitivt inte köra upp om du tror att chansen är hälften att du misslyckas. Vad händer om du "klarar" det då, menar du? Ska du köra runt ute i trafiken och chansa med saker du inte vet? För hade du vetat hade du inte varit så tveksam kring dina chanser, eller hur?

Några bra tips är att planera körningen stenhårt, ha låååååång blick framåt över vad som händer och se till att inte bli stående på övergångsställen/i korsningar. Man stannar innan tills det är fritt att köra.
Kom ihåg högerregeln samt placering på vägen.
Var säkerhetsmedveten och visa det (tänk: barn springer ut på vägen hela jävla tiden om du inte ser dem).
Visa dina avsikter i god tid.
Gör ingenting utan att det kan ske helt utan risk (körfältsbyten, vänstersvängar, utfart, påfart m.m.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in