Om jag var ung så skulle jag kolla det här. Mercasäljarens palats lyser som en julkyrka mitt i samhället. Året om. Villor med dubbelgarage med välansade gräsmattor breder ut sig. Sommarstuga har man på någon trevlig traditionell svensk semesterort. Danderyd? Lidingö? Ekerö? Nej, Anderstorp i Småland.
Men som ung har man inte råd. Måste ha minst VD-lön eller vara professor. Nja. Vad sägs?
Sysselsättningen är hög som en hösthimmel över Småland, liksom löneläget som är mer tyskt än svenskt. Tillverkningsindustrierna som radar upp sig längs infartsvägarna till Anderstorp, Gislaved, Smålandsstenar, Reftele och Gnosjö slåss om utbildad arbetskraft. Om man kan sköta en robot kan man efter yrkesgymnasiet gå in på golvet för en underläkarlön, minst.
Är det ett reportage i Företagarnas tidning? Nej. Det är en ledarartikel skriven av PM Nilsson i DI. Ljuger DI eller finns det fortfarande framgångsrika områden? Finns det tiggare där?
Det gäller att vara om sig och kring sig så man inte slösar bort sitt liv i en miljonetta i Stockholm. Och de som är föräldrar borde se till att skicka ungarna till sommarjobb i Småland och inte till supkurs i England. Framstår som riktigt exotiskt.
Här ledaren.
https://www.di.se/ledare/rikedomen-i-anderstorp/