Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
600.000 i kö är väl ett bra mått?
Mått på vad?
Inte brist iaf.
Om du började sälja Ferrari för 100 kSEK/styck skulle det bli en lång kö för att få köpa.
Men hur många, förutom du och några som är helt borta, skulle säga att det är ett uttryck för brist på Ferrari-bilar.
Väsentligen alla skulle säga att det blir en kö därför att du säljer under marknadspris.
Hur lång skulle bostadskön vara om vi övergick till marknadshyra?
Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Det finns många trådar som behandlar problemet med att bygga i Stockholm, där kan du hitta svar.
Nej det är tomt på svar. Att redovisa en metod för att mäta brist är det ingen som klarar. De klarar bara att gnälla över att inte andra tvingas betala deras boendeutgift. (Ungefär som SC430 ovan).
Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Vi har i princip en fri marknad på BR i Stockholm, så det borde inte finnas ett underskott.
Givet att produktionen minskar så visar det på en närmast mättad marknad med svag efterfrågan på bostäder.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Men som jag beskrivit så kostar en jämförbar BR 40% mer i Stockholm än i Berlin.
Oklart vad Berlin och Munchen skulle ha med detta att göra.
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-hallefors-hallefors-kommun-wigelivagen-58-16571355
Här kan du få dig en BR på 48 kvm för 59kSEK. Den lär tom vara billigare än i Berlin.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Om man gräver i den skillnaden kan man nog hitta svaret på bostadsbristen.
Vilken bostadsbrist?
Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
jag gissar att riktigt många i bostadskön skulle köpa en ny BR om den kostade 30-40% mindre än idag.
Om du säljer mig BR 30% under marknadspris så köper jag gärna (och säljer vidare till marknadspris).
När börjar du sälja till mig?
Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Jag kallar det Bostadsbubblan i Stockholm, de för höga priserna.
Men då är det väl bara att du bygger och säljer billigare. Varför gör du inte det?