2019-11-04, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Kolla med Palme-tråden om någon vet var Wedin befann sig vid tiden för H’s död. Jag är övertygad om att han vet en hel del om båda händelserna som han inte har berättat offentligt.

Intressant uppslag.

Det har jag redan gjort. Inget svar.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Bertil Wedin tjänstgjorde som underrättelseofficer löjtnant vid FN's styrka i Kongo 1963. (1) Då var enligt Susan Williams i boken Who killed Dag Hammarskjöld SAIR South Africa Institute for Maritime Research verksamma där med legosoldater bla en Ken Dalgleish som sägs ha omkommit i Angola 1982.

Bertil Wedin måste känt till denna organisation. Craig Williamson övertog SAIMR's roll efter deras mislyckade kuppförsök på Seychellerna 1981 då flera legosoldater från Kongo tillfångatogs. Och Bertil Wedin blev ju sedan agent för Craig Williamson.

Kan Bertil Wedin ha rekryterats redan under sin tid i FN tjänst i Kongo 1963 eller tidigare

Var tjänstgjorde Bertil Wedin när Dag Hammarskjöld mördades?

(1) The Bertil Wedin Newsletter
https://bertilwedin.com/about/

Bertil Wedin var signalofficer (sambandsofficer) innan han blev underrättelseofficer vilket betydde att all viktig radiokommunikation i Kongo var tillgänglig för honom. Han var redan då ett mål för sydafrikansk underrättelsetjänst som alla signalister var. Dom sitter ju mitt i informationsströmmen. Med tillgång till koder och kryptering är det högintressant för en fiende till FN.

Om Bertil Wedin tjänstgjorde som signalofficer när Dag Hammarskjöld mördades börjar jag få dåliga vibbar om honom.

Remembering heroes from hot and cold wars - The Bertil Wedin Newsletter (1)
The next year, in 1963, Major Munthe-Kaas volunteered for service with the United Nations Force in the Congo. He reported for duty at the UN Katanga Kataga mapArea HQ and was appointed as Chief of Military Operations and Information, the latter word being a UN euphemism for intelligence.

I was Chief Signals Officer at the same HQ, but after a while, when Munthe-Kaas was Acting Chief of Staff, he moved me to his Operations/Intelligence Branch.
(1) Remembering heroes from hot and cold wars - The Bertil Wedin Newsletter
https://bertilwedin.com/2015/11/02/r...-wars/#more-47
Citera
2019-11-04, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren

Bertil Wedin tjänstgjorde som underrättelseofficer löjtnant vid FN's styrka i Kongo 1963. (1) Då var enligt Susan Williams i boken Who killed Dag Hammarskjöld SAIR South Africa Institute for Maritime Research verksamma där med legosoldater bla en Ken Dalgleish som sägs ha omkommit i Angola 1982.

Bertil Wedin måste känt till denna organisation. Craig Williamson övertog SAIMR's roll efter deras mislyckade kuppförsök på Seychellerna 1981 då flera legosoldater från Kongo tillfångatogs. Och Bertil Wedin blev ju sedan agent för Craig Williamson.

Kan Bertil Wedin ha rekryterats redan under sin tid i FN tjänst i Kongo 1963 eller tidigare

Bertil Wedin var signalofficer (sambandsofficer) innan han blev underrättelseofficer vilket betydde att all viktig radiokommunikation i Kongo var tillgänglig för honom. Han var redan då ett mål för sydafrikansk underrättelsetjänst som alla signalister var. Dom sitter ju mitt i informationsströmmen. Med tillgång till koder och kryptering är det högintressant för en fiende till FN.

Om Bertil Wedin tjänstgjorde som signalofficer när Dag Hammarskjöld mördades börjar jag få dåliga vibbar om honom.

The next year, in 1963, Major Munthe-Kaas volunteered for service with the United Nations Force in the Congo. He reported for duty at the UN Katanga Kataga mapArea HQ and was appointed as Chief of Military Operations and Information, the latter word being a UN euphemism for intelligence.

I was Chief Signals Officer at the same HQ, but after a while, when Munthe-Kaas was Acting Chief of Staff, he moved me to his Operations/Intelligence Branch.
FN bör väl ha dokument som visar vilka individer som ingick i respektive kontingent i Kongo, 1961? Hur ser det ut på den svenska FN-sidan? Är det försvarsmakten som sitter på den infon?
Citera
2019-11-04, 20:29
Medlem
Citat:

Citat:
FN bör väl ha dokument som visar vilka individer som ingick i respektive kontingent i Kongo, 1961? Hur ser det ut på den svenska FN-sidan? Är det försvarsmakten som sitter på den infon?

Det finns en hel liten utredning om FN's underrättelseverksamhet men jag har inte hittat personallistor.

INTELLIGENCE AND PEACEKEEPING:The UN Operation in the Congo 1960–64 A. W. Dorn and David J.H. Bell (1)
Originally published in International Peacekeeping, Vol. 2, No. 1 (Spring 1995), pp.11–33. (pdf)

Republished (with permission) as a “Seminal Past Publication” in Ben de Jong, Wies Platje and Robert David Steele (eds.), Peacekeeping Intelligence: Emerging Concepts for the Future, OSS International Press, Virginia, 2003, pp.253–280. It was accompanied by the following description:

“This article provides an extraordinarily well-researched look at the first effective United Nations intelligence organization, the somewhat make-shift Military Information Branch of the Opération des Nations Unies au Congo (ONUC). Working with original files from the Departmental Archive Group at the UN Archives in New York (see endnotes), the authors provide a superior account of the failures, the successes and the issues surrounding the vital matter of intelligence support for UN peacekeeping missions in the field, at both the operational and tactical level."
(1) INTELLIGENCE AND PEACEKEEPING: The UN Operation in the Congo 1960–64 A. Walter Dorn and David J.H. Bell
https://walterdorn.net/40-intelligen...-congo-1960-64
Citera
2019-11-04, 21:05
Medlem
Citat:
Det finns en hel liten utredning om FN's underrättelseverksamhet men jag har inte hittat personallistor.

INTELLIGENCE AND PEACEKEEPING:The UN Operation in the Congo 1960–64 A. W. Dorn and David J.H. Bell (1)
Originally published in International Peacekeeping, Vol. 2, No. 1 (Spring 1995), pp.11–33. (pdf)

Republished (with permission) as a “Seminal Past Publication” in Ben de Jong, Wies Platje and Robert David Steele (eds.), Peacekeeping Intelligence: Emerging Concepts for the Future, OSS International Press, Virginia, 2003, pp.253–280. It was accompanied by the following description:

“This article provides an extraordinarily well-researched look at the first effective United Nations intelligence organization, the somewhat make-shift Military Information Branch of the Opération des Nations Unies au Congo (ONUC). Working with original files from the Departmental Archive Group at the UN Archives in New York (see endnotes), the authors provide a superior account of the failures, the successes and the issues surrounding the vital matter of intelligence support for UN peacekeeping missions in the field, at both the operational and tactical level."
(1) INTELLIGENCE AND PEACEKEEPING: The UN Operation in the Congo 1960–64 A. Walter Dorn and David J.H. Bell
Intressant. Tack, ska läsa. Kolla med författarna (om de lever) om vem som i så fall har personallistor och ta det därifrån. Har själv en massa annat jag gräver i, sorry.

Säg gärna till här om du hittar något.

Lever Wedin? Du kanske kan fråga honom?
Citera
2019-11-04, 21:06
Medlem
Vad jag förstår så skulle Bertil Wedin som löjtnant och warrant officer vara vad som kallas "Executive officeer" på svenska ställföreträdande chef alternativt dennes ställförterädare. Dvs snäppet lägre i tjänsteställning.

I organisationsskissen "Figure 1. Organizational diagram of the Military Information Branch (May 1962)" har denna befattning beteckningen Assistant Chief Information Officer.

Så Bertil Wedin var så att säga väldigt välinformerad,

The Evolution of the MIB — Revamping and Amalgamation (1)
As Chief of Military Information, Lt-Col. Borchgrevink maintained, a 'main shortcoming' of the operation was inadequate intelligence. This resulted in a 'failure [by the MIB] to estimate the capabilities of the Katangese Gendarmerie'. (...)

Information Chief Borchgrevink provided a scathing assessment of the capacity of the Military Information Branch in his report of 7 March 1962 to the Military Advisor in New York.

He noted that MIB's size and available resources did not correspond to its duties, asserting that the MIB 'does NOT have proper control of the intelligence situation'.

At the time, the Military Information Branch at ONUC Headquarters, Leopoldville numbered nine officers:
a Chief of Military Information;
an executive officer;
five desk officers; and
two interrogators.

Some of the staff lacked intelligence training; and in a setting in which bilingualism was imperative for an effective information gathering system, not all of MIB headquarters staff could speak both French and English. ONUC did not possess the capability for systematic interception of wireless radio messages and for routine aerial photography.

(1) The Evolution of the MIB — Revamping and Amalgamation
Senast redigerad av Utredaren 2019-11-04 kl. 21:13.
Citera
2019-11-04, 21:10
Medlem
Citat:
Intressant. Tack, ska läsa. Kolla med författarna (om de lever) om vem som i så fall har personallistor och ta det därifrån. Har själv en massa annat jag gräver i, sorry.

Säg gärna till här om du hittar något.

Lever Wedin? Du kanske kan fråga honom?

Varsågod. FN har personallistor som är "Strictly confidential". Wedin lever men jag tar inte kontakt med honom. Jan Stocklassa har den kontakten vad jag förstår så det är nog ingen idé.
Citera
2019-11-05, 11:02
Medlem
Citat:
Jag litar inte på någon utav haveriutredningarna, nej.
Det var inte det jag begärde av dig. Jag gissar att du inte läste vad jag begärde.
Citat:
Källa på att det inte 1961 krävdes landningsljus vid landning på internationella flygplatser nattetid?
Det du hävdar har du bevisbördan för. Det finns ingen källa på regler som inte finns. Borde du ha kunnat gissa.
Citat:
Det står i den text från Williams bok som jag länkade till och citerade här i tråden.
Men där skriver du ju själv att hon inte har nån källa. Alltså har du hänvisat till nån som kan ha hittat på.
Citat:
Om du ifrågasätter hennes uppgifter så förutsätter jag att du gör det med stöd av källa och citerat.
Du påstår. Då är det du som bevisar.
Citat:
Jag diskuterar Fouga Magister
Och ingen har före eller efter haveriet sett en sån med radar för nattjakt och därmed utan beväpning.
Citat:
Var någonstans hävdar jag något annat?
Du skrev ju att hans bedömning var pladder. Ifall du läser det du själv skriver.
Citat:
Nu är du där igen. Citera din fråga och posta den igen.
Jag gjorde ju det! Men du läste dem alltså inte trots att de postats två gånger. Jag gissade rätt...
Citat:
Här är informationen om vilka väderförhållanden som rådde i området vid tiden för kraschen.
Men inte ett ord om hur mycket moln det var vid haveritillfället.

Alltså är allt tal om molnfritt bara påhitt. Det kan ha varit molnfritt men också helt täckt av moln.
Citera
2019-11-05, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Pladder ... [...] ...

Alltså är allt tal om molnfritt bara påhitt. Det kan ha varit molnfritt men också helt täckt av moln.
Det var ”nil” moln tre timmar innan kraschen och det var fri sikt ”5-10 miles” precis innan kraschen. Hur tänker du dig att man ska ha fri sikt runt en mil om det är moln i vägen?

Varför skriver de dessutom att det var ”slight haze” om det istället var ’cloudy’?

Är du helt från vettet?

Igen:

- Fri sikt ca en mil = inga moln.

- Månsken.

- Navigeringsljus och varningsljus påslagna.

- Planet byggt i aluminium = blänker i månskenet.

Sitting duck.
Senast redigerad av onopono 2019-11-05 kl. 11:23.
Citera
2019-11-05, 13:24
Medlem
Citat:
Det var ”nil” moln tre timmar innan kraschen och det var fri sikt ”5-10 miles” precis innan kraschen. Hur tänker du dig att man ska ha fri sikt runt en mil om det är moln i vägen?

Varför skriver de dessutom att det var ”slight haze” om det istället var ’cloudy’?

Är du helt från vettet?

Igen:

- Fri sikt ca en mil = inga moln.

- Månsken.

- Planet byggt i aluminium = blänker i månskenet.

Sitting duck.

Om du inte förstår grundläggande meteorologiska begrepp så är det omöjligt att diskutea med dig. Samt om inte förstår att väder kan ändra sig.

Vädret just nu i Kalmar:
Citat:
ESMQ 051150Z 34011KT 9999 -DZ OVC005 03/02 Q0996=
Horisontell sikt minst 1 mil. Vertikalt avstånd till heltäckt molntäcke 150 meter. Inte en chans att se en sol i detta väder.

Horisontalsikten säger inget om molnen. Om dessutom månen står lågt mot horisonten så syns den inte eftersom den är mer än en mil bort.
Citera
2019-11-05, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Om du inte förstår grundläggande meteorologiska begrepp så är det omöjligt att diskutea med dig. Samt om inte förstår att väder kan ändra sig.

Vädret just nu i Kalmar:

Horisontell sikt minst 1 mil. Vertikalt avstånd till heltäckt molntäcke 150 meter. Inte en chans att se en sol i detta väder.

Horisontalsikten säger inget om molnen. Om dessutom månen står lågt mot horisonten så syns den inte eftersom den är mer än en mil bort.
Om det nu hade varit molnigt, hade det då inte angivits i rapporten, menar Du?
Citera
2019-11-05, 14:01
Medlem
Citat:
Om det nu hade varit molnigt, hade det då inte angivits i rapporten, menar Du?
För att kunna reda ut denna cfit krasch borde du börja med en flygmeteorologikurs!
OM det var CAVOK väder på målflygplatsen tre tim. före ankomsten så kan det:
1 ha drivit in låga moln över infl.området, dvs där planet utförde sin instr.landn.procedur
2 ha disat till sig, ex.vis ned till 5-6 km flygsikt.

Båda dessa faktorer i kombo kan ha varit viktiga för tillkomsten av "en klassisk CFIT";
Dvs besättn. kan ha tittat ut genom vindrutorna mer än vad som var hälsosamt, därvid missat att hålla koll på säker markseparation!
Märk väl; kollisionen med terrängen svarade väl mot en ordnad landn.plane - inte med ett plan som handlöst närmar sig terra firma, efter att ha fått allvarliga skador genom en beskjutning.
Citera
2019-11-05, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
För att kunna reda ut denna cfit krasch borde du börja med en flygmeteorologikurs!
OM det var CAVOK väder på målflygplatsen tre tim. före ankomsten så kan det:
1 ha drivit in låga moln över infl.området, dvs där planet utförde sin instr.landn.procedur
2 ha disat till sig, ex.vis ned till 5-6 km flygsikt.

Båda dessa faktorer i kombo kan ha varit viktiga för tillkomsten av "en klassisk CFIT";
Dvs besättn. kan ha tittat ut genom vindrutorna mer än vad som var hälsosamt, därvid missat att hålla koll på säker markseparation!
Märk väl; kollisionen med terrängen svarade väl mot en ordnad landn.plane - inte med ett plan som handlöst närmar sig terra firma, efter att ha fått allvarliga skador genom en beskjutning.
Det som diskuteras är huruvida det var möjligt att med en Fouga Magister skjuta ner Albertinan den natten.

Om du menar att vädret var av ett slag som hade gjort det omöjligt, be my guest, men glöm inte att citera och källhänvisa.

Tillsvidare gäller således:

- Månsken.

- Fri sikt i minst 5 miles = ca 8 km.

- Aluminium-plan = blänker i månskenet.

Här har du andra uppgifter?

Visa oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in