2019-11-10, 01:47
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Det huvudsakliga problemet är att en nybyggd lägenhet idag har en beräknad livslängd på 60 år medan den genomsnittliga tiden det tar att betala av ett bostadslån är 120 år. Rent krasst betyder det att den som sitter med Svarte Petter har halva lånet kvar när man lämnar bostadsrätten efter att den dömts ut och måste rivas eller totalrenoveras, vilket kostar lika mycket som att bygga nytt. Alternativet är att amortera dubbelt så mycket, men det har ju ingen råd med idag.

Nu kommer det ju inte fungera så utan den som vill köpa en bostad måste ta med resterande livslängd i beräkningarna och pruta ner priset så att man inte gör en sådan förlust. Det i sin tur innebär att priserna inte kan stiga, utan måste sjunka, precis som med begagnade bilar. En nybyggd lägenhet är alltså avskriven och värd noll och intet efter 60 år. Man kan ju gissa hur högt priset kommer att vara för en lägenhet som byggs idag och säljs för 4 miljoner om 55 år... Detta är en järnhård lag som styrs av naturlagar och som man inte kan rucka på.

"Källa på det" gällande 60/120 år finns i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vad händer efter 60 år?
Är det bara damm kvar av byggnaden?
Eller måste ägaren byta dörrar och fönster?
Och kanske lägga på ett nytt tak?

60 år är nästan i överkant. Räkna med kanske 40 års "livslängd" skulle jag nog vilja säga.

- Först har vi bostadshusen och husen som hade enstegstätade fasader vilket nästan uteslutande byggdes under 15 års tid och som man slutade bygga för en 4-5 år sedan. Dessa hus är väl frågan mer om än när det rasar med totalsanering, blir nästan billigare att bygga nytt. Sök på fukt och enstegstätade fasader.

- Dessa superduper energisnåla hus och bostäder man bygger idag känns som en repris av "sjuka hus"-eran på 80-talet där bostadshusen var så täta att luften knappt kunde cirkulera. Tror dagens hus är en framtida tickande bomb när ventilationstrummor fått sin beskärda del av skit.

Erik Stenberg på KTH säger väl mer att livslängden är runt 15-20 år innan omfattande renoveringar behöver göras.
https://www.kth.se/blogs/reaktion/2017/03/nya-bostader-brister-i-kvalitet/

Även denna är bra med länkar vidare.
https://cornucopia.cornubot.se/2014/03/nya-bostadsratter-inte-byggda-for-att.html?m=1

Edit: verkar även så att de nya putsfasaderna som kallas för "dränerad" med dränering har samma problem med mögel som enstegstätade. Har inte hunnit läsa rapporten ännu då jag precis fann detta. Då finns det större problem än trött helt klart!
https://www.byggahus.se/villaagarna-varnar-for-ny-byggskandal-hos-putsfasader
Senast redigerad av sebno1 2019-11-10 kl. 02:11.
2019-11-10, 02:45
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Kredit är per definition pengar idag, och ökade krediter ökar penningmängden eftersom alla krediter är del av penningmängden. Helt korrekt.

Men inflation definieras i Sverige som KPIF, vilket inte har att göra med penningmängdens storlek. KPIF är en av Staten godtyckligt definierad och föränderlig varukorg där man kollar på prisutvecklingen för specifika varor över tid.

Och det är helt korrekt att den ökade penningmängden inte sökt sig till att öka prisnivåerna. Pengarna söker sig till finansmarknader och pumpar upp aktievärden. Pengarna söker sig till att pumpa upp värden på bostäder. Och dessa ting existerar inte i inflations-varukorgen. Därför görs inget genomslag på den allmäna prisnivån av det man mäter på varumarknaden.

Personligen tycker jag att det är problematiskt. Man brukar säga det finns fyra marknader i en ekonomi:
1) Varumarknaden (alla varor och tjänster)
2) Arbetsmarknaden
3) Finansmarknaden (krediter, aktier)
4) Valutamarknaden

Att som Riksbanken enbart titta på vissa utvalda varor på 1) Varumarknaden - där exempelvis bostäder inte ingår - är att bortse från hela ekonomin i penningpolitiken.

Det är ungefär som att man vaknar en morgon och bestämmer vilka kläder man ska ha på sig på basis utifrån vad man tycker är snyggt, där man inte bryr sig vad det är för väder eller vad som är rent i garderoben. Det kan ju sluta med att man glider med foppasandaler och Hawaii-skjorta som luktar usch på Kungsgatan när det är 3 grader och ösregnar. Det är klart folk undrar vad fan som händer med den shunnons val här i livet.

Men jag menar ju att måttet är perfekt alibi för att upprätthålla flödet av nya krediter. Där tillkomsten av nya krediter är helt nödvändigt för att upprätthålla stabiliteten i finansmekanismen. Det är bara kolla på vad som händer vid finanskriser (tips; vad som händer är att ännu mer krediter pumpas ut för att upprätthålla den finansiella stabiliteten).

Det Riksbanken gör är alltså att smörja maskineriet med kredittillväxt för att man anser alternativet vara allt för jobbigt att hantera. Vissa menar det är ett systemfel.

Och det kommer fungera tills det inte fungerar längre.

Väldigt bra inlägg, samt skön språklig stil att du lägger in en shunno. Tror även jag att det kommer att fungera tills det inte fungerar längre. Nuläget då? Jo, här finns en bra visuell sammanfattning kring världens skulder, och bankers derivat, publicerad 2017. Varning, inget för fegisar. Hur länge kan detta fortsätta? Precis, vem vet.

https://www.visualcapitalist.com/worlds-money-markets-one-visualization-2017/

Edit: Fastighetsvärden är även med såklart.
Senast redigerad av MrLevaLivet 2019-11-10 kl. 02:53.
2019-11-10, 10:45
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Nu är du bara löjlig. KPIF är målvariabeln för policy-making i Sverige. Att då börja jiddra om KPI är ju ungefär på MagnusBengtsens nivå.
Se inlägg #73755. Där syns tydligt vad jag svarar på. Även en på mellanstadiet kan läsa sig till att det är KPI och inget annat som diskuteras.

Du bör begrunda att även MagnusBengtsen skulle klara det du misslyckas med.

Citat:
Ja, ett mycket tungt skäl är att man då mäter olika saker år X jämfört med år X+Y. Då mäter man ju inte prisutvecklingen på samma varukorg, då mäter man prisutvecklingen på olika korgar på grund av att man mäter vad majoriteten handlar för varor.

År X kanske efterfrågan är mycket rika och köper normala varor. År X+Y är kanske efterfrågan mycket fattig och köper inferiora varor. Inflationen mellan årtalen kanske är 1,5% i snitt, medans inflationen på de varor man mätte år X kanske är 5% i snitt.

Sedan ska vi inte ens tala om den dolda inflationen som uppstår med detta upplägg där det blir mindre/sämre kvantitet för sammalika pris. Eller där byråkraterna bestämmer att mobilen blivit dubbelt så bättre på grund av en extra pixel med en faktisk prisökning på 200% men det tar ju ut varandra så där har vi noll inflation enligt godtyckligheten.
Att ta bort delar av hushållens konsumtion ur mätningen vore att försämra mätningen av hur deras kostnader förändras. Det är alltså en dålig ide.

Sedan görs mätningarna varje månad. Försäljningen för en given nalle lär existera i flera månader.

Jag har i tidigare inlägg visat data som finns på nätet över prisinfo för en given nalle. Där kunde men se prisförändring för en given modell 10 månader tillbaka (om jag inte missminner mig).
Det prisfallet stämde dessutom väldigt bra med det som SCB redovisade.

Prisförändring bör man göra på samma modell. Då blir man av med problemet med ändrad funktionshöjd. Med tiden kan man byta korg med modeller ifall andra storsäljare dyker upp.

Det du ägnar dig åt är att bara hitta invändningar. Inte att se hur man kan göra detta och få bort så mycket mätfel som möjligt.

Det här är lite som om man skall mäta bredden på bokhyllan hemma. Och jag tar fram en tumstock och mäter. Varvid du kastar dig på golvet och skriver att det går inte. Jag kommer att mäta fel med tumstocken. Det blir inte exakt. Dessutom kommer du att skrika om att bredden dessutom kan skilja sig flera mikrometer beroende på var man mäter.
Och det kommer att sluta med att du menar att det går inte att mäta bredden på bokhyllan.

Medan det jag ville var att mäta bredden på en halv cm när. Och det kan jag göra med tumstocken.
2019-11-10, 11:20
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Vi är alltså överens om att bostäder har en begränsad livslängd och att de till slut måste rivas.
Låter väldigt rimligt att de inte står evinnerligen.
Dock verkar bostäder stå väldigt länge. 100-tals år verkar inte vara ett problem. Ja, givet att de underhålls propert.

Citat:
Då uppstår frågan om vad som händer med bolånetorskarna i dem. Rimligtvis borde bostäder sjunka i pris allteftersom åren går, precis som begagnade bilar gör. Det är ju orimligt att en bostad säljs för högre pris vid varje försäljning eftersom den som sitter som sista bostadsägare får ut noll kronor av sin "investering". Är vi överens så långt?
Det som händer verkar vara att BRF underhåller sina byggnader. Det som händer är att det kostar att underhålla och avgiften ökar. Varvid det verkar prissänkande.

Men om produktionskosntaden ökar samtidigt (för nyproduktion alltså) så verkar det prishöjande.

Nettot hittills verkar vara att priserna ökar då ökning av produktionskostnad är större.

Det jag kan tänka mig dock är att medlemmar i BRF på avfolkningsort är restriktiva med underhåll. Och där kan byggnader förfalla. Och där är produktionskostnad för nyproduktion irrelevant. Och där sjunker priserna.

Bara leta rätt på en avfolkningsbygd och kolla prisstatistisk.

Citat:
Har det rivits en fastighet som innehåller bostadsrätter i Sverige någon gång? Villor rivs ju för att någon vill komma över tomten och bygga nytt, men det sker knappast med fastigheter där en bolånetorsk sitter med fullt lån och har betalat marknadspris. I så fall måste ju köparen betala dubbelt pris för sin bostad. En gång för att köpa ut bolånetorsken till marknadspris och en andra gång för att bygga nytt.
Jag känner inte till något sådant fall för BRF. Men sökte på det, och hittade ett fall där kommunen tänkt expropriera BRF-fastigheten och riva. Det leder då enligt kommunallagen till att medlemmarna får marknadspris+25%. Så det är inte så dåligt affär för medlemmarna. För just dessa kan du sluta oroa dig.

Men det man kan tänka sig är väl att en liten BRF-byggnad sitter på en bra tomt. Och någon med andra visioner lägger ett bud på den, som går igenom på stämman. Då får medlemmarna hyggligt betalt och flyttar, och Oscar? river byggnaden och smäller upp en lyxigare BRF-byggnad.

Citat:
Hur som helst så kommer det ju en dag när bostäderna ska rivas. Exempelvis mögellådorna i miljonprogrammet som blivit omvandlade till bostadsrätter. Hur ser situationen ut för dem som sitter som ägare till dessa bostadsrätter den dag man måste flytta ut för rivningen? De kan ju knappast kunna ha lån kvar?
De går nog att renovera. Har för mig att D Carnegie som köpt i Rinkeby av allmännyttan gjort just det.
Det gäller dock HR. Och folk stod i kö för att få renoverat och hyreshöjning.

Mycket går att renovera. Vill minnas att en stor BRF i Stockholm nu gör en renovering av garaget under husen. Dvs men gjuter om bärande delar. Du får nog vänta länge på att BRF-byggnader i attraktiva områden skall rasa ihop. De elaka medlemmarna jävlas med dig och underhåller byggnaderna.
2019-11-10, 12:40
Medlem
Citat:
Vi är alltså överens om att bostäder har en begränsad livslängd och att de till slut måste rivas.

Då uppstår frågan om vad som händer med bolånetorskarna i dem. Rimligtvis borde bostäder sjunka i pris allteftersom åren går, precis som begagnade bilar gör. Det är ju orimligt att en bostad säljs för högre pris vid varje försäljning eftersom den som sitter som sista bostadsägare får ut noll kronor av sin "investering". Är vi överens så långt?

Har det rivits en fastighet som innehåller bostadsrätter i Sverige någon gång? Villor rivs ju för att någon vill komma över tomten och bygga nytt, men det sker knappast med fastigheter där en bolånetorsk sitter med fullt lån och har betalat marknadspris. I så fall måste ju köparen betala dubbelt pris för sin bostad. En gång för att köpa ut bolånetorsken till marknadspris och en andra gång för att bygga nytt.

Hur som helst så kommer det ju en dag när bostäderna ska rivas. Exempelvis mögellådorna i miljonprogrammet som blivit omvandlade till bostadsrätter. Hur ser situationen ut för dem som sitter som ägare till dessa bostadsrätter den dag man måste flytta ut för rivningen? De kan ju knappast kunna ha lån kvar?

Låter rimligt. Rivningen av alla bostadshus i Gamla stan borde väl sätta igång när som helst nu....jag menar de borde väl vara jättegamla?!?
2019-11-10, 12:50
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Låter rimligt. Rivningen av alla bostadshus i Gamla stan borde väl sätta igång när som helst nu....jag menar de borde väl vara jättegamla?!?
Diskussionen handlar om de hus som byggs idag av reglar, gipsskivor och spackel. Det finns många byggnader kvar från medeltiden som står sig väl än i dag, men de byggdes med andra byggkrav än de mögellådor man nu smäller upp.
2019-11-10, 13:42
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81

Har det gått dig helt förbi att man byggde gedigna och vackra hus förr i tiden?
2019-11-10, 14:22
Medlem
Citat:
Diskussionen handlar om de hus som byggs idag av reglar, gipsskivor och spackel. Det finns många byggnader kvar från medeltiden som står sig väl än i dag, men de byggdes med andra byggkrav än de mögellådor man nu smäller upp.

Även jag brukar säga att det inte byggs med kvalitet i fokus idag, men att flerfamiljshus skulle vara fallfärdiga efter 60år som skrivits i tråden är bullshit. Ja, innerdörrar av papp, tunna gipsväggar och mdf-kök kommer slitas jävligt fult och behöva bytas, men det kommer säkert göras pga inrednings-mode innan det hunnit bli dåligt. Vi lever ju numera i en slit-och-släng-värld tyvärr.
Men stommen i hus idag, av rejält armerad betong, är inget man blåser omkull om 60år. Många material är mycket bättre idag.
2019-11-10, 14:29
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av havenoname
Även jag brukar säga att det inte byggs med kvalitet i fokus idag, men att flerfamiljshus skulle vara fallfärdiga efter 60år som skrivits i tråden är bullshit. Ja, innerdörrar av papp, tunna gipsväggar och mdf-kök kommer slitas jävligt fult och behöva bytas, men det kommer säkert göras pga inrednings-mode innan det hunnit bli dåligt. Vi lever ju numera i en slit-och-släng-värld tyvärr.
Men stommen i hus idag, av rejält armerad betong, är inget man blåser omkull om 60år. Många material är mycket bättre idag.
Ursprunget till diskussionen om byggnadernas livslängd kommer från en byggexpert som hävdade att många byggnader som byggs idag inte kommer hålla mer än 60 år, och då menade han inte korkmattan i hallen utan de bärande delarna. I Sydney har ju en nybyggd skyskrapa fått utrymmas eftersom den håller på att spricka. I Skåne någonstans finns det ett höghus som inte går att få regntätt. Alla dessa länkar finns, som jag skrivit flera gånger, längre bak i tråden och det blev en lång diskussion om dem.
2019-11-10, 15:48
Medlem
Noble.Savages avatar
Citat:
Det huvudsakliga problemet är att en nybyggd lägenhet idag har en beräknad livslängd på 60 år medan den genomsnittliga tiden det tar att betala av ett bostadslån är 120 år. Rent krasst betyder det att den som sitter med Svarte Petter har halva lånet kvar när man lämnar bostadsrätten efter att den dömts ut och måste rivas eller totalrenoveras, vilket kostar lika mycket som att bygga nytt. Alternativet är att amortera dubbelt så mycket, men det har ju ingen råd med idag.

Nu kommer det ju inte fungera så utan den som vill köpa en bostad måste ta med resterande livslängd i beräkningarna och pruta ner priset så att man inte gör en sådan förlust. Det i sin tur innebär att priserna inte kan stiga, utan måste sjunka, precis som med begagnade bilar. En nybyggd lägenhet är alltså avskriven och värd noll och intet efter 60 år. Man kan ju gissa hur högt priset kommer att vara för en lägenhet som byggs idag och säljs för 4 miljoner om 55 år... Detta är en järnhård lag som styrs av naturlagar och som man inte kan rucka på.

"Källa på det" gällande 60/120 år finns i tråden.

Det är bara det att priset på tomten ökar.
2019-11-10, 16:28
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ja om dom inte var allt för stressade när dom gjöt betongen så den inte hann torka helt så skall inte själva betongen vittra sönder.

https://www.hd.se/2019-06-10/vattenskadad-fasad-byts-ut-for-andra-gangen-pa-sex-ar
Men tänk dig detta scenario att behöva byta fasaden två gånger på sex år, på grund av en grundkonstruktion som är helt fel.
Hur länge håller det nästa gång? Vem vet. Efter tio år så är det föreningens ekonomi som börjar belastas när alla garantier har gått ut.

Redan där spricker ju föreningens kalkyl vilket gör att avgifterna måste höjas vilket leder till minskat värde på lägenheten vid en försäljning. Sedan skall man inte underskatta att hela stan plus lite till vet om att det är "strulhusen", lär nog göra det lite mer svårsålt också.

Sedan tror jag inte att andra saker så som hissar och liknande håller samma kvalité som förr rent reperationsmässigt där varje del kunde bytas var för sig.

Vad händer vidare sen när man behöver byta fönstren och som vi vet så får det inte bli det minsta hål i enstegstätad fasad då fukten kommer direkt, ja då kanske det blir att riva fasaden för 4e gången.

Har föreningen riktigt otur så visar det sig även att stammarna är ingjutna och helt plötsligt så lär dom ångra sig att dom inte rev hela skiten från början och köpte in moduler från Boklok typ.

Detta var ett worst case scenario såklart!
2019-11-10, 19:47
Medlem
Citat:

"Moderna" betongmoduler må kanske vara armerade men det är ju ofta plastisolering mellan betongskal och modulerna sätts sedan ihop på alla möjliga tänkbara vis, annat än med just armeringsjärn.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in