2020-01-29, 13:49
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej om alla har en bostad är det inte brist på bostäder.
Däremot kan det vara en brist på prisreglerade HR.
Studenter kan inte flytta till Stockholm om de inte lägger ut 2.5 mkr.

Alla som hyr svart har ingen bostad. Du känner ju flera.

600.000 som står i bostadskön har ett önskemål om en ny eller en annan bostad.

Alltså brist.
2020-01-29, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prestost
Det handlar om att den militära radaranläggningen behöver bra "sikt", inflygningszonen behöver i sig inte vara enorm.

Ja det är radarrelaterat, det framkommer i FLVs analyser, men det framstår ändå som helt galet många gånger.

Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Oscars skulle betala nästan 600mkr
https://www.di.se/live/klockan-klamtar-men-oscar-properties-tyst-om-jatteaffar/

Eftersom det ska bli 300 bostäder så kostar varje liten lägenhet 2 mkr bara i tomtkostnad. Och det är inte ens stjärnläge, egentligen ganska off. Bubbla. Oscar lyckades faktiskt göra en egen liten bubbla och blev första offret. Vi får se när resten av marknaden följer med.

Ja efter index uppräkning, det var lite under 400 miljoner från början, vilket framkommer i markanvisningsavtalet.
2020-01-29, 14:33
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Alltså brist.

Jo man har en bostad om man hyr men man äger den förstås inte, vill du äga får du köpa.

Men alla kan inte bo i Stockholm det är helt korrekt, om du är för fattig för att skaffa en bostad till din grabb får väl han studera i no-go-zonen Lund som du skrev tidigare.
2020-01-29, 14:43
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jo man har en bostad om man hyr men man äger den förstås inte, vill du äga får du köpa.

Men alla kan inte bo i Stockholm det är helt korrekt, om du är för fattig för att skaffa en bostad till din grabb får väl han studera i no-go-zonen Lund som du skrev tidigare.
Du har åsikten "Alla kan inte bo i Stockholm" samtidigt med "det är inte brist på bostäder i Stockholm". Liknar mest härdsmälta i hjärnan.

Det är både bostadsbrist och bubbelpriser i Stockholm.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-01-29 kl. 14:46.
2020-01-29, 14:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Åsikten "Alla kan inte bo i Stockholm" samtidigt som "det är inte brist på bostäder i Stockholm"? Härdsmälta i hjärnan.

Nej de allra flesta har en bostad så det är inte brist, undantaget är uteliggare men de är det av andra orsaker.

Är det brist på bilar också bara för att du inte har råd att köpa?
2020-01-29, 18:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Man kan åka buss eller cykla om man inte har råd med bil.

Din åsikt är "Alla kan inte bo i Stockholm". Då vet jag det. Om det inte varit Brist eller Bubbelpriser hade fler kunnat bo i Stockholm.

Dina vänner hyr ut svart olagligt så du vet precis vad jag menar, fast du låtsas som det inte finns några problem i Stockholm.

Det finns bostäder så att det räcker till alla och då är det ingen bostadsbrist. Eller tycker du att det är bostadsbrist bara för att det inte finns bostäder så att det räcker till hela Sveriges befolkning på Strandvägen i Stockholm?

Om du inte har råd med de bästa adresserna får du väl söka efter andra i en prisklass som du klarar av.
2020-01-29, 20:14
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
600.000 i kö är väl ett bra mått?
Mått på vad?
Inte brist iaf.

Om du började sälja Ferrari för 100 kSEK/styck skulle det bli en lång kö för att få köpa.
Men hur många, förutom du och några som är helt borta, skulle säga att det är ett uttryck för brist på Ferrari-bilar.

Väsentligen alla skulle säga att det blir en kö därför att du säljer under marknadspris.

Hur lång skulle bostadskön vara om vi övergick till marknadshyra?

Citat:
Det finns många trådar som behandlar problemet med att bygga i Stockholm, där kan du hitta svar.
Nej det är tomt på svar. Att redovisa en metod för att mäta brist är det ingen som klarar. De klarar bara att gnälla över att inte andra tvingas betala deras boendeutgift. (Ungefär som SC430 ovan).

Citat:
Vi har i princip en fri marknad på BR i Stockholm, så det borde inte finnas ett underskott.
Givet att produktionen minskar så visar det på en närmast mättad marknad med svag efterfrågan på bostäder.

Citat:
Men som jag beskrivit så kostar en jämförbar BR 40% mer i Stockholm än i Berlin.
Oklart vad Berlin och Munchen skulle ha med detta att göra.
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-hallefors-hallefors-kommun-wigelivagen-58-16571355
Här kan du få dig en BR på 48 kvm för 59kSEK. Den lär tom vara billigare än i Berlin.

Citat:
Om man gräver i den skillnaden kan man nog hitta svaret på bostadsbristen.
Vilken bostadsbrist?

Citat:
jag gissar att riktigt många i bostadskön skulle köpa en ny BR om den kostade 30-40% mindre än idag.
Om du säljer mig BR 30% under marknadspris så köper jag gärna (och säljer vidare till marknadspris).
När börjar du sälja till mig?

Citat:
Jag kallar det Bostadsbubblan i Stockholm, de för höga priserna.
Men då är det väl bara att du bygger och säljer billigare. Varför gör du inte det?
2020-01-29, 20:18
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Gör landshövdingarna rätt för sig o betalar vad det borde vara värt för sina slott ink underhåll?
De har tjänstebostad och har löneavdrag.

Citat:
Bor man inte relativt sett juste o gratis o Brunei Dubai Oman Kuwait o Saudi (som inföding alltså)
Vad har det med saken att göra???
Om du vill arbeta och betala andras boendeutgifter så får du gärna göra det.

Citat:
Har man lön är det alltid någon annan som betalar - har man bidrag är det alltid någon annan som betalar
Arbetar man betalar man boendet från sin ersättning för utfört arbete. Varför är det så fasansfullt för dig.

Handlar dina inlägg bara om gnäll över att inte andra tvingas betala ditt boende.
2020-01-29, 23:55
Avslutad
Sorry vill inte posta en ny tråd då denna annars anses aktiv.

Jag betalar av 3000kr/mån på min 1,1milj lägenhet. Vore det inte bättre att gå ned till minimum-amortering, 1800kr och sen gå all in på en Fond (har rätt ok koll på fonder nu för tiden) och sen betala av i klumpsumma årligen?

Värsta är väl att räntan inte kommer ändras (har rörligt) men jag tror väl valda fonder kan "slå" den räntan och kanske SBAB vill ha betalt för man gör större betalningar (de förlorar ju ränta)?

Va sägs? Innan jag skriver till SBAB.

Må bäst
2020-01-30, 20:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det finns bostäder så att det räcker till alla och då är det ingen bostadsbrist. Eller tycker du att det är bostadsbrist bara för att det inte finns bostäder så att det räcker till hela Sveriges befolkning på Strandvägen i Stockholm?

Om du inte har råd med de bästa adresserna får du väl söka efter andra i en prisklass som du klarar av.
Du vägrar svara på min enkla fråga, till vilka personer som "dina vänner som hyr ut svart, det gör alla" hyr ut till. När det finns varken bubbla eller bostadsbrist i Stockholm enligt dig.

Din självmotsägelse är så genant för dig att du maskar den.
2020-01-30, 20:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du vägrar svara på min enkla fråga, till vilka personer som "dina vänner som hyr ut svart, det gör alla" hyr ut till. När det finns varken bubbla eller bostadsbrist i Stockholm enligt dig.

Din självmotsägelse är så genant för dig att du maskar den.

Menar du att det är bostadsbrist om folk hyr bostäder, hur tänker du?
2020-01-31, 09:35
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Så du menar att det är brist på gratis lägenheter? Det kan jag nog hålla med om. De är väldigt sällsynta och efterfrågan på dessa är extremt hög.
Citat:

Alltså brist.
Jag står i kön. Har dock inget behov av en hr under överskådlig tid. Men det är ju bra att ha en rejäl kötid utifall behovet skulle uppstå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in