Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Ännu värre. De var alltså på arken i 150 dagar, ca 5 månader, och sedan två månader till. Sju månader inalles. Hur lagrar man mat till rovdjur i 7 månader?
Eftersom allt liv var utplånat, vad jagade rovdjuren när de gick av arken? Vad åt människorna?
Jag hatar inte bibeln för övrigt, jag anser att den är en sagobok. Jag hatar inte sagor.
Och min poäng är fortfarande, för att anknyta till TS, att eftersom syndafloden aldrig existerat, av uppenbara skäl, så går det att ifrågasätta allt som står i bibeln. Den påstådda gudens existens tex. Sedan vet vi ju också att floden är en mesopotamisk saga från början.
Från början:
Gen 1
30Åt
markens djur, åt himlens fåglar och åt dem som krälar på jorden, allt som har liv i sig, ger jag alla
gröna örter att äta.” Och det blev så.
Så vilka djur var rovdjur?
Först när Noa hade gått ut ur arken fick alla börja äta kött, inklusive djuren. Hur fick Noa alla "vilda" djur att gå in i arken? Svaret finns i första meningen.
Gen 9
2Alla markens djur och alla himlens fåglar skall känna skräck och fruktan för er. Över dem och över allt som krälar på jorden och över alla fiskar i havet ger jag er makt. 3Allt som lever och rör sig skall vara er föda; allt detta ger jag er så som jag gav er de gröna örterna. 4Men kött som har liv, det vill säga blod, i sig får ni inte äta. 5Och för ert eget blod skall jag kräva vedergällning. Jag skall utkräva den av varje djur, och av varje människa skall jag kräva vedergällning, om hon dödar en annan människa.
Efter syndafloden ändrade Gud skapelsen. Före var de bönder och herdar, inga jägare. Noa fick söner, och en av de blev far till en man vid namn Nimrod. Han är bland annat omtalad som jägare i bibeln.