2017-11-09, 20:10
Medlem
Jag menar givetvis inte att samtliga av de som deltog i mordet på Lumumba var anställda av CIA.

1. Det var CIA som gav Mobutu stora summor pengar för att avsätta Lumumba och sätta honom i de facto husarrest.

2. Det var CIA som spårade upp Lumumba när denne var på flykt från husarresten och därpå informerade Mobutu så att dennes trupper kunde fånga in fängsla honom.

3. Det var CIA som insåg att man inte kunde mörda Lumumba när han var under Mobutus/CIA’s kontroll och därför lämnade över Lumumba till Tshombe i Katanga, så att mordet kunde ske under dennes jurisdiktion.

4. Trots det så ingick individer som var avlönade av just CIA i den grupp som mördade Lumumba kort därefter.

Det ingick även individer underställda belgiska, engelska eller andra nationella intressen, men poängen är att det var en CIA-operation från början till slut. Det var CIA som på bred front och med enorma belopp till sitt förfogande, såg till att Lumumba mördades. När inte giftig tandkräm funkade försökte man istället rodda ihop ett sniper-team och när inte det funkade, såg till att fängsla honom och lämna över honom till dödsfienden Tshombe som under överinseende av bl.a. CIA-folk, mördade honom.

Det råder inget tvivel om vem som är högsta hönset i den här typen av black ops utförda av västliga säkerhetstjänster och legoknektar i samarbete. Är CIA inblandat och drivande så är det CIA som är ytterst ansvarigt och i huvudsak den organisation/aktör som i första hand ska pekas ut.

Utöver det har vi dessutom ett stort antal dokument, biografier, vittnesmål och till och med edsvurna sådana i Senatsutskott (Church) från högt uppsatta inom CIA som bevis för att så var fallet, att det var CIA som i allt väsentligt låg bakom mordet på Patrice Lumumba.

Det här i sig innebär i sin tur att CIA självklart ska betraktas som huvudmisstänkt även när det kommer till mordet på Hammarskjöld eftersom denne i allt väsentligt arbetade för en lösning på Kongokrisen, identisk med Lumumbas. Utöver det här finns det dessutom en rad konkreta indikationer på att CIA låg bakom, listade av mig ovan.

Ett enkelt sätt för CIA att visa världen sin oskuld vore naturligtvis att låta publicera de radiologgar som NSA påstod sig sparat från dygnet ifråga. Eller förklara vad de två CIA-planen gjorde på Ndolas flygplats natten i fråga. Eller ...

Det här gäller självklart även övriga säkerhetstjänster med intressen i området. Från Sydafrika, Storbritannien/dåvarande Nordrhodesia och Belgien, i huvudsak.
Citera
2018-04-23, 19:49
Medlem
pingvinens avatar
Intressanta (nya?) vinklar som dödar konspirationsteorin och gör det till pilotfel

https://ledarsidorna.se/2018/04/dag-...d-case-closed/
Citera
2018-04-23, 22:06
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pingvinen
Intressanta (nya?) vinklar som dödar konspirationsteorin och gör det till pilotfel

Som jag skrivit tidigare, så pekar allt på att det var en CFIT-olycka.

Det här med Ndola och Ndolo är dock nytt för mig. Mycket intressant och klart sannolikt!
Citera
2018-04-24, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv

Det här med Ndola och Ndolo är dock nytt för mig. Mycket intressant och klart sannolikt!
Och det allra intressantaste kunde ju vara att de båda inflygningskartorna från den tiden publicerades. Då kunde man tänka sig hur man kan tänka fel. Men hittills verkar ingen ha hittat dem, åtminstone inte om man söker på nätet.
Citera
2018-04-24, 23:06
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

De är väl inte nya, piloten ska varit bakfull.
Citera
2018-04-25, 09:20
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
De är väl inte nya, piloten ska varit bakfull.
Kanske inte för alla, men för mig var detta nytt.
Citera
2019-01-13, 15:44
Medlem
ksvs avatar
Den här utredningen av en haveriutredare och f.d. stridspilot är det nog det mest klargörande jag läst om detta:
http://www.hammarskjoldcommission.or...ommission1.pdf

Det är alltså mycket osannolikt att det skulle röra sig om något annat än en ren CFIT-olycka. Haveriet har alla delar och moment som krävs för en CFIT p.g.a. black hole-illusion.

Citat:
Av allt att döma håller inte teorin om förväxlade inflygningskort.
Förklaringen är mycket enklare än så, d.v.s. en av de vanligaste olycksorsakerna som fanns på den här tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Och det allra intressantaste kunde ju vara att de båda inflygningskartorna från den tiden publicerades. Då kunde man tänka sig hur man kan tänka fel. Men hittills verkar ingen ha hittat dem, åtminstone inte om man söker på nätet.
De finns i rapporten jag länkade till ovan.
Där ser man även att de följd inflygningsproceduren men sedan antagligen gått över till visuell flygning när de svängt in mot flygplatsen igen.

Vi vet också att de hade kontakt med tornet, meddelade att de såg flygplatsen och passerade ovan den när de började inflygningsproceduren.
Vid haveriet hade de klaffar och landningsställ utfällda och låg i långsamt sjunk med alla motorerna gående.
Citera
2019-01-13, 16:59
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:

Utan att ha läst på, men är det här "Ndolo" och "Ndola" navigeringsfyrar eller? Försöker man få det till att det var samma sak som hände i Caliolyckan? Sammanblandning av radiofyrar som resulterar i CFIT?
Citera
2019-01-13, 17:10
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Utan att ha läst på, men är det här "Ndolo" och "Ndola" navigeringsfyrar eller? Försöker man få det till att det var samma sak som hände i Caliolyckan? Sammanblandning av radiofyrar som resulterar i CFIT?
Nej, det är två olika flygplatser.
Teorin är att de skulle tagit fel inflygningskort, men detta avfärdas på ett trovärdigt sätt i rapporten jag länkade ovan.
Citera
2019-01-14, 09:56
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Nej, det är två olika flygplatser.
Teorin är att de skulle tagit fel inflygningskort, men detta avfärdas på ett trovärdigt sätt i rapporten jag länkade ovan.

Ledarsidorna utgår från den lokala polisens och RRAF-piloternas första teori, nämligen förväxlingen mellan Ndola och Ndolo.

Detta släpptes sedan i den stora utredning som de rhodesiska myndigheterna gjorde och som var färdig i december 2013.

Skälet var att Ndolo (utanför Léopoldville) låg högst upp i bunten av kartor. Man utgick då från att piloterna utgått från denna. Vad utredningen visade var att ingen karta över Ndola (i Zambia) fanns att hitta över huvud taget bland vrakresterna.

Slutsatsen var att andrepiloten Åhreus haft denna karta i handen, men att den måste ha brunnit upp. Detta förklarar också varför Ndolo låg högst upp i bunten, eftersom denna flygplats kom efter Ndola i alfabetisk ordning.

Källa: franska Wiki.
https://fr.m.wikipedia.org/wiki/Dag_Hammarskjöld
Citera
2019-01-14, 11:08
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Ledarsidorna utgår från den lokala polisens och RRAF-piloternas första teori, nämligen förväxlingen mellan Ndola och Ndolo.
Som jag skrev innan i tråden, är det en intressant teori.

Om man som pilot tittar lite närmare på den, förefaller den dock något långsökt.
Dessutom finns det en närmast given förklaring till olyckan, som är mycket sannolik.
Citera
2019-01-14, 12:46
Medlem
Citat:
Som jag skrev innan i tråden, är det en intressant teori.

Om man som pilot tittar lite närmare på den, förefaller den dock något långsökt.
Dessutom finns det en närmast given förklaring till olyckan, som är mycket sannolik.
BHE??? Svarta hål effekten? Att man gjorde en plane ända ned i backen - bara för att man trodde att man hade full koll, alltså?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in