2019-11-12, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Så en befallning från den käre ledaren i ett himmelskt Nordkorea.
Du borde verkligen läsa på om hur det nya Jerusalem är utsmyckat! Inte alls som ett av världens fattigaste länder!
Citera
2019-11-12, 07:58
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Som sagt kommer tron genom förkunnelsen, och du kan också ställa frågor här. Men dina svar vittnar om att du inte har rätt inställning, och det är anledningen till att du inte förstår. Välj själv vilket av fyra alternativ som stämmer in på dig.
Jag vet att tron baseras på förkunnelse (det vill säga påståenden), det var inre det jag frågade. Du kan inte förklara varför det inte är bättre att gåvan att tro kommer till de som inte tror.

Citat:
Matt 13
18Så hör då vad som menas med liknelsen om mannen som sådde (förkunnar evangeliet). 19 Var gång någon hör ordet om riket utan att förstå, kommer den Onde (satan) och snappar bort det som har blivit sått i hans hjärta. Det är sådden på vägkanten. 20 Sådden på de steniga ställena, det är den som hör ordet och genast tar emot det med glädje 21men inte har något rotfäste inom sig utan är flyktig; blir det lidande och förföljelse för ordets skull kommer han genast på fall. 22Sådden bland tistlarna, det är den som hör ordet, men världsliga bekymmer och rikedomens lockelser kväver ordet, så att han inte bär frukt. 23Men sådden i den goda jorden, det är den som hör ordet och förstår, och han bär frukt, hundrafalt och sextiofalt och trettiofalt.”
Jag tror inte på ”den onde” heller.
Din predikan är irrelevant för mig.
Citera
2019-11-12, 08:16
Medlem
Behövs inte bevisas varken om hen finns eller inte finns,
Citera
2019-11-12, 08:43
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Det finns mycket vettiga skäl för tron på Guds existens.

Vilka då?
Citera
2019-11-12, 09:16
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Sanningen är att det inte finns några brott, för det är människor som hittat på regler, och de tolkas ofta till myndigheters fördel. Därför kallas världens myndigheter odjuret i bibeln.
Ja, ofta. Förhoppningsvis blir det oftast till samhällets fördel, men det är en annan diskussion.
Ja, vi har hittat på en massa regler för att kunna leva effektivt tillsammans. Om det är källan är vi överens. Om anledningen enbart är att det vredgar Gud så är vi det inte.

Citat:
Matt 23:23
Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som ger tionde av mynta och dill och kummin (betalar skatt) men försummar det viktigaste i lagen: rättvisa, barmhärtighet, trohet. Det gäller att göra det ena utan att försumma det andra.

För att tankar leder till onda gärningar, ränksmidare...
Så om du är Kristen. Se till att du inte har tankar. Tankar är ondska.
Uppfattat.

Citat:
Beror på vad föräldrar och far- och morföräldrar gjort sig skyldiga till. Om de inte har något annat av värde, hur ska Gud straffa de då?
Så du anser alltså att det finns godkända skäl att döda spädbarn för föräldrarnas brott? Det är till och med önskvärt ibland?
Citera
2019-11-12, 09:18
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag förstår att det är Guds ord. Om någon går omkring och tänker jag hatar den där Sepiritz mer än allt annat, skulle du låta en sådan bo hos dig? Om du hatar Gud, varför skulle då Gud ge dig en plats i himlen?

"Hur vet du att det är Guds ord?"
"Jag förstår att det är Guds ord."

Jaha. HUR förstår du att det är Guds ord?
Finns det någon logik eller rationalisering bakom det eller är det bara något man måste anta är sant?

Jag hatar inte Gud. Jag tror bara inte han existerar och jag tror även att religionens onska kommer ur dess följares rationaliseringar. Typ som hur du förespråkar barnamord.
Citera
2019-11-12, 09:23
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Spelar ingen roll om du KALLAR honom en lögnare, du GÖR Gud till en lögnare när du inte tror på evangeliet. Du säger ju att evangeliet inte är sant, att det är påhittat.
Gud gör sig själv till lögnare om han inte gör ett bättre jobb än så.

Citat:
Det handlar inte om mig, för jag citerar bibeln, Guds ord, inte mina egna ord. Jag förkunnar inte Guds ord för min egen skull, det skulle vara som att preaching to the choir. Jag förkunnar Guds ord för förtappade själar som du och alla som läser detta.
Du vet mycket väl att du inte kommer att övertyga oss att det är Guds ord då det inte finns någon rationell anledning till att tro det.
Du är i försvarsställning och predikar straff för den som inte tror.
Självklart handlar det om dig.
Citera
2019-11-12, 09:24
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Det finns mycket vettiga skäl för tron på Guds existens.
Skäl du inte verkar ha kunnat presentera i någon tråd på detta forum.
Citera
2019-11-12, 09:26
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det beror väl på HUR Herren uppenbarar sig för oss. Vi kan tala med Gud genom anden, och han svarar genom anden. Så det är inte den fysiska uppenbarelse med stor...fötter som du fantiserar om.

Hur vet du att du "talar med Gud genom anden" och att han svarar "genom anden"?
Citera
2019-11-12, 09:27
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Aha! Hönan eller ägget!

Rom 10:17
Så bygger tron på förkunnelsen och förkunnelsen på Kristi ord.

Alla som tror har hört eller läst Kristi ord, och så har de kommit till tro.

Om man bara antar att det är sant så börjar man tro? Är det så det fungerar eller har jag missförstått?
Citera
2019-11-12, 09:29
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Alla som tror får Guds ande som en första gåva - för att kunna tro.

Rom 8:23
Och till och med vi, som har fått Guds ande som en första gåva, också vi ropar i vår väntan på att Gud skall göra oss till söner och befria vår kropp.

För att tro är en andlig gåva, precis som att kunna profetera också är en andlig gåva. Så allting måste ske i rätt ordning. Förkunnelsen, om du tar emot Guds ord får du Guds ande som första gåva och du tilldelas av Gud ett mått av tro. Därför finns det många som inte tror på allt som står i evangeliet, till följd av brist på tro, och att de inte blivit upplysta av Gud genom anden.

Så Gud väljer vem som börjar tro?
Citera
2019-11-12, 09:31
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du borde verkligen läsa på om hur det nya Jerusalem är utsmyckat! Inte alls som ett av världens fattigaste länder!

Så det som skiljer nya Jerusalem från Nordkorea är rikedomen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in