2019-11-06, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Men vilken obegriplig fråga.
Ja, men vem rår för att frågan är obegriplig?
Citera
2019-11-06, 17:41
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Par-o-o (Smeso) leker egyptolog, med betoning på "leker".
Han skriver "...uttåget inte kan ha inträffat medan faraonerna hade sitt säte i Thebes [sic!]".
Ingen insatt bestrider att Thebe ligger långt ner i södra Egypten, medan israeliterna enligt Bibeln bosatte sig i nordöstra Nildeltat långt därifrån.
(Par-o-o skriver stadens namn som i engelskan med "h", Thebes. Gubben kan inte ens, med sin skriande brist på formell bildning, stava namnet rätt på svenska.)
Men arkeologer (under ledning av Manfred Bietak) har hittat kungapalats i nordöstra Egypten
(i Tell el-Dab´a), regionen där israeliterna bodde enligt Bibelns uppgifter. Kungapalatset är från den tid för uttåget som Bibeln anger (1400-talet f.Kr.).
Par-o-o vet detta, då jag inte så länge sedan skrev det honom på näsan...
Även om arkeologerna inte hade gjort dessa fynd hade bibelkritiken tagit sig vatten över huvudet, för avsaknad av belägg är inte belägg på avsaknad. Så redan innan arkeologerna hittade anläggningarna i Tell el-Dab´a var det fel att angripa Bibelns uppgifter. Argumentationsfelet heter f.ö. argumentum e silentio.
Förutom argumentationsfelet Fejkegyptologen begick tidigare, väljer han alltså nu att inte nämna utgrävningarna i Tell el-Dab´a. Dubbelfel!
Varför då? Så gör bibelkritiker rutinmässigt, i syftet att ställa fram Bibeln i sämre dager. Ohederligt pack!

Jösses, alltså. Ursäkta att jag skrev namnet på engelska. Engelska är det språk jag använder i arbetet och det språk jag läser på och är mest van vid att använda. Jag skriver här för att hålla svenskan levande eftersom ingen talar svenska där jag bor. Ibland slipper det igenom felskrivningar. Kul att du hoppar på "Thebes" som ett fel när jag har skrivit namnet rätt till dig mer än ett tiotal gånger tidigare.

Det riktigt kittlar i dig att hitta minsta lilla fel i det jag skriver för att misskreditera mig, eller hur?

Det palats man hittat är inte konstigt. Det fanns flera guvernörspalats utspridda över Egypten och faraonerna använde sannolikt dessa medan faraonerna var på resande fot och besökte andra delar av landet. Inget konstigt med det. Men att det var ett palats där faraonerna levde och regerade ifrån? Nej, något sådant påstod så vitt jag vet inte Manfred Bietak. Han påstod bara att det var ett palatskomplex från tiden för den artonde dynastin.
Det var ursprungligen ett palats från hyksosepoken och alltså inte alls ett palats konstruerat av egyptierna. Det är ett palats som byggdes av hyksos (det har t.ex. illustrationer av en syrisk gud, inte egyptiska illustrationer). Att palatset användes av faraonerna som regenspalats är bara ditt påhitt.

Är denne Manfred Bietak bara ännu en "egyptolog" som det senare visar sig att du bara rekommenderar när det passar dig, men som du ändå egentligen inte håller med om, som t.ex. när du rekommenderade Hoffmeier?

Nej, du ljuger som vanligt.
Citera
2019-11-06, 17:55
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vilket eller vilka av orden var det du inte förstod?
Vad då "vilket eller vilka av orden"? Det är att du har satt ihop dem till rappakalja.
Citera
2019-11-06, 17:57
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, men vem rår för att frågan är obegriplig?
Den som satte ihop orden förstås.
Citera
2019-11-06, 18:18
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Vilken verklighet? Var du där? Du kan inte bevisa att det du säger är sant. Du killgissar bara.

Fejkegyptologen Par-o-o killgissar, förvränger, och det är kroniskt - jag har följt det i flera veckor här på Flashback. Jag debatterar inte med gubben, så himlaskriande oseriös är han. Det förnedrar ämnet att inlåta sig i debatt med en person som inte vet vad som är bak och fram i det han så självsäkert dividerar om.

I Avaris (med det moderna namnet Tell el-Dab´a) byggdes på 1400-talet ett kungapalats. Det är rätt ställe och rätt tid för Moses, plågorna och Exodus. Detta kunde vara platsen för konfrontationerna mellan Moses, Aron å ena sidan och Farao å andra som redogörs för i 2 Mosebok.

Från tyska Wikipedia (som är utförligare än engelska versionen):
"In der frühen Thutmosidenzeit, vermutlich in der frühen Regierungszeit Thutmosis III., wurde hier ein Palastbezirk in der Größe von 5 Hektar errichtet."
På svenska blir det ungefär: "Tidigt under Thutmosiderna, förmodligen tidigt under Thutmosis III. regering byggdes här ett palatsområde i en storlek av 5 hektar."
https://de.wikipedia.org/wiki/Auaris

Par-o-o is toast.
Senast redigerad av Calovius 2019-11-06 kl. 18:21.
Citera
2019-11-06, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gambler-
Jag förstår att det för en religiös fundamentalist måste kännas ovant att ha rätt om något, vad det än må vara. Men att hela bibeln inte är kronologisk har ju faktiskt NOLL relevans i förhållande till de bibliska felaktigheterna Smeso påvisat.
Han har inte påvisat NOLL felaktigheter för de har DATERAT en händelse till en viss period. De har alltså inga EXAKTA årtal. De killgissar som forskare brukar göra.
Citera
2019-11-06, 18:33
Medlem
Citat:
Han har inte påvisat NOLL felaktigheter för de har DATERAT en händelse till en viss period. De har alltså inga EXAKTA årtal. De killgissar som forskare brukar göra.

Tycker du att det rör sig om gissningar så kan du omöjligen ha läst inläggen. Han påvisar nämligen med hjälp av vedertagen historia och elementär logik att bibeln bevisligen inte är sann.
Man måste lägga allt rationellt tänkande på hyllan om man ska argumentera för att bibeln, till väldigt stor del, är något annat än en fiktiv historia.

Den gudstron som baseras på en mer eller mindre bokstavlig tolkning av bibeln, vet vi är felaktig. Till grad vi kan veta något överhuvudtaget ( kreationister brukar ju tycka att det faktum att vi inte har ”absolut kunskap” om nåt, på något vis skulle vara ett argument till deras fördel)
Senast redigerad av -Gambler- 2019-11-06 kl. 18:37.
Citera
2019-11-06, 18:38
Medlem
Citat:
Tycker du att det rör sig om gissningar så kan du omöjligen ha läst inläggen. Han påvisar nämligen med hjälp av vedertagen historia och elementär logik att bibeln bevisligen inte är sann.
Man måste lägga allt rationellt tänkande på hyllan om man ska argumentera för att bibeln, till väldigt stor del, är något annat än en fiktiv historia.
Nej, de har daterat händelser till en viss period som geologer och tramsare som du och Smeso brukar göra. Ni har inga exakta årtal, alltså gissar ni, och det tas som sanning även om någon som levde när bibeln skrevs sannolikt hade exakt kunskap.
Citera
2019-11-06, 18:39
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Fejkegyptologen Par-o-o killgissar, förvränger, och det är kroniskt - jag har följt det i flera veckor här på Flashback. Jag debatterar inte med gubben, så himlaskriande oseriös är han. Det förnedrar ämnet att inlåta sig i debatt med en person som inte vet vad som är bak och fram i det han så självsäkert dividerar om.

I Avaris (med det moderna namnet Tell el-Dab´a) byggdes på 1400-talet ett kungapalats. Det är rätt ställe och rätt tid för Moses, plågorna och Exodus. Detta kunde vara platsen för konfrontationerna mellan Moses, Aron å ena sidan och Farao å andra som redogörs för i 2 Mosebok.

Från tyska Wikipedia (som är utförligare än engelska versionen):
"In der frühen Thutmosidenzeit, vermutlich in der frühen Regierungszeit Thutmosis III., wurde hier ein Palastbezirk in der Größe von 5 Hektar errichtet."
På svenska blir det ungefär: "Tidigt under Thutmosiderna, förmodligen tidigt under Thutmosis III. regering byggdes här ett palatsområde i en storlek av 5 hektar."
https://de.wikipedia.org/wiki/Auaris

Par-o-o is toast.

Det säger fortfarande inte att det är ett regeringspalats och heller inte att någon farao faktiskt levde där under någon längre tid.
Hela området är dessutom betydligt större än bara 5 hektar.
Citera
2019-11-06, 18:41
Medlem
Citat:
Den gudstron som baseras på en mer eller mindre bokstavlig tolkning av bibeln, vet vi är felaktig. Till grad vi kan veta något överhuvudtaget ( kreationister brukar ju tycka att det faktum att vi inte har ”absolut kunskap” om nåt, på något vis skulle vara ett argument till deras fördel)
Du vet inte ett skit, för du har inte den rätta kunskapen, och inte fått gåvan att lära känna Guds rikes hemligheter. Står i bibeln du... Jag tillrättavisar till och med kristna, så kom igen bara. Visa mig att du vet bättre.
Citera
2019-11-06, 18:47
Medlem
Citat:
Den som satte ihop orden förstås.
För mig är en sådan fråga obegriplig p.g.a. alla olika gudar och gudsdefinitioner.
Citera
2019-11-06, 18:49
Medlem
Citat:
Du vet inte ett skit, för du har inte den rätta kunskapen, och inte fått gåvan att lära känna Guds rikes hemligheter. Står i bibeln du... Jag tillrättavisar till och med kristna, så kom igen bara. Visa mig att du vet bättre.
Oj, ”till och med kristna”? Då borde alla kristna vara överens snart?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in