2019-11-06, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Oj, ”till och med kristna”? Då borde alla kristna vara överens snart?
Om de vill vara kristna måste de ändra uppfattning så fort de blir upplysta.

Fil 3:15
Det är så vi skall tänka, alla vi fullkomliga. Och har ni en annan mening på någon punkt skall Gud upplysa er även där.
Citera
2019-11-06, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Om de vill vara kristna måste de ändra uppfattning så fort de blir upplysta.

Fil 3:15
Det är så vi skall tänka, alla vi fullkomliga. Och har ni en annan mening på någon punkt skall Gud upplysa er även där.
Jag antar att du tillhör de upplysta?
Citera
2019-11-06, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag antar att du tillhör de upplysta?
Jag tillhör som alla kristna Kristus.
Citera
2019-11-06, 19:32
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Vad då "vilket eller vilka av orden"? Det är att du har satt ihop dem till rappakalja.
Begrep du inget av orden?
Citera
2019-11-06, 19:33
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Fejkegyptologen Par-o-o killgissar, förvränger, och det är kroniskt - jag har följt det i flera veckor här på Flashback. Jag debatterar inte med gubben, så himlaskriande oseriös är han. Det förnedrar ämnet att inlåta sig i debatt med en person som inte vet vad som är bak och fram i det han så självsäkert dividerar om.

I Avaris (med det moderna namnet Tell el-Dab´a) byggdes på 1400-talet ett kungapalats. Det är rätt ställe och rätt tid för Moses, plågorna och Exodus. Detta kunde vara platsen för konfrontationerna mellan Moses, Aron å ena sidan och Farao å andra som redogörs för i 2 Mosebok.

Från tyska Wikipedia (som är utförligare än engelska versionen):
"In der frühen Thutmosidenzeit, vermutlich in der frühen Regierungszeit Thutmosis III., wurde hier ein Palastbezirk in der Größe von 5 Hektar errichtet."
På svenska blir det ungefär: "Tidigt under Thutmosiderna, förmodligen tidigt under Thutmosis III. regering byggdes här ett palatsområde i en storlek av 5 hektar."
https://de.wikipedia.org/wiki/Auaris

Par-o-o is toast.

Jag förstår inte riktigt varför du lägger så stor vikt vid att det finns ett palats på denna plats som byggdes under den tid då du påstår att Mose levde.

Det löser inte för det första att det palatset inte fanns på Josefs tid och det löser för det andra inte det betydligt allvarligare problemet med var Egyptens gränser låg fram till 1100-talet f.Kr.
Citera
2019-11-06, 19:38
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Begrep du inget av orden?
Jag begriper alla orden, förstås, men du har satt ihop dem till rappakalja, vilket jag redan skrev.
Got it this time?
Citera
2019-11-06, 19:41
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag begriper alla orden, förstås, men du har satt ihop dem till rappakalja, vilket jag redan skrev.
Got it this time?
Att du påstår att det år rappakalja betyder inte att det är rappakalja.
Nej, jag vet fortfarande inte vad som ska bevisas att det inte finns.
Citera
2019-11-06, 19:46
Medlem
Citat:
Från början:

Gen 1
30Åt markens djur, åt himlens fåglar och åt dem som krälar på jorden, allt som har liv i sig, ger jag alla gröna örter att äta.” Och det blev så.

Så vilka djur var rovdjur?

Först när Noa hade gått ut ur arken fick alla börja äta kött, inklusive djuren. Hur fick Noa alla "vilda" djur att gå in i arken? Svaret finns i första meningen.

Gen 9
2Alla markens djur och alla himlens fåglar skall känna skräck och fruktan för er. Över dem och över allt som krälar på jorden och över alla fiskar i havet ger jag er makt. 3Allt som lever och rör sig skall vara er föda; allt detta ger jag er så som jag gav er de gröna örterna. 4Men kött som har liv, det vill säga blod, i sig får ni inte äta. 5Och för ert eget blod skall jag kräva vedergällning. Jag skall utkräva den av varje djur, och av varje människa skall jag kräva vedergällning, om hon dödar en annan människa.

Efter syndafloden ändrade Gud skapelsen. Före var de bönder och herdar, inga jägare. Noa fick söner, och en av de blev far till en man vid namn Nimrod. Han är bland annat omtalad som jägare i bibeln.

OK, så om ett lejon åt upp en antilop direkt efter floden....då skulle antiloperna dö ut eftersom det bara fans två individer av varje art. D v s för varje enskilt djur som blev uppätet av ett rovdjur skulle en hel art dö ut.

Gör ett enkelt tankeexperiment. Sätt iland två rävar och två harar på en öde ö.....,....iakttag vad som händer. Du vet säkert svaret själv.
Citera
2019-11-06, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
OK, så om ett lejon åt upp en antilop direkt efter floden....då skulle antiloperna dö ut eftersom det bara fans två individer av varje art. D v s för varje enskilt djur som blev uppätet av ett rovdjur skulle en hel art dö ut.

Gör ett enkelt tankeexperiment. Sätt iland två rävar och två harar på en öde ö.....,....iakttag vad som händer. Du vet säkert svaret själv.
Det är där Gud kommer in i bilden. Det är det som är det fiffiga med Gud. Där inga svar finns, eller logiken haltar, där kan Gud stoppas in.
Citera
2019-11-06, 19:51
Medlem
Citat:
Inte när de var i arken, efter att de lämnar arken. Det var då Noa fick budet att de kunde börja äta kött. Hur länge det dröjde framgår inte. De skulle föröka sig när de lämnade arken.

Gen 8
17Alla de djur av alla slag som du har hos dig, fåglar, fyrfotadjur och alla kräldjur som finns på jorden, skall du ta med dig ut, och det skall bli ett myller av dem på jorden; de skall vara fruktsamma och föröka sig.”

Först senare i kapitel 9 får Noa budet att de kunde börja äta kött. Så djuren hade sannolikt redan förökat sig och blivit "ett myller" när Herrens bud verkställdes.

Glöm inte bort en sak. Vad var det första gubben Noak gjorde efter floden?
1 Mos 8:18
Och Noa gick ut ur arken tillsammans med sina söner och sin hustru och sina sonhustrur.

1 Mos 8:20
Noa byggde ett altare åt Herren. Han tog fyrfotadjur och fåglar av alla rena arter och offrade dem som brännoffer på altaret.

Gubben eldade alltså upp en stor del av genpoolen. Synnerligen begåvat gjort
Citera
2019-11-06, 19:53
Medlem
Citat:
Ah, du erkänner att det råder debatt. Men då så, varför är du rädd för den andra sidans argument, den sidans som skulle skaka om din livslögn? Just därför!

Menar du att det råder debatt om detta på universitetens biologiska institutioner? Ge då exempel på detta.
Citera
2019-11-06, 20:01
Medlem
Citat:
Min religion anser redan att jag är ond.

Gratulerar. Hoppas du inser vad detta får för psykologiska konsekvenser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in