2019-09-22, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Förvisso sant, men att plötsligt introducera en automat till de (de flesta?) som lär sig manuell måste vara förvirrande.
Svårt att avgöra, borde vara lättare även för dessa. Kört med automat dagligen i över 40 år, så har inte direkt samma perspektiv på det.
Citera
2019-09-22, 22:19
Medlem
KlappMungons avatar
Passar säkert dagens sojapojkar. Det har aldrig kört en gammal volvo 240 utan servostyrning.

Med en sådan var man fanimej glad om det var snorhalt så man kunde svänga mer genom bara att gasa lite extra.
Citera
2019-09-22, 22:20
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Förvisso sant, men att plötsligt introducera en automat till de (de flesta?) som lär sig manuell måste vara förvirrande.

Alla som har kört radiobil på skansen kan köra en automat. Blir man förvirrad av en sådan kan man nog inte äta eller klä på sig själv heller. Då behöver man en personlig assistent som skjutsar en.
Citera
2019-09-22, 23:10
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Owu
En automat är pissenkel. Nästan alla som kör automat första gången är nervösa och sen får de en "aha! varför är inte alla bilar så här?"-upplevelse. Det är pissenkelt att köra automat och det är pissenkelt att klara halkan. Det var det moment som var absolut enklast under hela körkortsutbildningen.

Om de kuggat någon så är det för att de lekt eller för att de öht inte kan köra bil. Många chansar utan att kunna något alls; framför allt invandrare.

Oroa dig inte. Det där fixar du.

Kom bara ihåg att sätta vänsterfoten åt sidan. Kör aldrig med båda fötterna. Simple as that. Kolla en YouTube-video eller fem för att lugna nerverna.
Inte alltid så lätt, jag växlar en del mellan automat och manuell och det händer ganska ofta att manuellt växlad bil är nära att dö i första korsningen. Och någon gång per år "frikopplar" jag automatlådan i samma korsning, inget man bör göra på en halkbana.
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Låter inte troligt, de som har (eller tar) körkort skall givetvis även kunna hantera bilar som är 25 år gamla med valfri växellåda.
Tar du körkort med automat så får du väl inte kära manuellt växlat?

Det är väl inte så otroligt att de som halkkör (heter det inte risk2?) har ganska begränsad rutin på bilkörning och att en av sakerna som verkligen sitter ordentligt hos en manuellt skolad person är att frikoppla ibland?
Givetvis bör halkkörningen utformas så att ovana att hantera det aktuella fordonet inte påverkar godkännandet.
Citera
2019-09-22, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Inte alltid så lätt, jag växlar en del mellan automat och manuell och det händer ganska ofta att manuellt växlad bil är nära att dö i första korsningen. Och någon gång per år "frikopplar" jag automatlådan i samma korsning, inget man bör göra på en halkbana.

Tar du körkort med automat så får du väl inte kära manuellt växlat?

Det är väl inte så otroligt att de som halkkör (heter det inte risk2?) har ganska begränsad rutin på bilkörning och att en av sakerna som verkligen sitter ordentligt hos en manuellt skolad person är att frikoppla ibland?
Givetvis bör halkkörningen utformas så att ovana att hantera det aktuella fordonet inte påverkar godkännandet.

Det är ju det du belyser, någon som kör manuellt och plötsligt ska köra automatbil på halkan (aldrig någonsin testat automat ex), alla kanske inte är supervana vid detta varför det kuggas.
Citera
2019-09-23, 11:19
Medlem
miikoss avatar
Tror inte det skulle spela någon stor roll. Kan man köra en manuell växlad bil, så kan man även köra en med automatisk växling.

Antar att antisladd-hjälp är avstängd?

De som inte går godkänt på riskutbildningen brukar vara:
1. Såg en som blev underkänd, dessa körde nära bakom de framför och åkte och sladdade på banan när det ej var deras tur. De lyssnade inte heller på uppmaningen i komradion att sluta med det.
2. Har även för mig att någon inte kunnat starta bilen, då de blåst positivt i alkolåset.
3. Finns säkert någon som inte kunnat köra bil allmänt med, men de hade nog inte fått fullfölja utbildningen i manuell-växklad bil heller. Tycker att trafikskolorna blivit dåliga på det där, de tycks boka in förarprov och riskutbildning när eleven ber om det, och inte när läraren tycker det är lämpligt.
Citera
2019-09-26, 22:32
Medlem
Strangeflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Givetvis är det så. Trafikskolorna går runt på att sälja lektioner. Ju fler lektioner de säljer desto bättre går företaget runt. Det är inte så konstigt, eller hur? Det är bla. därför de har en egen bokningscentral på Trafikverket och det är därför de alltid säger att eleven inte är redo att köra upp på 35 tagna lektioner.

Detta bekräftades ganska väl när jag själv gick in på 3 olika trafikskolor för att testa dem. Jag sade att jag ville ta B kortet och begärde en uppkörningssimulering. Två av tre skolor sa att jag inte var redo. Då har jag sedan 60-talet A-CE på mitt kort...

Klart det finns lurendrejare. Själv hade jag riktig tur. De hävdade att jag var redo innan jag själv ansåg det. Gick vägen på andra försöket. Fick göra ny uppkörning två veckor efter första kuggningen.

Det trista med att boka Uppkörning som privatist är de äckligt långa väntetiderna. När jag kollade var det upp 9 månaders väntetid för mitt och angränsande län. Palla.
Citera
2019-10-22, 17:08
Medlem
50 uppkörningar under 2 år

Om det krävs 50 uppkörningar så kan man verkligen fråga sig hur lämplig vederbörande är att framföra ett fordon i allmän trafik?!

Borde väl även finnas en gräns för hur många uppkörningar som tillåts inom t.ex. ett år. Nu verkar det ju som somliga kör något slags utnötningstaktik. (visa mindre)
Citera
2019-10-22, 18:12
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aggrovator
det är väl väldigt vanligt nu för tiden att folk tar behörighet med automatlåda?

Är det? Jag vet ingen enda människa som tagit automatbegränsat kort, förutom de som har någon typ av lättare funktionshinder.

/capmac
Citera
2019-10-30, 00:09
Medlem
qvarne2s avatar
Idag körde jag halkbanan på Gillinge där de endast har elbilar nu för tiden (nissan leaf).
Jag hade aldrig kört något annat än manuell innan och kan säga att det tog ungefär 2 sekunder att förstå hur man körde "automat". Rätt bra drag i bilarna också jag körde 91 på bromstestet på halt underlag och bromssträckan blev 115m.
Citera
2019-11-02, 09:53
Medlem
Isnatts avatar
Har övningskört på trafikskola några gånger nu. Går bra.
Vi har kört på trånga gator i city och det är tajt och jag har ingen vidare koll på bilens yttre punkter. Har även fått parkera mellan andra bilar. Men om en olycka händer, till exempel att jag råkar köra på en bil eller orsaker en olycka - vems försäkring täcker det?
Citera
2019-11-04, 23:05
Medlem
Hej!

Hur mycket kostar det att ta körkort för buss och lastbil? Jag har själv ingen aning vilken typ av buss & lastbil dom kör i sitt yrke så skriv gärna vad priserna ligger på om ni vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in