Citat:
Adam uppgav under en podd med Aron Flam att han, som jag förstod det, inte är jude, men att han har judar i släkten. Problemet är att man ju ofta inte vet om folk bara refererar till en judisk tro eller till etnicitet som ju ärvs på mödernet. Det känns inte helt komfortabelt att fundera i termer av om folk skulle accepteras i Waffen SS eller bara i den tyska armén. Men det blir å andra sidan som när det började ifrågasättas varför folket blev så groteskt gynnade vid intagningen till USAs elituniversitet. Ja då skulle frågan reduceras till religiös tro och vips så var den märkliga orättvisan borttrollad.
Judar är ju ett folk precis som alla andra så min uppfattning är att det är judarnas egen sak att bedöma vilka som tillhör folket. Israelerna ser frågan om arv från mödernet som central så den faktorn är väl den som bör gälla i huvudsak och då förvandlas en historisk gestalt som Lenin till en världsberömd jude - även om han inte bar kippa utan arbetarkeps köpt på PUB i Stockholm.
Vilken etnicitet Alice har är för mig okänt. Det har ju i och för sig funnits judiska diasporor i många länder i världen och ett antal av de människor som migrerat hit från Iran är t.ex. judar även om de inte verkar göra så stort väsen av den saken. Vi har ju även turkiska judar som Thomas Gür i Sverige.
Hela den här frågan om mediakriget är ju inte bara en fråga om det utvalda folkets relation till sina värdar. Samtidigt så är det en fråga som liksom ett halvgammalt rivet myggbett något som ständigt gör sig påmind. Varje gång man vill vända bort uppmärksamheten så skrivs det eller sägs det något som gör att myggbettet börjar klia igen. Jag har svårt att lösa den konflikten som ni kanske märkt.
Judar är ju ett folk precis som alla andra så min uppfattning är att det är judarnas egen sak att bedöma vilka som tillhör folket. Israelerna ser frågan om arv från mödernet som central så den faktorn är väl den som bör gälla i huvudsak och då förvandlas en historisk gestalt som Lenin till en världsberömd jude - även om han inte bar kippa utan arbetarkeps köpt på PUB i Stockholm.
Vilken etnicitet Alice har är för mig okänt. Det har ju i och för sig funnits judiska diasporor i många länder i världen och ett antal av de människor som migrerat hit från Iran är t.ex. judar även om de inte verkar göra så stort väsen av den saken. Vi har ju även turkiska judar som Thomas Gür i Sverige.
Hela den här frågan om mediakriget är ju inte bara en fråga om det utvalda folkets relation till sina värdar. Samtidigt så är det en fråga som liksom ett halvgammalt rivet myggbett något som ständigt gör sig påmind. Varje gång man vill vända bort uppmärksamheten så skrivs det eller sägs det något som gör att myggbettet börjar klia igen. Jag har svårt att lösa den konflikten som ni kanske märkt.
Du verkar sakna viss relevant Cwejman-lore, så jag gör en sammanfattning av det jag minns just nu, så att du kan läsa ifatt. Den som påminner sig andra texter kan fylla på.
I detta trådinlägg från 2013 beskriver Adam sin etnicitet som polsk/ukrainsk/judisk - men inte något han tillskriver betydelse. Han håller dock med mig om att alla de icke-svenskar som problematiserar svensk etnicitet nog bör göra samma sak med sin egen.
Du kan gå några sidor fram och bak från det svaret för att få baslinjen i min uppfattning om honom. Jag antar initialt inget om hans identitet och får honom på pränt med att svensk etnicitet behandlas annorlunda och att det är fel. För honom personligen är det ointressant. Han bryr sig inte om etnicitet, ju. Vid ett senare tillfälle har han beskrivit intresse för hans eventuellt judiska bakgrund som patologiskt.
Om detta inkluderar Paulina Neuding som uppfattar Adam som en av flera "namnkunniga judiska debattörer" som borde inkluderas på Rättviseförmedlingens lista över namn som förtjänar representation, förtäljer inte historien. Adam har tydligen varit tillräckligt polymorf för att lura vissa att utfärda ingruppstillhörighet.
Gott så långt. Ett nästan unikt kvitto på att en debattör med plattform tagit del av det helt icke-representerade problemet med svensk identitets särbehandlande, redan 2013.
Det hela spårade sedan gradvis ur med kuriöst upprepade texter om judisk utsatthet, för någon som inte bryr sig om etnicitet. Tills den vid det här laget ikoniska texten om "judehorans" unika flyttlass från etnisk förföljelse, som diskuteras här.
Cwejman dök återigen upp för sista gången i en annan tråd, där jag i kritiserade och han svarade i ett kort utbyte. Detta var 2015 och jag vet därmed att han vet att hans ständigt återkommande glömska och selektiva ointresse är påtalat. Återigen mycket ovanligt att ha ett sådant "läst-kvitto" från en offentlig debattör.
Sedan dess har han alternerat mellan att i G-P citera ur tråden och kalla oss högerextremister och rasifierade våra nyttiga idioter för sin "fixering" vid identitetspolitik - till identitetspolitiska krav å det göteborgsjudiska kollektivets vägnar som betalning för ordvitsar. Fram och tillbaka mellan kritik av identitetspolitik till judisk identitetspolitik. Därifrån stammade också "kanariefågel".
Sedan undrar jag vilken form av självplågare som lyssnar på en podd med Aron Flam och Adam Cwejman? Om man inte forskar i den patologiska projektionens psykologi, eller något.