Citat:
Det har jag redan gjort. Inget svar.
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Bertil Wedin tjänstgjorde som underrättelseofficer löjtnant vid FN's styrka i Kongo 1963. (1) Då var enligt Susan Williams i boken Who killed Dag Hammarskjöld SAIR South Africa Institute for Maritime Research verksamma där med legosoldater bla en Ken Dalgleish som sägs ha omkommit i Angola 1982.
Bertil Wedin måste känt till denna organisation. Craig Williamson övertog SAIMR's roll efter deras mislyckade kuppförsök på Seychellerna 1981 då flera legosoldater från Kongo tillfångatogs. Och Bertil Wedin blev ju sedan agent för Craig Williamson.
Kan Bertil Wedin ha rekryterats redan under sin tid i FN tjänst i Kongo 1963 eller tidigare
Var tjänstgjorde Bertil Wedin när Dag Hammarskjöld mördades?
(1) The Bertil Wedin Newsletter
https://bertilwedin.com/about/
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Bertil Wedin var signalofficer (sambandsofficer) innan han blev underrättelseofficer vilket betydde att all viktig radiokommunikation i Kongo var tillgänglig för honom. Han var redan då ett mål för sydafrikansk underrättelsetjänst som alla signalister var. Dom sitter ju mitt i informationsströmmen. Med tillgång till koder och kryptering är det högintressant för en fiende till FN.
Om Bertil Wedin tjänstgjorde som signalofficer när Dag Hammarskjöld mördades börjar jag få dåliga vibbar om honom.
Remembering heroes from hot and cold wars - The Bertil Wedin Newsletter (1)
The next year, in 1963, Major Munthe-Kaas volunteered for service with the United Nations Force in the Congo. He reported for duty at the UN Katanga Kataga mapArea HQ and was appointed as Chief of Military Operations and Information, the latter word being a UN euphemism for intelligence.
I was Chief Signals Officer at the same HQ, but after a while, when Munthe-Kaas was Acting Chief of Staff, he moved me to his Operations/Intelligence Branch.
(1) Remembering heroes from hot and cold wars - The Bertil Wedin Newsletter
https://bertilwedin.com/2015/11/02/r...-wars/#more-47